Gå til innhold

Er vi alt for forskjellige?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i en stund vært i et forhold med en fyr jeg på alle måter synes har en fantastisk personlighet og utstråling. Jeg er veldig glad i ham, men i det siste har jeg begynt å frykte at vi rett og slett er for ulike. 

Jeg er på ingen måte en kontrollfreak, og derfor lever han livet akkurat slik han vil. Og det er slik det skal være, men jeg er redd hans livsstil ikke passer for meg og det livet jeg ser for meg i fremtiden. Han er veldig glad i å feste, gjerne hver eneste helg. Kanskje både fredag og lørdag - dette passer greit nå som vi bor i samme by, men om noen få uker må jeg flytte igjen på grunn av jobbsammenheng, og jeg vet av tidligere erfaring (også med ham) at det kommer til å bli vanskelig å balansere forhold med så mye drikking - rett og slett fordi han ikke klarer å si nei. 

Jeg synes i utgangspunktet heller ikke noe om at kjæresten min må drikke hver eneste helg, og det er ikke noe jeg ser etter i en potensiell partner. Jeg kan ikke kontrollere han, men er det feil å tenke at det rett og slett ikke er noe jeg ønsker i et forhold? Når ferier kommer, eller i helger er jeg glad i å ta meg en fest eller to, men jeg er også veldig glad i å bruke kvalitetstid med venner, eller reise til utlandet eller ta en hotellweekend sammen. Dette vet jeg at jeg aldri kan gjøre med han, da det alltid er en fest han bare må dra på. 

Han er også tilfreds med å bo i hjembyen vår, der vi begge bor nå. Jeg kan ikke se for meg å bo her resten av livet, og selv om jeg er fryktelig glad i mannen, vet jeg ikke om jeg er villig til å bruke mange år på å sitte hjemme, droppe ferier og eventyr jeg ønsker meg i livet fordi det rett og slett ikke passer han og hans livsstil. 

Jeg vet han blir knust om jeg avslutter forholdet nå, og jeg kommer nok til å være veldig lei meg jeg og. Men jeg føler meg kvalt, og akkurat nå legger jeg alle planene mine på hylla, slik at det skal passe seg for oss å være sammen, og det føles på så mange måter fryktelig feil. Når vi er sammen, har vi det veldig bra, og jeg er veldig forelsket. Er dette noe jeg burde ofre for ham, eller er det mulig at jeg kan snu om på tankegangen hans dersom jeg forklarer hvor jeg kommer fra? ønsker på ingen måte å fortelle ham hvordan han skal leve, derfor tror jeg kanskje det beste rett og slett er å gjøre det slutt med ham. Jeg har forsøkt å hinte litt om at jeg kanskje ikke er like glad i drikking som han, men da sier han bare at han er nødt til å ha det litt gøy etter en lang uke på jobb. 

Vet ikke helt hva jeg spør om nå, men om noen har tanker, eller lignende erfaringer vil jeg gjerne høre hva deres løsning på dette ble.. 

Anonymkode: 5816e...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det at han drikker så mye høres illevarslende, særlig om han er over 25. Belsemessig er det ikke bra, og særlig hvis han aldri hopper over ei helg. 

At han ikke vil flytte fra hjembyen når han har jobb og nettverk der, er derimot forståelig. Særlig når det bare er en løs idé om å bo et annet sted, og ikke et konkret sted. Det appellerer kun til de særlig eventyrlystne. 

Hvis det er viktig for deg å kunne bo langt hjemmefra er han ikke nødvendigvis med på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Virrevirrevapp said:

Det at han drikker så mye høres illevarslende, særlig om han er over 25. Belsemessig er det ikke bra, og særlig hvis han aldri hopper over ei helg. 

At han ikke vil flytte fra hjembyen når han har jobb og nettverk der, er derimot forståelig. Særlig når det bare er en løs idé om å bo et annet sted, og ikke et konkret sted. Det appellerer kun til de særlig eventyrlystne. 

Hvis det er viktig for deg å kunne bo langt hjemmefra er han ikke nødvendigvis med på det. 

Du har helt rett i at det er forståelig at han ikke ønsker å flytte, men vi er begge bare i begynnelsen av 20 årene. Han er noe eldre enn meg, men jeg er fortsatt så ung at jeg ikke har kommet ordentlig i gang med studier, og jeg ønsker ikke å studere i hjembyen min - kanskje kan jeg slå meg til ro der om noen år, men ikke enda. De fleste i min omgangskrets har forlatt hjembyen min nå for å studere, så jeg føler meg mye ensom her også nå, og angrer litt på at jeg valgte å bli igjen å starte med nettstudier istedet. 

Anonymkode: 5816e...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres veldig umoden ut. Selvfølgelig kan det hende han roer seg ned med årene, men det kan man ikke vite. Og du er for ung til å legge dine fremtidsønsker på hylla for en mann. Studer og gjør det du ønsker. Om han virkelig er glad i deg og har respekt for deg så har han forståelse for dine ønsker også, og kan sammen med deg finne en løsning som er god for dere begge. og om han ikke er villig til det så syns jeg rett og slett du skal la han gå. Du kommer helt sikkert til å mte masse flotte mennesker som student, med samme fremtidsvisjoner som deg. (Studietiden er virkelig en fantastisk tid!), og i min egen krets må jeg si at det er ekstremt få av de som hadde kjæreste når de startet å studere som forble sammen med disse. Dette fordi man rett og slett uktvikler seg i forskjellige retninger når man får nye impulser. Men noen har holdt sammen også, så det er mulig. Om begge viser forståelse og respekt for den andres behov og ønsker, og kan leve med ulikhetene.

Anonymkode: 3c766...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder flytting er jo det noe som burde være helt greit å ta opp og snakke sammen om. Jeg synes det er et relativt ufarlig tema, man sier jo bare litt om hva man tenker om fremtiden, ikke at man tenker flytte fra den andre. 

Vil du ha barn. Om han fortsetter festingen tenker jeg at det er familielivet som kommer til å knekke båten. Det er ikke gitt at han vil kutte ned på festingen. 

Om dere ikke skal ha barn tenker jeg at dersom han ellers er ansvarsfull og voksen, så trenger det ikke gjøre noe at han er veldig utadvendt og mye ute. Men om han drikker fordi han ikke klarer si nei er det et veldig stort faretegn. Jeg trenger at både jeg og mannen kan være selvstendige og stå opp for oss selv og hverandre. Jeg trenger å vite at mannen min vil være en stødig klippe når ting er vanskelig. Om jeg vet han har problemer med å si nei tenker jeg at det veldig lett kan bli mye konflikter av fordi han vil sette deg til side når du trenger han mest fordi han klarte ikke si nei til noen andre som ville ha han til å gjøre noe

Anonymkode: a79ba...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har helt rett i at det er forståelig at han ikke ønsker å flytte, men vi er begge bare i begynnelsen av 20 årene. Han er noe eldre enn meg, men jeg er fortsatt så ung at jeg ikke har kommet ordentlig i gang med studier, og jeg ønsker ikke å studere i hjembyen min - kanskje kan jeg slå meg til ro der om noen år, men ikke enda. De fleste i min omgangskrets har forlatt hjembyen min nå for å studere, så jeg føler meg mye ensom her også nå, og angrer litt på at jeg valgte å bli igjen å starte med nettstudier istedet. 

Anonymkode: 5816e...7e4

Du kan jo flytte for å studere, og så se hvordan du føler det. Kan ha et avstandsforhold. Studier er enn god grunn til å flytte på seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Han høres veldig umoden ut. Selvfølgelig kan det hende han roer seg ned med årene, men det kan man ikke vite. Og du er for ung til å legge dine fremtidsønsker på hylla for en mann. Studer og gjør det du ønsker. Om han virkelig er glad i deg og har respekt for deg så har han forståelse for dine ønsker også, og kan sammen med deg finne en løsning som er god for dere begge. og om han ikke er villig til det så syns jeg rett og slett du skal la han gå. Du kommer helt sikkert til å mte masse flotte mennesker som student, med samme fremtidsvisjoner som deg. (Studietiden er virkelig en fantastisk tid!), og i min egen krets må jeg si at det er ekstremt få av de som hadde kjæreste når de startet å studere som forble sammen med disse. Dette fordi man rett og slett uktvikler seg i forskjellige retninger når man får nye impulser. Men noen har holdt sammen også, så det er mulig. Om begge viser forståelse og respekt for den andres behov og ønsker, og kan leve med ulikhetene.

Anonymkode: 3c766...2cf

Som det er nå, klarer jeg ikke å se for meg en framtid med ham. Kanskje legger han festingen på hylla med tid, men akkurat nå klarer jeg kun å se kjæresten min for den han er.. Jeg ønsker virkelig å flytte bort å studere, men da må jeg på forhånd være klar over at forholdet kan og vil havarere..

Anonymkode: 5816e...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Virrevirrevapp said:

Du kan jo flytte for å studere, og så se hvordan du føler det. Kan ha et avstandsforhold. Studier er enn god grunn til å flytte på seg :)

Mulig jeg virker en smule negativ, men med de planene han har for helgene, tror jeg det blir dårlig med tid til kjæresterier, dersom jeg flytter til en annen by. Han trives jo somsagt best hjemme, og blir "tørst" når helga kommer. 

Anonymkode: 5816e...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Når det gjelder flytting er jo det noe som burde være helt greit å ta opp og snakke sammen om. Jeg synes det er et relativt ufarlig tema, man sier jo bare litt om hva man tenker om fremtiden, ikke at man tenker flytte fra den andre. 

Vil du ha barn. Om han fortsetter festingen tenker jeg at det er familielivet som kommer til å knekke båten. Det er ikke gitt at han vil kutte ned på festingen. 

Om dere ikke skal ha barn tenker jeg at dersom han ellers er ansvarsfull og voksen, så trenger det ikke gjøre noe at han er veldig utadvendt og mye ute. Men om han drikker fordi han ikke klarer si nei er det et veldig stort faretegn. Jeg trenger at både jeg og mannen kan være selvstendige og stå opp for oss selv og hverandre. Jeg trenger å vite at mannen min vil være en stødig klippe når ting er vanskelig. Om jeg vet han har problemer med å si nei tenker jeg at det veldig lett kan bli mye konflikter av fordi han vil sette deg til side når du trenger han mest fordi han klarte ikke si nei til noen andre som ville ha han til å gjøre noe

Anonymkode: a79ba...94e

Når han tidligere har avlyst dater med meg til fordel for en fest med gutta, har han som regel beklaget seg med at det blir en hel uke til neste fest, og at blir nødt til å prioritere dette da han er redd for å gå glipp av noe, eller å bli sett på som en tøffel. Forholdet vårt er relativt ferskt, så for meg å bli sett på som en "tøffel" under de første månedene av et forhold, virker ikke som verdens undergang. Vi er jo fortsatt på det stadiumet at vi holder på å bli vandt til å ha en ny viktig person i livet. 

Anonymkode: 5816e...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avlyser han dater med deg, og du tror forholdet kommer til å gå skeis snart uansett, ville jeg avsluttet det mens det enda er så ferskt som du sier:) du er for ung til å sette livet på pause

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, dennejenta said:

Avlyser han dater med deg, og du tror forholdet kommer til å gå skeis snart uansett, ville jeg avsluttet det mens det enda er så ferskt som du sier:) du er for ung til å sette livet på pause

hm, kanskje sant:-)

Anonymkode: 5816e...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg virker en smule negativ, men med de planene han har for helgene, tror jeg det blir dårlig med tid til kjæresterier, dersom jeg flytter til en annen by. Han trives jo somsagt best hjemme, og blir "tørst" når helga kommer. 

Anonymkode: 5816e...7e4

Ja, det blir jo hans valg.

Det er gjerne naturlig at en helt tidlig i 20-årene vil drikke og feste litt (jeg drakk ofte både fredag og lørdag hver helg da jeg var 19-21), men de fleste lærer seg å prioritere når det kan komme i konflikt med andre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Virrevirrevapp said:

Ja, det blir jo hans valg.

Det er gjerne naturlig at en helt tidlig i 20-årene vil drikke og feste litt (jeg drakk ofte både fredag og lørdag hver helg da jeg var 19-21), men de fleste lærer seg å prioritere når det kan komme i konflikt med andre ting. 

Du har helt rett :) kan som sagt absolutt ikke forvente at han skal kutte ut noe som helst. Men interessene blir fort for forskjellige. Jeg trenger en kjæreste som har lyst til å gjøre annet enn å drikke eller ligge på sofaen med meg, derfor passer vi kanskje dårlig sammen. Har lyst å invitere han med på en tur i påska, men vet allerede at han har planlagt flere dagsfyller og fester den uka. 

Anonymkode: 5816e...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...