Gå til innhold

Av 160 partnerdrap i Norge er 143 av ofrene kvinner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

VG har kartlagt samtlige partnerdrap siden år 2000-2018. I perioden er 143 kvinner og 17 menn drept av sine partnere.
Fra år 2000 og de første 7 årene ble 72 kvinner drept av sine menn, det er mer enn 10 kvinner gjennomsnitlig i året her i Norge.

Og noen sier at menn ikke utgjør en trussel for kvinner?

https://www.vg.no/spesial/2016/partnerdrapene/

Anonymkode: bb845...0a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på hvor mange det var av de 143 kvinnene som hadde en utenlands partner.

Og hvem var de 17 mannfolka?

Anonymkode: fec4d...226

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Og noen sier at menn ikke utgjør en trussel for kvinner?

Å påstå at alle menn er en trussel for kvinner blir som å si at alle muslimer er terrorister.

Endret av Miklo Velka
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og gjerningskvinnen er stort sett kvinner.

Anonymkode: 7d54a...163

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette påminner meg igjen om at vi kvinner aldri må bli værende i et forhold der mannen viser tegn til aggresjon. Man må komme seg unna med det samme! Jeg var selv sammen med en mann som viste aggresjon tidlig i forholdet, og jeg angrer på at jeg ikke ba ham pelle seg ut allerede da. Men jeg holdt ut med ham i to år, etter flere tilfeller av vold og trusler. 

Anonymkode: afcd0...e22

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvor mange det var av de 143 kvinnene som hadde en utenlands partner.

Og hvem var de 17 mannfolka?

Anonymkode: fec4d...226

Det kan du faktisk finne ut, dersom du klikker deg inn på linken. 

Anonymkode: 1f3cb...559

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Menn lever generelt med et mye større trusselbilde. I USA og på verdensbasis er 70-77% av drapsofre menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette påminner meg igjen om at vi kvinner aldri må bli værende i et forhold der mannen viser tegn til aggresjon. Man må komme seg unna med det samme! Jeg var selv sammen med en mann som viste aggresjon tidlig i forholdet, og jeg angrer på at jeg ikke ba ham pelle seg ut allerede da.

Og nå skriver du her på KG fra himmelen?

Anonymkode: c35fb...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Miklo Velka skrev:

Å påstå at alle menn er en trussel for kvinner blir omtrent som å si at alle muslimer er terrorister.

Ikke sammenlignbart i det hele tatt. Andelen menn som er farlige mot kvinner er utrolig høy, da gjelder det drap, trakassering, vold og voldtekt. Av de som voldtar er 99% menn, og 90% av ofrene er kvinner. 

Jeg har heller ikke påstatt at alle menn er en trussel for kvinner, men at menn generelt er det  - og det stemmer. Det handler om menns trang til å kontrollere kvinner. Ideen i samfunnet i verden er at vi kvinner er mannens eiendom og hvis vi ikke adlyder trues våres liv og kropper. Slik kontroll finnes i alle land og kulturer. I Norge av andelen partnerdrap på hele 28% , av alle drapene som er begått, det er en høyere andel enn i alle andre europeiske land. 
Bare i år 2016 ble voldtektstallene økt med 60% (som stadig vokser) i forhold til tallene for alle årene fra 2012-2015.

Å være kvinne er beklageligvis farlig og risikofullt! Voldelige menn er farligere for kvinner enn malaria, kreft og trafikkulykker til sammen! (Konkludert av UNICEF rapport). Vi har behandling mot kreft, tar vaksiner mot malaria, og blir opplært grundig både i skolen og under bilopplæring som eldre hvordan motvirke trafikkulykker. 
På tide at det blir en større innsikt i hvordan motvirke at det skal være så farlig å være kvinne også, nemlig med holdningsendring blandt menn i samfunnet. Metoo kampanjen er et veldig godt tiltak for akuratt det, og artikler som denne VG spesialen bør åpne opp øynene til alle som mener at kvinner overdriver når det finnes så mange menn som går over akseptabel grense og har dårlig kvinnesyn, noe som truer kvinners sikkerhet og liv.

Anonymkode: bb845...0a1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, WubWub skrev:

Menn lever generelt med et mye større trusselbilde. I USA og på verdensbasis er 70-77% av drapsofre menn.

Her utelater du en veldig vesentlig del. Nemlig FARGEDE menn. I USA har fargede menn et høyt trusselnivå for å bli skutt og drept,  ikke hvite menn. Fargede er , som kvinner også er, en undertrykt gruppe, og derfor utsatt.
Hvite menn er ikke en undertrykt gruppe, det er verdens mest privilgerte gruppe.

Og tall som gjelder fra krig og soldater teller ikke, de er ikke uskyldige ofre. Men vi kan gjerne dra inn alle mørketallene med sivile og uskyldige kvinner og barn drept i krig også. Det er ikke en lav prosentandel for å si det sånn.

Anonymkode: bb845...0a1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Andelen menn som er farlige mot kvinner er utrolig høy, da gjelder det drap, trakassering, vold og voldtekt.

Kan du ikke dele med oss nøyaktig hvor stor andel av menn i befolkningen som er farlige mot menn? Og gjerne også linke til undersøkelsen, for jeg ble nysgjerrig.

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har heller ikke påstatt at alle menn er en trussel for kvinner, men at menn generelt er det  - og det stemmer.

Du gjorde strengt tatt ikke det, for du generaliserte og sa "menn". Om du mener "menn generelt" så får du skrive det, uten at det gjør utsagnet noe bedre eller mere presist, i mine øyne.

Kan man peke på en vilkårlig mann på gaten og si at vedkommende er en trussel mot kvinner?

Endret av Miklo Velka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her utelater du en veldig vesentlig del. Nemlig FARGEDE menn. I USA har fargede menn et høyt trusselnivå for å bli skutt og drept,  ikke hvite menn. Fargede er , som kvinner også er, en undertrykt gruppe, og derfor utsatt.
Hvite menn er ikke en undertrykt gruppe, det er verdens mest privilgerte gruppe.

Og tall som gjelder fra krig og soldater teller ikke, de er ikke uskyldige ofre. Men vi kan gjerne dra inn alle mørketallene med sivile og uskyldige kvinner og barn drept i krig også. Det er ikke en lav prosentandel for å si det sånn.

Anonymkode: bb845...0a1

Langt flere hvite blir drept av politiet i USA enn fargede så teorien din holder ikke vann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Miklo Velka skrev:

Kan du ikke dele med oss nøyaktig hvor stor andel av menn i befolkningen som er farlige mot menn? Og gjerne også linke til undersøkelsen, for jeg ble nysgjerrig.

Du gjorde strengt tatt ikke det, for du generaliserte og sa "menn". Om du mener "menn generelt" så får du skrive det, uten at det gjør utsagnet noe bedre eller mere presist, i mine øyne.

Kan man peke på en vilkårlig mann på gaten og si at vedkommende er en trussel mot kvinner?


Det er mange menn som er farlige mot andre menn også ja. Problemet er da fremdeles menns oppførsel. Og menn man må ta oppgjøret med. Hvorfor sitter du her å prøver å ta oppgjør med kvinner for menns oppførsel mot kvinner og andre menn?

Du bør lese denne her og innse hvordan en vilkårlig mann på gaten kan være en potensiell trussel for kvinner.
https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/yvRdXx/Vi-menn-er-mulige-overgripere-Det-er-ikke-til-a-komme-fra--Thorgeir-Kolshus

Å hevde at menn ikke er det, blir litt som å gå inn i et løvebur fullt av løver og si at "det går sikkert bra, den ene løven er tam", vel at en er tam hjelper ikke når mange av de andre ikke er det, og det har vist seg at selv tamme løver, og selv "snille" menn , kan være en fare. For å ta voldtekt som eksempel så er 40% av voldtekter begått av en bekjent av kvinnen. Mannen kan ha blitt oppfattet som snill før, og anse seg selv som snill og ingen overgriper, men det hjelper jo ikke det når han voldtar venninda si fordi hun har pæsa ut på nachspilet. Man er ikke "snill" da bare fordi man ikke er en som driver med overfallsvoldtekt. Samme kan man si om holdninger, de samme som leder til seksuell trakassering, victimblaming og latterliggjøring av utsatte, og drap.

Anonymkode: bb845...0a1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, WubWub skrev:

Langt flere hvite blir drept av politiet i USA enn fargede så teorien din holder ikke vann. 

Du er nødt til å lese litt statestikker før du uttaler deg.
Svarte mennesker er 3 ganger så utsatt for å bli drept av politiet enn hvite mennesker i USA.
 

Anonymkode: bb845...0a1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er nødt til å lese litt statestikker før du uttaler deg.
Svarte mennesker er 3 ganger så utsatt for å bli drept av politiet enn hvite mennesker i USA.
 

Anonymkode: bb845...0a1

Ikke helt korrekt. Uansett så er det fremdeles flest hvite som blir drept av politiet i USA. Dette forandrer uansett ikke det faktum at menn generelt lever under et mye større trusselbilde enn kvinner. Sannsynligheten for at jeg blir drept enn en kvinne er mange ganger høyere.

at-least-1083-americans-have-been-killed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mange menn som er farlige mot andre menn også ja. Problemet er da fremdeles menns oppførsel.

Du uttalte at "Andelen menn som er farlige mot kvinner er utrolig høy". Hvordan kan du vite dette når du ikke har tallene på det? Da blir det synsing og spekulasjon, og det er omtrent like nyttig som å pisse i buksa.

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor sitter du her å prøver å ta oppgjør med kvinner for menns oppførsel mot kvinner og andre menn?

Jeg forsøker å forstå denne unødvendige trangen til generalisering, det er alt.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette påminner meg igjen om at vi kvinner aldri må bli værende i et forhold der mannen viser tegn til aggresjon. Man må komme seg unna med det samme! Jeg var selv sammen med en mann som viste aggresjon tidlig i forholdet, og jeg angrer på at jeg ikke ba ham pelle seg ut allerede da. Men jeg holdt ut med ham i to år, etter flere tilfeller av vold og trusler. 

Anonymkode: afcd0...e22

Dessverre er det jo ofte når de bestemner seg for å bryte ut at de blir drept ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WubWub skrev:

Menn lever generelt med et mye større trusselbilde. I USA og på verdensbasis er 70-77% av drapsofre menn.

Og likevel er det kvinner som støtt og stadig får høre at de ikke må gå hjem alene på natten, ikke ta taxi alene, ikke bli med fremnede på nachspiel, ikke drikke for mye, ikke være for "lettkledt" osv, osv ...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, WubWub said:

Ikke helt korrekt. Uansett så er det fremdeles flest hvite som blir drept av politiet i USA. Dette forandrer uansett ikke det faktum at menn generelt lever under et mye større trusselbilde enn kvinner. Sannsynligheten for at jeg blir drept enn en kvinne er mange ganger høyere.

at-least-1083-americans-have-been-killed

Det denne hendige statistikken din glemmer åta med er at 90% av de som dreper svarte er andre svarte så de er med andre ord rasistisk mot seg selv.

Anonymkode: 5b39c...f43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, WubWub said:

Ikke helt korrekt. Uansett så er det fremdeles flest hvite som blir drept av politiet i USA. Dette forandrer uansett ikke det faktum at menn generelt lever under et mye større trusselbilde enn kvinner. Sannsynligheten for at jeg blir drept enn en kvinne er mange ganger høyere.

at-least-1083-americans-have-been-killed

Morsomt kart over "raser": To av tingene er farger, en er ukjent, en er "latino", hva enn det er, og en er  "asiat" som kommer i alle raser. Asia er det mest folkerike og et av de mest mangfoldige regionene. Og en er urbefolkingen i USA. Som er genetisk i samme kategori som folk fra Øst-Asia, men her er de solo.:fnise:  

I stedenfor alt det tullet burde de bare hatt mongoloid, kaukasoid, negroid og ferdig med det.

Anonymkode: 7d54a...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...