Gå til innhold

Intervalltrening ute


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger tips. Jeg har ikke lenger tilgang til tredemølle, så alle løpeøktene mine foregår ute. Mest langturer og terskeltrening, men har lyst å få til intervalltrening også ute. Men vet ikke hvordan jeg skal gå fram! På mølla er det så lett å være systematisk. Ute kan jeg jo ikke beregne fart eller avstand - hvordan skal jeg få til en skikkelig intervalløkt da? (Jeg løper ikke med pulsklokke)

 

Anonymkode: ebff1...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før jeg skaffet meg pulsklokke løp jeg så raskt jeg klarte, men i forhold til at jeg klarte å fullføre. Det ble riktig nok veldig variert, så noen ganger løp jeg for raskt og måtte løpe med lavere intensitet den neste (og omvendt). Anbefaler deg å anskaffe en pulsklokke. Det har hjulpet meg veldig 😊

Anonymkode: c4148...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk lyktestopler. Løp ønsket antall stopler og jogg tilbake.

Fart må du bare kjenne på selv 60-80% av din maks hastighet

Anonymkode: 12d5a...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tren intervalløkter som krever at du vet fart etter avstand. Fikk deg heller en slak motbakke som tar 1-2 minutter å løpe opp, så kjører du bare noen runder der. Pausen blir å gå ned. Ellers tar du med stoppeklokke og kjører vanlig 4x4 med 2-3 minutters rolig gange mellom hvert drag. Etter å ha gjort det noen ganger finner du raskt et tempo som passer den intensiteten du skal holde. Du trenger ikke pulsklokke for å merke hvor sliten du er

Anonymkode: ab2f7...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke beregne fart eller avstand. Finn deg en lang strekke og løp i 2 minutter lange drag med kanskje 80% intensitet. Stopp så i 2 minutt og løp den veien du kom igjen. Ville løpt 6 sånne drag jeg. 

Er denne typen intervalltrening jeg lærte av trenere som er på topp i landet når det kommer til løping. 

Anonymkode: 97767...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Grunnen til at jeg ikke har pulsklokke er at jeg fort blir alt for opphengt i det, og alt dreier seg om logging og grafer og hele tiden overvåking av puls gjennom løpet. Jeg hadde det før og det tok vekk litt av gleden ved å løpe ute som å nyte omgivelsene og bare være i naturen. Jeg løper fordi jeg liker det, og trenger ikke det konkurranseaspektet. Men har likevel lyst å forbedre meg noe gjennom intervaller, så nå har jeg god inspirasjon til neste økt. 

Anonymkode: ebff1...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de over som sier at du ikke trenger pulsklokke, du skal ikke trene intervaller ute mange ganger før du merker hva som er riktig tempo.

Du kan variere intervall ute i det uendelige, ved å bruke lyktestolper, bakkeintervall for eksempel eller fartslek på sti i skogen. Jeg har vært aktiv løper og brukte aldri pulsklokke i alle de årene jeg holdt på. Men det hendte jeg målte pulsen manuelt for å sjekke ståa mellom intervallene.

 

Anonymkode: facae...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter på bakker og trapper. Trapper for korte med harde intervaller. Eller litt lengre og slakere bakker for lengre intervaller. Og så kjører jeg noen runder her. 

Ofte sier jeg til meg selv at fem drag holder, men når jeg da er på mitt femte drag, så er jeg så godt i gang at det ofte blir flere. Hadde jeg sagt at jeg skal ta minimum åtte drag hadde jeg gitt opp etter fire. Min mentale overlevelsesstrategi for intervalltrening :) 

Anonymkode: 366ac...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...