Gå til innhold

Å ligge på gangen på sykehus


Gjest N-Nøff

Anbefalte innlegg

Gjest N-Nøff

Så en sak om det i en avis.. De skriver om det, så det må på én eller annen måte være aktuelt. Men det jeg reagerer på er at det ER en sak! 

Jeg har vært innlagt på sykehus mange ganger, og kan knapt huske å ikke ha ligget på gangen... Ja, det er slitsomt. Nei, du får ikke alltid sove. Det er mye mas og bråk.

Men finnes det voksne i Norge som faktisk tror at alle får et rom på sykehuset? Det er ikke sånn. For mange pasienter, for få rom - kabalen går ikke opp. 

På gangen får du i det minste opplevd noe sosialt liv istedet for å være sperret inne i et kaldt, nøytralt og depressivt avlukke som du ikke greier å komme deg ut av fordi du ikke må røre på deg... 

F.eks Ahus er eksperter på å legge folk på gangen. Det er bare sånn det funker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes sikkert ikke så mange folk som tror at alle får eget rom nei, alle har vel hørt om gangpasienter. 

Men det er da heller ikke poenget... Poenget er at det ikke BØR være sånn. Og da må man ta det opp, så det blir tatt på alvor og gjort noe med. På samme måte som at man tar opp voldtekter (det er neppe noen som tror at voldtekter aldri finner sted): det er for å sette fokus på at dette må gjøres noe med, ikke for å informere folk om at dette faktisk skjer, for det vet alle fra før. 

Anonymkode: 429e5...2e4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det finnes sikkert ikke så mange folk som tror at alle får eget rom nei, alle har vel hørt om gangpasienter. 

Men det er da heller ikke poenget... Poenget er at det ikke BØR være sånn. Og da må man ta det opp, så det blir tatt på alvor og gjort noe med. På samme måte som at man tar opp voldtekter (det er neppe noen som tror at voldtekter aldri finner sted): det er for å sette fokus på at dette må gjøres noe med, ikke for å informere folk om at dette faktisk skjer, for det vet alle fra før. 

Anonymkode: 429e5...2e4

Alle vet ikke det. Og det kan faktisk ikke gjøres noe med, for alt avhenger av hvor fort en pasient blir frisk. De kan da ikke risikere å bli sittende med masse rom so  ikke brukes, i tilfelle det kommer ekstra mange en dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ligget på gangen på sykehus. Etterhvert ble jeg trillet inn på ett kontor og en gardin ble satt foran sengen min. Legen hadde tlf samtaler og dikterte mens jeg lå der. Jeg kunne høre alt helt klart, så jeg visste hva flere pasienter feilte og videre behandling.

Der ble taushetsplikten brutt så det holder ja 😳

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Neinøff skrev:

Alle vet ikke det. Og det kan faktisk ikke gjøres noe med, for alt avhenger av hvor fort en pasient blir frisk. De kan da ikke risikere å bli sittende med masse rom so  ikke brukes, i tilfelle det kommer ekstra mange en dag..

Det kan til en viss grad gjøres noe med, jo. Om det til enhver tid ligger folk på gangen, har de for få rom. At det avogtil må ligge noen på gangen, er ikke lett å gjøre noe med, men om man hver eneste dag har gangpasienter, så må man lage flere rom, jo. 

Anonymkode: 429e5...2e4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang lå jeg på gangen i 14 dager. 

Anonymkode: 30eed...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De bygger jo sykehusene for små, helt bevisst. 

Når de bygde Kalnes så skrøt de av at de hadde regnet ut hvor stort sykehuset måtte være i fremtiden, altså. Sykehuset var for lite fra dag 1! Han som regnet ut håper jeg har fått sparken.

Nye sykehus er ikke laget for korridorpasienter, så det er rett og slett ikke plass til dem. Det er ikke langt nok mellom dørene til at det skal gå en seng der på mange av avd. Og det går på mm at en seng kan trilles forbi en annen seng. Også kommer brannforskriftene da, de sier at ingen skal ligge på gangen. 

Man blir ikke frisk av å være korridorpasient. Det er bare slitsomt. I tillegg kommer all smitte. Nei fy. 

Anonymkode: 30031...2d0

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, EvaLena skrev:

Jeg har ligget på gangen på sykehus. Etterhvert ble jeg trillet inn på ett kontor og en gardin ble satt foran sengen min. Legen hadde tlf samtaler og dikterte mens jeg lå der. Jeg kunne høre alt helt klart, så jeg visste hva flere pasienter feilte og videre behandling.

Der ble taushetsplikten brutt så det holder ja 😳

Wow, det er jo nesten mer kritikkverdig det, enn at folk må ligge på gangen! Et svært alvorlig brudd på taushetsplikten.

Anonymkode: e85e6...a0a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan til en viss grad gjøres noe med, jo. Om det til enhver tid ligger folk på gangen, har de for få rom. At det avogtil må ligge noen på gangen, er ikke lett å gjøre noe med, men om man hver eneste dag har gangpasienter, så må man lage flere rom, jo. 

Anonymkode: 429e5...2e4

Ja, om pågangen er sånn hele tiden bør de utvide, men stort sett varierer det. Og så må de få penger til å utvide, og hva skal det gå utover av andre fellesgoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De bygger jo sykehusene for små, helt bevisst. 

Når de bygde Kalnes så skrøt de av at de hadde regnet ut hvor stort sykehuset måtte være i fremtiden, altså. Sykehuset var for lite fra dag 1! Han som regnet ut håper jeg har fått sparken.

Nye sykehus er ikke laget for korridorpasienter, så det er rett og slett ikke plass til dem. Det er ikke langt nok mellom dørene til at det skal gå en seng der på mange av avd. Og det går på mm at en seng kan trilles forbi en annen seng. Også kommer brannforskriftene da, de sier at ingen skal ligge på gangen. 

Man blir ikke frisk av å være korridorpasient. Det er bare slitsomt. I tillegg kommer all smitte. Nei fy. 

Anonymkode: 30031...2d0

Man blir jo frisk av det. Jeg ble ikke bedre da jeg ble trillet inn på et rom. Derimot ble jeg ensom, deprimert og fikk skader psykisk av å være såpass isolert. 

Det eneste besøket jeg fikk var av leger og sykepleiere som kom og påførte meg smerte.

Noen ganger familie, men stort sett lå en der aleine på rommet. Deppa. Da var det på én måte bedre å "se verden" på gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Neinøff skrev:

Ja, om pågangen er sånn hele tiden bør de utvide, men stort sett varierer det. Og så må de få penger til å utvide, og hva skal det gå utover av andre fellesgoder?

Tja, jeg for min del hadde sett at mesteparten av det som går til kunstnerlønn og kunst i det offentlige rom hadde gått til helsevesenet/skole i stedet, for eksempel... Her i byn har det gått med millioner til noen neonlys som ser ut som dårlig opphengt julepynt som blafrer forbi inni noen bybanetunneler. 

Anonymkode: 429e5...2e4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Neinøff skrev:

Man blir jo frisk av det. Jeg ble ikke bedre da jeg ble trillet inn på et rom. Derimot ble jeg ensom, deprimert og fikk skader psykisk av å være såpass isolert. 

Det eneste besøket jeg fikk var av leger og sykepleiere som kom og påførte meg smerte.

Noen ganger familie, men stort sett lå en der aleine på rommet. Deppa. Da var det på én måte bedre å "se verden" på gangen.

Det er din personlige preferanse, som du nok er ganske alene om å ha. De fleste vil absolutt ikke ligge på gangen når de er syke. 

Anonymkode: 429e5...2e4

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tja, jeg for min del hadde sett at mesteparten av det som går til kunstnerlønn og kunst i det offentlige rom hadde gått til helsevesenet/skole i stedet, for eksempel... Her i byn har det gått med millioner til noen neonlys som ser ut som dårlig opphengt julepynt som blafrer forbi inni noen bybanetunneler. 

Anonymkode: 429e5...2e4

Du, ja.. for en kunstner stiller det seg annerledes 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest N-Nøff
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er din personlige preferanse, som du nok er ganske alene om å ha. De fleste vil absolutt ikke ligge på gangen når de er syke. 

Anonymkode: 429e5...2e4

Nei, det er jo ikke optimalt. Du mener at jeg er den eneste i Norge som ikke er introvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ligget på gangen i dagevis. Hadde kun et sånn avlukke rundt sengen. Var ikke så verst egentlig :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Neinøff skrev:

Nei, det er jo ikke optimalt. Du mener at jeg er den eneste i Norge som ikke er introvert?

Hvor har jeg sagt det? Man trenger ikke være introvert for å mislike å ligge på gangen når man er syk og skral. 

Anonymkode: 429e5...2e4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde ikke fungert for meg. Jeg har en sykdom som gjør at jeg er våken store deler av natta, og da vil jeg måtte kunne ha på lys, se TV, opp å gå, og ofte er eneste trikset for å få sove igjen en lang glovarm dusj. I tillegg gjør sykdommen at jeg blir dårligere av mye støy, da jeg ikke klarer å filtrere ut støy, synsinntrykk etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og likevel vil høyresiden sentralisere. Legge ned lokalsykehus. Da skal man få se mange gangpasienter, da.

Anonymkode: 34d65...e6d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rosalie skrev:

Hadde ikke fungert for meg. Jeg har en sykdom som gjør at jeg er våken store deler av natta, og da vil jeg måtte kunne ha på lys, se TV, opp å gå, og ofte er eneste trikset for å få sove igjen en lang glovarm dusj. I tillegg gjør sykdommen at jeg blir dårligere av mye støy, da jeg ikke klarer å filtrere ut støy, synsinntrykk etc.

Men de driter dessverre i hva som funker for deg. Får du plass på gangen, så får du plass på gangen og må bare deale med det. 

Anonymkode: 30eed...1c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og likevel vil høyresiden sentralisere. Legge ned lokalsykehus. Da skal man få se mange gangpasienter, da.

Anonymkode: 34d65...e6d

Villet politikk. Målet er å kjøre sykehusene så hardt i grøfta at de kan si, "Se, dette funker ikke, nå må vi privatisere for å få et fungerende helsevesen!"

Anonymkode: ff039...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...