Gå til innhold

Samboerkontrakt, samboer har kansellert den men ikke kommet med forslag til ny


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi hadde en samboerkontrakt, satt opp hos advokat i forbindelse med at jeg kjøpte meg inn i hans bolig. Enkel kontrakt, hvor vi fordelte fellesutgifter etter eierandel i bolig. Jeg hadde da en liten eierandel, men lån, og betalte utgifter som jeg følte sto i forhold til eget og våre felles barns forbruk . Han hadde/har en mye større eierandel og betalte tilsvarende mer, men var/er gjeldfri og har særkullsbarn. Det kjentes rettferdig. For ca 1 år siden sa han at han syntes ordningen var urettferdig, og siden da har vi betalt likt av fellesutgifter. Dette synes jeg er urettferdig og jeg har kommet med forslag til nye måter å gjøre det på. Han sier han skal sette opp et eget forslag skriftlig, men han finner aldri tid. Og nå synes jeg det er gått veldig lang tid uten at vi følger kontrakten ... kjenner meg desperat..

 

Anonymkode: 68c2d...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke bare forholde deg til kontrakten dere har frem til han kommer med et nytt forslag? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi han nekter, da kan jeg jo ikke tvinge.

Men nå tvinger han meg til å betale mer enn jeg synes er rettferdig. I hans hode er det vel en slags utjevning av det han plutselig har synes har vært urettferdig 

Men blir vi ikke enig vil jeg heller flytte til en liten leilighet som jeg har råd til å eie alene. Heller dronning i et kott enn husmus i et slott.

Anonymkode: 68c2d...0c3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor synes han det er urettferdig?

Elles anbefaler å ta kontakt med en advokat. Du trenger heller ikke diskutere det med kjæresten din. Så lenge dere er samboere er deres økonomi i stor grad separat. Det at dere har barn sammen har en betydning, men veldig liten.

Det er bare min mening og jeg er ikke en advokat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke fellesutgifter er det snakk om?

Anonymkode: dd303...007

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff

Er dere i et forhold der dere er "sammen", men ikke sammen? Kan virke sånn. Separat økonomi når man har barn.. nei, dere må samarbeide. Ingenting fungerer dårligere enn folk som tviholder på sine egne penger, i kjent Onkel Skrue-stil. 

Jeg synes han i utgangspunktet har rett - men om du skal være pirkete kan du foreslå at dere prosentvis betaler likt utifra hver av dere sin månedslønn. Hvis du tjener 35 000 netto betaler du mer enn han som tjener 25 000 netto. Osv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi han nekter, da kan jeg jo ikke tvinge.

Men nå tvinger han meg til å betale mer enn jeg synes er rettferdig. I hans hode er det vel en slags utjevning av det han plutselig har synes har vært urettferdig 

Men blir vi ikke enig vil jeg heller flytte til en liten leilighet som jeg har råd til å eie alene. Heller dronning i et kott enn husmus i et slott.

Anonymkode: 68c2d...0c3

Selvsagt kan du tvinge, det er jo det kontrakt er til for. 

Anonymkode: 1c055...542

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å bestille time hos en advokat, og informere samboeren din om dato og klokkeslett. 

Anonymkode: d9a2b...4d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesutgifter har INENTING med eierskap i boligen å gjøre, eller bore han der mer enn deg fordi han eier mer av boligen enn deg? Hvis det var lån det var snakk om er det klart at det skal betales etter evne, men her er det snakk om faste utgifter på lik linje med strøm ol. Jeg regner med at du betaler din del av strømmen, eller har du utnyttet han her også?

Han har rett og slett her gått i mannefellen, men heldigvis merket det og tatt grep for å ikke lengre bli utnyttet. Du burde være sjeleglad for at han latt deg utnytte han økonomisk såpass lenge som du har før han fikk nok.

Anonymkode: 8ed21...3f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjell på å betale sammen på lån og betale sammen på fellesutgifter? Hvorfor er det riktig å betale etter evne på lån men ikke på andre utgifter ? 

Anonymkode: 68c2d...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi han nekter, da kan jeg jo ikke tvinge.

Anonymkode: 68c2d...0c3

Så lenge han har underskrevet en juridisk bindene avtale med deg så kan du faktisk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva er forskjell på å betale sammen på lån og betale sammen på fellesutgifter? Hvorfor er det riktig å betale etter evne på lån men ikke på andre utgifter ? 

Anonymkode: 68c2d...0c3

Fordi nedbetaling av lån er noe han tjener på og det er et lån som står i størrelse til boligen, det er noe du ikke har noe med å gjøre. Fellesutgifter er noe man må betale uavhengig av om han har lån eller ikke og uavhengig av størrelsen på lånet, det er med andre ord en kostnad for å bo der, på lik linje med vann og strøm.-

Anonymkode: 8ed21...3f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du egentlig i fellesutgifter? Fellesutgifter til borettslag/sameie? Ligger ikke de vanligvis på noen få tusenlapper i måneden? Er vel ganske rimelig å fordele dem 50/50 da dere begge benytter boligen like mye?

Renter og Lån må selvfølgelig fordeles etter eierandel.

Anonymkode: 6263b...850

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fellesutgifter: mat, strøm, forsikringer, kommunale avgifter, skole , sfo, aktivitetsavgifter barna, alt med bilen, klær og utstyr til barna , reiser...

Vi har ingen felles lån. Han har ikke gjeld. Han eier mesteparten av bolig. Jeg vil eie mer, har fast jobb, relativt god inntekt (kunne tjent mer om jeg kunne jobbet fast overtid, slik han gjerne gjør men da spontant , gidder ikke utsette barna for det), han vil ikke at mitt bidrag til felles skal forringes ved at jeg gjeldsetter meg mer. Jeg er med på alt , flytte til mindre bolig , kansellere bil, alt mulig, men for en som er formuende er jo ikke det attraktivt. Han vil ha det han har, men ikke at jeg skal eie mer av det. 

 

TS

Anonymkode: 68c2d...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fellesutgifter: mat, strøm, forsikringer, kommunale avgifter, skole , sfo, aktivitetsavgifter barna, alt med bilen, klær og utstyr til barna , reiser...

Vi har ingen felles lån. Han har ikke gjeld. Han eier mesteparten av bolig. Jeg vil eie mer, har fast jobb, relativt god inntekt (kunne tjent mer om jeg kunne jobbet fast overtid, slik han gjerne gjør men da spontant , gidder ikke utsette barna for det), han vil ikke at mitt bidrag til felles skal forringes ved at jeg gjeldsetter meg mer. Jeg er med på alt , flytte til mindre bolig , kansellere bil, alt mulig, men for en som er formuende er jo ikke det attraktivt. Han vil ha det han har, men ikke at jeg skal eie mer av det. 

 

TS

Anonymkode: 68c2d...0c3

Hvorfor vil han ikke det? Hvor mye eier du nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesutgifter må jo betales uavhengig av eierskap, som er nevnt tidligere, så i utgangspunktet kan jeg ikke se at det er urimelig eller urettferdig at dere deler på det. Dersom han vil ha masse utstyr til bilen som du gir blaffen i, er det rimelig at han står for dette, tenker også at mat/reiser blir litt hva dere blir enige om. Ønsker du en billig reise, mens han ønsker en dyr, må han bare betale litt ekstra slik at han får deg med, om det er det han vil. Det var min personlige mening.

 

Hva man mener har likevel liten betydning i dette tilfellet. Dersom kontrakten dere skrev fortsatt er gyldig, er det den du trenger å forholde deg til. Med gyldig mener jeg at dere ikke har samtykket i å gå bort fra den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samboeren din kan ikke bare bestemme seg for at kontrakten ikke gjelder lenger. Det er derfor man har kontrakter. Den er gyldig helt til BEGGE bestemmer seg for å inngå en ny. 

Anonymkode: feeb2...b54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn uavhengig av hva som er rettferdig eller ikke, så kan vel ikke han bare bestemme seg for at den ikke er gyldig lenger? Det er jo hele poenget med samboerkontrakter, at man har en avtale som begge er nødt til å følge dersom det skulle bli uenighet. Han kan ikke plutselig bestemme seg for å ikke følge kontrakten, hva er poenget med kontrakt da? Han kan ikke tvinge deg til å endre en kontrakt han selv har skrevet under på fordi han plutselig synes kontrakten er urettferdig. Da skulle han ikke sagt seg enig i den i utganspunktet. 

Anonymkode: ba944...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...