Gå til innhold

Pris på blanding mellom perser og ragdoll


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva kan jeg forvente meg? Skal ha innekatt, men synes ragdollen er så innmari dyr, koster jo 9500-10.000 for en ragdoll.:-( Renraset perser kvier jeg meg for, da den har såpass store helseproblemer..

Anonymkode: c9ba4...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei nei nei. Ikke kjøp papirløse "rasekatter" eller miks. Uten papirer er dette huskatter. Uhell kan skje, ja, men disse bør da selges til gode hjem, og selger bør se bort fra fortjeneste. 

Er det noen spesiell rase du ønsker, spar - og kjøp fra seriøs oppdretter

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Kontormus skrev:

Nei nei nei. Ikke kjøp papirløse "rasekatter" eller miks. Uten papirer er dette huskatter. Uhell kan skje, ja, men disse bør da selges til gode hjem, og selger bør se bort fra fortjeneste. 

Er det noen spesiell rase du ønsker, spar - og kjøp fra seriøs oppdretter

Jeg er uendelig enig i dette. Det er ufint av useriøse oppdrettere å blande to raser og selge det for full pris.  Du har ikke fått to rasekatter, du har fått en papirløs miks som kalles 'huskatt'. Det betaler man ikke 10 000 kr for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

blandekatt er gratis eller 500kr for bryet

Anonymkode: 33e12...425

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke betalt mye for en blandet rasekatt. Perser synes jeg du bør styre langt unna, av prinsipp, pga helseproblemene som er nedavlet.

Vi skal kjøpe en Ragdoll  nå, som koster 11.000,- Dyrt ja, men forhåpentligvis skal vi ha den i mange år, så spiller ikke noen rolle om den koster 9 el 11.000 sånn sett.

Anonymkode: 944b5...697

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr helt unna perser. 

Og styr helt unna alt av dyr fra oppdrettere som tillater kryssblanding på dette viset. Det er ikke seriøse folk som tenker på katt, helse, gemytt og egenskaper. De tenker bare på seg selv og hvor nusselig ville det ikke være med en perser med ragdoll-farger og perserpels. 

Også kjører de på, med like mye vett som de som setter kull på huskatta si en gang i året fordi den ikke skal få kreft. 

Kjøp en ragdoll.

Eller adopter en huskatt. 

Anonymkode: 6b0b8...a32

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dumt spm, men hvorfor er det dumt å blande raser? 

Anonymkode: 6b98c...fd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dumt spm, men hvorfor er det dumt å blande raser? 

Anonymkode: 6b98c...fd2

Hvis jeg kjøper en Abyssiner så betaler jeg ikke bare for katten, jeg betaler også for stamtavlen og papirene som bekrefter stamtavlen. Det er på mange måter papirene, eller bekreftelsen som de gir, som setter retten til å ta X kr i pris.

Blander man raser kan man ikke lenger få papirene og stamtavlen som gir deg rett til å sette X i pris. For da er det ikke lenger en rasekatt, da er det en blandingskatt, altså huskatt.

Genetisk sett anbefales det ikke da enkelte raser har store problemer med arvelige sykdommer som da føres videre i de "nye" miksene. Skal man først kjøpe seg rasekatt pleier jeg også alltid å anbefale at man kjøper fra en oppdretter som tester for genetisk arvelige sykdommer FØR de avler frem kattunger slik at du får en så frisk katt som mulig.

Som et eksempel, moren min kjøpte en dyr rasekatt med papirer fra en oppdretter som ikke testet noe som helst. Katten døde etter bare noen få år pga nyresvikt. Dette var som resultat av at foreldrene til katten var bærere av sykdommer som da selvsagt kattungene hadde fått videre. På grunn av at man ikke var klar over dette og hadde tilrettelagt for dette så endte katten opp død.

Jeg gav 4000 kr for min abyssiner for 10 år siden. I mitt hodet tenkte jeg at "1 år per tusenlapp" som et minimum, men man kan jo trygt si at jeg har fått langt mer enn bare 4 år med henne. Hun lever tross alt stadig i beste velgående.

Moren min gav adskillig mer for hennes rasekatt, og hun levde kun i 2 år før hun døde. Og ikke nok med prisen på katten, så har du ekstra veterinærutgifter i tillegg for å finne ut av hvor problemene ligger. Noen ganger lar det seg ikke behandle, og alt mellom må man også betale for. Man sitter ikke akkurat igjen med følelsen om at man har fått valuta for pengene når man har gitt så mange tusenvis av kroner for en katt som BURDE leve til den er 15-20 år, men du kun har i to år.

Men jeg avsporer litt fra det du spurte om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dumt spm, men hvorfor er det dumt å blande raser? 

Anonymkode: 6b98c...fd2

Ingen seriøse oppdrettere blander raser. Disse blandingskattungene er nydelige, men vil ikke bli registrert eller få stamtavler. De er derfor som huskatter og regne. Kjøp aldri papirløse katter til flere tusen. De som selger bryr seg kun om å lure mest mulig ut av naive kjøpere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Tenkte å kjøpe en mikskatt til kanskje 2000. Prisen er hele poenget da!

Anonymkode: c9ba4...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Tenkte å kjøpe en mikskatt til kanskje 2000. Prisen er hele poenget da!

Anonymkode: c9ba4...179

Jeg kan ikke dy meg for å spørre: hvorfor vil du absolutt ha en mix av renrasede katter for minst mulig?

Ja, kan hende du finner det, men de bør ikke koste mer enn en vanlig huskatt. Og jeg kan opplyse om at som oppdretter skvipper jeg glatt interesserte hvis de begynner og mase om pris, som for forresten er i øvre sjikte. Jeg har laaaange ventelister... Og aldri i verden om noen får kjøpe fra meg hvis jeg har grunn til og tro at de skal lage slike mixer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye for ragdoll?!? Jeg betalte 8000 for renraset ragdoll med god stamtavle fra anerkjent oppdretter.. Og da betalte jeg 2000 mer enn vanlig pris fordi min katt hadde lilla maske, som er sjeldnere enn de andre fargene... (kjøpte henne ikke pga fargen, men ville ha hunnkatt og hun var den eneste som var ledig.. Jeg driver ikke med utstilling, min ragdoll er utekatt som fanger mus og stålorm og klatrer i trær og fargen er meg helt likegyldig sånn sett:nordvesta:)

Er enig med de som skriver at du bør styre unna perserblandings...spar penger til renraset ragdoll... Fantastiske katter!

Anonymkode: 5d1c8...c87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal ikke prises høyere enn en vanlig hus/bondekatt. 

Hent en omplasseringskatt eller kjøp en renraset fra en seriøs oppdretter. Ikke støtt planlagt blandingsavel. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uhellsparring kan skje så jeg er ikke ukritisk i mot å kjøpe katt som består av litt hummer og kanari. Min forrige var et tilfelle av hvor mor hadde stukket av når eier var på ferie og kattepasser som bodde på stedet ikke turte å si ifra når eier kom hjem. Når drektigheten ble oppdaget så var det mindre stress å bare la mora fullfføre.

Men.... Her var det snakk om oppdretter som var seriøs selv når hun sto i det. Mor hadde full historikk på både helse og gemytt og det som var. Jeg ga 2000 for kattungen men det inkluderte helsesjekk, 1 vaksine, chip og kattungestartpakke.

Tenker at man må se an situasjonen rett og slett og ikke minst, se hva som ligger i prisen man betaler.

 

Men akkurat perser hadde jeg holdt meg langt unna uansett hvor utblandet det blodet er. Alt for mye potensielt trøbbel i den rasen og i mine øyne burde man la hele rasen dø ut naturlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
På 16.1.2018 den 18.09, Emmelise skrev:

Jeg er uendelig enig i dette. Det er ufint av useriøse oppdrettere å blande to raser og selge det for full pris.  Du har ikke fått to rasekatter, du har fått en papirløs miks som kalles 'huskatt'. Det betaler man ikke 10 000 kr for.

Hvorfor betaler man ikke 10 000 for en huskatt? Er den mindre verdt? Katter har lav nok status fra før av om ikke det skal komme folk å si "den katten er verdt mye mindre".

Hadde alle katter kostet 10 000 kroner, så hadde det vært mindre fristende for dritteiere å dumpe katten sin når sommerferien kom.

Endret av N-Nøff
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Neinøff skrev:

Hvorfor betaler man ikke 10 000 for en huskatt? Er den mindre verdt? Katter har lav nok status fra før av om ikke det skal komme folk å si "den katten er verdt mye mindre".

Hadde alle katter kostet 10 000 kroner, så hadde det vært mindre fristende for dritteiere å dumpe katten sin når sommerferien kom.

Jeg bestemmer ikke hvordan verden skal være. Da hadde langt flere ting vært laget av sjokolade.

Men man kan argumentere at ved raseoppdrett har det vært mye arbeid og lagt høyere utgifter involvert enn det er for huskatter. Dermed har de av naturlige årsaker også høyere verdi.

Det føres ikke "oppdrett" av huskatter fordi grunnen til at det er såpass mange huskatter (eid såvel som hjemløse) i Norge er fordi folk ikke kastrerer dyrene sine. Kullene er ekstremt sjeldent planlagt, de aner ikke hvem faren er og de gjør nesten hva som helst for å bli kvitt dem når de er gamle nok, gjerne for unge også. Det er for mange kattunger i forhold til hvor mange hjem som ønsker katt.
Ettersom man ikke vet noe om stamtavlen (altså "friskheten") til huskatten og de er i langt større kvanta enn hva som er ønskelig har man ikke noe grunnlag til å sette en pris på 10 000.

Jeg kan se hele stamtavlen til abyssinerkatten min og se testresultater av samtlige av dem vel vitende at de alle har vært friske og sunne dyr. 
Huskatten min fra Danmark derimot, jeg vet sånn delvis hvem moren hans er fordi jeg koste litt med henne i 5 minutter og fikk høre hun hadde vært vill før. Men hvor hun kom fra og hvem faren er, det har jeg ingen anelse om.

Man mener at huskatter generelt sett er friske dyr. Men med tanke på hvor mange av dem som forsvinner, må omplasseres, dumpes og blir avlivet så er det en brøkdel av dem som dør av alderdom. De testes også ekstremt sjeldent for genetisk arvelige sykdommer, så hvor friske de egentlig er vet vi heller ikke.

Misforstå meg rett, huskatter er flotte katter det også. Og jeg syntes man skal gi en symbolsk sum når man kjøper en. 
Men til syvende sist, så aner du egentlig ikke hva du får.

Jeg er nok uenig i at om man satte en fast høy pris på huskatter så ville folk dumpet dem mindre. Fordi avlen er allerede ute av kontroll. Da ender vi opp med fler mennesker som slår ihjel kattunger fordi de ikke blir kvitt dem.

Da hadde det vært bedre med prosjekter hvor man får avlen under kontroll slik at det er færre kattunger som gies bort for harde livet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest N-Nøff
2 timer siden, Emmelise skrev:

Jeg bestemmer ikke hvordan verden skal være. Da hadde langt flere ting vært laget av sjokolade.

Men man kan argumentere at ved raseoppdrett har det vært mye arbeid og lagt høyere utgifter involvert enn det er for huskatter. Dermed har de av naturlige årsaker også høyere verdi.

Det føres ikke "oppdrett" av huskatter fordi grunnen til at det er såpass mange huskatter (eid såvel som hjemløse) i Norge er fordi folk ikke kastrerer dyrene sine. Kullene er ekstremt sjeldent planlagt, de aner ikke hvem faren er og de gjør nesten hva som helst for å bli kvitt dem når de er gamle nok, gjerne for unge også. Det er for mange kattunger i forhold til hvor mange hjem som ønsker katt.
Ettersom man ikke vet noe om stamtavlen (altså "friskheten") til huskatten og de er i langt større kvanta enn hva som er ønskelig har man ikke noe grunnlag til å sette en pris på 10 000.

Jeg kan se hele stamtavlen til abyssinerkatten min og se testresultater av samtlige av dem vel vitende at de alle har vært friske og sunne dyr. 
Huskatten min fra Danmark derimot, jeg vet sånn delvis hvem moren hans er fordi jeg koste litt med henne i 5 minutter og fikk høre hun hadde vært vill før. Men hvor hun kom fra og hvem faren er, det har jeg ingen anelse om.

Man mener at huskatter generelt sett er friske dyr. Men med tanke på hvor mange av dem som forsvinner, må omplasseres, dumpes og blir avlivet så er det en brøkdel av dem som dør av alderdom. De testes også ekstremt sjeldent for genetisk arvelige sykdommer, så hvor friske de egentlig er vet vi heller ikke.

Misforstå meg rett, huskatter er flotte katter det også. Og jeg syntes man skal gi en symbolsk sum når man kjøper en. 
Men til syvende sist, så aner du egentlig ikke hva du får.

Jeg er nok uenig i at om man satte en fast høy pris på huskatter så ville folk dumpet dem mindre. Fordi avlen er allerede ute av kontroll. Da ender vi opp med fler mennesker som slår ihjel kattunger fordi de ikke blir kvitt dem.

Da hadde det vært bedre med prosjekter hvor man får avlen under kontroll slik at det er færre kattunger som gies bort for harde livet.

Men prisen på katten blir egentlig hva oppdretteren setter som verdi. Katten, i seg selv, bør for alle dyreelskere ha en verdi i seg selv. Uavhengig av om du vet om sykdom, eller foreldredyr, eller hvor godt foreldrene/besteforeldrene gjorde det på utstilling og hvor høy innavlsprosent det er på katten (det er ingen hemmelighet at rasekatter er mer innavla enn huskatter).

Dessuten stjeler oppdretterkattunger, som faktisk er planlagt og født i et samfunn der det er alt for mange katter fra før av, hjemmene til huskatter. Dersom det ikke fantes "rasekatter", hadde huskattene fått hjemmene rasekattene tar. Fordi folk tror at de får mer katt for pengene når de betaler 10 000 kroner. Katten, i seg selv, er ikke mer verdt enn en vanlig huskatt. Moralsk og etisk sett.

Ja, det hadde vært bedre med prosjekter hvor man får avlen under kontroll. Det er jeg helt enig i.

Og det må starte med rasekattoppdrett; det burde vært forbudt de neste 10 årene, slik kattestatusen og markedet er pr idag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris på katt varierer. Noen huskatter (ukkent blanding) kan koste noen tusenlapper den og, av og til med ormkur, vaksine og chip, av og til med kun noen av dem...

Alt varierer, men etter hva jeg har sett, er ofte en blanding av to renraser litt dyre, men ligger på 3000-5000 kanskje... det vil jo variere fra selger til selger. Noen selger renraset Ragdoll til 8000kr, noen til 11000kr... 

Men vil tippe du finner en slik blanding tilrundt 5000kr. (Om du finner det da, vet ikke hvor mange som krysser raser med vilje :) )

Men når det er sagt, elsker ragdoll rasen selv! Men det er veldig mange katter hos dyrebeskyttelsen og lignende som trenger et hjem :) de koster 1500kr inkl. en del i prisen som eks. vaksine. 

Anonymkode: 0c181...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tanke om prisen på kattunger, så gjenspeiler det "produksjonskostnaden". 

En huskatt som har vært på besøk hos naboen, får noen kattunger, som gies bort eller selges for småpenger, uten vaksiner, chip, eller annen oppfølging. 
Rasekatter koster det ofte skjorta å parre, og de fleste "oppdrettskattene" selges med chip, vaksiner, helsesjekker og lignende. 
Med huskatter blir man selv ansvarlig for å få utført nødvendig vaksinasjon, chipping og helsekontroll, noe som fort koster noen tusen. 

Anonymkode: a1335...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min tanke om prisen på kattunger, så gjenspeiler det "produksjonskostnaden". 

En huskatt som har vært på besøk hos naboen, får noen kattunger, som gies bort eller selges for småpenger, uten vaksiner, chip, eller annen oppfølging. 
Rasekatter koster det ofte skjorta å parre, og de fleste "oppdrettskattene" selges med chip, vaksiner, helsesjekker og lignende. 
Med huskatter blir man selv ansvarlig for å få utført nødvendig vaksinasjon, chipping og helsekontroll, noe som fort koster noen tusen. 

Anonymkode: a1335...719

Ikke alltid, så noen som skulle selge huskattunger, de skulle ha 2000kr, da tenkte jeg at det nok er inkl. stuff. Men nei, kun pga. fine katter :klo:

Men joda i de fleste tilfeller pleier du få med noen når prisen øker :) 👍🏻 Som gjør at de egentlig ikke er så dyre :) 

 

Anonymkode: 0c181...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...