Gå til innhold

Har lyst til å feire bursdagen min på restaurant- samboer er uenig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har bursdag i februar, og fikk en idé om å be inn familie og svigerfamilie på restaurant (normalt prisnivå) for å feire dagen min. Jeg har tenkt å si at jeg ikke ønsker gaver, bare at de kommer. 

Synes det blir for trangt i leiligheten vår, hvis alle kommer blir vi 15 stykker. 

Har ikke pleid å feire bursdagen min, men har lyst til å gjøre noe i år, være den som tar initiativ til noe for en gangs skyld. Vi er jo stadig vekk i bursdager til familie. 

Samboer synes dette er en fryktelig dårlig idé, problemet mener han at er at gjestene må betale for seg selv, og da er det bedre å droppe det. Skal sies at ingen av gjestene har spesielt dårlig råd, og jeg tenker at de får velge selv- men det hadde vært så hyggelig å samle alle. 

Samboer mener det er frekt at vi er hos familien og spiser kake i bursdag, men når jeg skal ha lag, så må de betale for det. I mitt hode er det "stas" med restaurant, og lite stress og bare koselig.

Vi blir ikke enige, jeg er bare lei meg nå etter denne diskusjonen. Hva mener dere? 

Anonymkode: 39a97...045

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har bursdag i februar, og fikk en idé om å be inn familie og svigerfamilie på restaurant (normalt prisnivå) for å feire dagen min. Jeg har tenkt å si at jeg ikke ønsker gaver, bare at de kommer. 

Synes det blir for trangt i leiligheten vår, hvis alle kommer blir vi 15 stykker. 

Har ikke pleid å feire bursdagen min, men har lyst til å gjøre noe i år, være den som tar initiativ til noe for en gangs skyld. Vi er jo stadig vekk i bursdager til familie. 

Samboer synes dette er en fryktelig dårlig idé, problemet mener han at er at gjestene må betale for seg selv, og da er det bedre å droppe det. Skal sies at ingen av gjestene har spesielt dårlig råd, og jeg tenker at de får velge selv- men det hadde vært så hyggelig å samle alle. 

Samboer mener det er frekt at vi er hos familien og spiser kake i bursdag, men når jeg skal ha lag, så må de betale for det. I mitt hode er det "stas" med restaurant, og lite stress og bare koselig.

Vi blir ikke enige, jeg er bare lei meg nå etter denne diskusjonen. Hva mener dere? 

Anonymkode: 39a97...045

Samboeren din er teit. Er din bursdag. Og siden du ikke krever bursdaggaver så må jo det gå greit at de betaler for å spise på restaurant heller. Om de skulle kjøpt gaver måtte de jo betalt for det.

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på kultur i familien og om det er rundt tall osv. I noen slekter er det vanlig at den som har bursdag inviterer, selv om det kan være dårlig plass iblant. Blir nok litt merkelig om en skiller seg ut og lar andre betale for seg, ja. 

Du kan ikke sjekke mulighetene for å bestille bord til 15 der du kanskje får et rabattilbud eller noe? Kanskje leie et lokale?

Tenker at å si at det blir ingen gave annet enn at gjestene betaler for egen mat og drikke kan være et ok alternativ

Anonymkode: f557f...8dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer litt an på kultur i familien og om det er rundt tall osv. I noen slekter er det vanlig at den som har bursdag inviterer, selv om det kan være dårlig plass iblant. Blir nok litt merkelig om en skiller seg ut og lar andre betale for seg, ja. 

Du kan ikke sjekke mulighetene for å bestille bord til 15 der du kanskje får et rabattilbud eller noe? Kanskje leie et lokale?

Tenker at å si at det blir ingen gave annet enn at gjestene betaler for egen mat og drikke kan være et ok alternativ

Anonymkode: f557f...8dc

Ja det er vel det som er tanken. Ts har ikke skrevet noe sted at hun forventer at de skal betale for hennes mat

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Maleficenta skrev:

Makes no sense at bursdagsbarnet skal spandere dyr middag på en hel gjeng når hun ikke forventer gaver. Har feiret bursdag med venninner med at vi går ut og spiser og da betaler alle for seg.

 

Venninner er ikke familie. Og som jeg sa, jeg er enig med Ts sin samboer fordi jeg selv er vant med at den som inviterer er den som betaler. Men altså Ts kan jo spørre familien om de vil spleise, og at det blir gaven.

Endret av CrystalGold
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, CrystalGold skrev:

Venninner er ikke familie. Og som jeg sa, jeg er enig med Ts sin samboer fordi jeg selv er vant med at den som inviterer er den som betaler.

Ja er en ting å spandere på en person men en hel familie? Sier seg selv at det blir for dyrt å spandere, så dyrt som det er å spise ute her i landet

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, CrystalGold skrev:

Jeg er enig med samboeren din. Vis du inviterer til bursdag på Restaurant så betaler du/dere. Grunnen til at jeg er enig med samboeren din er fordi jeg selv er vant med at den som inviterer er den som betaler. Og de får ikke alltid gave(da gaven er å være sammen med familien)

Men alternativet er at det ikke blir noe bursdagsfeiring, samboer er jo enig i at det er for dårlig plass her. 

5 minutter siden, Maleficenta skrev:

Makes no sense at bursdagsbarnet skal spandere dyr middag på en hel gjeng når hun ikke forventer gaver. Har feiret bursdag med venninner med at vi går ut og spiser og da betaler alle for seg.

 

Ja, er vant til det jeg også. 

2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ja det er vel det som er tanken. Ts har ikke skrevet noe sted at hun forventer at de skal betale for hennes mat

Nei, selvfølgelig ikke. 

TS

Anonymkode: 39a97...045

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Ja er en ting å spandere på en person men en hel familie? Sier seg selv at det blir for dyrt å spandere, så dyrt som det er å spise ute her i landet

 

Vi er ca 10 stk, og har aldri kommet på mer en ca 2000-2500 og det er på dyrere Resturanter. Man kan jo invitere på tapas Resturant. Og man trenger jo ikke å ta desserten ute man kan ta kake/dessert hjemme, det sparer man penger på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, CrystalGold skrev:

Vi er ca 10 stk, og har aldri kommet på mer en ca 2000-2500 og det er på dyrere Resturanter. Man kan jo invitere på tapas Resturant. Og man trenger jo ikke å ta desserten ute man kan ta kake/dessert hjemme, det sparer man penger på.

Og det er ikke dyrt syns du?

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om TS aldri har feiret bursdagen sin og har god råd, så er 3000 for en bursdag lite penger.

Anonymkode: f557f...8dc

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om TS aldri har feiret bursdagen sin og har god råd, så er 3000 for en bursdag lite penger.

Anonymkode: f557f...8dc

Det syns ikke jeg. Det er tross alt BARE en bursdag

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Og det er ikke dyrt syns du?

Nei ikke for 10 stk. 2500kr delt på 10 er 250kr pr stk. Er det dyrt mener du?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, CrystalGold skrev:

Nei ikke for 10 stk. 2500kr delt på 10 er 250kr pr stk. Er det dyrt mener du?

Hvis alle betaler hver for seg så er det ikke dyry. Må man spandere 2000 så er det dyrt

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta said:

Det syns ikke jeg. Det er tross alt BARE en bursdag

Er du student eller har lav inntekt? Om du tjener 500k i året er 3000kr en dag i året null og ingenting

Anonymkode: f557f...8dc

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du student eller har lav inntekt? Om du tjener 500k i året er 3000kr en dag i året null og ingenting

Anonymkode: f557f...8dc

Nei men syns ikke 3000 er verdt å bruke på en bursdagsfeiring til meg selv. Prioriterer heller 3000 på noe annet. Åbruke det opp på mat og drikke  på en kveld er jo sløsing. Blir noe annet med barnebursdag og slikt... vet ikke hva sånt pleier å koste men

Endret av Maleficenta
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Maleficenta said:

Nei men syns ikke 3000 er verdt å bruke på en bursdagsfeiring. Prioriterer heller 3000 på noe annet. Åbruke det opp på mat og drikke er jo sløsing.

Man betaler for et par timer med hygge og kos, og slipper stress med å lage mat, vaske og ha mange personer på lite område

Hva du mener personlig er ikke relevant til hva TS velger å gjøre. 3000kr er ikke penger verdt å snakke om slik jeg ser det

Anonymkode: f557f...8dc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Maleficenta skrev:

Hvis alle betaler hver for seg så er det ikke dyrt. Må man spandere 2000 så er det dyrt

Vel godt vi er forskjellige. Jeg mener at det ikke er dyrt og at 2000kr ikke er mye når det kommer til bursdag. Men det er min menig. Selvfølgelig vis personen er student er det noe annet

Endret av CrystalGold
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, CrystalGold skrev:

Vel godt vi er forskjellige. Jeg mener at det ikke er dyrt og at 2000kr ikke er mye når det kommer til bursdag. Men det er min menig. Selvfølgelig vi personen er student er det noe annet.

For bursdag til en voksen person syns jeg det er mye, da jeg mener en slik bursdag ikke er viktig egentlig. Og det samsvarer ikke å spandere 2000 når man i andre bursdager gjerne bare får kaffe og kake som koster langt mindre

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...