Gå til innhold

Jeg er syk, og får ikke hjelp. Jeg vet ikke hva som feiler meg. Er under utredning på sykehus, men likevel ikke.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jeg sikker på. Jeg spiser rent. Jeg orker ikke å ramse opp alt jeg reagerer på, men jeg kan nevne nøtter, mandler, eple, pære, mais, soya, melk, egg.. hunder.. kaniner.. dusjsåpe. Jordbær. Gress. Bjørk. Burot. Juletre.

Anonymkode: 7b5e5...717

Jeg vet ingenting om dine allergier, men det er ikke sikkert du spiser så rent som du tror. 

Kjøper du solegg? Hønene som legger de fores med ekstra mye mais. De fleste andre høner fores også med store mengder mais. 

Epler og pærer (og mye annet frukt og grønt) sprayes, bløtlegges eller vokses ofte med mais. 

Den lille biten med hvitt «papir» som ofte ligger i bunnen av jordbærkurver for å suge opp væske, er laget av mais. Selve jordbærkurvene kan være laget av det samme. Jordbær sprøytes dessuten ofte med sprøytemidler som inneholder mais og/eller det brukes en type modningsgass inneholdende det samme. 

Pappeskene frukt og grønt leveres i til butikken (typen banankasser etc) innsettes som oftest med mais på innsida. 

Noen produsenter behandler mandlene sine med mais, noen ikke, så der må man sjekke med hver enkelt produsent. 

Jeg har ikke greid å finne ut om belegget på innsiden av de norske melkekartongene er laget av mais eller ikke, men i utlandet er de ofte det. 

Klingfilmen over isoporbrettene med for eksempel aspargesbønner, sukkererter eller biff bestrøs ofte med mais. Selve brettet er som regel også maisbasert.

Overflaten på kjøtt bestrøs ofte med mais. 

Vanlige brus- og vannflasker er nesten alltid laget av mais. Dette og lignende merker betyr at plast 99% sikkert er maisbasert: 

 

802A01AA-38F2-4527-AFA0-161F42488BC9.jpeg

Anonymkode: 83123...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 15.1.2018 den 12.28, AnonymBruker skrev:

Hmm.. så samtidig som aerius gir meg beskyttelse mot mais, så inneholder den mais? Hvordan blir det, da? 

Kan det i seg selv, over tid, gjøre at jeg blir mer allergisk mot ting jeg har tålt tidligere? Det slår ikke ut på blodprøver, men når jeg har spist mais har jeg hovnet opp både i hud og i luftveier

Anonymkode: 7b5e5...717

Elveblest? Har det selv

Anonymkode: f5f9b...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ingenting om dine allergier, men det er ikke sikkert du spiser så rent som du tror. 

Kjøper du solegg? Hønene som legger de fores med ekstra mye mais. De fleste andre høner fores også med store mengder mais. 

Epler og pærer (og mye annet frukt og grønt) sprayes, bløtlegges eller vokses ofte med mais. 

Den lille biten med hvitt «papir» som ofte ligger i bunnen av jordbærkurver for å suge opp væske, er laget av mais. Selve jordbærkurvene kan være laget av det samme. Jordbær sprøytes dessuten ofte med sprøytemidler som inneholder mais og/eller det brukes en type modningsgass inneholdende det samme. 

Pappeskene frukt og grønt leveres i til butikken (typen banankasser etc) innsettes som oftest med mais på innsida. 

Noen produsenter behandler mandlene sine med mais, noen ikke, så der må man sjekke med hver enkelt produsent. 

Jeg har ikke greid å finne ut om belegget på innsiden av de norske melkekartongene er laget av mais eller ikke, men i utlandet er de ofte det. 

Klingfilmen over isoporbrettene med for eksempel aspargesbønner, sukkererter eller biff bestrøs ofte med mais. Selve brettet er som regel også maisbasert.

Overflaten på kjøtt bestrøs ofte med mais. 

Vanlige brus- og vannflasker er nesten alltid laget av mais. Dette og lignende merker betyr at plast 99% sikkert er maisbasert: 

 

802A01AA-38F2-4527-AFA0-161F42488BC9.jpeg

Anonymkode: 83123...976

Nyttig lesing. Hvor finner jeg ut av dette?har aldri hørt om dette. Har du link. Er rart det brukes mais til så mye, da det er mange som er allergisk mot det. Og horfor besta overflaten av kjøtt med mais?hva er grunnen til det? 

Anonymkode: f5f9b...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nyttig lesing. Hvor finner jeg ut av dette?har aldri hørt om dette. Har du link. Er rart det brukes mais til så mye, da det er mange som er allergisk mot det. Og horfor besta overflaten av kjøtt med mais?hva er grunnen til det? 

Anonymkode: f5f9b...b29

Dette finner du egentlig bare ut av ved å henvende deg direkte til de ulike produsentene og så finne ut hvor de får råvarene fra, nøyaktig hvordan de behandler dem, hvor de får emballasjen fra etc, og så må du kontakte de som dyrker/plukker/aler opp råvarene for å finne ut hvordan de gjør ting, og deretter de som forhandler (og forhåpentligvis lager) emballasje, sprøytemidler, dyrefor, vaskemidler, antimuggbehandlingsmidler etc. Å få de ulike til å svare ærlig (eller svare i det hele tatt) er en utfordring, og ærlig talt noe det slett ikke er sikkert at lar seg gjøre. Å leve 100% maisfritt kan du like gjerne gi opp først som sist, for det går ikke. Men det gjelder å komme nærmest mulig de 100. 

Er du heldig har noen undersøkt alle disse tingene på noen av varene du bruker fra før, så du slipper å gjøre all jobben selv. Da finner du det i såfall på nett, hovedsakelig på britiske og amerikanske blogger, og ergo finner du lite, om i det hele tatt noe, om norske produkter. Denne bloggen er veldig informativ, og her finner du også mye bare du leter. Den siste bør du nok bruke søkefunksjonen på for å finne det som spesifikt er om mais, for hun skriver om så mye forskjellig.

Det enkleste, om enn langt fra enkelt, er å basere deg på skikkelig kortreist mat. Finnes det en gulrotbonde i nærheten? Be om å få hente gulrøtter der selv før de vaskes og pakkes. Kutt de opp, forvell de og putt de i fryseren. Kontakt en eggebonde og spør hva de forer med og om du kan få kjøpt egg direkte og helst uten at de har ligget i emballasje, og hent dem i egne spann/glass/metallbokser eller hva som helst. Kanskje får du plukke frukt eller bær hjemme hos noen? Kjøp kjøtt hos slakter, da kan du på forhånd spesifikt be om at de ikke bestrøs med noe som inneholder mais. Kjøp mest mulig mat på glass eller i boks, ikke i plast eller papp. Hell ting over i egne beholdere så fort du får det hjem, så smitter maisen minst mulig over. Om du må kjøpe drikke fra en maisbasert flaske så drikk aldri direkte av flaska. Det er sånne ting du må passe på, så får du forhåpentligvis begrenset maisinntaket mest mulig. Og husk at mais ikke bare brukes i mat og emballasje, men også i såper, kosmetikk og en del andre gjenstander du håndterer daglig. Er du plaget med kontaktallergi? I så fall kan det være grunnen. 

Spesifikt hvorfor kjøtt ofte bestrøs med mais, vet jeg ikke. Jeg antar det tørker snittflatene og gjør dem mindre utsatt for bakterier? 

Anonymkode: 83123...976

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer inn fra siden her med en liten tanke. Har du tenkt i baner av nevrasteni eller ME? Sikkert veldig rart at jeg drar inn dette, og du kan se helt bort fra det om du ikke finner det sannsynlig i det hele tatt. Det var bare at jeg så symptomene og gjenkjente mye av det. Som sagt, bare se helt bort fra dette om du ikke står i mye stress, eller har en følelse av utmattethet.

Anonymkode: d0713...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer inn fra siden her med en liten tanke. Har du tenkt i baner av nevrasteni eller ME? Sikkert veldig rart at jeg drar inn dette, og du kan se helt bort fra det om du ikke finner det sannsynlig i det hele tatt. Det var bare at jeg så symptomene og gjenkjente mye av det. Som sagt, bare se helt bort fra dette om du ikke står i mye stress, eller har en følelse av utmattethet.

Anonymkode: d0713...7c9

Dette minner da ikke om ME. 

Anonymkode: 83123...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke godt å si hva som feiler deg. Jeg tror du har angst eller panikkangst. 

Skift fastlege, eller velg et annet sykehus, det er fritt sykehusvalg i Norge.

Anonymkode: 4cb1b...e7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette minner da ikke om ME. 

Anonymkode: 83123...976

Nevrasteni var mest i tankene. Jeg har lignende symptomer og fikk denne fra legen min.

Anonymkode: d0713...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nevrasteni var mest i tankene. Jeg har lignende symptomer og fikk denne fra legen min.

Anonymkode: d0713...7c9

Stemmer ikke overens med hevelser og kløe.. og astma. 

Anonymkode: 7b5e5...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke godt å si hva som feiler deg. Jeg tror du har angst eller panikkangst. 

Skift fastlege, eller velg et annet sykehus, det er fritt sykehusvalg i Norge.

Anonymkode: 4cb1b...e7d

Hvor kommer kløe og hevelse inn i bildet? Får jeg angst hver gang jeg spiser et produkt med mais (kamuflert som "aroma") og hovner opp i kropp og ansikt, klør, får frostrier og litt feber om hverandre? Hvordan vet kroppen min at "aroma" er mais når jeg ikke vet at det er mais før jeg har spurt om detaljert innhold i matvaren/matretten fra produsenten? Hvordan vet kroppen at det er mais, "nå må jeg få angst og derfor hovne opp og få kløe" når hjernen ikke vet det? 

Det skjer utelukkende hvis jeg spiser spesifikke råvarer. Eller er i kontakt med spesifikke kjæledyr. Aldri ellers.

Hva er forklaringen på at kroppen på mystisk/overnaturlig vis vet at kroppen må få angst selv om hjernen ikke er klar over at jeg fikk i meg f.eks. spor av nøtter?

Forstår ikke helt..

Anonymkode: 7b5e5...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kommer kløe og hevelse inn i bildet? Får jeg angst hver gang jeg spiser et produkt med mais (kamuflert som "aroma") og hovner opp i kropp og ansikt, klør, får frostrier og litt feber om hverandre? Hvordan vet kroppen min at "aroma" er mais når jeg ikke vet at det er mais før jeg har spurt om detaljert innhold i matvaren/matretten fra produsenten? Hvordan vet kroppen at det er mais, "nå må jeg få angst og derfor hovne opp og få kløe" når hjernen ikke vet det? 

Det skjer utelukkende hvis jeg spiser spesifikke råvarer. Eller er i kontakt med spesifikke kjæledyr. Aldri ellers.

Hva er forklaringen på at kroppen på mystisk/overnaturlig vis vet at kroppen må få angst selv om hjernen ikke er klar over at jeg fikk i meg f.eks. spor av nøtter?

Forstår ikke helt..

Anonymkode: 7b5e5...717

Kløe og utslett kan også forekomme ved stress. Har du fått prøvesvar på at det er mais som er synderen? Eller de kjæledyrene du reagerer på?

Angst er en fryktreaksjon. Når man er mye stresset kan man få angst. Kan angsten din kobles til dyr på noe vis? 

Jeg tror i grunnen du nesten må vente til prøver er tatt og det har kommet svar. Angst er i og for seg ikke farlig, selv om det kan føles sånn (hjertebank, skjelving osv). Jeg tenker at om det ikke er noe akutt (ekstreme allergireaksjoner) så må du ha is i magen. Kjenner du at situasjonen er uholdbar/akutt bør du ta kontakt med legevakt/fastlege.

Anonymkode: d0713...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer ikke overens med hevelser og kløe.. og astma. 

Anonymkode: 7b5e5...717

For å få en diagnose trenger ikke alle punktene være oppfylt. Det er også mulig å ha flere diagnoser samtidig som overlapper. Nå har ikke jeg fått med meg om TS har hatt astma hele livet, om hun i det hele tatt har fått diagnosen (nå), eller om pustebesvær kan ha sammenheng med angsten. Kløe og utslett/hevelser kan oppstå ved stress.

Jeg tror det beste her er å forholde seg til hva legene sier. Dette kan sikker være mye forskjellig, og symptomer kan overlappe hverandre. TS kan også legge større vekt på noe som ikke er så viktig, eller ikke se ting legene ser. Når man er redd og har angst ser man fort farer over alt. 

Anonymkode: d0713...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kløe og utslett kan også forekomme ved stress. Har du fått prøvesvar på at det er mais som er synderen? Eller de kjæledyrene du reagerer på?

Angst er en fryktreaksjon. Når man er mye stresset kan man få angst. Kan angsten din kobles til dyr på noe vis? 

Jeg tror i grunnen du nesten må vente til prøver er tatt og det har kommet svar. Angst er i og for seg ikke farlig, selv om det kan føles sånn (hjertebank, skjelving osv). Jeg tenker at om det ikke er noe akutt (ekstreme allergireaksjoner) så må du ha is i magen. Kjenner du at situasjonen er uholdbar/akutt bør du ta kontakt med legevakt/fastlege.

Anonymkode: d0713...7c9

Ja. Jeg har fått beskjed om at det slår ut på kjæledyr. Men legen sa også, i samme slengen, at blodprøver et utrolig usikre og det er veldig mange som tester positivt, eller negativt, på noe de reagerer/ikke reagerer på uten at det stemmer i praksis. Du kan få en positiv reaksjon på hund, uten å få symptomer på hundeallergi. Du kan også ta en blodprøve der det ikke slår ut på egg, men hvis du spiser egg får du en allergisk reaksjon. 

Så mange allergileger forholder seg heller til pasientens symptomer og sykdomshistorie fremfor blodprøver. Av den årsaken.

Angsten min? Hvilken angst sikter du til? Og nei, jeg er ikke redd for dyr, tvert imot elsker jeg dyr og opplever det som et ekstremt tap at jeg ikke kan ha dyr selv. 

Når det er sagt, hvordan vil du svare på spørsmålene jeg stiller; kort fortalt - hvordan mener du kroppen min vet at jeg spiser mais, når ikke hjernen vet det (fordi det ikke står opplyst på forpakningen til matvaren jeg har spist av den enkle grunnen at mattilsynet IKKE pålegger produsenter å oppgi mais som et allergen/som en ingrediens siden den ikke regnes som en av de allergenene mattilsynet pålegger produsenter å opplyse om i matvarer)? 

Hvordan kan jeg få en angstreaksjon - kun de datoene jeg spiser f.eks mais i en eller annen form, når hodet ikke vet at jeg har spist mais? 

Jeg har aldri (da mener jeg aldri) noensinne opplevd å få hevelse eller noen av de andre nevnte symptomene uten at jeg samtidig har spist noe jeg har reagert på før eller senere. Både mens jeg vet det og uten at jeg vet det. Det har aldri hendt at jeg har fått hevelser etc. uten at det har vært en fellesnevner (en matvare) inne i bildet. Og dersom jeg unngår den matvaren, får jeg merkelig nok ingen hevelser etc. Så spiser jeg noe jeg tror er trygt, får en hevelse, og så kan produsenten fortelle meg at den matvaren jeg spiste inneholder det jeg ikke tåler, selv om det ikke står opplyst på forpakningen. 

Det har hendt så utrolig mange ganger, og jeg ser et mønster i det. 

Anonymkode: 7b5e5...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å få en diagnose trenger ikke alle punktene være oppfylt. Det er også mulig å ha flere diagnoser samtidig som overlapper. Nå har ikke jeg fått med meg om TS har hatt astma hele livet, om hun i det hele tatt har fått diagnosen (nå), eller om pustebesvær kan ha sammenheng med angsten. Kløe og utslett/hevelser kan oppstå ved stress.

Jeg tror det beste her er å forholde seg til hva legene sier. Dette kan sikker være mye forskjellig, og symptomer kan overlappe hverandre. TS kan også legge større vekt på noe som ikke er så viktig, eller ikke se ting legene ser. Når man er redd og har angst ser man fort farer over alt. 

Anonymkode: d0713...7c9

Ja, det er det. Og ts har ikke hatt astma hele livet. Åpenbart, ellers hadde ikke astma vært nevnt som et symptom som har blitt plagsomt, da hadde det jo vært noe jeg var vant til, hele tråden handler om en tilstand i kroppen som har oppstått plutselig, og forverret seg betraktelig i løpet av relativt kort tid. Derfor er det akutt, og jeg har fått akuttbehandling hos lege, og fått akuttbehandling hos legevakt for dette. Det eneste som har hjulpet er prednisolon. 

Anonymkode: 7b5e5...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...