Gå til innhold

Å ligge på gangen på sykehus


Gjest N-Nøff

Anbefalte innlegg

7 hours ago, Neinøff said:

Så en sak om det i en avis.. De skriver om det, så det må på én eller annen måte være aktuelt. Men det jeg reagerer på er at det ER en sak! 

Jeg har vært innlagt på sykehus mange ganger, og kan knapt huske å ikke ha ligget på gangen... Ja, det er slitsomt. Nei, du får ikke alltid sove. Det er mye mas og bråk.

Men finnes det voksne i Norge som faktisk tror at alle får et rom på sykehuset? Det er ikke sånn. For mange pasienter, for få rom - kabalen går ikke opp. 

På gangen får du i det minste opplevd noe sosialt liv istedet for å være sperret inne i et kaldt, nøytralt og depressivt avlukke som du ikke greier å komme deg ut av fordi du ikke må røre på deg... 

F.eks Ahus er eksperter på å legge folk på gangen. Det er bare sånn det funker?

Funker ikke slik for de rike, de kan kjøpe seg plass :)

Det er bare de som ikke har nok penger til private tjenester som blir behandlet som dritt. Noen nordmenn mener at dette er feil, men virker som om du er likeglad med å bli behandlet som søppel i et land der de rike tørker seg i ræva med mennesker som deg selv 

Anonymkode: 156d2...5d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette tror jeg ikke på. At folk ønsker å ligge på gangen. Som sykepleier hadde du ikke skrevet noe sånt

Anonymkode: e655a...112

Jo, det bør du tro på. 

Det kommer selvfølgelig an på type sykdom/skade/årsak til at man er på sykehuset. Men jeg ba om å bli flyttet ut på gangen sist jeg var innlagt. Årsaken var at jeg lå på et 4-mannsrom der de 3 andre var veldig gamle og veldig syke. Det var konstant hyling og grining og jamring og uling og skriking 24 timer i døgnet. Samt at det kom pleiere inn på rommet hele tiden. Jeg sa at enten måtte de flytte meg, ellers ville jeg ta med meg drypp-stativet og dra hjem. Jeg var desperat etter litt hvile og søvn. 

Det var selvfølgelig mye støy i korridoren også, men en annen type støy. 

Anonymkode: 3b4c4...6f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Neinøff skrev:

Så en sak om det i en avis.. De skriver om det, så det må på én eller annen måte være aktuelt. Men det jeg reagerer på er at det ER en sak! 

Jeg har vært innlagt på sykehus mange ganger, og kan knapt huske å ikke ha ligget på gangen... Ja, det er slitsomt. Nei, du får ikke alltid sove. Det er mye mas og bråk.

Men finnes det voksne i Norge som faktisk tror at alle får et rom på sykehuset? Det er ikke sånn. For mange pasienter, for få rom - kabalen går ikke opp. 

På gangen får du i det minste opplevd noe sosialt liv istedet for å være sperret inne i et kaldt, nøytralt og depressivt avlukke som du ikke greier å komme deg ut av fordi du ikke må røre på deg... 

F.eks Ahus er eksperter på å legge folk på gangen. Det er bare sånn det funker?

De har egentlig ikke lov å ha folk på gangen. Er det folk på gangen er det overbelegg. Sykehusene prøver i det lengste å unngå korridorpasienter men noen ganger går det bare ikke og folk havner på gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undrer meg i grunn over hvorfor jeg har fått enerom når jeg har vært på sykehuset. De siste to gangene har jeg vært skikkelig "bortreist" på medikamenter (har tatt overdoser), og kun sovet. I tillegg har jeg hatt fastvakt, tenker at man hadde sluppet å sette fastvakt på meg hvis jeg hadde delt rom/ligget på gangen. 

Anonymkode: 6450b...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan til en viss grad gjøres noe med, jo. Om det til enhver tid ligger folk på gangen, har de for få rom. At det avogtil må ligge noen på gangen, er ikke lett å gjøre noe med, men om man hver eneste dag har gangpasienter, så må man lage flere rom, jo. 

Anonymkode: 429e5...2e4

Alternativet er å bruke andre rom på andre avdelinger. De kan ikke bare sette igang og lage et rom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg undrer meg i grunn over hvorfor jeg har fått enerom når jeg har vært på sykehuset. De siste to gangene har jeg vært skikkelig "bortreist" på medikamenter (har tatt overdoser), og kun sovet. I tillegg har jeg hatt fastvakt, tenker at man hadde sluppet å sette fastvakt på meg hvis jeg hadde delt rom/ligget på gangen. 

Anonymkode: 6450b...e7e

Grunnen til at du måtte ha fastvakt er vel årsaken til at du måtte ha enerom...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Neinøff skrev:

Nei, det er jo ikke optimalt. Du mener at jeg er den eneste i Norge som ikke er introvert?

5 mannsrom hadde jo vært noe for deg da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Maleficenta skrev:

Grunnen til at du måtte ha fastvakt er vel årsaken til at du måtte ha enerom...

Det var i mine øyne totalt unødvendig at en sykepleier satt og leste i avisen/stirret ut i luften. Hadde jeg delt rom hadde det sannsynligvis ikke vært nødvendig. 

Anonymkode: 6450b...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var i mine øyne totalt unødvendig at en sykepleier satt og leste i avisen/stirret ut i luften. Hadde jeg delt rom hadde det sannsynligvis ikke vært nødvendig. 

Anonymkode: 6450b...e7e

Men var du såpass at du kunne dele rom da? Flermannsrommene er som regel for de friskeste og mest selvhjulpne pasientene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ideellt å ligge på gangen, men det foretrekkes sterkt spesielt om natten om jeg ikke har enerom. Måtte ligge på 4-mannsrom i noen uker, og var den første til å melde meg frivillig eller spørre om å ligge på gangen pga all snorking og lyder. Sov nydelig gjennom ganglydene, imens på 4-mannsrom måtte innsovningsmedisin og ørepropper til for å ha et snev av håp om søvn. På dagtid derimot er det ikke like hyggelig på gangen, selv om du blir skjermet og mulig flyttet om noe skal gjøres. Det skulle jo helst vært rom til alle.

Endret av Moonwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette tror jeg ikke på. At folk ønsker å ligge på gangen. Som sykepleier hadde du ikke skrevet noe sånt

Anonymkode: e655a...112

Jeg er også sykepleier, og jo det er en del som ber om å få ligge på korridor. Mange syns det er for tett og klaustrofobisk på 3-4 firemannsrom, og en del liker å ligge på korridoren for å følge med på det som skjer. Noen ønsker også å ligge på gang for å slippe å bekymre seg for å vekke medpasienter hvis de f.eks hoster mye om natten. 

Anonymkode: e0288...b4c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette tror jeg ikke på. At folk ønsker å ligge på gangen. Som sykepleier hadde du ikke skrevet noe sånt

Anonymkode: e655a...112

Jeg tror ingen ønsker å ligge på gangen på dagtid. På natten kan jeg til en grad forstå. Jeg er selv veldig sensitiv for støy, og jeg hadde virkelig slitt med å ligge på flermannsrom med mye snorking. Da hadde jeg faktisk bønnfalt om å ligge på gangen. På dagtid derimot hadde det nok vært et like stort helvete å ligge på gangen, som på natten med en haug snorkende personer.

Anonymkode: 1eb1d...eaf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo derfor man sier at de sykeste pasientene har det best hjemme, eller til nøds på sykehjem. 

Anonymkode: bcc8b...95a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, EvaLena skrev:

Jeg har ligget på gangen på sykehus. Etterhvert ble jeg trillet inn på ett kontor og en gardin ble satt foran sengen min. Legen hadde tlf samtaler og dikterte mens jeg lå der. Jeg kunne høre alt helt klart, så jeg visste hva flere pasienter feilte og videre behandling.

Der ble taushetsplikten brutt så det holder ja 😳

samme skjer på flermannsrom da, for å forhindre dette må alle inn på enkeltrom, dit er det ganske langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow, det er jo nesten mer kritikkverdig det, enn at folk må ligge på gangen! Et svært alvorlig brudd på taushetsplikten.

Anonymkode: e85e6...a0a

hva tror du skjer på helt vanlige flermannsrom da? Sist jeg lå på sykehuset kom legen inn til hun på andre siden av gardinen og la ut om hvordan operasjon hennes hadde gått, hvilke prognoser hun hadde etc. en gardin stopper ikke så mye lyd...

Endret av Puny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Puny skrev:

hva tre du skjer på helt vanlige flermannsrom da? Sist jeg lå på sykehuset kom legen inn til hun på andre siden av gardinen og la ut om hvordan operasjon hennes hadde gått, hvilke prognoser hun hadde etc. en gardin stopper ikke så mye lyd...

De skal bruke hørselvern på de andre pasientene. Dette har flere sykehus startet med nå. Det burde være et minstekrav.

 

 

Men å velge mellom 4 mannsrom og gangen er jo pest eller kolera. Jeg hører til Kalnes og her er det bare enerom. Men det ligger fortsatt folk på gangen. Når jeg lå på sykehuset så lå det folk og spydde i gangen, da sa jeg at jeg kunne bytte med den personen, men han skulle flyttes så det trengtes ikke. Det er en skam at sykehusene er så små og ikke bygges ut. Så mye penger som brukes på masse tull og byråkrati. 

Anonymkode: 30031...2d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De skal bruke hørselvern på de andre pasientene. Dette har flere sykehus startet med nå. Det burde være et minstekrav.

 

 

Men å velge mellom 4 mannsrom og gangen er jo pest eller kolera. Jeg hører til Kalnes og her er det bare enerom. Men det ligger fortsatt folk på gangen. Når jeg lå på sykehuset så lå det folk og spydde i gangen, da sa jeg at jeg kunne bytte med den personen, men han skulle flyttes så det trengtes ikke. Det er en skam at sykehusene er så små og ikke bygges ut. Så mye penger som brukes på masse tull og byråkrati. 

Anonymkode: 30031...2d0

i all verden, så ikke bare skal man ligge på et flermannsrom, men man skal bli påprakket å ligge med hørselsvern også? Som om det hjelper? Alle kan jo ta av seg et hørselsvern også, de står vel neppe over å ser på. Folk kan ha store smerter og så skal de bli nødt til å kle på seg et hørselsvern? Merkelig løsning...

Anonymkode: 7b236...fe8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, WubWub said:

Ser ikke for meg at det er mulig å bli så syk at man ikke kan nyte synet av skjønne piker og kvinneben. Såfremt man ikke er klinisk hjernedød så er det du skisserer en faktisk umulighet. 

Hvordan i all verden ser du kvinnebena under de vide sykepleiersuniformsbuksene?

Anonymkode: 215e8...fbc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i all verden ser du kvinnebena under de vide sykepleiersuniformsbuksene?

Anonymkode: 215e8...fbc

Om pikene er formfulle så klistrer jo buksene seg til de lekre og smekre bena

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...