Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å få tak i kattunger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan godt ta en voksen og en kattunge, men jeg syns det er så koselig med kattunger. Skal uansett ha 2 katter tenkte jeg. Jeg tok over en voksen katt for noen år siden, dsv døde han av hjertefeil :( Han var veldig redd og nervøs pga han hadde blitt mishandlet. 

Anonymkode: fcc49...b7f

Så fint at du tok til deg ne voksen katt :)

Jeg har jobbet i en organisasjon med omplassering av katter og tro meg; ingen er så takknemlig som en voksen katt som endelig får et trygt hjem. Gleden de viser kan ikke måle seg med en kattunge. 

 

Var jeg deg ville jeg gått for en voksen herremann (katt altså) som har levd et tøft liv på gaten, de blir som oftest de største koseklumpene med stor personlighet når de endelig har et trygt hjem :) Dra til ulike omplasseringsteder og bli kjent med kattene som trenger et godt hjem, ikke bare finn en kattunge på Finn.no, det eneste som skjer da er at de som gir fra seg kattungen fortsetter å spy ut kattunger som dessverre ofte ender på gaten. 

Endret av BeanB
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med en rasekatt da? Du få dem også billigere dersom du overtar en halvvoksen kattunge som ikke har blitt solgt, en tidligere avlskatt som er kastrert og skal omplasseres, eller en kattunge som har såkalte skjønnhetsfeil som gjør den uegnet til å stilles ut. Det er også mulig å være forvert for en katt i avl, som man får overta gratis når de har fått et par kull og blir kastrert og "pensjonert". Det kan være litt styr mens de er fertile og ikke så gøy om man har en hunnkatt som må bo hos oppdretter i perioden rett før og etter fødsel. Men absolutt verdt det om man har dårlig råd og ønsker seg en spesiell rase.

Anonymkode: eae1a...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med en rasekatt da? Du få dem også billigere dersom du overtar en halvvoksen kattunge som ikke har blitt solgt, en tidligere avlskatt som er kastrert og skal omplasseres, eller en kattunge som har såkalte skjønnhetsfeil som gjør den uegnet til å stilles ut. Det er også mulig å være forvert for en katt i avl, som man får overta gratis når de har fått et par kull og blir kastrert og "pensjonert". Det kan være litt styr mens de er fertile og ikke så gøy om man har en hunnkatt som må bo hos oppdretter i perioden rett før og etter fødsel. Men absolutt verdt det om man har dårlig råd og ønsker seg en spesiell rase.

Anonymkode: eae1a...5b9

Som oppdretter kan jeg opplyse om at jeg aldri har hatt kattunger som jeg ikke har fått solgt. Uansett hva kattungene skal brukes til, én pris. Pensjonister omplasseres ikke, de forblir familiemedlemmer. Om jeg noen gang MÅ omplassere noen, så gjøres dette vederlagsfritt, med papirer og alt. Kvaliteten på nytt hjem er langt viktigere enn penger.

Anonymkode: ee678...44f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er det ikke sesong, utover våren vil det nok komme mer. Og du bør være villig til å reise ut av byen, mine to kommer fra Flisa og Tønsberg. (Måtte ha kattunger, pga andre dyr.)

Anonymkode: 1a048...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville adoptert fra dyrebeskyttelsen.

Da redder du en katt slik at de kan ta til seg flere hjemløse katter. Itillegg til at de er kjempe søte og nusselige!

hadde en katt fra dyrebeskyttelsen som Desverre er død nå:( men jeg har aldri hatt en så rar og spessiel katt før( og jeg har hatt mange katter!).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, BeanB skrev:

Så fint at du tok til deg ne voksen katt :)

Jeg har jobbet i en organisasjon med omplassering av katter og tro meg; ingen er så takknemlig som en voksen katt som endelig får et trygt hjem. Gleden de viser kan ikke måle seg med en kattunge. 

 

Var jeg deg ville jeg gått for en voksen herremann (katt altså) som har levd et tøft liv på gaten, de blir som oftest de største koseklumpene med stor personlighet når de endelig har et trygt hjem :) Dra til ulike omplasseringsteder og bli kjent med kattene som trenger et godt hjem, ikke bare finn en kattunge på Finn.no, det eneste som skjer da er at de som gir fra seg kattungen fortsetter å spy ut kattunger som dessverre ofte ender på gaten. 

Utrolig enig. Adopterte i sommer en kar på 12-16 år (vi vet ikke alder) som har gått ute for lut og kaldt vann i maaange år.  Han var i elendig form da han kom til oss, et stinkende skjelett med klumpete pels. Han sov i 3 måneder og viste liten interesse for oss. Sov og spiste. Rundt september begynt han å vise fremgang og hver dag utfordret han seg selv mer og mer. Nå leker han hele tiden, koser med oss og følger etter oss som en liten hund. Han prater og tuller seg med de andre kattene. Han er så utrolig takknemlig og gleden over å ha fått denne herlige mannen i hus er ubeskrivelig <3 

Slike gamle slitere blir ofte avlivet, ingen vil ha de.  Jeg synes de fortjener en oppreisning for det jævlige livet de har hatt i form av et varmt og kjærlig hjem. 

Anonymkode: efb04...5ad

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest making.a.mess
På 15.1.2018 den 20.00, AnonymBruker skrev:

Jeg har lyst på ny katt etter min andre pus døde, og jeg ser jevnlig på finn.no. Men de blir jo gitt bort så fort! Kan gå 10 minutter så står det gitt bort eller reservert. Hvor får man enkelt tak i katt i disse dager? Er eneste mulighet å kjøpe rasekatt? For de annonsene ligger gjerne ute en stund. 

Og omplassering av dyr er ikke noe alternativ, de er jo helt nazi de folka der. Jeg bor i Oslo men kan gjerne reise et stykke for å hente drømmekatten. Noen som kan anbefale en nettside eller oppdrettere av noe slag? Har tidligere erfaring med huskatt og sibirkatt. 

Anonymkode: fcc49...b7f

Kanskje d bare er feil tid på året. Folk pleier å trygle en om å ta imot kattunger.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig enig. Adopterte i sommer en kar på 12-16 år (vi vet ikke alder) som har gått ute for lut og kaldt vann i maaange år.  Han var i elendig form da han kom til oss, et stinkende skjelett med klumpete pels. Han sov i 3 måneder og viste liten interesse for oss. Sov og spiste. Rundt september begynt han å vise fremgang og hver dag utfordret han seg selv mer og mer. Nå leker han hele tiden, koser med oss og følger etter oss som en liten hund. Han prater og tuller seg med de andre kattene. Han er så utrolig takknemlig og gleden over å ha fått denne herlige mannen i hus er ubeskrivelig <3 

Slike gamle slitere blir ofte avlivet, ingen vil ha de.  Jeg synes de fortjener en oppreisning for det jævlige livet de har hatt i form av et varmt og kjærlig hjem. 

Anonymkode: efb04...5ad

Elsker sånne historier :ninuskapus: 

For en god handling du gjorde! 

Der jeg jobbet var det gamlegutta jeg smeltet for og gråt en tåre over når de endelig fikk seg hjemmet de fortjente. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, BeanB skrev:

Elsker sånne historier :ninuskapus: 

For en god handling du gjorde! 

Der jeg jobbet var det gamlegutta jeg smeltet for og gråt en tåre over når de endelig fikk seg hjemmet de fortjente. 

 

Han har absolutt beriket vårt liv! Mistet min elskede pus gjennom 12 år 2 mnd før og meg og den gamle herremannen var som terapi for hverandre :)

Anonymkode: efb04...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme her i Bergen da vi skulle ha katt på denne tiden for to år siden. Det virket nesten umulig. Det jeg gjorde var å ligge inn varsel på Finn.no slik at jeg umiddelbart fikk varsel når nye annonser på katt ble lagt ut. Da det kom en annonse på kattunger som vi var interessert i, så hev jeg meg over og tok kontakt. Katten vår er nå snart to år og vi kunne ikke fått oss en mer perfekt katt. I høst tok vi kontakt med dyrebeskyttelsen her. Og adopterte en kattunge fra dem. Han har nå blitt 7 mnd og er så snill og god! Perfekt katt nr 2. 😻 Og kattene er etterhvert blitt bestekompiser!! 😊

Anonymkode: d563b...d01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne katter er flotte de også. Adopterte en 11 år gammel hannkatt med tre ben, nå i høst. Angrer absolutt ikke, hver dag er en glede og det er gøy å følge med på hans «reise» der han blir stadig mer fortrolig med oss. Første gang han la seg på fanget mitt - lykke! Han er tidligere blitt mushandlet, så jeg får glede i å vise han at vi er til å stole på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...