Gå til innhold

Spørsmål om innsovningstabletter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er veldig interessert i å lære litt fra dere med erfaringer, da jeg nettopp har fått skrevet ut min første resept på innsovningstabletter - Vallergan 10 mg.

Hvilke innsovningsmedikamenter er "førstevalget" for noen som ellers er frisk, men som sliter med å få sove om natten(ingen psykiske eller fysiske plager, bare overaktiv hjerne)? Tenker da på det som gir minst hangover, og kanskje ikke er så avhengighetsskapende?

Hvilke av medikamentene på markedet er "verst" og som man ønsker å unngå?

På forhånd takk! :) 

Anonymkode: 99659...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du har fått er ett av de mest vanlige preparatene som blir gitt ved søvnløshet. Det er ikke en innsovningstabelett eller en sovemedisin, men et allergipreparat som har tretthet som bivirkning og derfor kan virke søvnfremmende. 

I tillegg til allergimedisiner, bruker en også antipsykotika og antidepressiva for å oppnå det samme: seroquel, remeron, tolvon, truxal for å nevne noen av de andre c-preparatene som er vanlig å gi ved søvnløshet.

En bruker også b-preparater, men de er andre valg siden de er vanedannende. 

Anonymkode: f71b9...107

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du har fått er ett av de mest vanlige preparatene som blir gitt ved søvnløshet. Det er ikke en innsovningstabelett eller en sovemedisin, men et allergipreparat som har tretthet som bivirkning og derfor kan virke søvnfremmende. 

I tillegg til allergimedisiner, bruker en også antipsykotika og antidepressiva for å oppnå det samme: seroquel, remeron, tolvon, truxal for å nevne noen av de andre c-preparatene som er vanlig å gi ved søvnløshet.

En bruker også b-preparater, men de er andre valg siden de er vanedannende. 

Anonymkode: f71b9...107

Der kan man se hvor ny jeg er på dette. :P Tusen takk, dette var veldig oppklarende :) -TS

Anonymkode: 99659...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med imovane, som er innsovningsmedisin. Det virker godt uten å sløve. Barna kan fortsatt vekke meg midt på natten og jeg våkner lett av vekkerklokken seks timer etter. Søvnen føles god ut ikke som en rus, liksom. 

Men jeg får en helvetes metallsmak i munnen i nesten to døgn etterpå, som er så grusom at jeg bruker det så lite som mulig. 

Anonymkode: a25d6...016

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at Vallergan gir veldig mye hangover.

Anonymkode: 006cc...ea4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at Vallergan gir veldig mye hangover.

Anonymkode: 006cc...ea4

Legen sa også at man kunne få hangovers. Det er jo ikke positivt. Hvis det blir for ille, får jeg be om noe annet. Funker det ellers da? Får du lett sove av de? -TS

Anonymkode: 99659...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har erfaring med imovane, som er innsovningsmedisin. Det virker godt uten å sløve. Barna kan fortsatt vekke meg midt på natten og jeg våkner lett av vekkerklokken seks timer etter. Søvnen føles god ut ikke som en rus, liksom. 

Men jeg får en helvetes metallsmak i munnen i nesten to døgn etterpå, som er så grusom at jeg bruker det så lite som mulig. 

Anonymkode: a25d6...016

Tusen takk for innspill! Metallsmak høres ikke så delikat ut, nei. :P  .TS

Anonymkode: 99659...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen sa også at man kunne få hangovers. Det er jo ikke positivt. Hvis det blir for ille, får jeg be om noe annet. Funker det ellers da? Får du lett sove av de? -TS

Anonymkode: 99659...0eb

Jeg bruker ikke Vallergan nå, det er mange år siden sist. De fungerte, jeg ble helt sløv og sovnet. Men jeg hadde hangover til langt utpå ettermiddagen neste dag. Det er ikke sikkert det blir sånn for deg, da. Jeg håper de fungerer og at du får sove godt om nettene uten hangover. :)

Anonymkode: 006cc...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bli avhengig av alle typer kunstige midler for å slappe av eller sove. Medisinen må kun brukes over kort tid og i samsvar med det en har avtalt med sin lege. Nevner det bare fordi ts virker ny i gamet. Å snakke om pillers virkning med folk på nett har ikke stor betydning for ts, fordi det virker forskjellig på folk. 

Anonymkode: 53073...12a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet cirkadin først, uten effekt. Så remeron som ga hangover. 
Deretter serquel som jeg fungerer utmerket på. 
Men jeg kan ta 75mg uten hangover, mens andre tar 25mg og er zombie hele dagen etter. 

Med innsovning må man bare prøve seg fram i samarbeid med lege. Det som funker for en, funker ikke for en annen. 
Noe av det viktigste er egentlig å finne ut hvorfor man sliter med innsovning, og behandlet det også, ikke bare fjerne symptomet. 

Anonymkode: 6ecb1...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har erfaring med imovane, som er innsovningsmedisin. Det virker godt uten å sløve. Barna kan fortsatt vekke meg midt på natten og jeg våkner lett av vekkerklokken seks timer etter. Søvnen føles god ut ikke som en rus, liksom. 

Men jeg får en helvetes metallsmak i munnen i nesten to døgn etterpå, som er så grusom at jeg bruker det så lite som mulig. 

Anonymkode: a25d6...016

Be om Zolpidem/Stilnoct istedenfor Imovane/Zopiclone. Stilnoct gir ikke den fæle smaken, som for øvrig er en nevrologisk bivirkning, skikkelig ekkelt. 

Anonymkode: ca6f6...082

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Be om Zolpidem/Stilnoct istedenfor Imovane/Zopiclone. Stilnoct gir ikke den fæle smaken, som for øvrig er en nevrologisk bivirkning, skikkelig ekkelt. 

Anonymkode: ca6f6...082

Har samme erfaring. 

Anonymkode: 73e07...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på div sovetabletter i flere år nå. Er på mitt 7. år. De siste to årene har gått i vallergan blant annet. Vallergan alene funker ikke hos meg, men det kan funke hos deg. 
Mitt råd er; ikke begynn! Det er så vanskelig å komme seg utav. Du ender opp i en ond sirkel hvor du føler du må ha tabletter for å sove. 

Heller finn andre metoder på å slå av hodet. 
Skriv dagbok. 
Gå deg en tur.
Musikk/naturlyder
Psykolog
Telle sauer. 

Tabletter burde være siste utvei, etter at du har prøvd alt annet. 

Anonymkode: b6bda...9be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I forbindelse med dødsfall i familien, fikk jeg utskrevet sobril. Følte meg døsig to døgn etterpå... Er enig med anonym ....12a , sovemedisiner er ikke noe en bør bruke i tide og utide. Noen perioder av livet er vanskelige, og skaper mye hodebry, også om natten. Det er en del av livet. Heller enn sovemedisin, bør legen gi råd om andre metoder : les en bok, drikk en kopp te, koble av med et kryssord, eller annet beroligende og tankedempende aktivitet før sovetid. 

For min egen del opplevde jeg døsigheten etter bruk av sobril som såpass ille at jeg rett og slett ikke følte det var forsvarlig å sette meg bak rattet dagen etterpå. Og det er en helt annen døsighet enn den som kommer etter en natt med dårlig eller lite søvn. 

Anonymkode: 063f6...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig interessert i å lære litt fra dere med erfaringer, da jeg nettopp har fått skrevet ut min første resept på innsovningstabletter - Vallergan 10 mg.

Hvilke innsovningsmedikamenter er "førstevalget" for noen som ellers er frisk, men som sliter med å få sove om natten(ingen psykiske eller fysiske plager, bare overaktiv hjerne)? Tenker da på det som gir minst hangover, og kanskje ikke er så avhengighetsskapende?

Hvilke av medikamentene på markedet er "verst" og som man ønsker å unngå?

På forhånd takk! :) 

Anonymkode: 99659...0eb

Vallergan er en allergimedisin som gjør deg søvnig. Den gir ingen avhengighet og ingen rus. Den og melatonin (Circadin) er nok førstevalg.

En grusom medisin som gir avhengighet er Stilnoct. Nå er vel den verstingen etter at Rohypnol gikk av markedet. Den er mer vanedannende enn Imovane.

Endret av isw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at noen mener man får bedre effekt av melatonin i kaplser enn i tablettform (Circadin), men jeg vet ikke om det er reelt. Det er vanlig å få "hangover" av Vallergan, men det vil ofte bli bedre hvis man bruker det over tid. En lege jeg hadde foreslo også å prøve reisesyketabletter, men jeg vet ikke hvor bra det er å bruke i lang tid.

Ellers er det lurt å prøve å finne ut hvorfor du sover dårlig. Er det noe som plager deg, bør du endre på spisevanene før du legger deg, er soverommet kjølig nok, drikker du kaffe for sent, bruker du PC eller mobil helt til du sovner (lyset fra skjermen kan "etterligne" dagslys og dermed "fortelle kroppen din" at det er dag), er du i fysisk aktivitet i løpet av dagen, osv. Man blir ikke søvnløs uten grunn, og selv om det stort sett er ufarlig å ta melatonin og Vallergan osv, er kanskje det aller beste å gjøre noe med årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, linsejesus skrev:

Jeg ser at noen mener man får bedre effekt av melatonin i kaplser enn i tablettform (Circadin), men jeg vet ikke om det er reelt.

Vanlig melatonin (tablett eller kapsel) er raskt ute av kroppen, mens Circadin er depot og frisettes langsomt over mange timer. Hva som avgjør om det ene gir bedre effekt enn det andre er nok hva den undeliggende årsaken til søvnproblemene er og om man tar riktig variant av melatonin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Vallergan, og har brukt disse i 6 år med god effekt. En må huske på å ikke ta de etter kl.20, da unngår en å føle seg hangover. Det er det legen har fortalt, og det står omtalt i pakningsvedlegget. Har ved noen anledninger tatt den etter kl. 20, og da har jeg følt meg hangover, og hatt "startvansker" og rett og slett vært treg resten av dagen. Har ingen problemer med å høre vekkeklokken, eller stå opp, dra på jobb eller kjøre bil. Jeg er heldig som har såpass god effekt av disse, og fortsatt kan klare meg med 10 - 20 mg dose. 

Ville absolutt prøvd disse først om legen vil forskrive disse til deg før du prøver innsovningstabletter. 

Endret av laperla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del ikke begynn med sovemedisin.

Jeg begynte med de for 13 år siden fordi jeg ikke klarer å sovne. Har ikke tankekjør eller noe sånt, jeg klarer bare ikke å sovne.

Idag er jeg rusmisbruker etter at jeg fikk stilnoct fra første da. Jeg misbruker de + andre rustanletter jeg kan få tak i. 

Mitt beste tips idag 😊

Anonymkode: 1b928...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vallergan ga meg hangover. Imovane funker bra, men ikke interessert i å bli avhengig, så kun tatt den om det er krise. 

Men har heldigvis hatt god effekt av Melatonin (ikke Circadin, den ga meg bare mareritt). Sliter med innsovning, så tipper det er derfor. Ved vanlig melatonin får jeg hele dosen med en gang, istedenfor at den fordeles utover som ved Circadin.

Ellers ville jeg funnet ut hvordan du får hjernen til å slappe av når den går på høygir. Trening funker veldig bra for meg :)

Anonymkode: 99873...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...