Gå til innhold

Jeg er syk, og får ikke hjelp. Jeg vet ikke hva som feiler meg. Er under utredning på sykehus, men likevel ikke.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt over 20 år av livet mitt på å «gi opp». Og for all del, det er ikke rart at man gjør det når livet fortoner seg som et helvete og alt og alle motarbeider en i alle bauger og ender. Men nå har jeg igjen greid å oppdrive litt motivasjon til å kjempe - så får vi se om jeg kommer meg noen vei. Jeg håper du også finner den motivasjonen en gang. Og ikke minst, at du får hjelp. Bedre hjelp enn jeg noensinne har fått.  

Anonymkode: 83123...976

ser den da. Så det blir uaktuelt for meg med operasjoner osv fordi jeg da får veneflon, med MAIS i?

Anonymkode: 7b5e5...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ser den da. Så det blir uaktuelt for meg med operasjoner osv fordi jeg da får veneflon, med MAIS i?

Anonymkode: 7b5e5...717

Det må du nesten ta med legen din. Jeg er i samme situasjon, og jeg innser at jeg på et eller annet tidspunkt kan komme til å trenge både intravenøst og blodoverføring. Da må jeg bare vurdere hvor viktig behandlingen er - er den veldig viktig må de jo bare gjøre det som er nødvendig og så passe ekstra godt på meg etterpå. Men jeg innser at for deg som hovner opp spesielt mye i svelg- og hoderegionen er det farligere enn for meg som hovner opp mer generalisert. Men jeg ville altså ikke akkurat begynt å fikse på puppene eller nesa «for moro skyld», jeg holder meg unna slike behandlinger til jeg virkelig må. 

Anonymkode: 83123...976

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må du nesten ta med legen din. Jeg er i samme situasjon, og jeg innser at jeg på et eller annet tidspunkt kan komme til å trenge både intravenøst og blodoverføring. Da må jeg bare vurdere hvor viktig behandlingen er - er den veldig viktig må de jo bare gjøre det som er nødvendig og så passe ekstra godt på meg etterpå. Men jeg innser at for deg som hovner opp spesielt mye i svelg- og hoderegionen er det farligere enn for meg som hovner opp mer generalisert. Men jeg ville altså ikke akkurat begynt å fikse på puppene eller nesa «for moro skyld», jeg holder meg unna slike behandlinger til jeg virkelig må. 

Anonymkode: 83123...976

Heh ja. Vet ikke, jeg. De har jo midler på sykehuset som skal redde pasienter som får allergiske reaksjoner. 

Anonymkode: 7b5e5...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å skrive til fastlegen din om dette?   Jeg har god erfaring med det.  

De to gangene jeg har hatt ekstra behov for oppfølging og har vært redd for å ikke få formidlet skikkelig hvordan jeg har det og hva jeg trenger, har jeg skrevet det ned og levert på legekontoret.  Da har ting skjedd raskt, effektivt og riktig etterpå. 

Det er fastlegen som har hovedansvar for å koordinere at du får riktig helsehjelp.  Ref. Forskrift om fastlegeordningen

 

§ 19.Medisinskfaglig koordinering og samarbeid

Fastlegen skal ivareta en medisinskfaglig koordineringsrolle og samarbeide med andre relevante tjenesteytere om egne listeinnbyggere.

Dersom en innbygger på listen har behov for langvarige og koordinerte tjenester, plikter fastlegen å informere om, og medvirke til utarbeidelse av, individuell plan og koordinator i kommunen, jf. forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-08-29-842/KAPITTEL_3#§12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kalevala skrev:

Har du forsøkt å skrive til fastlegen din om dette?   Jeg har god erfaring med det.  

De to gangene jeg har hatt ekstra behov for oppfølging og har vært redd for å ikke få formidlet skikkelig hvordan jeg har det og hva jeg trenger, har jeg skrevet det ned og levert på legekontoret.  Da har ting skjedd raskt, effektivt og riktig etterpå. 

Det er fastlegen som har hovedansvar for å koordinere at du får riktig helsehjelp.  Ref. Forskrift om fastlegeordningen

 

§ 19.Medisinskfaglig koordinering og samarbeid

Fastlegen skal ivareta en medisinskfaglig koordineringsrolle og samarbeide med andre relevante tjenesteytere om egne listeinnbyggere.

Dersom en innbygger på listen har behov for langvarige og koordinerte tjenester, plikter fastlegen å informere om, og medvirke til utarbeidelse av, individuell plan og koordinator i kommunen, jf. forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-08-29-842/KAPITTEL_3#§12

Ok, får ta det opp med fastlegen, da. Kan jeg bare gi et skriv i luken til helsesekretærene, som de gir videre til fastlegen? Eller må jeg ha en time? Var der nettopp pga dette her, dvs hevelser. Er så lei av å dra dit og føler meg som stamgjest

Anonymkode: 7b5e5...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her er den komplette innholdsfortegnelsen på Aerius:

 

F60E6F90-6071-4B8F-83E9-6F8364D99C6A.png

Anonymkode: 83123...976

hvor finner jeg sånn fullstendig informasjon på felleskatalogen? 

Anonymkode: 7b5e5...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har svart deg flere ganger før, kortversjonen er at symptomene dine passer både til allergi (systemiske reaksjoner og oralt allergi syndrom) , men også angstreaksjoner og kronisk hyperventilasjonsanfall https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hyperventilation_syndrome

Første bud vil være å få en skikkelig allergivurdering, og ikke minst få forklart resultatene. Dette kalles komponentanalyser, og kan analyseres bl.annet hos Furst og St. Olavs. Fastlegen din kan rekvirere prøvene. De er ikke noen fasit, men kan hjelpe i vurderingen av hva som er IgE-medierte symptomer, hvilke symptomer som mest sannsynlig er OAS, og hva som mest sannsynlig ikke er IgE-mediert. Feks Furst sin ISAC-test. Du kan eventuelt ta kontakt med lokale private spesialister,  jeg fant denne siden hvor de i det minste virker oppdatert på de ulike variantene, http://www.romspes.no/mobil/catdetails.aspx?catid=317 (jeg aner ikke om de er flinke eller ikke). 

Så vidt jeg husker er du i kontakt med en psykolog? Jeg ville diskutert problemstillingen igjen der. Hvis psykologen er oppdatert/interessert vil h@n kunne hjelpe deg med å sortere hva som skjer. Som jeg har linket til tidligere er en andel av de med angioødem idiopatiske, dvs man finner ikke den utløsende årsaken, men mener stressreaksjoner kan gi det. Mener jeg har linket til noen artikler om ptsd og angioødem. 

Når det gjelder helsehjelpen ville jeg tatt kontakt med pasientombudet eller fylkeslegen. De kan hjelpe deg med å finne ut hvem du skal kontakte for å få fortgang i kaoset. Høres ut som det er et sånt typisk OUS-flere instanser som ikke snakker sammen-for stort sykehus - problem. 

Anonymkode: 23b62...62b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvor finner jeg sånn fullstendig informasjon på felleskatalogen? 

Anonymkode: 7b5e5...717

Som jeg skrev lenger opp:

«Du må lese informasjonen som står under fanen «pas-info» på felleskatalogen.no, ikke den første teksten som kommer opp. (Se vedlagt bilde.)»

91150753-0AC1-4716-BB72-98F776D8231D.png

Anonymkode: 83123...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

"... ingen løfter en lillefinger for å hjelpe meg engang. Fastlegen kan ikke gjøre noe, han har allerede henvist meg videre. Har vært på 3 forskjellige sykehus nå. Samt hos privat lege...." 

 

Anonymkode: 7b5e5...717

Hvordan kan du si at ingen prøver å hjelpe deg når du har vært hos fastlegen, 3 sykehus, og vært hos privat lege..? Det var vel leger du var hos på sykehuset, så alt i alt så har du vært hos fem-5 leger. 

Og ingen finner du at det. Snodig

 

Anonymkode: e06ba...373

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, får ta det opp med fastlegen, da. Kan jeg bare gi et skriv i luken til helsesekretærene, som de gir videre til fastlegen? Eller må jeg ha en time? Var der nettopp pga dette her, dvs hevelser. Er så lei av å dra dit og føler meg som stamgjest

Anonymkode: 7b5e5...717

Jeg leverte det i luka hos helsesekretæren, begge ganger.   Hadde ikke time, og snakket ikke med legen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har altfor høye forventninger. I bunn og grunn er din helse ditt eget ansvar. Altså, du er selv ansvarlig for å holde deg unna hunder, nøtter og annet du reagerer på. Ellers må du kontakte fastlegen, det er han som har ansvaret for å koordinere utredningen. Bestill dobbelttime og be om at dere sammen blir enige om en plan for dette året. 

Anonymkode: f31fb...ffe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har svart deg flere ganger før, kortversjonen er at symptomene dine passer både til allergi (systemiske reaksjoner og oralt allergi syndrom) , men også angstreaksjoner og kronisk hyperventilasjonsanfall https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hyperventilation_syndrome

Første bud vil være å få en skikkelig allergivurdering, og ikke minst få forklart resultatene. Dette kalles komponentanalyser, og kan analyseres bl.annet hos Furst og St. Olavs. Fastlegen din kan rekvirere prøvene. De er ikke noen fasit, men kan hjelpe i vurderingen av hva som er IgE-medierte symptomer, hvilke symptomer som mest sannsynlig er OAS, og hva som mest sannsynlig ikke er IgE-mediert. Feks Furst sin ISAC-test. Du kan eventuelt ta kontakt med lokale private spesialister,  jeg fant denne siden hvor de i det minste virker oppdatert på de ulike variantene, http://www.romspes.no/mobil/catdetails.aspx?catid=317 (jeg aner ikke om de er flinke eller ikke). 

Så vidt jeg husker er du i kontakt med en psykolog? Jeg ville diskutert problemstillingen igjen der. Hvis psykologen er oppdatert/interessert vil h@n kunne hjelpe deg med å sortere hva som skjer. Som jeg har linket til tidligere er en andel av de med angioødem idiopatiske, dvs man finner ikke den utløsende årsaken, men mener stressreaksjoner kan gi det. Mener jeg har linket til noen artikler om ptsd og angioødem. 

Når det gjelder helsehjelpen ville jeg tatt kontakt med pasientombudet eller fylkeslegen. De kan hjelpe deg med å finne ut hvem du skal kontakte for å få fortgang i kaoset. Høres ut som det er et sånt typisk OUS-flere instanser som ikke snakker sammen-for stort sykehus - problem. 

Anonymkode: 23b62...62b

Hva snakker du om, svart meg? Såvidt jeg husker? Skjønner ikke helt. Denne tråden er sannelig ikke så lang som det du tror. 

Hva angår angst, får man ikke store hevelser av det. 

Anonymkode: 7b5e5...717

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev lenger opp:

«Du må lese informasjonen som står under fanen «pas-info» på felleskatalogen.no, ikke den første teksten som kommer opp. (Se vedlagt bilde.)»

91150753-0AC1-4716-BB72-98F776D8231D.png

Anonymkode: 83123...976

takk :)

Anonymkode: 7b5e5...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Hva gjør jeg videre, når det oppstår null kommunikasjon mellom sykehus og pasient? :(:(:(:(:(:(:(:(:(:(

Anonymkode: 7b5e5...717

Ville tatt kontakt med pasient- og brukerombudet om jeg var deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du si at ingen prøver å hjelpe deg når du har vært hos fastlegen, 3 sykehus, og vært hos privat lege..? Det var vel leger du var hos på sykehuset, så alt i alt så har du vært hos fem-5 leger. 

Og ingen finner du at det. Snodig

 

Anonymkode: e06ba...373

Du skjønner vel det at det å dra til legen er ikke det samme som at noen prøver å hjelpe deg? 

Legen kan si "jeg vet ikke hva det er, beklager". Og så er du ferdig. Ja, det er nettopp det som skjer. Jeg var hos en lege i sommer, hadde ventet i 3 måneder på timen. Legen sa "symptomene hører ikke hjemme i denne avdelingen", uten å så mye som undersøke meg. Det tok meg 1 time å dra inn dit, og var inne hos legen i 5 minutter, før jeg måtte bruke 2 timer på å komme meg hjem. Sånn er helseNorge. 

Fastlegen gjør en halvhjertet innsats, men alt ligger på meg. Jeg har ikke vært hos privat lege, hvor tar du det fra!? Har ikke råd til det. Jeg har vært på privat MR. 

Anonymkode: 7b5e5...717

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har altfor høye forventninger. I bunn og grunn er din helse ditt eget ansvar. Altså, du er selv ansvarlig for å holde deg unna hunder, nøtter og annet du reagerer på. Ellers må du kontakte fastlegen, det er han som har ansvaret for å koordinere utredningen. Bestill dobbelttime og be om at dere sammen blir enige om en plan for dette året. 

Anonymkode: f31fb...ffe

Ja, og det gjør jeg. Tro meg! 

Men for å spesifisere og understreke problemet: Det dukker stadig opp nye ting jeg reagerer på, som jeg aldri - aldri - har reagert på tidligere. Jeg kan spise noe én dag, dagen etter får jeg en ekstremt sterk reaksjon med kløe, hevelser, svimmelhet og nesten-besvimelse, lavt blodtrykk og frostrier. Og etter den episoden skjer det samme hver gang jeg spiser den matvaren. 

 

Anonymkode: 7b5e5...717

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og det gjør jeg. Tro meg! 

Men for å spesifisere og understreke problemet: Det dukker stadig opp nye ting jeg reagerer på, som jeg aldri - aldri - har reagert på tidligere. Jeg kan spise noe én dag, dagen etter får jeg en ekstremt sterk reaksjon med kløe, hevelser, svimmelhet og nesten-besvimelse, lavt blodtrykk og frostrier. Og etter den episoden skjer det samme hver gang jeg spiser den matvaren. 

 

Anonymkode: 7b5e5...717

Hvilke matvarer er det du reagerer på? Er du sikker på at det ikke er mais i disse matvarene enten som tilsetningsstoff, i emballasje eller at det er blitt brukt mais et eller annet sted i produksjonslinja? 

Anonymkode: 83123...976

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke matvarer er det du reagerer på? Er du sikker på at det ikke er mais i disse matvarene enten som tilsetningsstoff, i emballasje eller at det er blitt brukt mais et eller annet sted i produksjonslinja? 

Anonymkode: 83123...976

Ja, det er jeg sikker på. Jeg spiser rent. Jeg orker ikke å ramse opp alt jeg reagerer på, men jeg kan nevne nøtter, mandler, eple, pære, mais, soya, melk, egg.. hunder.. kaniner.. dusjsåpe. Jordbær. Gress. Bjørk. Burot. Juletre.

Føler det er viktig å finne ut av dette, og komme til rett avdeling, før pollensesongen starter. For i fjor var jeg verre enn året før, så er redd jeg blir enda verre i år. Tidligere har jeg "bare" nøset og klødd i øynene når pollensesongen starter, men nå har hevelsene kommet hyppigere og hyppigere. Tok prikktest, og slo ut meget kraftig på bjørk. Bare av det lille på huden så fikk jeg en allergisk reaksjon ellers i kroppen, ble svimmel, klødde, og hovnet opp. 

Anonymkode: 7b5e5...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva snakker du om, svart meg? Såvidt jeg husker? Skjønner ikke helt. Denne tråden er sannelig ikke så lang som det du tror. 

Hva angår angst, får man ikke store hevelser av det. 

Anonymkode: 7b5e5...717

Du har hatt flere tråder her inne, hvis ikke er det nøyaktig samme problemstilling;

Tror også det er hvertfall en tråd til som jeg tror var deg, som jeg ikke fant i farten (hvis de ikke er deg beklager jeg det). 

Her har jeg linket til feks en case med tydelige allergiske symptomer hvor dobbeltblinding viste ingen reaksjon. Denne artikkelen snakker om urtikaria/elveblest men også angioødem som et ledd i ptsd https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/22507051/

Så angst kan gi mye rart, inkludert hevelser! Hodet og psyken har mye makt over kroppen! 

Anonymkode: 23b62...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har hatt flere tråder her inne, hvis ikke er det nøyaktig samme problemstilling;

Tror også det er hvertfall en tråd til som jeg tror var deg, som jeg ikke fant i farten (hvis de ikke er deg beklager jeg det). 

Her har jeg linket til feks en case med tydelige allergiske symptomer hvor dobbeltblinding viste ingen reaksjon. Denne artikkelen snakker om urtikaria/elveblest men også angioødem som et ledd i ptsd https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/22507051/

Så angst kan gi mye rart, inkludert hevelser! Hodet og psyken har mye makt over kroppen! 

Anonymkode: 23b62...62b

Takk for beklagelse! 

Anonymkode: 7b5e5...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...