Gå til innhold

Har lyst til å feire bursdagen min på restaurant- samboer er uenig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har bursdag i februar, og fikk en idé om å be inn familie og svigerfamilie på restaurant (normalt prisnivå) for å feire dagen min. Jeg har tenkt å si at jeg ikke ønsker gaver, bare at de kommer. 

Synes det blir for trangt i leiligheten vår, hvis alle kommer blir vi 15 stykker. 

Har ikke pleid å feire bursdagen min, men har lyst til å gjøre noe i år, være den som tar initiativ til noe for en gangs skyld. Vi er jo stadig vekk i bursdager til familie. 

Samboer synes dette er en fryktelig dårlig idé, problemet mener han at er at gjestene må betale for seg selv, og da er det bedre å droppe det. Skal sies at ingen av gjestene har spesielt dårlig råd, og jeg tenker at de får velge selv- men det hadde vært så hyggelig å samle alle. 

Samboer mener det er frekt at vi er hos familien og spiser kake i bursdag, men når jeg skal ha lag, så må de betale for det. I mitt hode er det "stas" med restaurant, og lite stress og bare koselig.

Vi blir ikke enige, jeg er bare lei meg nå etter denne diskusjonen. Hva mener dere? 

Anonymkode: 39a97...045

Så koselig med bursdag på restaurant! Du kan legge ved i innbydelsen at gjester må selv betale for sin mat og drikke? :) Så kan de som har råd til det/tar seg råd, komme :) Vil du ha det på restaurant, så gjør du det. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk vil uansett føle seg presset til å gå siden det er familie...

Anonymkode: 8f6da...3d9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med din samboer. Jeg hadde rett og slett ikke møtt opp i en sånn bursdag engang hvor DU inviterer og JEG må betale.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, og syns det er trasig at vi i Norge har kultur for at man ikke kan dra ut en større gjeng og spise uten at en spanderer, og hvertfall ikke hvis det er bursdag. Man kan liksom stikke ut og spise med kolleger en fredag kveld og alle betaler for seg, men om man har bursdag, nei da går det ikke! 

Hvis ts skal spandere blir det jo minst 5000, fort det dobbelte... 

I min familie er det heldigvis kultur for at man betaler for seg selv. Er dermed ofte ute og spiser med min familie. Med svigerfamilien er det motsatt, og vi er aldri ute med dem og spiser, ingen tar seg råd til å foreslå det. :P Vet definitivt hvilken løsning jeg foretrekker, har hatt mange fine opplevelser med familien min. 

Anonymkode: 84db3...c17

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie hender det ganske ofte at vi feirer ute på restaurant, men vi ber da aldri bursdagsbarnet betale hele gildet! Hva slags bursdag blir det, egentlig? Her betaler alle for seg, og ofte betaler gjestene bursdagsbarnets mat :) 

Men det er tydelig at det er ulik kultur for dette, så det beste er vel egentlig å spørre familien om dette er greit. Det er ikke frekt å spørre, når det er så ulike oppfatninger av hva som er greit og normalt. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, og snart kan vi begynne å invitere til bryllyp hvor gjestene må betale en tusen lapp for å være med :P

 

 

Anonymkode: 04153...646

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og ja, det har vært en tråd om det tidligere, og fikk beskjed om at det var helt uaskektapelt og da måtte heller spare når de hadde råd til å ha et bryllyp, jeg orker ikke google, kanskje det er noen andre som husker tråden og dra den fram?

Anonymkode: 04153...646

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser ihvertfall at med 4 sider så er matkultur viktig og engasjerende, så her er det lett å trå feil som nordmann ihvertfall :P 

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er enig med deg, og syns det er trasig at vi i Norge har kultur for at man ikke kan dra ut en større gjeng og spise uten at en spanderer, og hvertfall ikke hvis det er bursdag. Man kan liksom stikke ut og spise med kolleger en fredag kveld og alle betaler for seg, men om man har bursdag, nei da går det ikke! 

Hvis ts skal spandere blir det jo minst 5000, fort det dobbelte... 

I min familie er det heldigvis kultur for at man betaler for seg selv. Er dermed ofte ute og spiser med min familie. Med svigerfamilien er det motsatt, og vi er aldri ute med dem og spiser, ingen tar seg råd til å foreslå det. :P Vet definitivt hvilken løsning jeg foretrekker, har hatt mange fine opplevelser med familien min. 

Anonymkode: 84db3...c17

Det handler vel litt om rettferdighetskultur. Om alle bortsett fra en betaler for mat og lager den hjemme hos seg selv, kan det oppleves ganske urettferdig om en person inviterer på restaurant og ønsker gave i tillegg. Nå ønsker ikke TS gave om de spiser ute, men det blir raskt slik at man føler man må kjøpe gave eller at ikke alle jubilanter lar være ønske gave...

Anonymkode: f557f...8dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie er det en selvfølge at den som inviterer betaler, eller, i praksis er det fortsatt foreldegenersjonen som insisterer på å ta regningen, uansett hvem sin bursdag det er, så hadde noen prøvd seg på en "alle betaler for seg"-variant hadde de uansett satt foten ned. En tilsvarende feiring med venner er det derimot en like stor selvfølge for alle at vi betaler selv, ingen forventer noe annet. Så det er ingen allmenn fasit på hva som er rett, det koker ned til et spørsmål om hva som er vanlig i din familie og omganskrets.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har bursdag i februar, og fikk en idé om å be inn familie og svigerfamilie på restaurant (normalt prisnivå) for å feire dagen min. Jeg har tenkt å si at jeg ikke ønsker gaver, bare at de kommer. 

Synes det blir for trangt i leiligheten vår, hvis alle kommer blir vi 15 stykker. 

Har ikke pleid å feire bursdagen min, men har lyst til å gjøre noe i år, være den som tar initiativ til noe for en gangs skyld. Vi er jo stadig vekk i bursdager til familie. 

Samboer synes dette er en fryktelig dårlig idé, problemet mener han at er at gjestene må betale for seg selv, og da er det bedre å droppe det. Skal sies at ingen av gjestene har spesielt dårlig råd, og jeg tenker at de får velge selv- men det hadde vært så hyggelig å samle alle. 

Samboer mener det er frekt at vi er hos familien og spiser kake i bursdag, men når jeg skal ha lag, så må de betale for det. I mitt hode er det "stas" med restaurant, og lite stress og bare koselig.

Vi blir ikke enige, jeg er bare lei meg nå etter denne diskusjonen. Hva mener dere? 

Anonymkode: 39a97...045

Løsningen her er svært enkel. Spør de det gjelder om det er greit. Altså én ting er å invitere 60-100 stk på "betal selv" bryllup osv, for da er det alt for mange å forhøre seg med. Når det nå bare er snakk om 10-15 stk er det jo ikke verre enn å høre om de det gjelder synes dette er greit. Man vil jo fort få en tilbakemelding / magefølelse om de det gjelder synes det er greit eller ei. 

Endret av Grandidosa83
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, CrystalGold skrev:

Min onkel inviterte til Tapas på Kolbotn med vin og og det kom på 2500, vi var 10 stk og vi var veldig mett etterpå, så det må ikke være dyrt for at du blir mett.

Tapasmenyen der koster 250 kr pr person... To tapasretter og ett glass vin (mer enn det får du ikke for 250 pr pers) er ikke middag nok for de fleste.

Anonymkode: 63a13...d98

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts hvor er du i fra? kanskje vi kan hjelpe deg til å finne en rimelig og en ok resturant?

Anonymkode: 04153...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må det være på en dyrere resturant?

Mamma og pappa feiret 30 års bryllups dag på Fridays, og 70 års dagen deres på O`realleyes (den grønne nye resturanten)

Min bror feiret 40 årsdagen sin på Ekeberg resturanten, og det er selvsagt en del dyrer.

Anonymkode: 04153...646

Det var den jeg siterte som mente dette var på en dyrere restaurant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

Inviterer man til selskap på restaurant er det en selvfølge at den som inviterer betaler.

 

Skjønner forøvrig ikke hvordan det skal være mulig å klare seg med 200-250 pr. hode om gjestene ikke skal gå derfra sultne. Ville regnet minimum 500, men det blir jo fort 1000-lappen om man ikke tar til takke med sånn tyrkerkro/pizzarestaurant. I tillegg kommer drikke.

Anonymkode: eb929...c9b

Du kan få 3 retters meny på en Michelin  Bib Gourmand for 400 kr pr pers. Vinmeny til ytterligere 400 pr pers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bare han synes det er masete, og dette er unnskyldningen hans for å slippe. Skjønner ham veldig godt jeg. Synes sånt er kjedelig.

Anonymkode: ba685...0a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det med saken å gjøre?

Den som inviterer betaler, egentlig og greit.

Anonymkode: 04153...646

Er jo ikke rimelig at bursdagsbarnet betaler sånn egentlig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her igjen! 

Takk for mange svar. Jeg er også litt overrasket over hvor mange som er enige med samboeren min. 

Dette var jo ikke ment frekt fra min side i det hele tatt, var bare for å markere bursdagen min. Tenkte også det kunne være ok med noe annet enn disse "kake-selskapene" for en gangs skyld. Men det er en fare for at svigerfamilien også deler min samboers holdning, og jeg vil ikke fornærme dem. Dropper det antakelig.

Takk for råd ⚘

Anonymkode: 39a97...045

Drit i svigermonstrene og inviter DIN familie da om de er så smålige

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Maleficenta said:

Er jo ikke rimelig at bursdagsbarnet betaler sånn egentlig. 

Så det er ikke rimelig at brudeparet betaler sitt eget bryllup da heller?

 

Anonymkode: 04153...646

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man betaler for et par timer med hygge og kos, og slipper stress med å lage mat, vaske og ha mange personer på lite område

Hva du mener personlig er ikke relevant til hva TS velger å gjøre. 3000kr er ikke penger verdt å snakke om slik jeg ser det

Anonymkode: f557f...8dc

Det blir ikke hygge og kos når ti personer blir fornærmet dersom de ikke blir spandert på. Og ikke vet man hva folk bestiller. Boen finner gjerne på å bestille det dyreste på menyen. Enten det eller så tør knspt folk å bestille annet enn en liten salat i frykt for at det skal bli dyrt for den som spanderer. Ser ikke hva som blir kos med det..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er ikke rimelig at brudeparet betaler sitt eget bryllup da heller?

 

Anonymkode: 04153...646

Du ksn ikke sammenligne bursdag med bryllup

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...