Gå til innhold

Ang herpes


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er litt fortvilet og vanskelig å se fremover. Ble dumpa av eksen for ikke lenge siden og tar dette veldig tungt.

I tillegg har jeg vanskelig å se for meg fremtidige forhold pga usikkerhet om herpes.

I starten dæ jeg og eksen begynte å møtes å ha sex for ca 1 år siden fikk han påvisst herpes type 1 nedentil og det sannsynlig har kommet fra meg ved oralsex. Jeg visste ikke fra før av at jeg hadde dette på leppene selv om jeg tidligere i livet har vært litt rød på/rundt  leppene i stressende perioder. 

Eksen fikk medisin og kun hatt ett par utbrudd. Likevel har vi hatt ubeskyttet sex når han ikke har hatt utbrudd.

Jeg har slitt litt med kløe rifter nedentil men det har vært soppinfeksjon og jeg har fått behandling.

 

Er det stor fare at jeg er smittet nedentil selv uten utbrudd? Bør jeg ta blodprøve?

Og ang leppeherpes. Bør man si ifra hvis en feks skal kysse en date?

Ønsker gjerne å høres deres erfaring ang dette. Føler det blir vanskelig å finne seg kjæreste pga dette.

Hilsen kvinne 27

Anonymkode: 6b893...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herpes 1 er ganske vanlig. Estimater tilsier at op til 90% av folk har denne. Herpes 2 er mindre vanlig, ca 20%. 2 er primært på genitalia, 1 primært i munnen,men kan smitte til genitalia. Når man har utbrudd så bør man unngå å kysse og gi oralsx , men såfremt du ikke har noe immunesykdommer så smitter det ikke når du ikke har utbrudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det var info om herpes ts var ute etter. selv får jeg det på leppene og jeg har hatt det i 30 år.De fleste som har det kan den generelle infoen. Stresser med de samme spørsmålene selv, om det å date folk, kysse folk, suge folk osv. Har bare unngått hele datinggreia.

Anonymkode: a6abf...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Vanskelig å se fremover og føler meg ekkel 

Anonymkode: 6b893...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har fått det påvist nedentil må du gå ut fra at du ikke har det. En blodprøve vil evt bare vise at du har hv1 men det vet du jo fra før. Eneste du kan gjøre er å oppsøke legen og forklare problemet. Lag avtale om å få "akuttime" om du merker kløe/svie nedentil og ta en sjekk. Legen tar prøver om han ser noe mistenkelig. Du må ta prøve helst dag 1-2 etter at blemmer/sår oppstår så det nytter ikke komme tassende etter en uke. 

En slik trst vil kunne av/bekrefte om du har noe å frykte. Mest sannsynlig har du det kun på munnen. 

Anonymkode: 376ae...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke noe å tenke på engang om det er herpes 1 du har. Den smitter normalt ikke til kjønnsorganer i det hele tatt. Herpes på kjønnsorganer skyldes vanligvis herpes 2. De aller fleste har hatt eller har herpes 1 og har antistoffer i blodet mot det. Dette er et ikke-problem. Herpes 2 er annen sak..

Anonymkode: b2a14...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har herpes type 2 og fikk dette av en eks som dro det med inn i forholdet. Forholdet varte i 7 år pga frykten og bli singel igjen. Noe jeg til slutt ble da jeg så at dette ikke var liv laget. Jeg har utbrudd minst én gang i mnd, gjerne oftere ved stress, sykdom osv. Når jeg ble singel følte jeg en befrielse som var helt unik etter og ha vært i et forhold som egentlig var slutt lenge før de 7 årene men turte ikke tanken på og være singel med herpes. Heldigvis turte jeg og ta skrittet og ble singel.

Frykten for og treffe andre igjen med herpes holdt meg våken på nettene leeenge. Det som slo meg var at de gangene jeg fikk one night stand insisterte jeg alltid på kondom men "it takes two to tango" så hadde jeg ikke vært bastant på dette hadde jeg mest sannsynligvis smittet flere personer. BRUK kondom når du treffer ukjente, er ikke noe meldeplikt på herpes ifht f.eks hiv og aids så dem som ikke tar hensyn kan fritt smitte de som er uforsiktige.

Ettervært traff jeg en person som falt for meg og jeg falt for vedkommende. Vi hadde sex maaaange ganger men alltid med kondom men når jeg så at det kom til og bli oss og vi begynte og gå over i kategorien kjærester måtte jeg jo til slutt ta "samtalen". Var jo rart og ha kondom med sex hver gang med fast partner... Jeg hadde da vært singel i 2 år og hadde lest i det tidsrommet ALT som var og lese om herpes så når samtalen var i gang var jeg godt forberedt og det dukket naturligvis opp en del spørsmål som jeg kunne svare på stående fot. Det virket nok veldig trygt for oss begge at jeg kunne så mye om dette. 9 mnd senere etter denne samtalen kom vårt første barn til verden og nå 2 år senere venter vi barn nummer 2 så det ser ut til at samtalen gikk bra :)

Fy så jeg gruet meg til og ta denne samtalen men det gikk så fint som jeg overhode kunne tenke meg og når det var følelser involvert skyldte jeg såpass før vedkommende på en måte tok på seg risikoen å bli smittet med en foreløpig uhelbredelig kjønnssykdom. Kunne jo ha risikert at vedkommende stakk etter samtalen men såpass ærlig måtte jeg være.. Skulle ønske eksen tok den samtalen med meg før kondomen forsvant...

Når det gjelder ons startet jeg aldri samtalen med jeg har herpes, vil du være med hjem? Jeg var singel, ønsket nærhet, sex og alt som hører med singellivet men jeg hadde alltid kondom i umiddelbar nærhet siden jeg ikke ønsket og smitte andre selv om mange som sagt hadde hatt det i dag siden flere absolutt ikke var interessert i kondom, men det var det eller første taxi hjem. 

Det er dritskummelt og ha herpes fordi det er så stigmatiserende. 90% av befolkningen går rundt med et jævla krater av noen sår på leppene og det er jo helt normalt. Så fort du har det nedentil er du et utskudd, skitten og ekkel. Fordi du føler deg sånn siden samfunnet stigmatiserer oss med kjønnssykdommer. Klamydia til sammenligning er jo helt "normalt" fordi det blir du jo tross alt kvitt. Forstå det den som kan..

Mitt tips til deg hvis du har, ta det som det er og lær deg å leve med det. Selv om flere går rundt med herpes uten og vite det føler jeg at dem som faktisk vet det skylder den andre såpass og fortelle det. Men det må bli opp til hver enkelt og bestemme. Jeg hadde aldri tilgitt meg selv hvis vedkommende jeg er med hadde fått utbrudd så skulle jeg bare spilt dum.

 

Lykke til.

Anonymkode: ccdd6...0ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/19/2018 at 1:41 AM, AnonymBruker said:

Dette er ikke noe å tenke på engang om det er herpes 1 du har. Den smitter normalt ikke til kjønnsorganer i det hele tatt. Herpes på kjønnsorganer skyldes vanligvis herpes 2. De aller fleste har hatt eller har herpes 1 og har antistoffer i blodet mot det. Dette er et ikke-problem. Herpes 2 er annen sak..

Anonymkode: b2a14...ae5

Det smitter dessverre til underlivet oftere enn man tror. En god venninne fikk herpes type 1 nedentil av en fyr, ca 7 dager etter samleiet. Hun spurte han om dette, og han bekreftet at han hadde hatt HSV1 utbrudd på leppene tidligere, men ikke tenkte over at det kunne smitte så lett. Hun fikk beskjed av legen at dette var langt fra uvanlig. 

Jeg hadde uansett IKKE gjort det slutt med noen med HSV1, så lenge de var ærlig, det er jo tross alt 9/10 i Norge som har dette. 

Anonymkode: cc126...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har herpes type 2 og fikk dette av en eks som dro det med inn i forholdet. Forholdet varte i 7 år pga frykten og bli singel igjen. Noe jeg til slutt ble da jeg så at dette ikke var liv laget. Jeg har utbrudd minst én gang i mnd, gjerne oftere ved stress, sykdom osv. Når jeg ble singel følte jeg en befrielse som var helt unik etter og ha vært i et forhold som egentlig var slutt lenge før de 7 årene men turte ikke tanken på og være singel med herpes. Heldigvis turte jeg og ta skrittet og ble singel.

Frykten for og treffe andre igjen med herpes holdt meg våken på nettene leeenge. Det som slo meg var at de gangene jeg fikk one night stand insisterte jeg alltid på kondom men "it takes two to tango" så hadde jeg ikke vært bastant på dette hadde jeg mest sannsynligvis smittet flere personer. BRUK kondom når du treffer ukjente, er ikke noe meldeplikt på herpes ifht f.eks hiv og aids så dem som ikke tar hensyn kan fritt smitte de som er uforsiktige.

Ettervært traff jeg en person som falt for meg og jeg falt for vedkommende. Vi hadde sex maaaange ganger men alltid med kondom men når jeg så at det kom til og bli oss og vi begynte og gå over i kategorien kjærester måtte jeg jo til slutt ta "samtalen". Var jo rart og ha kondom med sex hver gang med fast partner... Jeg hadde da vært singel i 2 år og hadde lest i det tidsrommet ALT som var og lese om herpes så når samtalen var i gang var jeg godt forberedt og det dukket naturligvis opp en del spørsmål som jeg kunne svare på stående fot. Det virket nok veldig trygt for oss begge at jeg kunne så mye om dette. 9 mnd senere etter denne samtalen kom vårt første barn til verden og nå 2 år senere venter vi barn nummer 2 så det ser ut til at samtalen gikk bra :)

Fy så jeg gruet meg til og ta denne samtalen men det gikk så fint som jeg overhode kunne tenke meg og når det var følelser involvert skyldte jeg såpass før vedkommende på en måte tok på seg risikoen å bli smittet med en foreløpig uhelbredelig kjønnssykdom. Kunne jo ha risikert at vedkommende stakk etter samtalen men såpass ærlig måtte jeg være.. Skulle ønske eksen tok den samtalen med meg før kondomen forsvant...

Når det gjelder ons startet jeg aldri samtalen med jeg har herpes, vil du være med hjem? Jeg var singel, ønsket nærhet, sex og alt som hører med singellivet men jeg hadde alltid kondom i umiddelbar nærhet siden jeg ikke ønsket og smitte andre selv om mange som sagt hadde hatt det i dag siden flere absolutt ikke var interessert i kondom, men det var det eller første taxi hjem. 

Det er dritskummelt og ha herpes fordi det er så stigmatiserende. 90% av befolkningen går rundt med et jævla krater av noen sår på leppene og det er jo helt normalt. Så fort du har det nedentil er du et utskudd, skitten og ekkel. Fordi du føler deg sånn siden samfunnet stigmatiserer oss med kjønnssykdommer. Klamydia til sammenligning er jo helt "normalt" fordi det blir du jo tross alt kvitt. Forstå det den som kan..

Mitt tips til deg hvis du har, ta det som det er og lær deg å leve med det. Selv om flere går rundt med herpes uten og vite det føler jeg at dem som faktisk vet det skylder den andre såpass og fortelle det. Men det må bli opp til hver enkelt og bestemme. Jeg hadde aldri tilgitt meg selv hvis vedkommende jeg er med hadde fått utbrudd så skulle jeg bare spilt dum.

 

Lykke til.

Anonymkode: ccdd6...0ef

Beklager å knuse dine illusjoner, men... herpes smitter på trosd av kondom. Det er fordi dine kjønnsafter og slimhinner rr i kontakt med huden rundt kukroten, og det smitter....

Anonymkode: cd888...14f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2018 den 12.59, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Vanskelig å se fremover og føler meg ekkel 

Anonymkode: 6b893...291

Det er svært sjelden du får herpes tok plasser, så har du det på leppene er det nærmest umulig å få det nedtil. 

Hilsen dame med herpes.. Der nede

Anonymkode: 20a80...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2018 den 1.41, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke noe å tenke på engang om det er herpes 1 du har. Den smitter normalt ikke til kjønnsorganer i det hele tatt. Herpes på kjønnsorganer skyldes vanligvis herpes 2. De aller fleste har hatt eller har herpes 1 og har antistoffer i blodet mot det. Dette er et ikke-problem. Herpes 2 er annen sak..

Anonymkode: b2a14...ae5

Legger med litt info til dem som ikke vet ;)

Siden viruset kan smitte gjennom spytt, smittes de fleste med munnherpes allerede som barn når de deler mat og drikke med foreldrene eller med andre barn. Man får da HSV-1 eller HSV-2-smitte via spytt. Dersom man får utbrudd i munnen, gir dette typiske forkjølelsessår.

Dersom man får HSV-1-smitte gjennom spytt, får man munnherpes, type HSV-1. Da er man immun mot å få HSV-1 som kjønnsherpes senere.

Får man HSV-2-smitte gjennom spytt får man munnherpes, type HSV-2. Da er man immun mot å få HSV-2 som kjønnsherpes senere.

Viruset smitter ved kontakt med hud eller slimhinne, og kan dermed smitte ved samleie, munnsex eller analsex. Begge variantene av herpes, både HSV-1 og HSV-2 kan smitte til underlivet. Herpes i underlivet kalles kjønnsherpes eller genital herpes.

 

Virusene kan kryssmitte. Det vil si at dersom en person med munnherpes gir munnsex, kan personen som får munnsex bli smittet, og kan få kjønnsherpes. Dersom en som har kjønnsherpes får munnsex, kan den som gir munnsex få munnherpes.

 

https://www.sexogsamfunn.no/sykdommer/seksuelt-overforbare-infeksjoner/herpes/

Anonymkode: 20a80...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Beklager å knuse dine illusjoner, men... herpes smitter på trosd av kondom. Det er fordi dine kjønnsafter og slimhinner rr i kontakt med huden rundt kukroten, og det smitter....

Anonymkode: cd888...14f

Hvor står det at jeg var kvinne? 

Anonymkode: ccdd6...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...