Gå til innhold

Pelsdyroppdretter sutrer i media


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Såklart er det bra for dyrene at dette endelig skal ta slutt, men såklart er de som driver disse gårdene opprørte. De har mostet jobben sin (eller kommer til snart). De har rett på å være lei seg av den grunn blir det samme som om arbeidsplassen til noen legges ned.

Såklart veldig bra 👏🏻👏🏻

Anonymkode: 141a9...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor er da de konkrete jobbene regjeringen har opprettet? Hvorfor har de behov for å sutre, når de har ny jobb å gå til fra den dagen det legges ned? Nei, disse jobbene finnes ikke. «Styrt avvikling» og «legge til rette for» er bare tåkelegging slik at det ikke skal reageres når de sender de over til bemanningsbyråer eller arbeidsledighet.

Regjeringen vil ha flere over på NAV for å få større utgifter, slik at de kan bruke dette som argument til å kutte i velferdsordninger.

Anonymkode: f5188...26f

Det vil bli færre jobber i fremtiden. At det ikke er mer fokus på for eks redusert arbeidsdag er horribelt. 

Ja, det er kjipt at det blir færre arbeidsplasser, men de fleste synes at det er et mindre onde når man sammenligner det med dyr som lider. Man kan se på det som at man betaler skatt for å redde dyr fra lidelse. Litt som når man gir en gave til dyrebeskyttelsen. Man gir penger for at dyr skal lide mindre. Om en bonde havner på trygd betaler man for at det skal bli mindre dyrelidelse

Fremtidens arbeidsmarked er en helt annen sak som må takles på en helt egen måte. I fremtiden vil det ikke være nok jobber til alle, og det vil enten føre til en bedre hverdag der mange lever på borerlønn, eller det vil føre til et stort klasseskille der mange lever i fattigdom det ikke er mulig å rømme fra. Personlig mener jeg at sistnevnte vil gi høyere risiko for et voldelig og brutalt samfunn der man ikke kan være trygg, så jeg håper man satser på å finne løsninger som hjelper hele samfunnet. De som jobber kan jobbe i fred med de som ikke jobber og "alle" er fornøyde. Et slikt samfunn e rnok vanskelig å se for seg i et samfunn som Norge der propgandaen er at alle skal jobbe og de som ikke gjør det er parasitter og laverestående mennesker

Anonymkode: 7e01f...2e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Cyndaquil said:

Dere som jubler over at pelsdyrnæringingen i Norge skal legge ned å, er jaggumeg korttenkte. Dere redder ingendyrm ingen dyr blir å få det bedre. Fordi det er forsatt etterspørsel av pels, så delen av markedet som Norge hadde blir bare flytte til andre land som Kina. Der det er ingen kontroller, dyrene lider, de blir flådd levende og har grusomme liv.

Sånn retorikk hører man hver gang Norge skal gjøre noe som helst. Når man slo ned på norske bedrifter som drev med korrupsjon og barnearbeid i utlandet så hørte man akkurat det samme. "Hvis ikke Norge har barnearbeidere så ender barna bare med å måtte jobbe i bedrifter som er enda verre".

Og da vi skulle boikotte Apartheid så var det folk som sa "Hvis ikke Norge kjøper av Sør Afrika så er det bare noe andre som gjør det". 

Så er spørsmålet om vi burde tillate barnearbeid, korrupsjon og å støttet apartheid eller om det var positivt at vi prøvde å gjøre verden til et bedre sted selv om vi ikke kan redde verden alene. 

For øvrig. Så burde etterspørselen etter pels gå ned når Norge slutter å produsere. Da kan ikke folk lyve for seg selv å si "jeg kjøper jo pelsen fra Norge og der er det god dyrevelferd." Nå må de si "Jeg kjøper pelsen fra Kina og der er det ingen som kontrollerer om dyrene lider, om de blir flått levende og har grusomme liv". 

Så burde Norge i tillegg forby import av pels hvor man ikke har kontroll på dyrevelferden. :)

Endret av Junenissen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er en tragisk avgjørelse, og den er basert på populisme, kunnskapsløshet og sentimentalitet. Regjeringspartiene viser her omtrent like lite vett som enkelte i denne tråden har trykket ut av seg. 

Anonymkode: dc66f...a37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes dette er en tragisk avgjørelse, og den er basert på populisme, kunnskapsløshet og sentimentalitet. Regjeringspartiene viser her omtrent like lite vett som enkelte i denne tråden har trykket ut av seg. 

Anonymkode: dc66f...a37

Ok. Hva med å sitere hvilke innlegg du mener har lite vett?

Anonymkode: 7e01f...2e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Stakkars mannen:overrasket:

Nei altså, det kjem til å ta sju år før det blir lagt ned, han er trygt innanfor pensjonistalderen og alle dei andre som jobber med dyremishandling kan finne seg andre jobber😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Hva med å sitere hvilke innlegg du mener har lite vett?

Anonymkode: 7e01f...2e2

Det blir for mange og for mye, da det er utrolig mye vrøvl her. Her er det så mye følelsesladd smøreri uten rot i noen som helst kunnskapsbase at de fleste som skriver her burde vært flaue over uttrykksmåtene sine. Tortur av dyr, pinsel av dyr, konsentrasjonsleir for pelsdyr, at dyrevelferden er bedre i Kina enn i Norge... Jeg har ikke ord! 

Anonymkode: dc66f...a37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det blir for mange og for mye, da det er utrolig mye vrøvl her. Her er det så mye følelsesladd smøreri uten rot i noen som helst kunnskapsbase at de fleste som skriver her burde vært flaue over uttrykksmåtene sine. Tortur av dyr, pinsel av dyr, konsentrasjonsleir for pelsdyr, at dyrevelferden er bedre i Kina enn i Norge... Jeg har ikke ord! 

Anonymkode: dc66f...a37

Sier du det. "Jeg har rett men jeg gidder ikke diskutere det for jeg har rett"

Anonymkode: 7e01f...2e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sier du det. "Jeg har rett men jeg gidder ikke diskutere det for jeg har rett"

Anonymkode: 7e01f...2e2

Jeg sier at det er kunnskapsløst og sentimentalt å uttrykke seg slik. Holdningen til dyreromantikerne er enda mer påståelig, da de ikke har rot i virkeligheten. 

Anonymkode: dc66f...a37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sier at det er kunnskapsløst og sentimentalt å uttrykke seg slik. Holdningen til dyreromantikerne er enda mer påståelig, da de ikke har rot i virkeligheten. 

Anonymkode: dc66f...a37

Så du har ingen konkrete argumenter og kun tomme slagord. 

Anonymkode: d395a...904

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sier at det er kunnskapsløst og sentimentalt å uttrykke seg slik. Holdningen til dyreromantikerne er enda mer påståelig, da de ikke har rot i virkeligheten. 

Anonymkode: dc66f...a37

Dyreromantikere som har evne til å leve seg inn i et annet vesens evne til å føle stress og ubehag. Når du ike har argument kan du ikke forvente at noen skal lytte til deg eller forsøke forstå deg

Anonymkode: 7e01f...2e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler ikke om dyrevelferd i det hele tatt, men om Regjeringens ønske om å rasere arbeidslivet. De avvikler 400 fungerende private arbeidsplasser, målet er å få flest mulig av oppdretterne over på 0-timerskontrakter hos vikarbyråer, eller på NAV, slik at de kan bruke det som unnskyldning for kutt i dagpenger og andre velferdsordninger. Ikke misforstå, når de først skal rasere arbeidslivet og velferden, er pelsdyrnæringen et flott sted å begynne. Få vil savne de. Men ikke lur dere selv til å tro at noen i regjeringen bryr seg et halvt gram om dyrene.

Anonymkode: f5188...26f

Nei, jeg tror det er det, og. Pelsdyroppdrett har fått mye oppmerksomhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Geirfuglen skrev:

Hva mener du? Skje med dyrene? Det skal avvikles over 7 år, så de vil vel avlives på vanlig måte over den tiden fram til det ikke er flere.

Det har vist seg at det ikke er noe bedre i Norge. Problemet her er at et årsverk koster enormt mye mer enn det gjør i Kina, så kineserne har mange flere ansatte på gårdene som kan følge med. Men her i Norge går de lenge med store sår og uten bein uten at det merkes.

Dessuten skal du heller ikke kimse av hvilken signaleffekt dette har. Stadig flere land forbyr dette. Mens i dag bruker man millioner av kroner på å gjøre norsk pels trendy i andre land. Med fancy reklamekampanjer osv. 

Kanskje som flere her sa: De vil enten fortsatt være i bur eller avlives.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Tøytigern skrev:

:roll:

Arbeidsplasser? Du mener vel egentlig Bergen-Belsen, Buchenwald, Auschwitz, Dachau og Majdanek for mink og rev? Ikke sant?

Jeg er selv aktiv for dyrs rettigheter, synes at sikkerheten for dyr er alt for lav i Norge.  Men den sammenligningen var vel ganske drøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes dette er en tragisk avgjørelse, og den er basert på populisme, kunnskapsløshet og sentimentalitet. Regjeringspartiene viser her omtrent like lite vett som enkelte i denne tråden har trykket ut av seg. 

Anonymkode: dc66f...a37

Hvaslags vett har du da? Opplys oss gjerne.

Du mener at dyrene har det bra? 
Du driter i hvordan de har det?
Du tenker at dyr har ikke følelser og derfor kan de ikke lide?

Eller?

Anonymkode: 39547...6d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg sier at det er kunnskapsløst og sentimentalt å uttrykke seg slik. Holdningen til dyreromantikerne er enda mer påståelig, da de ikke har rot i virkeligheten. 

Anonymkode: dc66f...a37

Vi mangler kunnskap om hva? Vi venter på at du skal utdanne oss her, hva er det vesentlige vi har misset?

Anonymkode: 39547...6d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vil bli færre jobber i fremtiden. At det ikke er mer fokus på for eks redusert arbeidsdag er horribelt. 

Ja, det er kjipt at det blir færre arbeidsplasser, men de fleste synes at det er et mindre onde når man sammenligner det med dyr som lider. Man kan se på det som at man betaler skatt for å redde dyr fra lidelse. Litt som når man gir en gave til dyrebeskyttelsen. Man gir penger for at dyr skal lide mindre. Om en bonde havner på trygd betaler man for at det skal bli mindre dyrelidelse

Fremtidens arbeidsmarked er en helt annen sak som må takles på en helt egen måte. I fremtiden vil det ikke være nok jobber til alle, og det vil enten føre til en bedre hverdag der mange lever på borerlønn, eller det vil føre til et stort klasseskille der mange lever i fattigdom det ikke er mulig å rømme fra. Personlig mener jeg at sistnevnte vil gi høyere risiko for et voldelig og brutalt samfunn der man ikke kan være trygg, så jeg håper man satser på å finne løsninger som hjelper hele samfunnet. De som jobber kan jobbe i fred med de som ikke jobber og "alle" er fornøyde. Et slikt samfunn e rnok vanskelig å se for seg i et samfunn som Norge der propgandaen er at alle skal jobbe og de som ikke gjør det er parasitter og laverestående mennesker

Anonymkode: 7e01f...2e2

Problemet er jo at den jobben ikke gjøres, men snarere det motsatte, det ser man særlig om man tar den samme regjeringens politikk på arbeidsmarkedet i betraktning. Det gjøres lite eller ingenting i forhold til å legge til rette for å faktisk skape verdier i landet (hint: det hjelper ikke å senke skatten en tøddel for de som har mest, det har samfunnsøkonomene allerede sett på) og man legger snarere opp til å spille rett i hendene på bemanningsbransjen der NAV nå skal samarbeide med disse! Med andre ord skal skattebetalerne igjen blø for å finansiere grådige eieres behov for billig eller gratis arbeidskraft.

Dette er ikke annet enn moderne slaveri satt i system, noe som i neste omgang går utover de seriøse arbeidsgiverne som forsøker å stable ordinære arbeidsplasser på beina. Det vil jo ikke være mulig, når t.o.m. NAV bidrar til å undergrave arbeidslivet ved å tilby gratis eller unaturlig billig arbeidskraft, og vil dermed være konkurransevridende i favør av eiere av bemanningsbyråer som kommer til å spekulere rått i dette. De som er uheldige og havner inn i disse slavekontraktene, kommer jo gjerne heller aldri ut igjen. Man blir værende i mange år, kanskje hele arbeidslivet i kontrakter der man tjener 400 kroner dagen der man i praksis gjør en helt lik jobb som mange i ordinære jobber, helt til de ordinære arbeidsplassene også går konkurs når de ikke kan konkurrere med det kunstig lave lønnsnivået på grunn av NAV. I neste runde blir det flere arbeidsløse, og stadig flere vil tre inn i slavearbeidslivet. Sånn skal "working poor" skapes også i Norge tydeligvis, der folk jobber fulltid og gjerne mer enn det, men fortsatt ikke har nok til å få endene til å møtes. 

Samtidig legger man nå opp til en avvikling av pelsdyrnæringen. For min del fremstår motstanden mot pelsdyrnæringen i stor grad som moralisme, uten at jeg tror det vil ha nevneverdig effekt for dyrevelferden globalt sett. Noe man kan slå seg på brystet over, uten at de fleste bryr seg nevneverdig om det i realiteten. For det finnes fortsatt nok av land der dette vil være tillatt, samtidig åpner forbud for at slik virksomhet går under jorda til det svarte markedet, der det vil være ennå verre å kontrollere næringen og potensielt mye større lidelse blant dyrene også. All erfaring tilsier mer kriminalitet og et større illegalt marked når noe blir forbudt, og jeg ser ikke hvorfor pelsdyrnæringen skulle være annerledes. Samtidig virker det ganske spesielt å utelukkende være så opptatt av dette når mange andre vaner er minst like skadelig for dyr og dyrs velferd i et moderne samfunn. Det er ganske spesielt å på den ene siden være så opptatt av dyrs rettigheter at man jubler over at ennå flere nå må ty til NAV, samtidig som norske kvinner i neste åndedrag bestiller seg ferietur nr. 5 i løpet året. Flytrafikk er som kjent ganske forurensende og bidrar sterkt til utslipp av klimagasser- og gifter, som i neste omgang reduserer livsvilkårene for en rekke arter på jorda. Beklager men jeg kjøper det bare ikke. Norske kvinner har en påtatt og falsk oppslutning om dyrs rettigheter som blir avslørt når hungeren etter en svært høy materiell standard i livet slår inn. 

Anonymkode: b6f51...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.1.2018 at 7:45 PM, AnonymBruker said:

Ingen medfølelse fra meg...

De som sier seg å være glad i dyr, pleier å hate mennesker.

Anonymkode: 4a76c...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt delt her. Hva med å ansette flere i mattilsynet, som skal ha ofte kontroll. ?

Slik det blir er at vi får skinn fra Kina og andre land. Der dyrevelferd er fraværende og vi har null kontroll. Vi slutter ikke med skinn bare pga vi legger ned her

Anonymkode: 52487...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som sier seg å være glad i dyr, pleier å hate mennesker.

Anonymkode: 4a76c...64f

Jeg er glad i dyr OG mennesker, tenke seg til... De mennesker jeg ikke er glade i er slike som kommer med personangrep.

Ts.

Anonymkode: a1e62...0c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...