Gå til innhold

Samboer som absolutt driter i seg selv og egen helse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han jobber - men ordninger hvor han er lenger tid på jobb for så å være en lengre tid hjemme. Han er i 100% jobb, men er hjemme tre uker om gangen :) 

ellers takk for alle svar og råd! TS

Anonymkode: b44b9...dfa

Men det er jo normalt å aktivisere seg I hjemmeukene. De fleste med sånne jobber står faktisk for maten om de ikke har en ekstrajobb i friukene... Kan han ikke lage mat, har han god tid til å ta et kurs. 

Anonymkode: de6cf...1aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner du blir skuffet når du har lagd middag til dere og han heller drar å kjøpe junk. Det er respektløst.

Men det virker som dere har forskjellige livsstiler, og at du maser på han for å gjøre en forandring er nok ikke bra for forholdet. Det virker som en mor-sønn dynamikk, som naturligvis ikke passer godt inn i ett kjæresteforhold. Jeg skjønner at du blir frustrert når dere har forskjellig døgnrytme, forskjellige prioriteringer o.s.v. Kanskje dere ikke passer sammen lengre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mine sterke tvil om at du kan klare å endre matvanene hans, og røyken og colaen og den generelle slappe holdningen hans.

Du har nok to valg: Godta det, eller forlat han.

Beklager, men å endre på slikt er noe han selv må ville for at det skal skje. For hver gang du tar opp temaet, vil han bare høre bla bla bla og du blir en såkalt masekjerring i hans øyne og øre.

Anonymkode: 30504...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, FluffyJuggernaut skrev:

Jeg skjønner du blir skuffet når du har lagd middag til dere og han heller drar å kjøpe junk. Det er respektløst.

Men det virker som dere har forskjellige livsstiler, og at du maser på han for å gjøre en forandring er nok ikke bra for forholdet. Det virker som en mor-sønn dynamikk, som naturligvis ikke passer godt inn i ett kjæresteforhold. Jeg skjønner at du blir frustrert når dere har forskjellig døgnrytme, forskjellige prioriteringer o.s.v. Kanskje dere ikke passer sammen lengre?

Nei, det kan jo hende - men dette er kommet etter han startet skiftjobb og er hjemme hele dagen.. Røyk og Cola har han alltid hatt et solid forbruk av - men øl og hurtigmat er noe nytt. Før når han jobbet 8-16 her hjemme bidrog han mer i huset, spiste middag sammen med meg, vi delte på å lage mat, trente og vi gikk masse turer sammen. Dette er kommet etterpå, stikk i strid med hva jeg forventet :P jeg trodde kanskje han var mer aktiv og hadde mer tid til husarbeid og middag nå når han var mye hjemme - men altså stikk motsatt. 

Anonymkode: b44b9...dfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye, men la oss starte med det praktiske, dere må ordne det slik at det blir mer trekk i nettbanken hans til deres faste utgifter, at han koser seg for 500-1000kr dagen er jævlig sjokkerende og dere, eller faktisk DU, kommer fort til å bli økonomisk skadelidende hvis du skal fortsette og betale ting for dere. 

Det neste er, har du satt deg ned og tatt en alvorlig prat som han ikke kan flire seg ut av? Kan du hjelpe ham med å komme litt i gang med å be ham bli med på turer eller på gymmen?

Eller er dere rett og slett kommet dit at du forteller ham at dette går over stokk og stein, og det ødelegger så mye at han er så selvsentrert?

Anonymkode: 96673...444

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som han ikke takler den skiftordningen han har nå særlig bra... Jeg kan kjenne meg litt igjen fra foreldrepermisjon og fra en lengre sykemelding: går man hjemme hele dagen blir man fort sløv og havner i en dårlig sirkel hvor det blir vanskeligere og vanskeligere å ta grep. Kan han være deprimert eller ha utviklet angst som han døyver med junk, røyk og alkohol?

Skjønner uansett godt at det tærer på forholdet. Hva sier han hvis du foreslår å trene sammen eller noe annet som dere pleide å gjøre før? 

Anonymkode: fecce...9b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å være dønn ærlig? Si det rett ut at du synes det er motbydelig og at du ikke ser for deg en fremtid sammen lenger hvis han fortsetter sånn. Så får han i alle fall sjansen til å gjøre noe med dette og sitter ikke der som et spørsmåltegn når du går (noe han garantert vil gjøre). Kanskje bo hos en venninne i en ukes tid mens han får beskjed om å bestemme seg for hva han vil videre?

En annen ting, han forsvarer seg med at han ikke er feit. Det vil han garantert bli etterhvert hvis han fortsetter på samme måte. Man legger mye lettere på seg i 30-åra enn i 20-åra. Om 5 år tipper jeg han har en ganske grei ølmage.

Sier meg ellers enig i at 6-10 små øl på hverdager ikke er et normalt eller sunt alkoholkonsum.

Anonymkode: 7598b...458

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere ts, kommet frem til mer?

Anonymkode: 96673...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2018 den 18.58, AnonymBruker skrev:

Må også legge til at dette går ut over meg økonomisk også, siden han bruker alle pengene sine på bensinstasjonmat, øl, røyk og cola. Jeg må betale nesten alt av faste utgifter, det eneste han betaler er det som er lagt inn som fast trekk i nettbanken. 

Anonymkode: b44b9...dfa

Dette er jo noe du lett kan ta tak i. 
Sørg for at det går et trekk i nettbanken hans (og i din) inn på en betalingskonto, sånn at han dekker den halvparten han skal dekke. Han kan ikke forvente at du tar faste utgifter fordi han sløser vekk sitt. 

Egentlig så er det tydelig at han ikke fikser dette livet. Enten må han få seg en deltidsjobb som han har når han er hjemme, ellers må han finne seg en normal jobb. 

Hvis han ikke tar deg alvorlig, gjør det slutt. Det blir et helt håpløst liv på sikt! Og de varme følelsene du har får han kommer til å ta slutt! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...