Gå til innhold

Pelsdyroppdretter sutrer i media


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 hours ago, Mari Y said:

Jeg bare lurer på hva som vil skje med dyrene etter at de har blitt avviklet. Det er kanskje vel så viktig? 

Det er ikke som om næringen blir plustelig avviklet på en dag. Man får en tidsfrist, nå lruer jeg på om det var snakk om 7 år for pels, men usikker på om jeg blander. Så de har 7 år på å få drept og solgt de siste pelsdyrene

5 hours ago, Cyndaquil said:

Dere som jubler over at pelsdyrnæringingen i Norge skal legge ned å, er jaggumeg korttenkte. Dere redder ingendyrm ingen dyr blir å få det bedre. Fordi det er forsatt etterspørsel av pels, så delen av markedet som Norge hadde blir bare flytte til andre land som Kina. Der det er ingen kontroller, dyrene lider, de blir flådd levende og har grusomme liv.

Nei, vi tenker over det også. Det gir signaleffekt, og det vil gradvis endre nordmenns holdning til pels. Vil gjerne se statistikk på hvor mange som kjøper pels idag vs om 25 år når den unge generasjonen vokser opp. Det blir langt fra like mange som idag

4 minutter siden, Tøytigern said:

Endelig har blitt gjort? Du vet at det kan komme en ny regjering som vedtar oppmykninger og bestemmer at bøndene kan ha pelsdyr igjen, ikke sant? Men, ja. Det tok 28 år.

Disse bøndene mangler nok ikke noe i seg selv. Men de har en overvekt at det som kalles å sette økonomien sin først. Og ergo sutrer de i media.

Nei, det handler om at det er normalt for dem, akkurat slik det er normalt for mange nordmenn å spise kjøtt selv om de spiser døde dyr. Gi en nordmann hundekjøtt og han vil kaste opp. Gi en nordmann kukjøtt og han vil nyte det

Forskjellen på disse to handler ene og alene om at man har vokst opp med det ene og det har blitt normalisert, selv om det er frastøtende å spise døde dyr

På samme måte ser ikke bonden noe problem med å ha pelsdyr i bur. De fleste nordmenn hadde syntes det var greit om de hadde pelsdyr selv. De fleste nordmenn hadde syntes hunder i små bur var ok om det vokste opp med at det var normalen

Anonymkode: 7e01f...2e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler ikke om dyrevelferd i det hele tatt, men om Regjeringens ønske om å rasere arbeidslivet. De avvikler 400 fungerende private arbeidsplasser, målet er å få flest mulig av oppdretterne over på 0-timerskontrakter hos vikarbyråer, eller på NAV, slik at de kan bruke det som unnskyldning for kutt i dagpenger og andre velferdsordninger. Ikke misforstå, når de først skal rasere arbeidslivet og velferden, er pelsdyrnæringen et flott sted å begynne. Få vil savne de. Men ikke lur dere selv til å tro at noen i regjeringen bryr seg et halvt gram om dyrene.

Anonymkode: f5188...26f

Ja, helt sikkert. Sånn må det jo henge sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler ikke om dyrevelferd i det hele tatt, men om Regjeringens ønske om å rasere arbeidslivet. De avvikler 400 fungerende private arbeidsplasser, målet er å få flest mulig av oppdretterne over på 0-timerskontrakter hos vikarbyråer, eller på NAV, slik at de kan bruke det som unnskyldning for kutt i dagpenger og andre velferdsordninger. Ikke misforstå, når de først skal rasere arbeidslivet og velferden, er pelsdyrnæringen et flott sted å begynne. Få vil savne de. Men ikke lur dere selv til å tro at noen i regjeringen bryr seg et halvt gram om dyrene.

Anonymkode: f5188...26f

:roll:

Arbeidsplasser? Du mener vel egentlig Bergen-Belsen, Buchenwald, Auschwitz, Dachau og Majdanek for mink og rev? Ikke sant?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Nei, det handler om at det er normalt for dem, akkurat slik det er normalt for mange nordmenn å spise kjøtt selv om de spiser døde dyr. Gi en nordmann hundekjøtt og han vil kaste opp. Gi en nordmann kukjøtt og han vil nyte det

Forskjellen på disse to handler ene og alene om at man har vokst opp med det ene og det har blitt normalisert, selv om det er frastøtende å spise døde dyr

På samme måte ser ikke bonden noe problem med å ha pelsdyr i bur. De fleste nordmenn hadde syntes det var greit om de hadde pelsdyr selv. De fleste nordmenn hadde syntes hunder i små bur var ok om det vokste opp med at det var normalen

Anonymkode: 7e01f...2e2

Jeg syns det er grusomt at folk har undulat og hamster i bur. Selv om det er normalen. Jeg syns det er fælt å se på små kampfisker i pene farger, med lange finner, som sitter inne i små glass med vann og titter rett fram. Selv om det er normalen. Jeg har vokst opp med at det er helt greit. Men jeg hater å se det.

De mener ikke det er "normalt." De mener det er pelsproduksjon. Og de finner på en masse unnskyldninger for hvorfor det er helt greit å drive på sånn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Ingen medfølelse her i gården. Vi behøver ikke pels for å overleve. Før noen kommer å sier "Hva med kjøtt da, håper du er vegetarianer/veganer/vaginose". Vi trenger mat for å overleve og det er noe annet. Det er mye grums i den bransjen også så klart, men det er ikke temaet her. I de aller fleste land så trengs det ikke pels for å overleve. I kaldere strøk så er skinn og pels nødvendig. Men det er svært få steder her på denne jord det gjelder.  

:fnise: som jeg sier til dette på min dialekt: ''æ pess mæ ut :rulle:''

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Cyndaquil skrev:

Dere som jubler over at pelsdyrnæringingen i Norge skal legge ned å, er jaggumeg korttenkte. Dere redder ingendyrm ingen dyr blir å få det bedre. Fordi det er forsatt etterspørsel av pels, så delen av markedet som Norge hadde blir bare flytte til andre land som Kina. Der det er ingen kontroller, dyrene lider, de blir flådd levende og har grusomme liv.

Jo, vi redder alle dyr som i framtiden ville ha sittet hele sine liv i bur i ren terror og deretter blitt til pels. Alle dyrene som slipper sånne liv i framtiden er det som er hele poenget med å avvikle denne kyniske industrien. En industri som ser på dyr som objekter med pen overflate til benyttelse for mennesker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(Og til dem som ar undulat og hamster i bur: Slipp dem ut i stua. Dere har valgt å ta dem inn i huset og det er faktisk også deres hjem. Å sitte innelåst i et bur i hjemmet sitt og titte ut på resten av rommet hele tiden, er ingen eksistens for et dyr. Selv om dere tror dere er snille mot dem, fordi de avogtil får komme ut på gulvet eller sitte på toppen av fengselscellen sin.)

Vil du ikke ha dyret fritt i stua di, så får du la være å ta det med deg hjem.

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tøytigern said:

Jeg syns det er grusomt at folk har undulat og hamster i bur. Selv om det er normalen. Jeg syns det er fælt å se på små kampfisker i pene farger, med lange finner, som sitter inne i små glass med vann og titter rett fram. Selv om det er normalen. Jeg har vokst opp med at det er helt greit. Men jeg hater å se det.

De mener ikke det er "normalt." De mener det er pelsproduksjon. Og de finner på en masse unnskyldninger for hvorfor det er helt greit å drive på sånn.

Jeg skrev "de fleste". Selvsagt gjelder det ikke alle, da hadde ingen for eks blitt vegetarianere fordi alle anså kjøttspising som greit. 

Bønder ser på pelsdyrdrett som like normalt som å ha kuer og griser. De vokser opp med at det er bruksdyr som skal drepes og brukes, det er hverdagen for dem. Å ha pelsdyr er like normalt for dem som det er normalt for de fleste nordmenn å ha griser i små binger, selv om griser er smartere enn mange hunderaser. 

Akkurat slik nordmenn har mindre empati med kuer og sauer enn kjæledyr, har bønder i tillegg mindre empati med pelsdyr. Det er normalt og du kan ikke være mer sur på en pelsdyrbonde enn en nordmann sånn sett. De lever i den virkeligheten de vokste opp i. 

Anonymkode: 7e01f...2e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev "de fleste". Selvsagt gjelder det ikke alle, da hadde ingen for eks blitt vegetarianere fordi alle anså kjøttspising som greit. 

Bønder ser på pelsdyrdrett som like normalt som å ha kuer og griser. De vokser opp med at det er bruksdyr som skal drepes og brukes, det er hverdagen for dem. Å ha pelsdyr er like normalt for dem som det er normalt for de fleste nordmenn å ha griser i små binger, selv om griser er smartere enn mange hunderaser. 

Akkurat slik nordmenn har mindre empati med kuer og sauer enn kjæledyr, har bønder i tillegg mindre empati med pelsdyr. Det er normalt og du kan ikke være mer sur på en pelsdyrbonde enn en nordmann sånn sett. De lever i den virkeligheten de vokste opp i. 

Anonymkode: 7e01f...2e2

Sur? Jeg føler ren forakt for dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tøytigern said:

Sur? Jeg føler ren forakt for dem.

Føler du forakt for nordmenn som spiser gris?

Anonymkode: 7e01f...2e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt er at selv om noen er en hykler, så betyr ikke det at de tar feil. Om du stjeler og sier at det er galt å stjele, betyr det at den som hører på deg står fritt til å stjele også? At stjeling er greit fordi du er en hykler? Nei. Selv om noen er en hykler kan de fortsatt ha rett i det de sier. I dette tilfelle kan man spise kjøtt og være imot pelsdyr og være hykler, men man har fortsatt rett i at dyr lider under næringen.

Alt man trenger å ta av tabletter som veggis er for øvrig b12. Om man er glad i dyr er det å ta b12 tabletter et par ganger i uka et lite offer, spør du meg. Akkurat slik som det er et lite offer å ikke gå med pelskåper. Jeg mener, synes du virkelig å ikke ville ta b12 et par ganger i uka er så grusomt at det er en ok unnskyldning for å spise kjøtt om man virkelig er glad i dyr og ikke ønsker at de skal dø når de ikke må?

Man vil ikke gjøre noe så enkelt som å ta en tablett et par ganger i uka for å forhindre dyr i å dø, men det er helt greit å bruke tusenvis av kroner på sykdom hos kjæledyr for å forlenge levetiden og helsen deres. Det er hykleri på høyt nivå. Man gjør en mye større anstrengelse for å ta vare på egne kjæledyr (aktivisering, veterinærbesøk, lufting osv), enn man bruker på de 10 sekundene det tar å svelge en pille. Kognitiv dissonans. 

Anonymkode: 7e01f...2e2

Kroppen min sliter med å fordøye en del karbohydrater. De jeg tåler minst gjør at jeg kaster opp av smertene.

Dette gjelder alt av bønner og erter, en del frukt, pasta og brød, alt av melkeprodukter, flere type grønnsaker (feks kål og løker), nøtter osv.

Jeg er glad i dyr, men det er ikke noe lite offer for meg å bli veggis. Og dette gjelder nok mange flere enn meg. 

Anonymkode: 65fe6...c03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kroppen min sliter med å fordøye en del karbohydrater. De jeg tåler minst gjør at jeg kaster opp av smertene.

Dette gjelder alt av bønner og erter, en del frukt, pasta og brød, alt av melkeprodukter, flere type grønnsaker (feks kål og løker), nøtter osv.

Jeg er glad i dyr, men det er ikke noe lite offer for meg å bli veggis. Og dette gjelder nok mange flere enn meg. 

Anonymkode: 65fe6...c03

Nå er det vel de færreste som går rundt og kaster opp av karbohydrater. 

Anonymkode: 0c8d6...475

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Tøytigern skrev:

:roll:

Arbeidsplasser? Du mener vel egentlig Bergen-Belsen, Buchenwald, Auschwitz, Dachau og Majdanek for mink og rev? Ikke sant?

Tror du bør lese hva jeg skrev en gang til, med litt mindre ond vilje denne gangen.

Men for å presisere hva jeg mener: takk og farvel til pelsdyrnæringen. Det var på høy tid. Men fra regjeringens side handler ikke dette om dyrene. Regjeringen kunne ikke bry seg mindre om dyrenes velferd. De ser kun på dette som en mulighet til å sende arbeidstakere over på bemanningsselskapenes slavekontrakter, eller NAV. Det ser vi tydelig når de legger ned en næring uten å ha sørget for at det er tilsvarende antall arbeidsplasser (i en næring som ikke mishandler dyr) som disse kan gå rett over i.

Så kan man spørre seg, hvilken yrkesgruppe er den neste? Telefonselgere er det nok få som vil savne. Der kan de kvitte seg med enda flere jobber uten at så mange bryr seg. Og hvilken kommer etter det? Og etter det igjen?

Anonymkode: f5188...26f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Kroppen min sliter med å fordøye en del karbohydrater. De jeg tåler minst gjør at jeg kaster opp av smertene.

Dette gjelder alt av bønner og erter, en del frukt, pasta og brød, alt av melkeprodukter, flere type grønnsaker (feks kål og løker), nøtter osv.

Jeg er glad i dyr, men det er ikke noe lite offer for meg å bli veggis. Og dette gjelder nok mange flere enn meg. 

Anonymkode: 65fe6...c03

Nå har jeg magesykdom selv, så jeg vet hvordan det etterhvert begynner å føles normalt å ikke kunne spise vanlig. Men jeg vil minne deg på at, selv blant mennesker med mageproblemer/sykdommer, er det uvanlig å ikke kunne fordøye karbohydrater til der man kaster opp av smerter. Jeg vet ikke helt om ordet som er riktig i din situasjon er karbohydrater. Er dette ordet legen brukte? Eller er det det ordet du bruker for å forenkle egen sykdom til mennesker som ikke har detaljkunnskaper om sykdommen din?  Alle karbohydrater er jo ikke like. Uansett, du er unntaket, ikke regelen. Om alle var veganere hadde det nok vært lettere for deg å få tak i produkter som passer din sykdom. Men nå ruller vi enda lengre bort fra det som var det egentlige poenget mitt

Poenget mitt var at man kan være en hykler og fortsatt ha rett i det man sier. Resten av innlegget var svar på nasse nøff eller hvem det var sin påstand som ikke egentlig var relevant til hovedpoenget mitt heller

Anonymkode: 7e01f...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan jo pensjonere seg, og samtidig la de stakkars dyrene pensjonere seg og.

Forby pelsdyroppdrett. Vi lever nå i år 2018. Det burde vært avskaffet for lenge siden. Det er greit å bruke ull fra sau, men å slakte dyr bare for å ta pelsen, er direkte galt og perverst.

Han kan til nød finne seg et annet yrke, hobby eller omstille seg til en ny næring.

Rehabiliter dyrene, og la dem leve i naturen sammen med sine artsfrender.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skrev "de fleste". Selvsagt gjelder det ikke alle, da hadde ingen for eks blitt vegetarianere fordi alle anså kjøttspising som greit. 

Bønder ser på pelsdyrdrett som like normalt som å ha kuer og griser. De vokser opp med at det er bruksdyr som skal drepes og brukes, det er hverdagen for dem. Å ha pelsdyr er like normalt for dem som det er normalt for de fleste nordmenn å ha griser i små binger, selv om griser er smartere enn mange hunderaser. 

Akkurat slik nordmenn har mindre empati med kuer og sauer enn kjæledyr, har bønder i tillegg mindre empati med pelsdyr. Det er normalt og du kan ikke være mer sur på en pelsdyrbonde enn en nordmann sånn sett. De lever i den virkeligheten de vokste opp i. 

Anonymkode: 7e01f...2e2

Det er nok sant, men ikke helt. Jeg gikk på jordbruksskole da jeg var ung, og der hadde de både burhøns og pelsdyr. Elevene kom fra større gårder med og uten pelsdyr, mens noen hadde ikke jordbruksbakgrunn i det hele tatt. Jeg er oppvokst på småbruk der vi hadde navn på alle sauene. Så vidt jeg vet var jeg den ENESTE som reagerte og protesterte mot dette "dyreholdet" ved å nekte å delta i det. I min klasse var det iallefall ingen som lettet på et øyenbryn da vi var der inne, mens jeg følte meg dårlig og måtte ut. Dette ødela forøvrig mitt glansbilde av jordbruket og gjorde meg til en meget bevisst forbruker. Jeg ble også desillusjonert i forhold til menneskers empati for dyr.

Anonymkode: 39547...6d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Geirfuglen
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du bør lese hva jeg skrev en gang til, med litt mindre ond vilje denne gangen.

Men for å presisere hva jeg mener: takk og farvel til pelsdyrnæringen. Det var på høy tid. Men fra regjeringens side handler ikke dette om dyrene. Regjeringen kunne ikke bry seg mindre om dyrenes velferd. De ser kun på dette som en mulighet til å sende arbeidstakere over på bemanningsselskapenes slavekontrakter, eller NAV. Det ser vi tydelig når de legger ned en næring uten å ha sørget for at det er tilsvarende antall arbeidsplasser (i en næring som ikke mishandler dyr) som disse kan gå rett over i.

Så kan man spørre seg, hvilken yrkesgruppe er den neste? Telefonselgere er det nok få som vil savne. Der kan de kvitte seg med enda flere jobber uten at så mange bryr seg. Og hvilken kommer etter det? Og etter det igjen?

Anonymkode: f5188...26f

Nå har de jo blitt enige om en styrt avvikling over flere år, nettopp så ikke alle disse skal havne på NAV. 

Hvorfor i det hele tatt skulle det være i regjeringens interesse å få alle disse over på NAV? Både Høyre og FrP er jo tilhengere av pelsdyroppdrett, så dette var en sak som Venstre vant for å gi sin tilslutning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er nok sant, men ikke helt. Jeg gikk på jordbruksskole da jeg var ung, og der hadde de både burhøns og pelsdyr. Elevene kom fra større gårder med og uten pelsdyr, mens noen hadde ikke jordbruksbakgrunn i det hele tatt. Jeg er oppvokst på småbruk der vi hadde navn på alle sauene. Så vidt jeg vet var jeg den ENESTE som reagerte og protesterte mot dette "dyreholdet" ved å nekte å delta i det. I min klasse var det iallefall ingen som lettet på et øyenbryn da vi var der inne, mens jeg følte meg dårlig og måtte ut. Dette ødela forøvrig mitt glansbilde av jordbruket og gjorde meg til en meget bevisst forbruker. Jeg ble også desillusjonert i forhold til menneskers empati for dyr.

Anonymkode: 39547...6d4

Som sagt, de fleste. Det er alltid noen mennesker som ser forbi det de har vokst opp med, og som er villige til å gå dit den type tenkning fører. Noen mennesker kan innse hykleriet eller grusomhetene, men nekter gå dit og fortsetter som de alltid har gjort. Fordi det er enklest. Fordi det er det som passer dem selv best. Fordi de ikke tåler den dårlige behandlingen å skille seg ut ofte fører til. 

Mange mennesker er ganske "jaded" når det gjelder husdyr. De bruker ikke et par sekund på å forsøke leve seg inn i hvordan burhøns har det eller om dyrene er stresset eller miserable. Med hunder kommer den innlevelsen automatisk og kjapt. ingen orker se en hund bli boltet i hodet slik som kuer blir. Avliving hos veterinær ved sykdom = greit. Bolt i hodet på frisk, ung hund = nei!! Bolt i hodet på frisk, ung ku = nam nam fyll min mage

Jeg tror for øvrig du mente at du var desillusjonert når det gjaldt mennesker og empati inntil da. Du har nok en mer nøyaktig virkelighetsoppfatning av mennesker og empati nå enn før du begynte på jordbruksskole. Mennesker har generelt ikke kjempebra empati når det gjelder mennesker eller dyr. Hvor mange ganger har du ikke hørt et menneske si noe ala "jeg forstår han ikke" eller " jeg skjønner ikke at hun gjorde det". Noe som vitner om lav evne til å sette seg inn i andre mennesker tanker og følelser som er annerledes enn ens egne. 

Anonymkode: 7e01f...2e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen sympati for de som lever av å torturere dyr. De kan få seg en ordentlig jobb og tjene til livsopphold der.

Skulle likt å satt alle som syns pelsoppdrett er grei inn i ett bur, da ville de nok endret mening ganske fort.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Nå har de jo blitt enige om en styrt avvikling over flere år, nettopp så ikke alle disse skal havne på NAV. 

Hvorfor i det hele tatt skulle det være i regjeringens interesse å få alle disse over på NAV? Både Høyre og FrP er jo tilhengere av pelsdyroppdrett, så dette var en sak som Venstre vant for å gi sin tilslutning. 

Hvor er da de konkrete jobbene regjeringen har opprettet? Hvorfor har de behov for å sutre, når de har ny jobb å gå til fra den dagen det legges ned? Nei, disse jobbene finnes ikke. «Styrt avvikling» og «legge til rette for» er bare tåkelegging slik at det ikke skal reageres når de sender de over til bemanningsbyråer eller arbeidsledighet.

Regjeringen vil ha flere over på NAV for å få større utgifter, slik at de kan bruke dette som argument til å kutte i velferdsordninger.

Anonymkode: f5188...26f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...