Gå til innhold

Jeg veier 150 kilo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og jeg skjønner ikke helt hvorfor det har skjedd.. 

Det begynte etter at jeg flyttet hjemmefra, kjøpte alltid med meg et eller annet etter skolen som var lett å lage og så gikk jeg til sengs. Her kom det mange kilo på. Men enda verre var det da jeg møtte samboeren min. Han liker å kose seg og liker å «overraske» meg med ting. Kan være god, usunn mat eller noe godteri. Han prøver jo bare å være snill, men jeg ber han om å ikke gjøre det. Og når han først kjøper det eller det er i hus er jeg for svak til å ikke spise det. 

Jeg har siden 12 års alderen veid litt mer enn jevnaldrende, men jeg var ikke feit. Ikke før nå. Nå har jeg veid mellom 130-150 i 5 år. 

Jeg skjønner at jeg la på meg en del kilo siden jeg spiste usunt. Spesielt usunt i helgene. Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke får kiloene av! Har prøvd mye. Kutte kalorier og kutte karbohydrater. Ligger på 1000-1500 kalorier om dagen og går knapt ned noen gram. Prøvde lavkarbo og trente i tillegg og gikk opp en halvkilo! 

Jeg føler meg ikke som 150 kilo. Det eneste jeg merker er at jeg blir fort andpusten. Ser meg selv på bilder og tenker er det meg? Er ikke sånn jeg føler meg. Er lei av å grue meg til fysiske ting og lei av alle de stygge blikkene og kommentarene. 

Når man veier 150 kilo tenker de fleste at jeg sitter hjemme på sofaen hele dagen og propper i meg usunne ting. Men det er veldig feil. Føler det er så urettferdig at samboer spiser mye mer enn meg og er normalvektig. Mamma, søsken og venner spiser alle mer enn det jeg gjør og koser seg mer med god mat osv, men de er ikke feite! 

Begynner jo å lure på om noe er feil? Har testet stoffskifte og det var bra. Alt er bra fysisk sett, bortsett fra vekta selvfølgelig. Jeg er nesten aldri sulten, blir ikke sulten før ut på kvelden. Så da spiser jeg en sen middag, men da er ofte det det eneste jeg spiser den dagen. Enda går jeg opp. Folk sier det er lett - kalorier inn og ut. Men det stemmer jo ikke? Leser at min basalforbrenning er over 2000. Hvordan går jeg ikke ned når jeg spiser 1000-1500 kcal? Måler og noterer all mat. Kuttet ut den sukkerfrie brusen. Ingen godteri, men fortsatt minimalt ned i vekt. 

Er henvist til overvektsklinikk for veiledning og motivasjon. Ønsker ikke en slankeoperasjon da jeg er ung og ikke har vondt noen sted. Vil klare dette selv. Men har et familiemedlem som flere ganger prøver å motivere meg til slankeoperasjon, noe jeg syns er dårlig. 

Ser ofte på overvektsprogrammer på TV frks superskinny vs superfat og da ser man de syke mengdene de tjukke spiser i løpet av en dag. Enda veier de mindre enn meg.. 

Trener også 2-3 dager i uken. Kombinert styrke og kardio. 

Ble litt langt, men ville høre om noen hadde noen tips. 

 

Anonymkode: 7ac48...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge er det siden du begynte å ta grep da, kanskje du ikke har holdt på lenge nok? De eneste tipsene jeg har er å kutte ut sukker, godteri og snacks. Spis frokost og fyll på med mat utover dagen når du kjenner deg sulten og spis til du ikke føler deg sulten lenger. Jeg er egentlig som deg at jeg ikke føler meg sulten før langt ut på kvelden, spiser ofte en gang om dagen selv om jeg vet det ikke er spesielt lurt.. Men de dagene jeg tvinger meg selv til å spise frokost, så føler jeg sulten kommer gjennom dagen. Så kanskje du kan prøve å tvinge i deg litt mat på morgenen. Da får jo forbrenningen noe å jobbe med også, mens du er aktiv i løpet av dagen. Drikk vann.

Jeg forstod ikke helt ut av innlegget ditt om du har kuttet ut godteri og snacks eller ikke. Ikke vet jeg om du har forklart ordentlig til samboeren din hvorfor du ikke ønsker han skal kjøpe sånn mat til deg. Du kan jo ikke nekte han å kjøpe inn til seg selv, men han burde respektere ønsket ditt om at du ikke vil han skal kjøpe inn til deg. Du kan jo høre med han om han vil være med på å kutte ut godteri og brus, i hvert fall i ukedagene. 

Og det med slankeoperasjonen synes jeg er frekt. Har en i familien min som hinter frem om det til et annet familiemedlem også, som om det bare er en liten sprøyte man tar liksom. Slike operasjoner må være fult og helt ens eget valg, så der får du bare be dem om å klappe igjen og passe sine egne saker. 

Jeg håper du finner ut av det og at du får hjelpen og veiledningen du trenger på klinikken! 

Anonymkode: 0adad...fdd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at du spiser for lite, og kroppen er i beredskap for den tror du sulter? Spesielt siden du ikke spiser regelmessig. Jeg vet ikke så mye om slanking, men trodde kvinner som slanker seg skal ligge på 1600 kalorier daglig. Og tror ikke det er bra at du bare spiser ett måltid hver dag. Det er vanskelig når du ikke er sulten. Men tror du bør venne deg til spise frokost, lunsj, middag og kvelds. Om du ikke klarer å spise så er det jo mange gode smoothies du kan lage.

Håper samboeren din blir å støtte deg i livsstil endringen, og at han holder seg til godteri i helgen. Og om han absolutt må ha noe søtt eller salt i hverdagen, bare kjøpe littegrann sånn at du slipper å bli fristet. Og det med slankeoperasjon skal du ikke la deg presse til, det er så mye komplikasjoner som kan oppstå, så det er absolutt ett valg du må ønske selv. Og syns det er dårlig gjort av dem å ta det opp hele tiden. Håper du føler deg komfortabel nok til å be dem holde opp med slike oppfordringer. Og iallefall slutte å videreformidle det til deg og heller støtte deg i hva du holder på nå.

Du blir nok å få mye god hjelp på klinikken, pluss at det er mennesker i samme situasjon som deg og dere kan være hverandres cheerleadere. Lykke til med livsstil endringen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du spiser alt for lite, og at kroppen har gått i sparemodus. Jeg gikk selv ned fra 144 til 97 kg fra november 2015 til august 2016, og jeg spiste først så lite som rundt 1500 da jeg var nede på 97. I starten spiste jeg rundt 2200 og gikk ned 1.5-2 kg i uken. Gikk deretter jevnt ned i kaloriinntak etter hva jeg fikk anbefalt fra vektklubb.no. Anbefaler vektklubb på det sterkeste!

Anonymkode: ae236...c53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke bra ut at du ikke går ned i vekt når du spiser så lite som 1000-1500 kcal hver dag. Da spiser du omtrent det samme som meg, og jeg veier under 60 kg. Hvordan er fettet fordelt? Har du veldig kraftige legger og lår i forhold til overkroppen? Da kan du ha lipødem, og det kan ikke slankes bort. Les om det her, og se om du kjenner deg igjen: https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/diverse/lipodem/

Endret av Hulderen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at du også går opp i vekt av lettbrus? I tilfelle du drikker det... hvordan ser en vanlig matdag ut for deg? Jeg brukte en app som heter Lifesum og gikk ned noen kg med den. Tracket ALT jeg spiste. Fikk meg noen aha-opplevelser da jeg så hvor mye kalorier feks en tacolefse inneholdt... 

Det er viktig også å se på porsjonene. Spiser man sunt, men i store mengder er det naturlig at man går i energioverskudd

Anonymkode: 159b1...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at du også går opp i vekt av lettbrus? I tilfelle du drikker det...

Anonymkode: 159b1...ae4

Dette stemmer ikke. Lettbrus gir om noe indirekte effekter, men brusen i seg selv fører ikke til vektoppgang.

Anonymkode: ae236...c53

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du vil få de beste råden når du kommer på klinikken. Men jeg lurer på en ting. Du skriver at du da du gikk på skolen kjøpte med deg lettlaget, antakelig usunn mat, som du spiste og så gikk til sengs. Hvorfor tilbrakte du hele ettermiddagen/kvelden til sengs? 

Anonymkode: 70209...b1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy er du da, dersom du trener er det jo mulig det er noe muskler der også ?

Anonymkode: efe75...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, dette er som å lese om meg selv for 2 år siden. Det er nesten skremmende hvor likt det er!

Jeg veide 145 kilo. Jeg spiste og lite (trodde jeg), prioriterte ikke mat (trodde jeg) og trøstespiste ikke (trodde jeg). Så meldte jeg meg på treningssenter fordi jeg faktisk er glad i å trene og har trent i flere år tidligere. Her fikk jeg et tilbud om to PT timer som en del av innmelding. Det endte -kort fortalt- med kontrakt, full mental opprydding (som tidvis pågår enda), oppsatt matplan basert på min hvileforbrenning og livssituasjon. Trening med PT begynte jeg med for to år siden men matplanen begynte jeg med i mars 2017 og har gått ned 22 kilo. Jeg har et nytt syn på meg selv, kampen mot mat pågår enda men det blir enklere, og jeg har gått fra buksestørrelse 54 til 48.

Jeg syntes heller ikke jeg var SÅ stor, matvaner var da ikke SÅ ille, jeg spiste jo nesten ingenting! Kanskje tre måltider om dagen? osv... Men jeg har lært at jeg spiste nesten 3 ganger mer enn jeg skal b.la. Jeg ser nå hvor ille det faktisk stod til. Nå spiser jeg 6 måltider om dagen. 

Jeg hadde aldri klart dette om jeg ikke hadde fått hjelp. For meg har PT og oversikt over hva jeg skal spise, hvor mye og når vært oppskriften på et nytt liv. Jeg tror du trenger hjelp kjære TS. Kanskje min historie kan være til hjelp?

Uansett, jeg heier på deg!

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at på min 2. time med PT ødela jeg ankelen og fikk en varig seneskade da jeg røk en sene. I tillegg har jeg klaget i noen år over skuldersmerter og fått påvist problemer med nakken. Men jeg har fått tilpasset trening og aldri gitt opp! Ankelskade og krykker... vel så trente jeg overkroppen! 

Det jeg forteller meg selv er at den som gir seg har tapt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren til venninna mi har alltid slitt med overvekt, selv om hun spiser veldig sunt og er aktiv. T.o.m ernæringsfysiologen hun ble henvist til hadde ingenting å tilføye eller endre på kostholdet. Jenta gikk t.o.m ei mil hver dag til og fra skolen 5 dager i uka, i tillegg organisert idrett 3 ganger i uka, og hun ble bare større og større. Foreldrene og søstrene er slanke. Vektproblemet økte på i tenårene. 

Tilslutt så ble hun henvist til overvektsklinikk, og det viste seg at jenta er insulinresistent. Begynte med medisiner og vekta raste av. Så det er ikke alltid det er for mange kalorier inn som er årsaken til fedme. 

Anonymkode: cdaf1...a4b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ikke til å få hjelp med det noe sted, men heg ville hatt i bakhodet at mye av det kan være vann. Du kan ha alvorlige ødemer. Noen over her bevnte lipødem, men det finnes også andre typer ødemer. Går du (av og til) påfallende fort opp og ned i vekt/varierer vekta di mye over relativt kort tid? Hvordan er vekta di fordelt på kroppen? Tisser du like mye hver dag, eller har du dager hvor du tisser lite eller ingenting og eventuelt dager hvor du virkelig tisser i ett kjør? 

Jeg lurer også på hvorfor du pleide å legge deg rett etter jobb? Var (er?) du ikke frisk? Hvilke symptomer har du i så fall? 

Anonymkode: 79242...5da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, FluffyJuggernaut skrev:

Det er ikke det at du spiser for lite, og kroppen er i beredskap for den tror du sulter? Spesielt siden du ikke spiser regelmessig. Jeg vet ikke så mye om slanking, men trodde kvinner som slanker seg skal ligge på 1600 kalorier daglig. Og tror ikke det er bra at du bare spiser ett måltid hver dag. Det er vanskelig når du ikke er sulten. Men tror du bør venne deg til spise frokost, lunsj, middag og kvelds. Om du ikke klarer å spise så er det jo mange gode smoothies du kan lage.

Håper samboeren din blir å støtte deg i livsstil endringen, og at han holder seg til godteri i helgen. Og om han absolutt må ha noe søtt eller salt i hverdagen, bare kjøpe littegrann sånn at du slipper å bli fristet. Og det med slankeoperasjon skal du ikke la deg presse til, det er så mye komplikasjoner som kan oppstå, så det er absolutt ett valg du må ønske selv. Og syns det er dårlig gjort av dem å ta det opp hele tiden. Håper du føler deg komfortabel nok til å be dem holde opp med slike oppfordringer. Og iallefall slutte å videreformidle det til deg og heller støtte deg i hva du holder på nå.

Du blir nok å få mye god hjelp på klinikken, pluss at det er mennesker i samme situasjon som deg og dere kan være hverandres cheerleadere. Lykke til med livsstil endringen.

 

150 kg som kroppen tviholder på fordi hun spiser for lite? er du klar over hvor mange kalorier som kreves for å opprettholde 150 kg? Ts er rett og slett ikke klar over hvor mye hun får i seg over en dag. Det kan være ting hun ikke teller med og ting hun ikke tenker over, eller så prøver hun å slanke seg i noen dager og gir opp fordi hun ikke ser resultater.

Anonymkode: f6d38...532

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

150 kg som kroppen tviholder på fordi hun spiser for lite? er du klar over hvor mange kalorier som kreves for å opprettholde 150 kg? Ts er rett og slett ikke klar over hvor mye hun får i seg over en dag. Det kan være ting hun ikke teller med og ting hun ikke tenker over, eller så prøver hun å slanke seg i noen dager og gir opp fordi hun ikke ser resultater.

Anonymkode: f6d38...532

Tror jeg og. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ditt TS, mer enn noe annet, er at du sannsynligvis spiser veldig feil.

Ser man på gjennomsnittskostholdet så spiser gjennomsnittsnordmannen 169,1 kilo frukt og grønt i året, du spiser trolig ikke så mye frukt og grønt.

Men du spiser trolig desto mer an annet som er mer usunt. 26,8 kilo sukker spiser gjennomsnittsnordmannen i året.

Noen bytter fullstendig om på de tallene nærmest, og så lurer dem på hva som blir feil. Jeg tror du er i kategorien som spiser for mye av det du ikke skulle og desto lite av det du skulle spist, da må det jo gå galt.

Anonymkode: 975f5...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for svar 

Er tjukk overalt egentlig, men har minst fett på magen. Veldig stor rompe/lår og legger. Leggene mine har vært store siden tenårene selv om jeg var normalvektig. Måtte ha støvler med strikk fordi jeg ikke fikk igjen spennene over leggene. Er 180 høy. 

Jeg tenker også at siden jeg veier 150 kilo så skjønner jeg ikke hvorfor kroppen skulle tviholde på disse? Tror ikke den sulter. 

Jeg vet hva jeg spiser da jeg registrerer alt i en app. Veier alt mens jeg tilbereder maten og legger det rett inn i appen. Og får ikke i meg mer enn 1000-1500. Ser noen har nevnt det, men hvor mye må man spise per dag for å opprettholde 150 kilo? Det må jo være mye mer enn jeg spiser. 

Har kutta ut godteri og brus/juice. Drikker vann. Spiser som regel bare middag som består av mye «vanlig» mat som kjøttkaker, fisk med ris eller poteter. Kanskje 2-3 brødskiver i løpet av dagen også. Spiser lite grønnsaker og frukt. 

Grunnen til at jeg la meg rett etter skolen var bare at jeg var helt utslitt. Er det i dag også, har ingen energi. Har høytfungerende autisme så kan være derfor jeg blir fort utslitt 

ts

 

Anonymkode: 7ac48...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ossen vet du at basalforbrenningen din forbrenner 2000 kcal? Det kan være riktig for en annen med samme høyde og vekt, men trenger ikke være riktig for deg. Det kan være på 1400 kcal det kommer an på ulike faktorer. Kanskje er det mer kalorier i det du får i deg enn du tror? Om du spiser 1500 kcal daglig, men når du er i bursdag, på besøk ol spiser ekstra kake ol er det mye kalorier i det, som kan gjøre at kaloriunderskyddet går i 0 eller pluss. 

Anonymkode: 65fda...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet ditt TS, mer enn noe annet, er at du sannsynligvis spiser veldig feil.

Ser man på gjennomsnittskostholdet så spiser gjennomsnittsnordmannen 169,1 kilo frukt og grønt i året, du spiser trolig ikke så mye frukt og grønt.

Men du spiser trolig desto mer an annet som er mer usunt. 26,8 kilo sukker spiser gjennomsnittsnordmannen i året.

Noen bytter fullstendig om på de tallene nærmest, og så lurer dem på hva som blir feil. Jeg tror du er i kategorien som spiser for mye av det du ikke skulle og desto lite av det du skulle spist, da må det jo gå galt.

Anonymkode: 975f5...922

Ja spiser lite frukt og grønt. Men er ikke særlig glad i godteri nå lenger heller. 

Anonymkode: 7ac48...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk for svar 

Er tjukk overalt egentlig, men har minst fett på magen. Veldig stor rompe/lår og legger. Leggene mine har vært store siden tenårene selv om jeg var normalvektig. Måtte ha støvler med strikk fordi jeg ikke fikk igjen spennene over leggene. Er 180 høy. 

Jeg tenker også at siden jeg veier 150 kilo så skjønner jeg ikke hvorfor kroppen skulle tviholde på disse? Tror ikke den sulter. 

Jeg vet hva jeg spiser da jeg registrerer alt i en app. Veier alt mens jeg tilbereder maten og legger det rett inn i appen. Og får ikke i meg mer enn 1000-1500. Ser noen har nevnt det, men hvor mye må man spise per dag for å opprettholde 150 kilo? Det må jo være mye mer enn jeg spiser. 

Har kutta ut godteri og brus/juice. Drikker vann. Spiser som regel bare middag som består av mye «vanlig» mat som kjøttkaker, fisk med ris eller poteter. Kanskje 2-3 brødskiver i løpet av dagen også. Spiser lite grønnsaker og frukt. 

Grunnen til at jeg la meg rett etter skolen var bare at jeg var helt utslitt. Er det i dag også, har ingen energi. Har høytfungerende autisme så kan være derfor jeg blir fort utslitt 

ts

 

Anonymkode: 7ac48...917

Les deg opp på ketolyse. Jeg og en kollega har gått ned henholdsvis 25 og 50 kg på dette i løpet av det siste året. 
Det fungerer, og du trenger ikke å gå sulten. Du trenger ikke å tenke så veldig mye på mengde i starten, da dette justerer seg selv. Veldig enkel diett å følge. Man kutter ut nesten alt av karbohydrater, slik at kroppen endrer forbrenningsmetode til å brenne lagret ett i steden for karbohydrater. Gjør det gjerne i samråd med lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...