Gå til innhold

Hva heter dette dialekt-fenomenet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sier bili, båti, katti, hondi, mannji, butikkji til henholdsvis bilen, båten, katten, hunden, mannen og butikken. Bruker i-ending på de fleste substantiv i hannkjønn. Har fenomenet et navn i det hele tatt? Noen teorier om hva det kommer av? Og er det noen som vil gjette hvilken dialekt dette er? :laugh:

Anonymkode: 456ad...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hørt flere snakke som dette, kan det være Hardangerområdet? 

Jeg sier ikke "bili", men "biiln" på samme måte som "huunj" til bil og hund :laugh:

Anonymkode: 0306a...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt flere snakke som dette, kan det være Hardangerområdet? 

Jeg sier ikke "bili", men "biiln" på samme måte som "huunj" til bil og hund :laugh:

Anonymkode: 0306a...c18

Er ikke Hardanger nei, men er i samme landsdel i hvert fall :)

Anonymkode: 456ad...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kan det være apokope?

https://no.wikipedia.org/wiki/Apokope

Anonymkode: 4d2aa...c7b

Nei apokope er for eksempel jeg prater - æ prat, jeg synger - æ syng, jeg spiser - æ spis. Brukes for det meste i trøndelag og nordnorge og omhandler verb. Det ts snakker om er substantiv, og det eneste jeg kan komme på er at i Mo i Rana sier de jenta, mens noen mil sør i Mosjøen sier de jento. Der har de o-endinger, men jeg veit neimen ikke hvor de har i-endinger :) 

Anonymkode: 9d06a...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoriene kan jeg ikke, men er vi i nærheten av Volda/Ørsta/Hornindal deromkring? :)

Eller Stranda?

Endret av Kontormus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Kontormus skrev:

Teoriene kan jeg ikke, men er vi i nærheten av Volda/Ørsta/Hornindal deromkring? :)

Eller Stranda?

Blir vel vanskelig å komme nærmere enn dette, bor en 45 minutters kjøretur fra Ørsta :)

Anonymkode: 456ad...cd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei apokope er for eksempel jeg prater - æ prat, jeg synger - æ syng, jeg spiser - æ spis. Brukes for det meste i trøndelag og nordnorge og omhandler verb. Det ts snakker om er substantiv, og det eneste jeg kan komme på er at i Mo i Rana sier de jenta, mens noen mil sør i Mosjøen sier de jento. Der har de o-endinger, men jeg veit neimen ikke hvor de har i-endinger :) 

Anonymkode: 9d06a...ad5

Det kan bli upresist å blande det du skriver, med apokope. Vanligvis bruker vi apokope om infinitiver og substantiv som mister endelser, ikke verb i presens. F.eks "å dans" og "ei uk" (uke). Det er mange dialekter som sier "spis" i presens som ikke har apokope ellers, så det er greit å skille de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Rossin said:

Det kan bli upresist å blande det du skriver, med apokope. Vanligvis bruker vi apokope om infinitiver og substantiv som mister endelser, ikke verb i presens. F.eks "å dans" og "ei uk" (uke). Det er mange dialekter som sier "spis" i presens som ikke har apokope ellers, så det er greit å skille de to.

Bra at du skrev dette. Jeg er fra Tromsø og sier "æ spis", men ikke "å spis". Ble nesten litt forvirra her nå, for jeg vet at dialekten min ikke skal ha apokope, mens f.eks Bodø-dialekten har det. Tror jeg :fnise:

Anonymkode: 9589e...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...