Gå til innhold

Hvor ofte vasker dere hjemmet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboer og jeg diskutere hvor ofte hjemmet må vaskes. Jeg mener alle rom skal vaskes en gang i uken, mens han mener det kun er nødvendig å vaske de rommene vi bruker toppen hver 14. dag.

Hjemmet blir jo skittent, vi har hund som drar med seg masse skit inn, og det er kun et rom vi ikke bruker på dagligbasis. Han mener siden jeg mener hjemmet må vaskes hver uke, får jeg stå med det alene, så kan han vaske de rommene vi bruker hver 2-3 uke. 

SÅ KG,  hvor ofte vasker dere hjemmet??

Anonymkode: ac836...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men dere må jo se an behovet? 

Vi støvsuger alle rom vi for det meste oppholder oss i med robotstøvsuger 2 ganger i uken, ca. De rommene vi ikke bruke noe særlig, kanskje 1 gang i uken, eller bare annenhver uke. 

Kjøkkengulv og gang (hvor man går inn med skitne sko) vaskes en gang i uken. 

Men vi vasker ikke om det ikke er skittent. Vi har verken barn eller dyr, og følgelig er det veldig begrenset hvor skittent vi klarer få det til i stuen. Den vaskes derfor kanskje annenhver måned eller noe sånt. Og da er kluten 

Dere må bli enige om hvor ofte det skal vaskes. Det er urettferdig både om du skal bestemme at det skal vaskes langt mer enn hva han synes er nødvendig, og like urettferdig om han skal la deg gjøre brorparten bare fordi han mener det ikke trengs mer enn hver 2-3 uke. 

Anonymkode: d8e0d...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi hadde hund, 2-3 g i uken i de rommene hunden var i

Nå 1-2 g i uken

Men vi er en fam med flere voksne og barn, hadde vi bare vært 2 v så 1g i uken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer. Jeg støvsuger mer eller mindre daglig. Vasker over kjøkkenbord og kjøkkenbenk flere ganger daglig. Bad/toalett vaskes minst en gang i uken og selve toalettet/vasken tørkes over stort sett hver dag (f.eks med litt klor på en engangsserviett). Gulvene ellers i huset vaskes over kanskje hver 14. dag, oftere ved søl/synlig skitt.

Anonymkode: 8f02f...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sikkert stor forskjell på om man har hund eller ikke. Vi har ikke hund, og for meg høres det helt vilt ut å vaske alle rom i huset hver uke. Vi støvsuger alt hver uke, men vasker ikke nødvendigvis gulv hver uke, bortsett fra på badene... Og når jeg ser på vannet når vi vasker i stua f.eks, ser det ikke særlig skittent ut heller. Men det bør sies at vi tar flekker på gulv så fort vi ser dem, da.

Men det kommer jo an på hvor skittent det blir hos dere, og det må vel være viktigere enn hvilken regel noen setter. Og så mener jeg faktisk at dersom det er stor forskjell på hvordan dere oppfatter denne saken, syns jeg godt den som har veldig høy standard kan vaske litt oftere enn den andre. Jeg syns ikke det er rimelig at mannen skal bruke massevis av sin fritid på vasking, hvis kvinnen har "støv på hjernen". Jeg kjenner et par hvor meningene om dette er veldig delte, og der sier hun at hun syns det er rimelig at hun tar mer husarbeid, siden hun har høyere standard enn de fleste og det ville være urimelig å dra mannen med på alt det. Det er jo ikke alltid sånn at den mest strengest standard har "rett".

Men, nå er det kanskje forskjell på om man har leilighet eller hus også. I en leilighet av middels størrelse kan man jo vaske alt man sliter seg ut på det. I et helt hus, blir det en helt annen jobb å vaske alt ukentlig, og hvert enkelt rom utenom kjøkken, bad og stue blir gjerne mindre brukt også (jeg ser jo bare hvor mye mindre skittent det blir på hvert bad når vi har to enn når vi alle fire bare har brukt det ene). Med full jobb og barn ville jeg aldri prioritere tiden min på den måten, når jeg har et helt hus å holde i orden.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støvsuger 1-2 ganger i uken. Vasker kjøkkenbenker og komfyr daglig. Badet vaskes 2 ganger i uken.  Ellers kan de gå 2-3 uker mellom hver gang jeg vasker gulvene. Men sier som andre, jeg vasker det før hvis det er synlig skittent. 

Jeg synes ikke det er riktig at du skal bestemme når og hvor ofte dere vasker.  Dere får bli enige om hvem som skal gjøre hva, og hvis du mener at gulvene dine trenger vann så ofte så er jeg litt enig med ham at du tørker over de selv. Så tar dere heller en litt mer grundig vask sammen hver 14 dag.

Anonymkode: c9d96...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Jeg vet om svært mange ting jeg liker bedre å holde på med, så det blir når det trengs - men før det blir skittent. Ingen barn og dyr her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi støvsuger en gang i uka (eller ved behov). Drar over badet en gang i uka. Resten av rommene taes når det er behov for det. Vi har ingen dyr. Ingen av oss har støv på hjernen så om TV benken den litt støtende en stund så bryr det oss egentlig lite. 

Anonymkode: a3200...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i uka, altså søndag. Og da bruker jeg gjerne ettpar timer.

Anonymkode: 76db9...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vasker jeg to gang i uken å da vasker jeg:

- Støvsuger og vasker alle gulv på alle rom.

- Vasker alle overflater og tørker støv på alle rom. 

- Vasker hele badet grundig.

Hver dag vasker jeg.

- Kjøkken overflater, stuebord og spisebord.

- Støvsuge alle rom en gang om dagen.

Vi har hund :) 

Anonymkode: 3b8ff...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  har en bøtte og mopp i hver etasje. Har en støvsuger i hver etasje. Jeg vasker 1. Etasje en gang i uka, og 2. Etasje 3 ganger i uka. Støvsuger hver dag. Det tar ti minutter i begge etasjer, hvis jeg ikke må rydde først. Og vaske gulvene og støvtørke går raskt, hvis jeg ikke må rydde først. Bade tar lang tid å vaske, for der vasker jeg vegger, gulv og alt hver uke. Jeg hater badet her jeg bor, og føler aldri at det blir rent, for flisene er hvite og spottene står slik at man ser støvet på flisene med engang. Jeg pleier å ta en mopp, over veggene og gulvet daglig. 

Anonymkode: b8198...b03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sykt hvor støv og dritt som samler seg på gulvet, derfor vasker jeg gulvene i leiligheten en gang i uka. Jeg har storrengjøring 2-3 ganger i året. Da vasker jeg ALT.  Kjøkkenbenk, vask, toalett, komfyr osv vasker jeg etter behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tre katter, hvor av en går ute. 
Jeg støvsuger 2-3 ganger i uken, vasker badet 1-2 ganger i uken, og resten ved behov. 
Om jeg eller pus drar inn søle/slaps, så hiver jeg meg rundt å støvsuger og vasker gulvet i det aktuelle rommet. Noen gulv blir vasket nesten hver uke da, andre mer sjeldent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...