Gå til innhold

Jobbe 100%?


undulat2018

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som sykepleier, nå i 85% (deltid da dette var mitt ønske da jeg fikk jobb - da jeg setter pris på å ha overskrudd til dels hobby som er trening). 

Her for litt siden spurte sjefen om jeg kunne gå over i 100%. Har fått god tid til å tenke, men vet virkelig ikke hva jeg skal velge.

Økonomisk sett er det jo såklart bedre å gå i 100%, men må jo ærlig si at jeg elsker fridagene mine, så veldig 😂 

Har dere noen synspunkter på hva dere ville valgt/rådet noen til å valgt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

100% glatt. Tenk på pensjonen din. Med 85% taper du ikke bare penger nå; du blir også pensjonstaper. 

Anonymkode: e6a1b...0d8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også sykepleier, og skal aldri jobbe 100 %. På min arbeidsplass er det nesten fysisk umulig, de som har prøvd det har blitt utbrent, utslitt og sykemeldt etter relativt kort tid. Jeg er helt avhengig av fridagene jeg har, jeg har ikke mer å gi. Må gi 100 % av meg selv og yte 100 % omsorg først på jobb og så hjemme med barna. Jeg trenger pauser, det er begrenset hvor mye jeg klarer å gi av meg selv. 

Anonymkode: cb37c...145

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

100% glatt. Tenk på pensjonen din. Med 85% taper du ikke bare penger nå; du blir også pensjonstaper. 

Anonymkode: e6a1b...0d8

Forstår godt det med pensjon! Har vært en bekymring for meg, sparer derfor til pensjon hver måned :) men ja, ift pensjon er det jo mest gunstig å jobbe 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

100% glatt. Tenk på pensjonen din. Med 85% taper du ikke bare penger nå; du blir også pensjonstaper. 

Anonymkode: e6a1b...0d8

Pensjoner er en saga blott om 20-30 år, så det ville jeg ikke tenkt så mye på faktisk. Viktigere å tenke på evt. inntektstap i nær fremtid, og hvorvidt det å jobbe 100% som sykepleier er forenlig med familie hvis man har det. Er man singel/samboer uten barn er det muligens enklere å jobbe fulltid. 

Anonymkode: 66404...297

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb 85% om du trives med det. Livskvalitet over ekstra penger.

Anonymkode: c39be...651

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pensjoner er en saga blott om 20-30 år, så det ville jeg ikke tenkt så mye på faktisk. Viktigere å tenke på evt. inntektstap i nær fremtid, og hvorvidt det å jobbe 100% som sykepleier er forenlig med familie hvis man har det. Er man singel/samboer uten barn er det muligens enklere å jobbe fulltid. 

Anonymkode: 66404...297

Er samboer uten barn. Så i prinsippet burde jeg vell kanskje jobbet 100% nå og muligens trappet ned ved eventuelt barn/familie senere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, undulat2018 skrev:

Er samboer uten barn. Så i prinsippet burde jeg vell kanskje jobbet 100% nå og muligens trappet ned ved eventuelt barn/familie senere. 

Om du ikke engang har barn bør du da virkelig jobbe 100%. Det er rein latskap å la være. Jeg synes det er rimelig idiotisk å ikke spare opp pensjon mens man kan, og gjøre ting vanskeligere for seg selv. Hva skal du gjøre om du får barn da? Da får du enda mindre alenetid igjen, skal du gå enda mer ned i stilling for å få tid til deg selv da? 

Jeg synes også man har plikt til å bidra til samfunnet med å jobbe 100% når man har full mulighet til det. 

Anonymkode: e6a1b...0d8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke engang har barn bør du da virkelig jobbe 100%. Det er rein latskap å la være. Jeg synes det er rimelig idiotisk å ikke spare opp pensjon mens man kan, og gjøre ting vanskeligere for seg selv. Hva skal du gjøre om du får barn da? Da får du enda mindre alenetid igjen, skal du gå enda mer ned i stilling for å få tid til deg selv da? 

Jeg synes også man har plikt til å bidra til samfunnet med å jobbe 100% når man har full mulighet til det. 

Anonymkode: e6a1b...0d8

Snakk for deg selv. Noen jobber er mer utfordrende, stressende og tunge enn andre (selv innen samme utdannelse/yrke). Samfunnet? TS kjenner sin egen begrensning og samfunnet er mer tjent på at hun jobber 80% hele livet, enn at hun jobber 100% noen år og så blir utbrent og ufør :P 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2018 den 14.07, boblevann skrev:

Snakk for deg selv. Noen jobber er mer utfordrende, stressende og tunge enn andre (selv innen samme utdannelse/yrke). Samfunnet? TS kjenner sin egen begrensning og samfunnet er mer tjent på at hun jobber 80% hele livet, enn at hun jobber 100% noen år og så blir utbrent og ufør :P 

Spare til pensjon gjør jeg allerede 😊 og har en psykisk krevende jobb på lindrende avdeling, derfor jeg stiller spørsmål for råd! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2018 den 7.53, AnonymBruker skrev:

Om du ikke engang har barn bør du da virkelig jobbe 100%. Det er rein latskap å la være. Jeg synes det er rimelig idiotisk å ikke spare opp pensjon mens man kan, og gjøre ting vanskeligere for seg selv. Hva skal du gjøre om du får barn da? Da får du enda mindre alenetid igjen, skal du gå enda mer ned i stilling for å få tid til deg selv da? 

Jeg synes også man har plikt til å bidra til samfunnet med å jobbe 100% når man har full mulighet til det. 

Anonymkode: e6a1b...0d8

Dette er så teit. Det viktigste er at folk er i jobb og kan leve av det, mye bedre enn at folk jobber 100% og blir utbrent. DA vil de koste samfunnet da. Og som en annen skriver, pensjonen er over og ut om noen år, så hvis du jobber skjorten nå for å få god pensjon om 30 år så driter du deg skikkelig ut! Med mindre du sparer privat da.

Helt ufattelig at folk ennå går rundt og gnåler om pensjonen, det går an å tenke litt og!

Anonymkode: d9fa8...cd1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2018 den 19.25, undulat2018 skrev:

Jeg jobber som sykepleier, nå i 85% (deltid da dette var mitt ønske da jeg fikk jobb - da jeg setter pris på å ha overskrudd til dels hobby som er trening). 

Her for litt siden spurte sjefen om jeg kunne gå over i 100%. Har fått god tid til å tenke, men vet virkelig ikke hva jeg skal velge.

Økonomisk sett er det jo såklart bedre å gå i 100%, men må jo ærlig si at jeg elsker fridagene mine, så veldig 😂 

Har dere noen synspunkter på hva dere ville valgt/rådet noen til å valgt? 

Husk at du lever NÅ, ikke når du blir pensjonist. Da kan du være totalt utslitt med dårlig helse. De fleste er så blinde og hodeløse at de står i jobb som roboter til pensjonistalder KUN for å ha en god pensjon. Uten å tenkte på livskvalitet.

Jobb for å leve, ikke lev for å jobbe. Så lenge du klarer deg skal du være fornøyd, fritid og tid til seg selv er tross alt det viktigste i livet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med de som foreslår deltid hvis man føler for det. Hvis man tjener nok penger til å dekke forbruket sitt ved å jobbe deltid gir det jo null mening å jobbe mer hvis det går utover livskvalitet. Personlig jobber jeg fulltid men det er bare fordi jeg liker å tilbringe tid på jobben og føler jeg hadde blitt rastløs av å jobbe mindre og sitte hjemme, ikke fordi jeg føler meg presset til det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker jeg er lite opplyst om dette med pensjon, for hvorfor skriver flere at det er borte om 20-30 år..? 🤨

Anonymkode: 4a8b0...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nyttig skrev:

Husk at du lever NÅ, ikke når du blir pensjonist. Da kan du være totalt utslitt med dårlig helse. De fleste er så blinde og hodeløse at de står i jobb som roboter til pensjonistalder KUN for å ha en god pensjon. Uten å tenkte på livskvalitet.

Jobb for å leve, ikke lev for å jobbe. Så lenge du klarer deg skal du være fornøyd, fritid og tid til seg selv er tross alt det viktigste i livet.

Ja, hadde alle tenkt sånn hadde det ikke blitt mye til velferdstjenester i landet. Det er mange av dem som er finansiert gjennom skatteseddelen, og det betyr at en stor andel av arbeidstakerne må jobbe fullt for å bidra til det. Det blir ikke mye skatteinngang av en liten deltidsstilling her og der. 

Anonymkode: 66404...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hadde alle tenkt sånn hadde det ikke blitt mye til velferdstjenester i landet. Det er mange av dem som er finansiert gjennom skatteseddelen, og det betyr at en stor andel av arbeidstakerne må jobbe fullt for å bidra til det. Det blir ikke mye skatteinngang av en liten deltidsstilling her og der. 

Anonymkode: 66404...297

Nå er det såpass mange uten arbeid i norge så det er ikke noe problem. I nær fremtid kan man dele på stillinger, man jobber for eks annenhver uke. Borgerlønn må vi også få i gang så fort som mulig, samt fjerne NAV helt. Man må også se på hvordan man løse det med velferd for eldre, å oppbevare mennesker på et hjem er ikke livskvalitet for mange. 

Alle kan ikke jobbe, eller vil. Slik er livet, det må vi akseptere. Se til land som ikke har jobb som levestil, har selv sett et eksempel på en mann fra et fjernt strøk som ble med en kvinne hjem til europa. Etter 1år reiste han tilbake, han forstod ikke helt hva vi holdt på med; løp frem og tilbake til jobb hver dag for å tjene penger til å kjøpe dumme materlistiske ting. Fikk svært lite tid til hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo spørre sjefen om en måneds prøvetid, siden du er usikker? Og så evaluerer dere det da.

Anonymkode: 8b99a...e6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg merker jeg er lite opplyst om dette med pensjon, for hvorfor skriver flere at det er borte om 20-30 år..? 🤨

Anonymkode: 4a8b0...44a

Utbetalingene fra staten vil bare bli mindre og mindre. Alle bør derfor spare til pensjon selv.

Anonymkode: f46fb...e45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nyttig skrev:

Nå er det såpass mange uten arbeid i norge så det er ikke noe problem. I nær fremtid kan man dele på stillinger, man jobber for eks annenhver uke. Borgerlønn må vi også få i gang så fort som mulig, samt fjerne NAV helt. Man må også se på hvordan man løse det med velferd for eldre, å oppbevare mennesker på et hjem er ikke livskvalitet for mange. 

Alle kan ikke jobbe, eller vil. Slik er livet, det må vi akseptere. Se til land som ikke har jobb som levestil, har selv sett et eksempel på en mann fra et fjernt strøk som ble med en kvinne hjem til europa. Etter 1år reiste han tilbake, han forstod ikke helt hva vi holdt på med; løp frem og tilbake til jobb hver dag for å tjene penger til å kjøpe dumme materlistiske ting. Fikk svært lite tid til hverandre. 

At det er mange uten arbeid i Norge har jo en sammenheng med at mange ikke jobber. Siden utgiftene til NAV, trygder og annet stiger når flere ikke er i jobb, så er det gjerne utgifter som blir lastet på privatpersoner og bedrifter over skatteseddelen. I neste runde fører det da til at man som liten foretaksinnehaver ikke har råd til å ansette flere, og dermed er man inne i en dårlig spiral. 

Også i seg selv er det et problem at mange ikke jobber. En del jeg vet om driver rundt uten mål og mening, og blir ikke akkurat bedre psykisk av det for å si det sånn. Det igjen fører til flere helseutfordringer og igjen flere utgifter til lege og behandling. 

Nei, alle kan ikke jobbe, hvis man er så syk at man faktisk ikke greier, blir ufør på grunn av arbeidsulykke eller lignende, så er det fint at vi har et system som kan plukke opp det. At ikke alle vil jobbe er nå så, men tror du alle oss som jobber ræva av oss syntes det er gøy å stå opp tidlig hver eneste dag og jobbe det meste av den våkne tiden? Alle som jobber vil ikke nødvendigvis jobbe, men innser at samfunnet fungerer på den måten hvis det skal gå rundt. 

Nei, denne mannen forstod vel ikke det. At man skal bidra til å brødfø seg selv er jo dessverre et ukjent begrep for mange av de som kommer til Norge. Og se hvor "godt" mange av de landene mange kommer fra fungerer :ironi:

Anonymkode: 66404...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...