Gå til innhold

Prolaps og tisser på meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i midten av 40 årene og har problemer med å klare å holde meg når jeg skal tisse. Ofte så går det galt og jeg trur det er pga smerter i ryggen.

I går var jeg hos fysioterapeut, men han ville ikke gjøre noe med meg pga problemet med å ikke holde meg.

Jeg ble så satt ut at jeg ikke fikk meg til å spørre hvorfor.

Rett og slett, vet noen av dere hvorfor problemet med at jeg tisser på meg må løses før en evt fysikalsk behandling?

Anonymkode: dda11...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk klar beskjed av fastlege å kontakte legekontoret eller sykehuset hvis proplapsen min gjør at jeg tisser eller bæsjer på meg. Det kunne være ganske alvorlig. Etter at han feilbehandlet en tidligere pasient pga det så tok han ingen sjanser. Jeg ville ringt legen og fått råd.

Anonymkode: 57976...a1b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være isjias. Har du sjekket ut det? Hvis du tisser på deg, må du dra til legevakt/sykehus med engang om dette skuldes isjias. Det fikk jeg beskjed om, da jeg slet med ryggsmerter. 

Anonymkode: eb539...255

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring ambulanse!!! Jeg fikk privattimer til legen min tilfelle dette skulle skje da jeg hadde prolaps. 

Anonymkode: 80de6...81a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ring ambulanse!!! Jeg fikk privattimer til legen min tilfelle dette skulle skje da jeg hadde prolaps. 

Anonymkode: 80de6...81a

Mente privat telefonnummer 

Anonymkode: 80de6...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som har ryggsmerter eller isjias får beskjed om at de må ringe lege med en gang de får vansker med å holde igjen urinen. Så ring legevakten eller fastlegen din om de fortsatt er åpent. 

Anonymkode: 1f32a...7ca

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg hatt det sånn veldig lenge. Når ryggsmerten er for stor så er det vanskelig å holde seg, når den ikke er så altfor jævlig klarer jeg bedre å holde meg. Å gå til do fører ofte med seg en liten dam på gulvet på badet før jeg rekker doen.

Jeg syns dette er pinlig og tror helt fult at det er smertene som gjør at jeg tisser på meg.

Jeg er ikke hysterisk, men har dere fått noen forklaring på hvorfor legevakt/ambulanse osv må kontaktes hvis dette skjer?

Jeg ble undersøkt av fysiterapeuten og jeg har ikke isjas. Det er prolaps i korsryggen. Jeg skal gjøre noen øvelser hjemme som visstnok ville gjøre susen for meg. Uansett så MÅTTE jeg kontakte lege for å finne ut hvorfor jeg tisser på meg så ofte.

Anonymkode: dda11...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan få kroniske problemer om ikke du får fikset det tidlig, det er derfor du må oppsøke lege. Mest sannsynlig må du hasteopereres.

Anonymkode: 65936...418

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg hatt det sånn veldig lenge. Når ryggsmerten er for stor så er det vanskelig å holde seg, når den ikke er så altfor jævlig klarer jeg bedre å holde meg. Å gå til do fører ofte med seg en liten dam på gulvet på badet før jeg rekker doen.

Jeg syns dette er pinlig og tror helt fult at det er smertene som gjør at jeg tisser på meg.

Jeg er ikke hysterisk, men har dere fått noen forklaring på hvorfor legevakt/ambulanse osv må kontaktes hvis dette skjer?

Jeg ble undersøkt av fysiterapeuten og jeg har ikke isjas. Det er prolaps i korsryggen. Jeg skal gjøre noen øvelser hjemme som visstnok ville gjøre susen for meg. Uansett så MÅTTE jeg kontakte lege for å finne ut hvorfor jeg tisser på meg så ofte.

Anonymkode: dda11...874

Det er pga ryggen. Min fysio sa til meg at hvis jeg skulle begynne og tisse på meg MÅ lege kontaktes asap. Det er mye nerver osv der som kan være skadet. Hvorfor venter du, fysioen din kan ikke fikse dette. Du må sikkert ta røntgen/MR for og finne ut av problemet.

Anonymkode: 34de1...777

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg hatt det sånn veldig lenge. Når ryggsmerten er for stor så er det vanskelig å holde seg, når den ikke er så altfor jævlig klarer jeg bedre å holde meg. Å gå til do fører ofte med seg en liten dam på gulvet på badet før jeg rekker doen.

Jeg syns dette er pinlig og tror helt fult at det er smertene som gjør at jeg tisser på meg.

Jeg er ikke hysterisk, men har dere fått noen forklaring på hvorfor legevakt/ambulanse osv må kontaktes hvis dette skjer?

Jeg ble undersøkt av fysiterapeuten og jeg har ikke isjas. Det er prolaps i korsryggen. Jeg skal gjøre noen øvelser hjemme som visstnok ville gjøre susen for meg. Uansett så MÅTTE jeg kontakte lege for å finne ut hvorfor jeg tisser på meg så ofte.

Anonymkode: dda11...874

Så du mener, helt oppriktig, at terskelen din for å tisse på deg er lavere enn terskelen din for å oppsøke adekvat helsehjelp?

Du har fått rådet ditt: dette haster. Ta det på alvor. En ting er at det selvsagt for deg blir upraktisk etc å gå med bleie, men det blir jo selvsagt også dyrt for samfunnet å ta vare på deg. Kanskje den siden teller mer, siden du ikke virker ha mye respekt for egen helse? 

Anonymkode: ac83e...cd0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis nerver er skadet må dette helst fikses innen få dager for at de skadede nerveendene skal kunne gro sammen igjen. Hvis det ikke skjer kan man få kroniske problemer. 

Anonymkode: 92c0a...95e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med lege / sykehus! Disse symptomene kan peke i retning av tilstanden cauda equina-syndrom. Det oppstår ved store prolaps og da skal pasienten raskt til sykehus.

Endret av Carrot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke «de det an». Dra til legen! 

Rart folk heller vil gå å tisse på seg fremfor å gå til legen når det faktisk kan være noe som bør fikses nå. 

Anonymkode: 6a8aa...471

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk veldig sjelden jeg roper opp om lege og legevakt her inne, synes folk har veldig lav terskel for å hyle opp om lege. Men dette er faktisk alvor! Du skader nervene dine permanent, det er virkelig ikke noe å hige etter. Jeg synes også det er veldig rart at du ikke har fått bedre informasjon om dette fra legen din, og fysioterapeuten. 

Jeg synes du skal ringe legevakten. 

Anonymkode: 1f32a...7ca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er alvorlig, og skyldes forhåpentligvis  isjias nerven. Du må ta turen til fastlegen, som henviser deg til nevrolog, og Mr. 

Hvis du bor i Oslo vil jeg anbefale Dundas på Røa, meget dyktig nevrolog. Skal du opereres så spør om å bli operert på gamle røde kors på Frogner. 

Anonymkode: a8781...221

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.1.2018 den 9.33, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvordan dette gikk?

Anonymkode: 34de1...777

Ja, jeg også... 

Anonymkode: eb539...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbauser meg at folk ikke oppsøker legen ved sånne plager som dette. Men ulyder i forstilling på bilen sjekker vi. Håper indelig du kom deg til legen. Om ikke ring legevakten og spør de om dette så før du nok en grei melding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg er ikke så forbauset over at hun ikke oppsøkte lege med en gang. Mest sannsynligvis har hun allerede vært der og ikke fått hjelp, ellers så var det nok at fysioterapeuten ikke tok det på alvor. De fleste (iallefall jeg) har en stor tillitt til helsepersonell (inklusivt fysioterapeuter som også behandler en del av helsen din og skal kunne en del om rygg, og viser mye autoritiet), så det er vanskelig å få seg selv til å tro på at det haster dersom man har allerede har blitt fortalt av et helsepersonell at det ikke gjør det, uansett om det ikke er riktig.

Jeg har lignende problem som trådstarter, men har i tillegg følelsesløshet i ridebukseområdet.

Anonymkode: c4c84...340

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...