Gå til innhold

Er det noen "retro" damer her


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann som spesielt liker stilen fra 50-60 tallet. En stil som jeg oppfatter som mer feminin enn dagens mote. Jeg tenker på både sko, undertøy, strømper, klær og sminke.

Er det fremdeles (var en del tidligere) noen her på KG som har en forkjærlighet for denne epoken - enten bare visse elementer, eller hele pakka?

Anonymkode: 6a1c0...5f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er en mann som spesielt liker stilen fra 50-60 tallet. En stil som jeg oppfatter som mer feminin enn dagens mote. Jeg tenker på både sko, undertøy, strømper, klær og sminke.

Er det fremdeles (var en del tidligere) noen her på KG som har en forkjærlighet for denne epoken - enten bare visse elementer, eller hele pakka?

Anonymkode: 6a1c0...5f5

Skjønner hva du mener, bare synd at enkelte representanter for en skikkelig fin retrostil ødelegger alt ved å kline til med digre tatoveringer, piercinger og øreplugger. Jeg synes at det ødelegger, hva synes du?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, filifjonka skrev:

Skjønner hva du mener, bare synd at enkelte representanter for en skikkelig fin retrostil ødelegger alt ved å kline til med digre tatoveringer, piercinger og øreplugger. Jeg synes at det ødelegger, hva synes du?

Godt poeng! Det du påpeker er en stil som for meg fremstår som et "krasj". Ja, dette ødelegger hele stilen. De som står for dette har nok en annen agenda enn interesse for perioden.

Anonymkode: 6a1c0...5f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en mann som spesielt liker stilen fra 50-60 tallet. En stil som jeg oppfatter som mer feminin enn dagens mote. Jeg tenker på både sko, undertøy, strømper, klær og sminke.

Er det fremdeles (var en del tidligere) noen her på KG som har en forkjærlighet for denne epoken - enten bare visse elementer, eller hele pakka?

Anonymkode: 6a1c0...5f5

Femininitet handler ikke om det. Man kan være like feminin (som kvinne) i herreklær.

Anonymkode: 14948...a1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Femininitet handler ikke om det. Man kan være like feminin (som kvinne) i herreklær.

Anonymkode: 14948...a1d

Tror nok heller TS forveksler det å være underdanig med det å være feminin. Dette handler selvsagt lite om klær til tross for at TS forsøker å fremlegge det slik. Han ønsker at kvinnerollen skal være slik den var før feminismen fikk sitt inntog. Typisk for flere av gutta her inne på KG :glare:

Anonymkode: 11f33...5bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I got it ;). Snik  ´male chauvinism´.

Anonymkode: 14948...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Femininitet handler ikke om det. Man kan være like feminin (som kvinne) i herreklær.

Anonymkode: 14948...a1d

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok heller TS forveksler det å være underdanig med det å være feminin. Dette handler selvsagt lite om klær til tross for at TS forsøker å fremlegge det slik. Han ønsker at kvinnerollen skal være slik den var før feminismen fikk sitt inntog. Typisk for flere av gutta her inne på KG :glare:

Anonymkode: 11f33...5bd

Men hvorfor kan det da ha seg sånn at de aller fleste kvinner foretrekker en stilig dresskledd mann framfor menn i skjørt og knestrømper? Det er å dra det litt langt å påstå at menn ikke kan ha foretrekke enkelte klesstiler på kvinner fremfor andre uten at det dreier seg om undertrykkelse. Det finnes ingen fasit på hva folk skal kunne oppfatte som feminint/maskulint.

Endret av Påkrevd
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Påkrevd skrev:

 

Men hvorfor kan det da ha seg sånn at de aller fleste kvinner foretrekker en stilig dresskledd mann framfor menn i skjørt og knestrømper? Det er å dra det litt langt å påstå at menn ikke kan ha foretrekke enkelte klesstiler på kvinner fremfor andre uten at det dreier seg om undertrykkelse. Det finnes ingen fasit på hva folk skal kunne oppfatte som feminint/maskulint.

Hva med menn i stilige skjørt og knestrømper:fnise: (nei særriøst- alt kler den ´smukke´)

Og jo -fasiten finner du her: enten er det retrokvinner eller det er kvinner i dress:jolie: You choose.

 

Anonymkode: 14948...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Påkrevd skrev:

 

Men hvorfor kan det da ha seg sånn at de aller fleste kvinner foretrekker en stilig dresskledd mann framfor menn i skjørt og knestrømper? Det er å dra det litt langt å påstå at menn ikke kan ha foretrekke enkelte klesstiler på kvinner fremfor andre uten at det dreier seg om undertrykkelse. Det finnes ingen fasit på hva folk skal kunne oppfatte som feminint/maskulint.

Menn i kilt er ganske hot da 😜

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en mann som spesielt liker stilen fra 50-60 tallet. En stil som jeg oppfatter som mer feminin enn dagens mote. Jeg tenker på både sko, undertøy, strømper, klær og sminke.

Er det fremdeles (var en del tidligere) noen her på KG som har en forkjærlighet for denne epoken - enten bare visse elementer, eller hele pakka?

Anonymkode: 6a1c0...5f5

Bare gå kledd slik du vil du, det er det fine med dagens samfunn. Kjør på med 50-tallskjoler og dertilhørende undertøy! 

Post gjerne bilder også, så kan vi komme med tilbakemeldinger. Gleder meg! 

Anonymkode: 594f0...1b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Femininitet handler ikke om det. Man kan være like feminin (som kvinne) i herreklær.

Anonymkode: 14948...a1d

Nei. Det kan man ikke. Punktum.

Anonymkode: fcf42...a4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det kan man ikke. Punktum.

Anonymkode: fcf42...a4a

Joa .

Anonymkode: 14948...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joa .

Anonymkode: 14948...a1d

Hvorfor kle seg som mann om man ønsker å vøre feminin? Er ikke mye logisk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, filifjonka skrev:

Skjønner hva du mener, bare synd at enkelte representanter for en skikkelig fin retrostil ødelegger alt ved å kline til med digre tatoveringer, piercinger og øreplugger. Jeg synes at det ødelegger, hva synes du?

Synd at de kjører sin egen stil? Derrsom en har tatoveringer skal man gå kledd på en viss måte, eller? Jeg synes det er flott at folk har selvtillit til å gå kledd slik de selv liker, og ikke lar seg hemme av tåpelige forestillinger om hva som er "feminint" eller "fin retrostil". Altfor mang er livredde for å skille seg ut fra den gråsvarte saueflokken, dét synes jeg er trist! 

Anonymkode: 594f0...1b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maleficenta skrev:

Hvorfor kle seg som mann om man ønsker å vøre feminin? Er ikke mye logisk

Nettopp- fordi dere logiske kan holde dere innenfor disse rammene- 

så kan vi andre som er mer fleksible her lese litt mer mellom linjene...

Anonymkode: 14948...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp- fordi dere logiske kan holde dere innenfor disse rammene- 

så kan vi andre som er mer fleksible her lese litt mer mellom linjene...

Anonymkode: 14948...a1d

Rammer? Altså vi kan komme så langt i likestillingen vi vil men det vil alltid være forskjell på manns og kvinneklær og det er heller ingenting galt i det...

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maleficenta skrev:

Rammer? Altså vi kan komme så langt i likestillingen vi vil men det vil alltid være forskjell på manns og kvinneklær og det er heller ingenting galt i det...

Men man velger også hvordan  man vil bruke det. Det betyr ikke at man pga det gitte kjønn man er MÅ velge det ene eller det andre...Hello!

Anonymkode: 14948...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, filifjonka skrev:

Skjønner hva du mener, bare synd at enkelte representanter for en skikkelig fin retrostil ødelegger alt ved å kline til med digre tatoveringer, piercinger og øreplugger. Jeg synes at det ødelegger, hva synes du?

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Godt poeng! Det du påpeker er en stil som for meg fremstår som et "krasj". Ja, dette ødelegger hele stilen. De som står for dette har nok en annen agenda enn interesse for perioden.

Anonymkode: 6a1c0...5f5

Rockabilly, psykobilly. Helt vanlig subkultur som har holdt stand leeeenge. Lengere enn ren 50-talls stil som fått en oppsving de siste årene. ;)

Jeg synes ren 50-tall blir for gammeldags. 

 

1950 tallet, helt enkelt gammeldags.

https://playzoa.com/women-dress-in-1950-lastest-styles.html

 

Retro 50-tallet: Retro, vintage, 50-tallet med en moderne twist. (andre materialer, mer mønster, moderne tolkning av 50-tallet)

https://static.topvintage.net/shop-product/116175-Vixen-Bridget-Tarten-Flare-Skirt-22021-20170516-001W-full.jpg

https://johannasrockabilly.files.wordpress.com/2013/07/hr.png

 

rockabilly: Mer rocka, mer edgy. Stort miljø med musik, fanziner, magasiner, festivaler.

https://i.pinimg.com/originals/0b/71/35/0b713576c36d2a9e7f80146e27cb8c70.jpg

https://bloximages.chicago2.vip.townnews.com/havasunews.com/content/tncms/assets/v3/editorial/e/ce/ece5b63e-f7a3-11e6-857f-3752754d8fcb/58ab4552bcd83.image.jpg?resize=1200%2C800

 

psykobilly: Rockabilly med ett touch av punk, men "renere" enn punk og mer utagerende og rocka enn vanlig rockabilly.

https://i.pinimg.com/736x/12/41/77/124177e54dd7dc1ae886f5953c53ac3a--psychobilly-girl-circle-lenses.jpg

 

 

Jeg liker den moderne tolkningen av 50-tallet godt, men kan gå for klassiskt også om jeg skal pynte meg. På konserter blir det mer rocka dog. (men psykobilly er ikke noe for meg)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men man velger også hvordan  man vil bruke det. Det betyr ikke at man pga det gitte kjønn man er MÅ velge det ene eller det andre...Hello!

Anonymkode: 14948...a1d

Nei men det er likevel forkjell på maskuline og feminine klær. Liker man å være androgyn er det jo kult det men å si at kjole er like feminint som en mannsdress er jo litt rart da...

Ser nå jeg skulle skrevet det motsatt... men du skjønner hva jeg menet

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...