Gå til innhold

Øke masker - hvordan?


Gjest Sobril

Anbefalte innlegg

Altså - jeg vet hvordan man øker masker når man strikker, men holder på med 2 r og 2 v på en arm. Det skal økes 2 masker hver 4. centimeter, og jeg skjønner IKKE når jeg skal øke. Blir fire rette etter hverandre etc. sånn som jeg holder på.

Bilde vedlagt. Har spurt på face og du store Alpakka men jeg skjønner det ikke allikevel. Dum som et brød.

 

20180113_231350.jpg

Screenshot_20180116-174437.jpg

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville øket slik: 

2 r ( - øk 1 vr øk 1 r)  2vr

Neste gang du øker, så øk til 2 vr og 2 r, da vil mønsteret (vrangbord) stemme. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville strikket og økt : 

Str 2r 2 vr til du nærmer deg midt på ermet- før økning: 2r-2vr- 1r og øk en rett- (=2r) øk en vr-en vr (=2 vr)- 2r-2vr osv

litt kronglete forklart, sikkert noen som forklare bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satt en merketråd/markør på den vrange masken du skal til å strikke. Så øker du jevnt på hver side av den oppover ermet. 

Jeg ville økt en maske før du strikker den, den økede masken skal så strikkes vrangt neste omgang. Så strikker du den markerte masken rett og øker en maske etter den. Denne økede masken strikker du vrangt neste omgang. 

Ved neste øking øker du med en ny vrang maske (rett etter forrige økte vrange maske. Nå har du to vrange, så strikker du midtmasken rett og øker en rett maske. Nå har du to nye "striper". Gjør likedan neste øking, flytt merketråd/markør etterhvert. . 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk. Jeg får prøve igjen. Har heklet et par år nå, og er ganske dreven. Når det gjelder strikking så føler jeg meg helt bortkommen. Øking har dog aldri vært noe problem - helt til jeg nå plutselig skal strikke en hel arm med to rette og to vrange 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det vil jo ikke gå opp med ribbestrukturen på noen av omgangene du øker, siden du øker to hver gang og ribbestrikken med 2 rett, 2 vrang har en rapport på 4 masker. Når jeg har strikket noe sånt, har jeg bare økt som vanlig, ved å øke på hver side av to midtmasker under. Dette blir jo under ermet, og antakelig ikke noe noen vil se uansett. Du kunne jo teoretisk sett økt fire masker hver gang og sjeldnere, men jeg tror kanskje det vil kunne se litt hakkete/ujevnt ut oppover ermet? Jeg ville uansett økt med en eller to masker mellom de to økemaskene uansett, siden jeg syns det å øke uten noen mellommasker/midtmasker fort blir litt slarkete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det lurt å begynne med å legge opp en ekstra økemaske. For deretter å bruke økemasken til mellomrom mellom de to maskene som det skal økes ved hverøkning. Noen ganger blir det penest å øke ved å ta opp tråden mellom to maker, andre ganger ved å strikke i masken fra forrige omgang.

For å holde orden på hvor det er økt, legger jeg en bomullshekletråd rundt tråden jeg strikker med før jeg strikker opp den nye økemasken. Når det da er funnet passe antall omganger mellom første og andre økeomgang, så er det bare å telle antall omganger fra merket til nytt merke. På denne måten er det og enkelt å få andre armen lik den første, med mindre du strikker magic loop. En fantastisk løsning når en skal strikke to av samme sak enten det er sokker eller armer. 

Anonymkode: 1699a...a47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øk én på starten (første maske) av omgangen, og én på slutten (siste maske), (rett eller vrangt, ettersom det passer). Strikker du på strømpepinne (5 stk) er det lett og se hvor den begynner og slutter. På rundpinne bruker du en markør (kan være bare en bommulstråd i løkke som er tredd på pinnen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...