Gå til innhold

5pp, begynner å bli gaaal


Lillepanda2

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

5 pp er ingenting, selv om det gjerne føles sånn. 

Hvis du er bekymret, så skaff deg en time hos en privat gynekolog og få en rask sjekk av både deg og mannen :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt over: 5 pp er absolutt ingenting. Det er ikke uten grunn at man ikke får hjelp før det har gått et år uten klaff. 

Så her må du rett og slett ha litt tålmodighet. 5 pp uten treff betyr ikke at det er noe galt med deg eller mannen nødvendigvis, det er rett og slett helt normalt at det tar så lang tid. 

Vi brukt 6 pp, og da følte jeg meg heldig, når jeg så hvor lang tid andre i det forumet jeg da hang på hadde prøvd. 

Anonymkode: 9c4c8...d85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen trøst har vi prøvd i fire måneder og jeg har trolig bare hatt EL  en eller to ganger. Skjønner at du stresser, men plutselig klaffer det :)

Anonymkode: 8a8f8...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du bruke din venn google, så ser du raskt at du føler feil... 

https://www.babyverden.no/prover/hvor-lang-tid-tar-det/

Der ser du: 

Innen 1 måned: 25 prosent

Innen 6 måneder: 60 prosent
Innen 9 måneder: 75 prosent
Innen 12 måneder: 80 prosent
Innen 18 måneder: 90 prosent

Anonymkode: 9c4c8...d85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner deg godt. Ble utålmodig selv etter 5 mnd. Men klaffet heldigvis på pp6 :) Vil anbefale lakrisrot-te for å få raskere eggløsning og slimløsende hostesaft for mer flytende el-slim. Dette brukte jeg måneden det klaffet. Ikke sikkert det hadde noe å si, men skader hvertfall ikke å prøve. Lakrisrot-te er veldig digg også ;) 

https://www.vita.no/three-licorice-x-20-tea-bags

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pp 17 her.. du har såvidt begynt prøvingen kjære deg! 😊

Anonymkode: 73399...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gravid to ganger. Første gangen tok jeg medisnsk abort for lenge siden, mens andre gangen nå endte det i spontanabort. Noe jeg har la merke til begge gangene, er at jeg ble gravid den måneden jeg ble "tatt bakfra". Beklager måten å si det på, men begge gangene det klaffet hadde vi hatt sex stående i dusjen bakfra. Kan hende dette er noe dere burde prøve? Jeg kommer garantert til å fortsette med den stillingen, for begge gangene har jeg blitt gravid i den stillingen. Bare et lite tips :)

Anonymkode: 664d1...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du er utålmodig, med tanke på at man bare har ett eneste forsøk på en hel måned - kan det ta ufattelig lang tid.. I tillegg er sjansen for graviditet per eggløsning bare 25 % ca. Men, 5 måneder prøving er veldig lite, tro det eller ei.. 

Har du normal eggløsning og menstruasjon hver måned? I så fall hadde jeg ikke stresset med gyn. besøk :) 

Anonymkode: fd32c...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å teste «temping». For oss klaffet det første prøveperiode der jeg målte temperatur hver morgen. Jeg hadde litt uregelmessige sykluser (30-35 dager) og traff nok ikke EL skikkelig til tross for EL-test. 

Og 5 pp, etter så mange år på prevensjon i tillegg, er ingenting. Men det betyr ikke at jeg ikke forstår frustrasjonen din. Selv ble jeg stresset etter 1 pp, selv om jeg visste dette. 

Anonymkode: 3bb99...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos noen går det sakte å hos noen går det raskt å bli gravid. Tok 17 måneder her før det klaffet. Da var vi blitt henvist til utredning. Ta det med ro å prøv å slapp av (verdens dummeste råd men funka her):fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du kan bli frustrert, man vil jo helst bli gravid sånn med en gang man bestemmer seg for at "NÅ passer det". Men desverre er ikke selvbestemmelse noe man kan betrakte i prøve perioden.

Jeg er selv på pp 12. Ingen antydning til graviditet, har eggeløsning (tatt test, og vært hos gyn å fått påvisst eggeløsning) har heller ikke brukt prevensjon på 3 år. Har gjort meg forstått med at dette kan ta lang tid!

Har hatt klamydia infeksjon 5 ganger p rad da jeg var ungdom. Eneste jeg ikke har sjekket er om jeg har tette eggledere, noe jeg blir nødt til å gjøre nå etter 12 pp.

Anonymkode: 71227...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner du blir frustrert, men 5pp er absolutt ingenting, er normalt at det kan ta 1års tid, uten at det er noe gale. Jeg og mannen er inne i vårt 4 år som prøvere! Fortsatt ingen baby. Heldigvis er vi inne å skal få hjelp etter hvert, ( ikke noe galt med noen av oss heller). Ta det med ro og slapp av , Før du vet ord av det sitt du der med en posetiv test 👍  Masse lykke til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5pp er ingenting nei. Det er en grunn til at man ikke får utredning før det har gått 1 år. Man hører som oftest kun om de som blir gravide med en gang, mens de som må prøve lengre ikke snakker så høyt om det. 

Du må nok smøre deg med tålmodighet og ikke stresse :) Jeg har prøvd siden april 2016 (snart 2 år), og er endelig gravid i snart uke 7 etter to spontanaborter. Det har vært en lang og tøff vei, men det er verdt det :)

 

Anonymkode: e7bf7...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Meley skrev:

Hos noen går det sakte å hos noen går det raskt å bli gravid. Tok 17 måneder her før det klaffet. Da var vi blitt henvist til utredning. Ta det med ro å prøv å slapp av (verdens dummeste råd men funka her):fnise:

Henvist til utredning, vil det si at det var noen probl med en/begge, eller var begge helt friske? Beklager så mange spørsmål, men er så frustrert. Har prøvd alt fra hostesaft, grapefruktjuice og masse kjerringråd :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi skulle ytre

5 minutter siden, Lillepanda2 skrev:

Henvist til utredning, vil det si at det var noen probl med en/begge, eller var begge helt friske? Beklager så mange spørsmål, men er så frustrert. Har prøvd alt fra hostesaft, grapefruktjuice og masse kjerringråd :(

Lov å spørre 😊 vi blei henvist for å finne ut om ein eller begge hadde noe som gjor at vi ikke blei gravid, dvs henvist for utredning for ufrivillig barnløshet. Heldigvis var det bare at vi stressa å dermed gikk det ikke. Vi slappa heilt av da vi fikk timen til legen. Ikke brukt et av de kjerringrådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meley skrev:

Vi skulle ytre

Lov å spørre 😊 vi blei henvist for å finne ut om ein eller begge hadde noe som gjor at vi ikke blei gravid, dvs henvist for utredning for ufrivillig barnløshet. Heldigvis var det bare at vi stressa å dermed gikk det ikke. Vi slappa heilt av da vi fikk timen til legen. Ikke brukt et av de kjerringrådene.

Åh, nå ble jeg lettet etter å ha lest dette! Føler de trådene jeg har lest, så er det enten:

1. Ble gravid overraskende tidlig/uplanlagt

2. Prøvd i 20/30 pp uten hell FORDI tette eggledere, mannen har få svømmere og diverse.. 

Så tror kanskje jeg bare dannet et bilde i hodet mitt at enten bleie man gravid asap, eller så tar det laaaangt tid og man må få hjelp pga (...) Men det var godt å høre at dere er friske, men slet pga stress (psykologiske ting) :) lykke til ihvertfall, håper spiren sitter snart!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da kan du bruke din venn google, så ser du raskt at du føler feil... 

https://www.babyverden.no/prover/hvor-lang-tid-tar-det/

Der ser du: 

Innen 1 måned: 25 prosent

Innen 6 måneder: 60 prosent
Innen 9 måneder: 75 prosent
Innen 12 måneder: 80 prosent
Innen 18 måneder: 90 prosent

Anonymkode: 9c4c8...d85

Hvordan gir den der riktige tall? Totalen av den der blir 330%. Hva vil de tallene blitt om man regnet ut fra en total på 100%?

Anonymkode: 64b75...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillepanda2 skrev:

Åh, nå ble jeg lettet etter å ha lest dette! Føler de trådene jeg har lest, så er det enten:

1. Ble gravid overraskende tidlig/uplanlagt

2. Prøvd i 20/30 pp uten hell FORDI tette eggledere, mannen har få svømmere og diverse.. 

Så tror kanskje jeg bare dannet et bilde i hodet mitt at enten bleie man gravid asap, eller så tar det laaaangt tid og man må få hjelp pga (...) Men det var godt å høre at dere er friske, men slet pga stress (psykologiske ting) :) lykke til ihvertfall, håper spiren sitter snart!! 

Vi er i alle fall ikke utredet for noe så regner med vi er friske :fnise: spiren satt i jula så er i uke 7 nå (6+4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...