Gå til innhold

Å ligge på gangen på sykehus


Gjest N-Nøff

Anbefalte innlegg

Det verste på Ahus er at det ikke er regnet med gangpasienter og dermed ikke toaletter i korridorene på sengepost. Hadde vært skikkelig digg sist jeg lå der, om jeg måtte inn på et sengerom hvor folk sov og bruke deres bad til å kaste opp. 10 ganger den ene natten...heldigvis var det ikke gangpasienter da jeg var der, for det hadde ikke vært digg å få noen inn på rommet heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ligger du på sykehuset er du for syk til å tenke på om du ligger på gsngen eller ikke. Vi skal være glad vi får hjelp her i Norge, og ikke ta helsevesenet forgitt.

Anonymkode: 57d60...54c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi må ligge på gangen driter politikerne i. Blir de selv syne eller nære pårørende så bruker de privat sykehus. Om noe skulle skje akutt å de må på vanlig sykehus, så får de eget rom. Da må vi vanlige folk ut på gangen for å gi plass.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og likevel vil høyresiden sentralisere. Legge ned lokalsykehus. Da skal man få se mange gangpasienter, da.

Anonymkode: 34d65...e6d

Kan du dokumentere dette? Jeg kjenner ikke til noen ønske om sentralisering hos politikere.

Dog ønsker helseforetakene ofte at ikke alle sykehus har alle behandlinger. Dette skyldes flere ting, som f eks å sikre at fagpersonalet har god nok kunnskap og erfaring for å drive en behandling. Vil du helst bli hjerteoperert av en som har en operasjon hver fjortende dag eller en som har fire operasjoner om dagen? Jeg reiser gjerne 20 min lengre i ambulansen om det gjør at jeg har større sannsynlighet for å bli frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan man takler det å ligge på gangen kan jo være veldig individuelt, avhengig av hva man feiler om hvordan man er som person. Jeg har bare vært på sykehus i forbindelse med graviditet og fødsel, og har aldri ligget på gangen. Men selv da ble jeg overrasket over hvor mye lyd det var på et sykehus hele natta, selv om døra til gangen var lukket. Å skulle sove på gangen der jeg var ville vært et stort problem for meg. For noen går det helt sikkert fint, men om man er syk og har problemer med søvn, blir man jo ikke akkurat fortere frisk. Og jeg tenker på viktigheten av generell hvile for en del også. Folk er jo på sykehus av en grunn, noe som betyr at restitusjon og hvile blir enda viktigere for dem enn for friske folk.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen her nevner skjerming i forhold til hygiene. Man kan være så ekstrovert man bare vil, men de fleste foretrekker likevel å tisse, bæsje, spy, bli vasket, skiftet på, få stikkpiller og bli rektalundersøkt uten opptil et titalls tilskuere. 

Anonymkode: 8832a...58e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å sove på gangen oppleves forskjellig fra person til person, og kommer selvfølgelig an på grunn til at man er innlagt også. 
Jeg vet om mange som faktisk foretrekker sove på gangen, der det er jevnt med bråk, istedet for inne på rom hvor sykepleiere kommer å forstyrrer/vekker en. Mange sover bedre med jevn støy rundt seg, enn plutselige avbrudd, meg selv inkludert. 
Men selvfølgelig, det er langt i fra en ideel situasjon. 

Anonymkode: b4627...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Men hvordan man takler det å ligge på gangen kan jo være veldig individuelt, avhengig av hva man feiler om hvordan man er som person. Jeg har bare vært på sykehus i forbindelse med graviditet og fødsel, og har aldri ligget på gangen. Men selv da ble jeg overrasket over hvor mye lyd det var på et sykehus hele natta, selv om døra til gangen var lukket. Å skulle sove på gangen der jeg var ville vært et stort problem for meg. For noen går det helt sikkert fint, men om man er syk og har problemer med søvn, blir man jo ikke akkurat fortere frisk. Og jeg tenker på viktigheten av generell hvile for en del også. Folk er jo på sykehus av en grunn, noe som betyr at restitusjon og hvile blir enda viktigere for dem enn for friske folk.

Ja, man risikerer flere liggedøgn per pasient ved korridorpasienter.

For å kunne sove på sykehus, vil jeg antagelig måtte bruke sovemedisiner. Men ikke på harde møkka om de hadde fått dopet ned meg som korridorpasient. Man har også problemet med at det ikke går å få ladet mobil o.l. da det ikke er stikkontakter i gangene i nærheten av sengene, og at det ikke er mulighet til å låse inn verdisaker i nærheten av seng. Å skulle hatt visit eller stell liggende på gang hadde jeg ikke gått med på, da visit på gang er brudd på taushetsplikt og stell bak et lite skjermbrett også må være brudd på pasientrettighetene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker helt umenneskelig å ligge på gangen! Helt sprøtt at det er sånne u-landstilstander i Norge. Nei, her må det brukes mer penger på helse! Føler vi sparer oss til fant på sykehus :(

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sykepleier på en avdeling hvor vi nesten alltid har korridorpasienter så må jeg innrømme det egentlig er helt greit. Jeg delte oppfatningen om at dette var fælt før jeg faktisk jobbet med det selv.

- Overraskende mange ønsker faktisk å ligge på gangen, og velger dette frivillig. Mange vil heller ha dette enn dobbeltrom. Alle enerommene våre går dessverre (og heldigvis) bort til de sykeste/skjøreste pasientene, samt blir gjort om til isolat, så det er skjeldent aktuelt med enerom for noen som helst.

- Vi er så vant til dette med korridorpasienter at vi har gode rutiner for støy i gang på nattestid, legesamtaler og undersøkelser blir gjort privat. Sliter man med å få sove får man faktisk tilbud om innsovningsmedisin, ørepropper, bli flyttet til en mer rolig del av gangen osv.

- Det viktigste er tross alt at man får god helsehjelp, ikke hvor man ligger hen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daryl Dixon

Jeg har aldri ligget lenge på gangen, enda jeg har vært mye syk og vært mye innlagt. Men lå kanskje 2 -3 timer en gang og ventet på flytting, og da klarte jeg så klart å kaste opp over meg selv og dyna. Måtte skifte og vaskes ute i gangen, skjermbrett er bare en vits. Hadde ikke sjans til å komme meg inn på et bad, ikke hadde jeg nok klær til å gå rundt i gangen eller. Og folk stopper og ser, sikkert ut av ren refleks og uten å tenke seg om. Andre pasienter og spesielt pårørende stoppet og kommenterte. Var jo så klart på dagtid og mye folk, hadde det enda vært natt og ikke andre folk der. Det er veldig lite verdig å føle seg så blottlagt. Skjønner godt at folk reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt noe imot å ligge i gangen. Sikkert mye flott å titte på. Da tenker jeg spesifikt på spreke sykepleiere som tasser rundt i gangene. Bedre det enn å ligge på et rom og stirre i veggen hele dagen

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Rosalie skrev:

Ja, man risikerer flere liggedøgn per pasient ved korridorpasienter.

For å kunne sove på sykehus, vil jeg antagelig måtte bruke sovemedisiner. Men ikke på harde møkka om de hadde fått dopet ned meg som korridorpasient. Man har også problemet med at det ikke går å få ladet mobil o.l. da det ikke er stikkontakter i gangene i nærheten av sengene, og at det ikke er mulighet til å låse inn verdisaker i nærheten av seng. Å skulle hatt visit eller stell liggende på gang hadde jeg ikke gått med på, da visit på gang er brudd på taushetsplikt og stell bak et lite skjermbrett også må være brudd på pasientrettighetene.

Hvis man i det hele tatt får skjermbrett. Det morsomste er når de er tomme for det også. 

Anonymkode: 8832a...58e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke lov!

Ja jeg har ligget på gangen. En forferdelig opplevelse. Personvern blir brutt. Besøkende som ganer.  Selv med forheng prøver de å titte inn. Pasienter som rusler i korridor,gjester som er der...plagsomt. f...ikke greit å være på gangen når du må ha bekken eks. 

 

Anonymkode: e655a...112

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WubWub skrev:

Jeg hadde ikke hatt noe imot å ligge i gangen. Sikkert mye flott å titte på. Da tenker jeg spesifikt på spreke sykepleiere som tasser rundt i gangene. Bedre det enn å ligge på et rom og stirre i veggen hele dagen

Da har du ikke vært syk nok

Anonymkode: e655a...112

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nuttery skrev:

Som sykepleier på en avdeling hvor vi nesten alltid har korridorpasienter så må jeg innrømme det egentlig er helt greit. Jeg delte oppfatningen om at dette var fælt før jeg faktisk jobbet med det selv.

- Overraskende mange ønsker faktisk å ligge på gangen, og velger dette frivillig. Mange vil heller ha dette enn dobbeltrom. Alle enerommene våre går dessverre (og heldigvis) bort til de sykeste/skjøreste pasientene, samt blir gjort om til isolat, så det er skjeldent aktuelt med enerom for noen som helst.

- Vi er så vant til dette med korridorpasienter at vi har gode rutiner for støy i gang på nattestid, legesamtaler og undersøkelser blir gjort privat. Sliter man med å få sove får man faktisk tilbud om innsovningsmedisin, ørepropper, bli flyttet til en mer rolig del av gangen osv.

- Det viktigste er tross alt at man får god helsehjelp, ikke hvor man ligger hen. 

Dette tror jeg ikke på. At folk ønsker å ligge på gangen. Som sykepleier hadde du ikke skrevet noe sånt

Anonymkode: e655a...112

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ikke vært syk nok

Anonymkode: e655a...112

Ser ikke for meg at det er mulig å bli så syk at man ikke kan nyte synet av skjønne piker og kvinneben. Såfremt man ikke er klinisk hjernedød så er det du skisserer en faktisk umulighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, WubWub skrev:

Ser ikke for meg at det er mulig å bli så syk at man ikke kan nyte synet av skjønne piker og kvinneben. Såfremt man ikke er klinisk hjernedød så er det du skisserer en faktisk umulighet. 

Som vedkommende du siterer sier: da har du ikke vært syk nok. 

Anonymkode: 8832a...58e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som vedkommende du siterer sier: da har du ikke vært syk nok. 

Anonymkode: 8832a...58e

Jo. Jeg har vært lagt inn på sykehus flere ganger og jeg var syk nok, men som allerede nevnt hindret ikke dette meg i å titte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller gangen enn 4-mannsrom med en snakkesalig bergenser, en senil dame som spurte etter bussrutene halve natta og en som gikk ut for å røyke 3-4 ganger i timen.

Anonymkode: ee957...bea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...