Gå til innhold

Pelsdyroppdretter sutrer i media


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, Nasse Nøff ❤ said:

:klo:

Men jo kjøtt er mat og mat trenger vi. Det er en grunn til at de som ikke spiser kjøtt må gå på tabletter. Mangelsykdommer er ikke unormalt hos de som kutter div produkter fra kostholdet. Men ja, det er ikke temaet her. Nevnte det fordi dette er KG og her blir man angrepet om du ikke husker å legge til alt og ingenting som kan få kverulantene til å klikke. 

Poenget mitt er at selv om noen er en hykler, så betyr ikke det at de tar feil. Om du stjeler og sier at det er galt å stjele, betyr det at den som hører på deg står fritt til å stjele også? At stjeling er greit fordi du er en hykler? Nei. Selv om noen er en hykler kan de fortsatt ha rett i det de sier. I dette tilfelle kan man spise kjøtt og være imot pelsdyr og være hykler, men man har fortsatt rett i at dyr lider under næringen.

Alt man trenger å ta av tabletter som veggis er for øvrig b12. Om man er glad i dyr er det å ta b12 tabletter et par ganger i uka et lite offer, spør du meg. Akkurat slik som det er et lite offer å ikke gå med pelskåper. Jeg mener, synes du virkelig å ikke ville ta b12 et par ganger i uka er så grusomt at det er en ok unnskyldning for å spise kjøtt om man virkelig er glad i dyr og ikke ønsker at de skal dø når de ikke må?

Man vil ikke gjøre noe så enkelt som å ta en tablett et par ganger i uka for å forhindre dyr i å dø, men det er helt greit å bruke tusenvis av kroner på sykdom hos kjæledyr for å forlenge levetiden og helsen deres. Det er hykleri på høyt nivå. Man gjør en mye større anstrengelse for å ta vare på egne kjæledyr (aktivisering, veterinærbesøk, lufting osv), enn man bruker på de 10 sekundene det tar å svelge en pille. Kognitiv dissonans. 

Anonymkode: 7e01f...2e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Geirfuglen
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt er at selv om noen er en hykler, så betyr ikke det at de tar feil. Om du stjeler og sier at det er galt å stjele, betyr det at den som hører på deg står fritt til å stjele også? At stjeling er greit fordi du er en hykler? Nei. Selv om noen er en hykler kan de fortsatt ha rett i det de sier. I dette tilfelle kan man spise kjøtt og være imot pelsdyr og være hykler, men man har fortsatt rett i at dyr lider under næringen.

Alt man trenger å ta av tabletter som veggis er for øvrig b12. Om man er glad i dyr er det å ta b12 tabletter et par ganger i uka et lite offer, spør du meg. Akkurat slik som det er et lite offer å ikke gå med pelskåper. Jeg mener, synes du virkelig å ikke ville ta b12 et par ganger i uka er så grusomt at det er en ok unnskyldning for å spise kjøtt om man virkelig er glad i dyr og ikke ønsker at de skal dø når de ikke må?

Man vil ikke gjøre noe så enkelt som å ta en tablett et par ganger i uka for å forhindre dyr i å dø, men det er helt greit å bruke tusenvis av kroner på sykdom hos kjæledyr for å forlenge levetiden og helsen deres. Det er hykleri på høyt nivå. Man gjør en mye større anstrengelse for å ta vare på egne kjæledyr (aktivisering, veterinærbesøk, lufting osv), enn man bruker på de 10 sekundene det tar å svelge en pille. Kognitiv dissonans. 

Anonymkode: 7e01f...2e2

Nei, man trenger ikke ta B12 som vegetarianer (altså om man kutter ut kjøtt og fisk). Veganere må derimot ta B12, men veganere kutter mye fra kosten sin, både melk, egg, kjøtt og fisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var Venstre som fikk gjennom dette da? Det var en kamel som H og FrP måtte svelge for å gå i regjeriing med dem?

Anonymkode: 39547...6d4

Ja, det var det. FrP omtaler det som det største tapet for FrP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på hva som vil skje med dyrene etter at de har blitt avviklet. Det er kanskje vel så viktig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, det er synd for dem, men jeg kan dessverre ikke si annet enn at det de er lei seg for er åndsvakt. 

Anonymkode: c0fea...80c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mari Y skrev:

Jeg bare lurer på hva som vil skje med dyrene etter at de har blitt avviklet. Det er kanskje vel så viktig? 

Det lurer jeg på også, blir de siste bare avlivet og laget pels av, uten at de avler opp flere dyr kanksje?

Anonymkode: 9c305...de0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Mari Y said:

Jeg bare lurer på hva som vil skje med dyrene etter at de har blitt avviklet. Det er kanskje vel så viktig? 

Hva som vil skje med dyrene..? De driver vel som vanlig, og så "pelser" de de resterende dyrene og slutter med avlen av valper. Avlsdyrene blir vel bare gjort en kjempetjeneste etter flere år i små bur uten mosjon, bevegelse, og mental stimuli annet liv enn 4 nettingvegger. Det er et grusomt syn å se disse dyrene som er fullstendig apatiske og har gitt opp livet, samtidig som de har leddproblemer, muskelsvinn og kraftig overvekt...
Helt sykt at dette har vært lovlig frem til nå. Rovdyr er og vil aldri bli domestiserte husdyr. De har instinkter og behov mer enn det hunder har...

Anonymkode: ad5d1...c8e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om dyrevelferd i det hele tatt, men om Regjeringens ønske om å rasere arbeidslivet. De avvikler 400 fungerende private arbeidsplasser, målet er å få flest mulig av oppdretterne over på 0-timerskontrakter hos vikarbyråer, eller på NAV, slik at de kan bruke det som unnskyldning for kutt i dagpenger og andre velferdsordninger. Ikke misforstå, når de først skal rasere arbeidslivet og velferden, er pelsdyrnæringen et flott sted å begynne. Få vil savne de. Men ikke lur dere selv til å tro at noen i regjeringen bryr seg et halvt gram om dyrene.

Anonymkode: f5188...26f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som jubler over at pelsdyrnæringingen i Norge skal legge ned å, er jaggumeg korttenkte. Dere redder ingendyrm ingen dyr blir å få det bedre. Fordi det er forsatt etterspørsel av pels, så delen av markedet som Norge hadde blir bare flytte til andre land som Kina. Der det er ingen kontroller, dyrene lider, de blir flådd levende og har grusomme liv.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Selv om det er fornuftig å avvikle pelsindustrien, bør man ha såpass empati for folk som mister sitt livsgrunnlag og må finne på noe helt annet. Fatter ikke at det skal være så vanskelig for folk å kunne se dette, men empati for flere grupper er visst en umulig øvelse for mange. 

Anonymkode: df7dd...b22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
1 time siden, Mari Y skrev:

Jeg bare lurer på hva som vil skje med dyrene etter at de har blitt avviklet. Det er kanskje vel så viktig? 

Hva mener du? Skje med dyrene? Det skal avvikles over 7 år, så de vil vel avlives på vanlig måte over den tiden fram til det ikke er flere.

5 minutter siden, Cyndaquil skrev:

Dere som jubler over at pelsdyrnæringingen i Norge skal legge ned å, er jaggumeg korttenkte. Dere redder ingendyrm ingen dyr blir å få det bedre. Fordi det er forsatt etterspørsel av pels, så delen av markedet som Norge hadde blir bare flytte til andre land som Kina. Der det er ingen kontroller, dyrene lider, de blir flådd levende og har grusomme liv.

Det har vist seg at det ikke er noe bedre i Norge. Problemet her er at et årsverk koster enormt mye mer enn det gjør i Kina, så kineserne har mange flere ansatte på gårdene som kan følge med. Men her i Norge går de lenge med store sår og uten bein uten at det merkes.

Dessuten skal du heller ikke kimse av hvilken signaleffekt dette har. Stadig flere land forbyr dette. Mens i dag bruker man millioner av kroner på å gjøre norsk pels trendy i andre land. Med fancy reklamekampanjer osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja? Selv om det er fornuftig å avvikle pelsindustrien, bør man ha såpass empati for folk som mister sitt livsgrunnlag og må finne på noe helt annet. Fatter ikke at det skal være så vanskelig for folk å kunne se dette, men empati for flere grupper er visst en umulig øvelse for mange. 

Anonymkode: df7dd...b22

Det er få som mister jobben som får så bra opplegg for at de skal kunne omstille seg. Dessuten har jeg ikke så veldig empati for mennesker som igjen ikke har empati for dyr. Jeg mener det er en viktig egenskap hos mennesker og sier noe om en selv som menneske; om man har empati for «svakere» grupper som ikke kan stå opp for seg selv. Dyr, gamle mennesker, barn, utviklingshemmede osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg MISTENKER at dyrevelferden i Kina ikke er det det er mest fokus på på pelsfarmene der borte!! Og de får vel et oppsving i etterspørselen der nå...

Anonymkode: 4a8d7...c38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, Mari Y said:

Jeg bare lurer på hva som vil skje med dyrene etter at de har blitt avviklet. Det er kanskje vel så viktig? 

Hva som skjer med dyrene? De blir pelskåper som vanlig :P 

Anonymkode: 39547...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Ja? Selv om det er fornuftig å avvikle pelsindustrien, bør man ha såpass empati for folk som mister sitt livsgrunnlag og må finne på noe helt annet. Fatter ikke at det skal være så vanskelig for folk å kunne se dette, men empati for flere grupper er visst en umulig øvelse for mange. 

Anonymkode: df7dd...b22

Hva syns du er verst, å måtte skifte jobb, eller å leve hele livet i et bitte lite bur under dårlige forhold mens alt man opplever er å spise og drite mens man ser på at barna, vennene og foreldrene ens blir pelskåper?

Anonymkode: 39547...6d4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra at dette endelig blir gjort. Det var på tide!

Stakkars hjelpesløse dyr. Hvem er vel vi til å bestemme at de skal stenges inne i små bur og PINES på denne måten? Mennesker som klarer å gjøre dyr vondt mangler noe i seg selv. Som nevnt lengre opp her - empati for svakere grupper. 

 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Anonymkode: af733...72b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 hours ago, Cyndaquil said:

Dere som jubler over at pelsdyrnæringingen i Norge skal legge ned å, er jaggumeg korttenkte. Dere redder ingendyrm ingen dyr blir å få det bedre. Fordi det er forsatt etterspørsel av pels, så delen av markedet som Norge hadde blir bare flytte til andre land som Kina. Der det er ingen kontroller, dyrene lider, de blir flådd levende og har grusomme liv.

Noen må gå foran, det er vi som jubler som tenker lengst.

Anonymkode: 39547...6d4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La dem sutre ivei. Kanskje de skulle forsøke å bo inne i et av de burene de dytter pelsdyret inn i, og levd av den maten de gir pelsdyret. Og ikke fått komme ut, resten av sitt liv. Da hadde de hatt årsak til å sutre, i det minste.

Fatter ikke at noen kan sutre over at de ikke får lov til å fortsette med storskala dyreplageri på gården sin.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig bra at dette endelig blir gjort. Det var på tide!

Stakkars hjelpesløse dyr. Hvem er vel vi til å bestemme at de skal stenges inne i små bur og PINES på denne måten? Mennesker som klarer å gjøre dyr vondt mangler noe i seg selv. Som nevnt lengre opp her - empati for svakere grupper. 

 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Anonymkode: af733...72b

Endelig har blitt gjort? Du vet at det kan komme en ny regjering som vedtar oppmykninger og bestemmer at bøndene kan ha pelsdyr igjen, ikke sant? Men, ja. Det tok 28 år.

Disse bøndene mangler nok ikke noe i seg selv. Men de har en overvekt at det som kalles å sette økonomien sin først. Og ergo sutrer de i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mari Y skrev:

Jeg bare lurer på hva som vil skje med dyrene etter at de har blitt avviklet. Det er kanskje vel så viktig? 

Det som vil skje er jo at bøndene ikke kan fortsette å skaffe inn nye dyr, etterhvert som de lager pels av dyrene de allerede har i bur. Så det vil ikke være igjen noen dyr "etterpå." De tas av dage og blir til pels. Det er liksom det som er greia med å ha pelsfarm.

Om noen dyr er igjen, er de så skadet av å ha levd i bur at de ikke vil tåle så mye annet enn å avlives. De er klin kokkos i hodet, av å ha vært i bur hele sitt liv.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...