Gå til innhold

Slutte å spise godteri


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere spist godteri nesten hver dag en periode. Nå skal jeg slutte med det, men jeg begynner å bli desperat etter noe sjokolade, potetgull, gjærbakst allerede, og forrige gang jeg spiste var på lørdag. Jeg er såå nær ved å dra til butikken og kjøpe noe, men jeg prøver virkelig. Egentlig skulle jeg trent for å tenke på noe annet, men jeg kan for øyeblikket ikke trene. Så tenkte jeg å kanskje gå en tur, men for å gå tur må jeg forbi butikken og det vet jeg faktisk ikke om jeg har viljestyrke til akkurat nå. Jeg har hatt en lang og slitsom dag og er ikke helt emosjonelt på topp, og merker at det nok er derfor jeg er så desperat. Noen gode råd, tips eller ord? 

Anonymkode: a5714...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å kjøpe meg et beger med blåbær eller lage meg en smoothie :) Det kan også gå bort bare du spiser en skive eller havregrøt. 

Å ha mye søtsug tyder på at du ikke får i deg de næringsstoffene du trenger. 

Anonymkode: 54907...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gå en tur, men la lommeboka bli hjemme? Kast den under sofaen nå, så kler du på deg og går ut døra. Da får du frisk luft, noe å gjøre, og når du passerer butikken så vet du at du ikke ender opp med å returnere til huset ditt med sjokolade under armen, (jeg går ut ifra det ikke er fare for at du kommer til å stjele.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Dette er kortvarig. Suget går over om ikke så veldig mange dager. Et eple eller en banan kan hjelpe mye, bare ikke fem bananer, som det fort blir når man skal fylle tomrommet. Legg deg nedpå litt, sett på noe musikk, slapp av. Prøv å forstå at det ikke vil hjelpe å spise godteri heller. Det vil gjøre ting enda kjipere. Drikk vann. Puss tenner. Ta en dusj. Tenk hvor ren fra godteriet du er allerede, og kan fortsette å være hvis du bare ikke går på butikken. Les en bok, ro deg ned, prøv å finne psykologien bak godtesuget. Hva flykter du fra. Er du ensom? Hvordan kan du jobbe med det? Legg en plan.

Anonymkode: dc66d...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å kjøpe meg et beger med blåbær eller lage meg en smoothie :) Det kan også gå bort bare du spiser en skive eller havregrøt. 

Å ha mye søtsug tyder på at du ikke får i deg de næringsstoffene du trenger. 

Anonymkode: 54907...6a9

Å ha mye søtsug (potetgull er forresten ikke søtt) tyder på avhengighet. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først og fremst: Dette er kortvarig. Suget går over om ikke så veldig mange dager. Et eple eller en banan kan hjelpe mye, bare ikke fem bananer, som det fort blir når man skal fylle tomrommet. Legg deg nedpå litt, sett på noe musikk, slapp av. Prøv å forstå at det ikke vil hjelpe å spise godteri heller. Det vil gjøre ting enda kjipere. Drikk vann. Puss tenner. Ta en dusj. Tenk hvor ren fra godteriet du er allerede, og kan fortsette å være hvis du bare ikke går på butikken. Les en bok, ro deg ned, prøv å finne psykologien bak godtesuget. Hva flykter du fra. Er du ensom? Hvordan kan du jobbe med det? Legg en plan.

Anonymkode: dc66d...2de

Jeg er ensom, har angst og er deprimert. 

Anonymkode: a5714...fa1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedet for å tenke "Jeg har ikke lov til å spise sjokolade", så prøv å endre tanken til: "Jeg kan ha sjokolade, men jeg har ikke lyst på det". Når noe blir "forbudt" får vi bare enda mer lyst på det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, depressedrose skrev:

Istedet for å tenke "Jeg har ikke lov til å spise sjokolade", så prøv å endre tanken til: "Jeg kan ha sjokolade, men jeg har ikke lyst på det". Når noe blir "forbudt" får vi bare enda mer lyst på det. 

Det hadde sikkert fungert hvis jeg ikke hadde så innihelvettes lyst på akkurat sjokolade da.. Jeg mener, å prøve å overbevise seg selv er en god ting, men ikke når man skal prøve å overbevise seg selv om det totalt motsatte. 

Anonymkode: a5714...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å ha lyst på noe uten å følge enhver lyst. Jeg tipper du overlever uten sjokolade.

Endret av Pringle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pringle skrev:

Det er mulig å ha lyst på noe uten å følge enhver lyst. Jeg tipper du overlever uten sjokolade.

Herregud så teit råd. 

Anonymkode: a5714...fa1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett eple og en gulrot på en kveld fjerner søtsuget hos meg. Det går some regel bare tre-fire dager før sukkersuget gir seg faktisk, maks en uke. Jeg er gjennom dette hver vinter, blir søtmons i november/desember, så gir det seg omtrent nå når man såvidt ser at det blir lysere igjen. 

Anonymkode: 1abb0...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først og fremst: Dette er kortvarig. Suget går over om ikke så veldig mange dager. Et eple eller en banan kan hjelpe mye, bare ikke fem bananer, som det fort blir når man skal fylle tomrommet. Legg deg nedpå litt, sett på noe musikk, slapp av. Prøv å forstå at det ikke vil hjelpe å spise godteri heller. Det vil gjøre ting enda kjipere. Drikk vann. Puss tenner. Ta en dusj. Tenk hvor ren fra godteriet du er allerede, og kan fortsette å være hvis du bare ikke går på butikken. Les en bok, ro deg ned, prøv å finne psykologien bak godtesuget. Hva flykter du fra. Er du ensom? Hvordan kan du jobbe med det? Legg en plan.

Anonymkode: dc66d...2de

Haha... du er morsom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nødt til å finne noe annet å gjøre, som opptar hjernen min i så stor grad at jeg klarer slutte tenke på søtsaker. 

En banan eller en drue hjelper ikke en dritt når det er sjokolade jeg har lyst på... 

Anonymkode: 89391...a30

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til fastlegen, dette virker som det er en avhengighet du har. Jeg er positiv at legen kan hjelpe deg med det :) 

Anonymkode: f731a...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gå til fastlegen, dette virker som det er en avhengighet du har. Jeg er positiv at legen kan hjelpe deg med det :) 

Anonymkode: f731a...b02

Hva tenker du at fastlegen kan gjøre da?

Anonymkode: a5714...fa1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sukkerfri sjokolade på helsekosten? Bare 176 kalorier😉

Anonymkode: cb141...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen. Jeg synes det hjelper med en kopp kakao eller cottage cheese med bringebær og sukrinmelis. 

Frukt og grønnsaker når man egentlig vil ha sjokolade er bare irriterende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, Pringle skrev:

Det er mulig å ha lyst på noe uten å følge enhver lyst. Jeg tipper du overlever uten sjokolade.

 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud så teit råd. 

Anonymkode: a5714...fa1

Det er vel ikke noe teit råd! Å ganske enkelt ta seg sammen og la det være er ofte det beste. Jeg sluttet for eksempel å røyke for to uker siden og av forskjellige grunner er det totalt uaktuelt å bare ta ett eneste trekk. Jeg har selvfølgelig tidvis hatt forferdelig lyst på en røyk, men jeg verken kan eller vil følge den lysten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å kjøpe meg et beger med blåbær eller lage meg en smoothie :) Det kan også gå bort bare du spiser en skive eller havregrøt. 

Å ha mye søtsug tyder på at du ikke får i deg de næringsstoffene du trenger. 

Anonymkode: 54907...6a9

Det er jo ikke sant. Har man mye søtsug etter at man har vært avhengig av sukker i månedavis/ukesvis så handler det om abstinenser. Enten psykisk eller fysisk. 

Jeg har satt perioden med sukkerkutt veldig kort. En uke frem. Begynte på fredag. Det jeg gjør er at når jeg er i butikken og dør etter å kjøpe ALT (får vann i munnen nå bare av å skrive det her) så tenker jeg "frem-til-fredag-frem-til-fredag" igjen og igjen til jeg kommer meg derfra. Det er enklere å si nei når min far tilbudte meg sjokolade da jeg var på besøk der når jeg bare trenger å se noen få dager frem i tid. På fredag kanskje jeg utvider sukkerkuttet, fordi det da blir enklere å se enda en uke frem i stedet for å starte med 2 uker eller 1 mnd. 

Ellers hjelper det meg å spise god annen mat. Ikke kutte ned på alt annet og spise grønnfor akkurat når man holder på med å få styr på sukkeravhengigheten. 

Jeg dropper alt av sukker så kakao og hjemmebakst (søtt) utgår også for kroppen skiller jo ikke på sukkeret fra kakao og sjokolade. Frukt og grønnsaker går jo. 

Endret av Rainstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å ha mye søtsug (potetgull er forresten ikke søtt) tyder på avhengighet. 

Anonymkode: a5714...fa1

Men potetgull er proppfull av karbohydrater som omdannes til sukker..

Anonymkode: 72dd7...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Leo skrev:

 

Det er vel ikke noe teit råd! Å ganske enkelt ta seg sammen og la det være er ofte det beste. Jeg sluttet for eksempel å røyke for to uker siden og av forskjellige grunner er det totalt uaktuelt å bare ta ett eneste trekk. Jeg har selvfølgelig tidvis hatt forferdelig lyst på en røyk, men jeg verken kan eller vil følge den lysten. 

Men nå opprettet jeg denne tråden for å få tips til å klare å holde meg da. Ikke for å bli trykt ned og få bekreftelse på hvilket jævlig svakt og ubrukelig menneske jeg er som ikke klarer det "alle andre" klarer som en helt essensiell selvfølge. 

Anonymkode: a5714...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...