Gå til innhold

Hvordan føle seg mer opplagt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter veldig med at jeg ikke har noen energi og er mye uvel. Svimmel, kraftløs, trøtt og sliten. Jeg sliter med å holde meg våken til en passende leggetid, jeg holder på å stupe lenge før. Nå er jeg student, men jeg ser ikke for meg at jeg skal kunne klare å fungere i en 8 timers arbeidsdag hvis ting fortsetter sånn som dette. Jeg har vært til legen og fått sjekket mye, men det er aldri noe som er spesielt alarmerende. Har dere noen gode tips til hvordan man kan føle seg mer opplagt og våken og ha mer energi?

Anonymkode: 2f578...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Overrasket

Jeg synes det er rart om du har så omfattende og vedvarende symptomer og at legen ikke finner noe som er verdt å se mer på. C-vitamin-, D-vitamin- og proteinmangel f.eks. er jo veldig nærliggende å mistenke, men det bør vises på en vanlig blodprøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok, men ikke for mye søvn. Aktivitetsavpasning, slik at du blir sliten, men ikke utmattet (tenk at du skal bruke 70% av energien, ikke mer). Sollys og aktivitet hver dag helst. Rimelig sunt kosthold. Lystbetonte aktiviteter.

Anonymkode: 57749...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodprøver har begrenset verdi. Jeg var sløv og slapp et helt år og legen fant ingenting. Så etter det året ble det tatt nye blodprøver av jern og jeg hadde mangel. Etter noen mnd på tabletter ble jeg en helt annen person. Jeg hadde altså hatt lave jernverdier, men ikke nok til mangel, og vært veldig syk. Så du kan være lav på vitaminer, men når det ikke kvalifiserer til mangel vil du ikke få beskjed. 

Ellers ville jeg sett på kosthold og stress. Hva spiser du? Drikker du mye kaffe eller cola? Kutt ned på koffein og spis mest mulig mat som du lager fra bunnen. 

Anonymkode: 3cfa9...00c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme erfaring som over. Viste seg at jeg lå rett innenfor referanseverdien på B12, men fikk ikke beskjed fordi det var normalt. Etter et par B12 - sprøyter følte jeg meg nesten normal igjen.

Ville bedt om utskrift av prøvesvarene for å sjekke om det samme kanskje er tilfelle for deg. 

Anonymkode: 853e1...404

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...