Gå til innhold

Noen som vet hva slags strikke teknikk dette er?


Yoshi323

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Oi, de var fine! Jeg vet ikke, men kan det være fletteteknikk? Det ser nesten ut som det konsekvent er flyttet samme maske mot venstre/høyre hele veien opp...

Anonymkode: c7adb...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men det første som slo meg var om det kunne være et strukturmønster med vridde masker, hvor du følger et diagram for hvor de vridde maskene skal plasseres på hver runde?

Veldig fine votter. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet litt på en prøvelapp og tror det er hver 3. maske som flettes ett hakk mot venstre (mot høyre etter midten) for hver omgang. 

Den gode nyheten er at det finnes oppskrift på dem. Dessverre bare på russisk :tekola:

Vottene er superfine, finnes i et par lignende mønstre også. Designeren heter Maria Levine og mønster får her: http://www.mysweetknits.com/shop/opisanie-varezhek-s-vytjanutymi-petljami

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Cirkelin said:

Har testet litt på en prøvelapp og tror det er hver 3. maske som flettes ett hakk mot venstre (mot høyre etter midten) for hver omgang. 

Den gode nyheten er at det finnes oppskrift på dem. Dessverre bare på russisk :tekola:

Vottene er superfine, finnes i et par lignende mønstre også. Designeren heter Maria Levine og mønster får her: http://www.mysweetknits.com/shop/opisanie-varezhek-s-vytjanutymi-petljami

 Oi takk! Da prøver jeg det. Fant også fram til siden hennes men den eneste engelske oppskriften er av en lue med et annet mønster 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Vera Vinge said:

Jeg vet ikke, men det første som slo meg var om det kunne være et strukturmønster med vridde masker, hvor du følger et diagram for hvor de vridde maskene skal plasseres på hver runde?

Veldig fine votter. :)

Kan kanskje stemme med det mønsteret jeg fant? De bruker sp andre tegn i russiske oppskrifter og har ikke klart å finne fram til hva det 'diagonale' symbolet står for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper det er helt vanlige, glattstrikkede votter og så er det diaonale mønsteret tamburert på i ettertid.

Anonymkode: e565c...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Yoshi323 skrev:

Kan kanskje stemme med det mønsteret jeg fant? De bruker sp andre tegn i russiske oppskrifter og har ikke klart å finne fram til hva det 'diagonale' symbolet står for

Eller, når jeg tenker meg om, er det kanskje mer sannsynlig at det en type flettemønster à la dette? Bare at "flettene" ikke krysser hverandre? Når jeg ser på det igjen ser det nemlig ut som de øverste maskene ligger oppå rettmaskene. Jeg har strikket noe i den type flettemønster, og lærte meg da å flette uten flettepinne, og da gikk det veldig greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tipper det er helt vanlige, glattstrikkede votter og så er det diaonale mønsteret tamburert på i ettertid.

Anonymkode: e565c...846

Har funnet bilder på insta av folk som strikker de og da ser man at det strikkes med mønsteret. Men om jeg ikke finner ut av det kan det hende at det blir løsningen..

IMG_0511.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Yoshi323 skrev:

Har funnet bilder på insta av folk som strikker de og da ser man at det strikkes med mønsteret. Men om jeg ikke finner ut av det kan det hende at det blir løsningen..

IMG_0511.JPG

Jeg forstår. Pene votter, håper TS finner ut av det. :) 

Anonymkode: e565c...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...jeg mener  "Håper du finner ut av det" :sjenert: 

Anonymkode: e565c...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Yoshi323 skrev:

Tror dette er mønsteret, men russiske strikkeoppskrifter er også nytt for meg:bond:

IMG_0510.JPG

Den streken | betyr rett maske
\ betyr 1 maske tas av som om du skulle strikke rett, tråden bak pinne
Hvis du hadde med de andre strekene også så skulle jeg sett hva som stod :P

Men ser altså ut som det er en type flette mønster, som @Vera Vinge sier. Der masken tas på en pinne og ikke krysser hverandre før de strikkes igjen. Ser egentlig veldig greit ut da :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 hours ago, Vera Vinge said:

Eller, når jeg tenker meg om, er det kanskje mer sannsynlig at det en type flettemønster à la dette? Bare at "flettene" ikke krysser hverandre? Når jeg ser på det igjen ser det nemlig ut som de øverste maskene ligger oppå rettmaskene. Jeg har strikket noe i den type flettemønster, og lærte meg da å flette uten flettepinne, og da gikk det veldig greit.

Det var flettemønster ja :D takk for hjelpen! Har fått prøvd meg fram litt nå. Ble litt få med to masker mellom så begynner på nytt med tre imellom så får jeg nok riktig effekt 

IMG_0514.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, OppNedPåAlt said:

Den streken | betyr rett maske
\ betyr 1 maske tas av som om du skulle strikke rett, tråden bak pinne
Hvis du hadde med de andre strekene også så skulle jeg sett hva som stod :P

Men ser altså ut som det er en type flette mønster, som @Vera Vinge sier. Der masken tas på en pinne og ikke krysser hverandre før de strikkes igjen. Ser egentlig veldig greit ut da :)

 

Takk! Bildet var dessverre sånn men har funnet ut av det nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Yoshi323 skrev:

Det var flettemønster ja :D takk for hjelpen! Har fått prøvd meg fram litt nå. Ble litt få med to masker mellom så begynner på nytt med tre imellom så får jeg nok riktig effekt 

IMG_0514.JPG

Så bra du fant ut av det. :) Blir nok veldig bra med flere masker mellom, ja, så du får strukturen bedre fram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er et slags flettemønster. Ved å stikke pinnen ned bak om 2 andre maske, ikke slippe ned ned, deretter strikke første, så vil sistnevnte legge seg forran. På neste omgang gjentar du, men da er 2 maske den som sist var først. Noen ganger gjøres dette hver 2 omgang 😀

Her går mønsteret vegge veier ja. For å legge utenpå-masken til venstre, stikker en pinnen i maske nr 2 ned forran arbeidet, og det blir v-mønstret hvis en gjør dette til høyre og venstre.

 
Endret av Kontormus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er teknikkker som brukes på kunsstrikk. Det er rette og vrange masker der det økes i sidene og felles på midte. Midtmaskene felles sammen når det blir spiss, enten ved å ta første masken løst av strikke to samme og trekke den første masken over, eller ved to masker løst av og trekk over den tredje når den tredje er strikket. Ellers felles det og økes for alltid å ha samme maskeantall på pinnen. Og maskene forskyves fremover mot spissen. 

Anonymkode: 67192...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...