Gå til innhold

Hjelp til å velge valp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Etter mange år med sykdom er jeg blitt ufør. Dette tærer så mye på meg psykisk og etter mange samtaler med lege ol så har det blitt foreslått at det kanskje vil være fint å få en hund i hus, for å få meg litt ut av huset og gi hverdagen litt mer mening enn det den har nå. 

Vi har tre barn fra 2år og opp til 9år. Vi har hus med hage. Selv er jeg ikke oppvokst med hund, men begge mine foreldre har fått hund med ny partner så vi har hunder rundt oss i det daglige. 

Planen er å vente ca ett år med å skaffe hund fordi vi vil at minstemann skal bli litt større først, mest så han skal skjønne at hunden ikke er et leketøy. På denne måten har vi også god tid til å sette oss inn i hva hunden trenger osv.

Vi har lyst på en liten/medium hund. Hovedsaklig rolige gåturer, men mannen kan fint ta løpeturer med den hvis den trenger det. Må såklart være barnevennlig!

Håper noen erfarne hundeeiere der ute kan hjelpe oss med å velge rase😊

Anonymkode: f41a5...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er følelsene for pelsstell? 

Fjellturer eller for det meste turer i nabolaget? 

En som har behov for mest bevegelse eller hjernetrim, og evt hvor mange timer i uka kan dere avse? 

 

Anonymkode: aa3de...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel.

For noen er dette nærmest et skjellsord, men dette er allsidige og morsomme "familiehunder", om noe sånt finnes. Kong Olav hadde puddel. Og har var jo ikke akkurat noe "puddelmenneske".

Anonymkode: 2cd79...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er følelsene for pelsstell? 

Fjellturer eller for det meste turer i nabolaget? 

En som har behov for mest bevegelse eller hjernetrim, og evt hvor mange timer i uka kan dere avse? 

 

Anonymkode: aa3de...cb1

Pelsstell gjør meg ingenting. Mest turer i nabolaget, noe i skogen. 

Har jo tid til hjernetrim, men kanskje ikke en av de som trenger det mest. Mamma har en Border Collie og den trenger mye trim syns jeg

Anonymkode: f41a5...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäfer er en fantstisk førstegangshund, men den krever litt aktivitet da. Liker turer i skog og mark. De er veldig lettrente, og så lenge du er klinkende klar på hvem som er sjefen, er de utrolig smarte og lærer veldig fort :) 

Anonymkode: db97d...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Schäfer er en fantstisk førstegangshund, men den krever litt aktivitet da. Liker turer i skog og mark. De er veldig lettrente, og så lenge du er klinkende klar på hvem som er sjefen, er de utrolig smarte og lærer veldig fort :) 

Anonymkode: db97d...e83

Hvis du må være klinkende klar er det definitivt ikke en førstegangshund.

Anonymkode: 33915...647

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du må være klinkende klar er det definitivt ikke en førstegangshund.

Anonymkode: 33915...647

Jo, det syns jeg. Altså det må ikke være særlig tvil ovenfor hunden hvem som er sjefen, men jeg fikk det til på første forsøk (og jeg er slett ikke noe leder-person) så det er ikke noe problem :P Så lenge man er konsekvent og bestemt kommer man langt. 

Anonymkode: db97d...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både en chinese crested powder puff og en dvergpuddel, og begge er kanongode førstegangshunder.  Lettlærte, mildt lynne, og rolige.

Anonymkode: dbb97...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, det syns jeg. Altså det må ikke være særlig tvil ovenfor hunden hvem som er sjefen, men jeg fikk det til på første forsøk (og jeg er slett ikke noe leder-person) så det er ikke noe problem :P Så lenge man er konsekvent og bestemt kommer man langt. 

Anonymkode: db97d...e83

Men har du hatt flere enn èn? Det trengs mere erfaring enn bare ett enkeltindivid før du kan si at en rase er en god førstegangshund.

Anonymkode: dbb97...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det syns jeg. Altså det må ikke være særlig tvil ovenfor hunden hvem som er sjefen, men jeg fikk det til på første forsøk (og jeg er slett ikke noe leder-person) så det er ikke noe problem :P Så lenge man er konsekvent og bestemt kommer man langt. 

Anonymkode: db97d...e83

At det gikk bra for deg betyr ikke at rasen er «en fantastisk førstegangshund». 

Anonymkode: 33915...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men har du hatt flere enn èn? Det trengs mere erfaring enn bare ett enkeltindivid før du kan si at en rase er en god førstegangshund.

Anonymkode: dbb97...71b

Jepp, har min 3. schäfer nå. Har hørt om flere i ''klubben'' som også syns det er en fin førstegangshund :) 

Anonymkode: db97d...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du må være klinkende klar er det definitivt ikke en førstegangshund.

Anonymkode: 33915...647

Det kan det være jo, funket fint for meg. De krever litt trening (ikke jage katter, ikke vokte for mye, ikke jage joggere etc.) men har man gode rutiner fra begynnelsen så går det som relgel greit.

Anonymkode: 796da...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ClickB4it
6 hours ago, AnonymBruker said:

Puddel.

For noen er dette nærmest et skjellsord, men dette er allsidige og morsomme "familiehunder", om noe sånt finnes. Kong Olav hadde puddel. Og har var jo ikke akkurat noe "puddelmenneske".

Anonymkode: 2cd79...ccd

SIgnerer denne! Pudler er fantastiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du må være klinkende klar er det definitivt ikke en førstegangshund.

Anonymkode: 33915...647

Så enig så enig, så enig så enig. 

Anonymkode: 491fb...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan det være jo, funket fint for meg. De krever litt trening (ikke jage katter, ikke vokte for mye, ikke jage joggere etc.) men har man gode rutiner fra begynnelsen så går det som relgel greit.

Anonymkode: 796da...a14

Hvis en rase krever at man må være klinkende klar på hvem som er «sjef» og trene bort vokter- og jaktinstinkt for at hunden ikke skal jage andre dyr og mennesker, så er den per definisjon ikke en fantastisk førstegangshund. Det betyr ikke at rasen ikke kan egne seg godt for noen.

Ts, jeg ville sjekket ut puddel. Der snakker vi fantastisk førstegangshund. 😏

Anonymkode: 33915...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er veldig glad i dansk svensk gårdshund som rase, de elsker lek og moro ute, og å ligge forran peisen/i senga/på sofaen inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her! 

Hva tenker dere om Maltesere eller Pomeranian? Har noen av dere erfaringer med disse rasene som førstegangshunder? Grunnen til at jeg spør om akkurat de er fordi disse rasene har vi mulighet for å låne en liten periode for å sjekke at ingen er allergiske osv. 

Ellers så har vi tenkt på puddel ja. Scæfer blir nok litt i største laget for oss.

Anonymkode: f41a5...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel er vel ideelt hvis dere er redde for allergi. :)

Anonymkode: 80cfd...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her! 

Hva tenker dere om Maltesere eller Pomeranian? Har noen av dere erfaringer med disse rasene som førstegangshunder? Grunnen til at jeg spør om akkurat de er fordi disse rasene har vi mulighet for å låne en liten periode for å sjekke at ingen er allergiske osv. 

Ellers så har vi tenkt på puddel ja. Scæfer blir nok litt i største laget for oss.

Anonymkode: f41a5...65d

Hei! Jeg har en Pomeranian. Det er en flott rase syntes jeg. Hun er en skikkelig kosegris og krever ikke så alt for mye, men vi går ofte lange skogsturer og da går hun løs. Min har hatt mye tannproblemer, trekt 11 tenner. Pomeranian er kjent for å bjeffe endel, men min bjeffer kun når det ringer på og når jeg kommer hjem. Men jeg ser du har små barn og små hunder som Pomeranian er ikke anbefalt i familier med barn under 10 år. De er veldig skjøre og mister ungene hunden i gulvet feks så kan den skade seg skikkelig. Jeg hadde valgt mellompuddel om jeg var deg! Skikkelig fine familiehunder og ikke like små som Pomeranian. Maltesere har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...