Gå til innhold

Hvor er rotet hen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Driver å søker etter inspirasjon på div interiørforum på facebook og instagram. Det som slår meg er at alle har det så "rent". Det er ikke noe hverdagsrot. (Ja, jeg vet at de selvsagt ikke tar bilder der det er rotete, og rydder først), men ofte så ser det ikke ut som om det har vært så mye rot der fra før heller. Hvor har dere rotet deres? Nå tenker jeg på sånn små irriterende ting som bare dukker opp og plutselig er der, men som man kan trenge innimellom. Penner, blader, reklame/post, ungenes dill, annet dill. For eksempel med tvbenken så har jeg en stor boks til ladere. Ser ikke pent ut, men er ikke dører i min tvbenk. (Skal byttes ut snart). Har bokser til oppbevaring, men sniker seg frem småting hele tiden. 

Her har det meste fast plass, men skal innrømme at jeg har en roteskuff der jeg legger de små tingene, som jeg ikke aner hvor jeg skal ha, eller ikke rekker å legge noe sted. Den skuffen inneholder alt fra penner til fine perler som har ramlet av en genser liksom. Hva gjør man med alt sånt? Prøver å ha rotefrie flater, men etter en travel dag er det ikke så lett :P Må visst skjerpe meg. Men hvor er rotet deres? Kaster dere underveis? Jeg kaster jo selvsagt reklame etter jeg har lest den, men ikke alltid jeg får lest den med en gang den kommer, og da ligger den bare der på bordet. 

Anonymkode: 74fa1...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det lurer jeg og på. Jeg har nøyaktig det samme problemet. Jeg handler en del lunsj og andre varer i jobbsammenheng hvor jeg må ta vare på kvitteringer for å få utgifter refundert, samt at det kommer post og blader. Det FLYTER overalt hele tiden. Jeg synes jeg rydder det bort hele tiden, men så tar det 2-3 dager og de er tilbake. Har prøvd å lage til en egen skuff til å ha slikt rot i, men da blir det til slutt bare en rotehaug med kvitteringer der jeg senere må ta alle opp og sortere på nytt likevel. Nå skal det sies at jeg er litt mer rotekopp enn andre, da.

Jeg ser også det samme som du sier i boligannonser. Gjerne små 1-romsleiligheter. Det ser så rent og elegant ut, som å komme inn på et flott hotellrom. Det er ikke måte på hvor koselig de har fått det med den lille plassen, og man tenker "Heeer kan jeg bo". Men.... Hvor oppbevarer de tingene? Hvor har de PCen? Har de bare 1 sett klær? For alle mindre fine men praktiske oppbevaringsmøbler er fjernet og erstattet med noe jålete og upraktisk som en pidestall med en duk og blomster på. Jeg lurer også på om slike interiørblader og blogger også fokuserer litt for mye på det estetiske for å holde folk interessert og ikke bryr seg om det praktiske.

Personlig så har jeg en TV benk med litt skuffer i, samt at jeg har et bord med 2 plan på. Så det er en slik rotehylle under som man kan slenge ting fort og gale under. Men det er bare overflaterydding, for dette må jo frem og sorteres og tørkes støv av det og.

Anonymkode: 4d063...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke rot, roter ikke. Har en boks med diverse småting og papirer, men det ligger ryddig og oversiktlig oppi der. En plass for alt og alt på sin plass. Ustrukturerte folk + for mange ting (dvs ræl) = rot. 

Anonymkode: ae7da...905

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke rot, roter ikke. Har en boks med diverse småting og papirer, men det ligger ryddig og oversiktlig oppi der. En plass for alt og alt på sin plass. Ustrukturerte folk + for mange ting (dvs ræl) = rot. 

Anonymkode: ae7da...905

Men bruker du ikke ting daglig? Jeg må ha en penn på stuebordet, jeg bruker pennen fort ti ganger på en kveld. Jeg må ha fjernkontroller der, har dessverre hele tre stk. Og så er det vannglasset, for jeg blir jo tørst, og må bruke det samme så det ikke bli for mye oppvask. Og mobilen, pcen og notatblokk. Ting man bruker svært jevnlig gjennom hele dagen. Har prøvd å ha bokser på bordet, men når jeg legger fra meg en penn, for så å bruke den igjen etter ti minutter så virker det litt meningsløst. 

Anonymkode: 802af...9b6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt må ha sin faste plass. Og det må legges på den plassen så fort som mulig! Og så må man ta en virkelig vurdering på hva man trenger og ikke trenger.

For eksempel: Man trenger ikke en hel roteskuff til penner og sakser. Man trenger to penner og en saks. Lag egen plass i roteskuffen til disse tre tingene. Suppler evt med en tusj. Kjøp egen kurv til å ha de kvitteringene i som du har i roteskuffen og fest dem sammen med et par binders. 

Ikke tenk at man trenger mer oppbevaring, tenk at man trenger færre ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men bruker du ikke ting daglig? Jeg må ha en penn på stuebordet, jeg bruker pennen fort ti ganger på en kveld. Jeg må ha fjernkontroller der, har dessverre hele tre stk. Og så er det vannglasset, for jeg blir jo tørst, og må bruke det samme så det ikke bli for mye oppvask. Og mobilen, pcen og notatblokk. Ting man bruker svært jevnlig gjennom hele dagen. Har prøvd å ha bokser på bordet, men når jeg legger fra meg en penn, for så å bruke den igjen etter ti minutter så virker det litt meningsløst. 

Anonymkode: 802af...9b6

Synes ikke det kan kalles rot når du bruker det. Men når glasset settes i oppvaskmaskinen på kvelden, pc'en i hylla si og penn og blokk tilbake til plassen sin i skuffen, da er det ikke rotete :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må bli flinkere til å legge på plass ting. Og kaste alt man ikke trenger av de små tingene. Jeg er nok litt fæl til å tenke "om, hvis" jeg får bruk for det, så er det dumt å kaste det. Nei, her skal roteskuffen bort! Men lurer fortsatt på hvor folk oppbevarer alt mulig... og har ikke folk barn? Mine barn har orden, de rydder i oppvaskmaskinen, rydder jakker og sko og leker, men allikevel er det Alltid en eller annen småting igjen..  

Anonymkode: 74fa1...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjøper da oppbevaringsmuligheter, og så er man ikke så lat at man ikke orker gå 1,5 m til en skuff for å hente seg en penn når man trenger den.... 

Vi har masse skuffer og skap, og bokser til å systematisere tingene inni dem. Så vi har aldri ting liggende og slenge. Penn? Det bruker jeg tilnærmet lik aldri, men vi har penner liggende i en skuff i stuen. Altså koster det meg 5 kalorier å reise meg og hente den. Vannglass? Det har jeg som regel på kjøkkenet, så reiser jeg meg og drikker når jeg tørst. Tar jeg med meg tekopp o.l. inn på stuebordet, ryddes den på plass når jeg neste gang reiser meg og går forbi kjøkkenet (eller jeg går ens og ærend og setter den på plass). Vi har neitakk til reklame, så sånt får vi ikke, og post åpnes som regel med en gang, eller legges i en egen skuff om det er til partneren og vedkommende ikke er hjemme for å åpne det. 

Nettbrett, ladere, osv, bruker jo ikke 24/7, så jeg ser ikke at det er vondt og vanskelig å ha det i en skuffe/skap på stuen og så rett og slett reise seg og gå de to metrene for å hente det når det skal brukes. 

Om man MÅ ha alt man kanskje kommer til å bruke innen armlengdes avstand, er man rett og slett lat. Man har ikke vondt av å reise seg for å finne ting, tvert imot. 

Anonymkode: d2681...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer er veldig pirkete på rot så her har alt en fast plass. Feks med en penn, er man ferdig med å bruke den så er den tilbake i skuffen. Skal man bruke den igjen en time etterpå så må man bare hente den. Her har hver minste lille ting en fast plass. På bod og vaskerom er alt delt inn med lapper på seg. Alle hyller er organisert etter hva vi bruker mest. 

Har vokst opp i et skikkelig rotehus hvor man aldri vet hvor man har noe så syns det er deilig å ha det som nå.

Anonymkode: f3b9c...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp mer oppbevaringsplass, gå heller gjennom ting og kast/gi bort/selg. Man tenker ofte "den kan jeg få bruk for senere" osv, men gjør man virkelig det? Hvis den har ligget i skuff/bod ubrukt det siste året/de siste 3 mnd, så blir det heller aldri brukt. Kast/gi bort eller selg det. 

Jeg rydder jevnlig opp her hjemme. Tar frem en søppelsekk og går gjennom alt jeg har. Rom for rom. Har mye mindre ting nå etter å ha startet opprydding for 2 år siden, alt har sin plass, jeg føler det er lett å holde det ryddig og rent, og det gjør hverdagen lettere. Føler meg lykkeligere med mindre ting, og mindre skal det bli. Må nå ta en ny runde i papirene mine, for de hoper seg lett opp! :)

 Men jeg tenker de fleste hjem har en rote skuff, eller en bod de legger rotet sitt i. Penner, viskelær, saks osv har jeg i et penalhus. Fast plass i vesken sammen med notatblokk :) 

I starten var det vanskelig å kaste ting, for jeg tenkte "jeg får sikkert bruk for den senere". Fant frem en eske, fylte den opp med ting jeg hadde den tanken med, satte den vekk. Ga meg en frist på 1 måned. Hvis jeg ikke sjekket boksen iløpet av 1 mnd, går hele boksen ut med tingene i, uten lov til å gå gjennom det. Savnet jeg ingenting av det som lå oppi iløpet av 30 dager, ikke tenkte på det osv, så ble det kastet. Etter det var det lett å kaste ting. Og jeg har ALDRI savnet disse tingene i ettertid. 

Alle rom skal få gjennomgå igjen snart! Absolutt alt skal få gjennomgå. En ny runde fjerning av ting, og jeg ELSKER det! Elsker å rydde opp og føle på den gode følelsen. Rydder på den måten 2 ganger i året. På våren og høsten :) 

Det som har fungert hos meg er rydding, alt har sin plass. Organisering osv. Jeg har barn, en jente på 6 år. Hun har lekene på rommet sitt. Ønsker hun å leke i stua, må hun rydde opp etter seg og sette lekene tilbake på plass når hun er ferdig. I gangen har vi hver vår kurv til å legge votter, ullsokker, fleece, ull, luer, osv i. Og en felleskurv til refleksvester og andre ting. På gulvet,nederst har vi en gjennomsiktig boks fra europris, plastboks med lokk. Den fylles opp med ute ting. For eksempel; Fotballer, leggbeskyttere, badminton, rulleskøyter, hjelm osv. Ute klær, jakker, dress, osv henger på kleshenger over. Har gardin foran, så gangen får et ryddig og pent uttrykk.Øverst har vi 2 kurver som fylles opp med sesongsko. Når våren/sommeren er her, legger vi bort vinterskoene i den kurven og tar ut sommersko/vårsko osv. Liten gang :) 

Reglene er enkle; Min datter har ansvar for sine ting, og må legge sine ting på riktig plass. Jeg har ansvar for mine egne ting og legge disse på sin plass. På den måten holdes det ryddig og fint her hjemme :) Må av og til mase litt på gullet, for at ting skal bli gjort, men jeg maser sjeldent nå, for hun vet det lønner seg å gjøre det og bli ferdig med det. Fikk kjeft av henne her om dagen, fordi jeg ikke hadde satt på plass skoene mine i skohyllen :fnise: Rett skal være rett :klemmer:

Husk at interiørmagasiner ofte viser hjem fra unge mennesker, og de eier jo så og si ingenting :) De har klær og eventuelle ting til hobby, skole osv. Men de har det som oftest lettere å holde det rydding, eie lite. Men så finnes det jo superflinke voksne som bare eier det de trenger. Og ikke noe mer enn det. Og da er det jo lett å holde det ryddig og alt har sin plass. 

Leste en artikkel her om dagen, om det å eie ting. Man har ikke bruk for halvparten av det man eier. Over halvparten. Skal se om jeg finner det igjen! :) 

Endret av Minlillesky
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det lurer jeg og på. Jeg har nøyaktig det samme problemet. Jeg handler en del lunsj og andre varer i jobbsammenheng hvor jeg må ta vare på kvitteringer for å få utgifter refundert, samt at det kommer post og blader. Det FLYTER overalt hele tiden. Jeg synes jeg rydder det bort hele tiden, men så tar det 2-3 dager og de er tilbake. Har prøvd å lage til en egen skuff til å ha slikt rot i, men da blir det til slutt bare en rotehaug med kvitteringer der jeg senere må ta alle opp og sortere på nytt likevel. Nå skal det sies at jeg er litt mer rotekopp enn andre, da.

Jeg ser også det samme som du sier i boligannonser. Gjerne små 1-romsleiligheter. Det ser så rent og elegant ut, som å komme inn på et flott hotellrom. Det er ikke måte på hvor koselig de har fått det med den lille plassen, og man tenker "Heeer kan jeg bo". Men.... Hvor oppbevarer de tingene? Hvor har de PCen? Har de bare 1 sett klær? For alle mindre fine men praktiske oppbevaringsmøbler er fjernet og erstattet med noe jålete og upraktisk som en pidestall med en duk og blomster på. Jeg lurer også på om slike interiørblader og blogger også fokuserer litt for mye på det estetiske for å holde folk interessert og ikke bryr seg om det praktiske.

Personlig så har jeg en TV benk med litt skuffer i, samt at jeg har et bord med 2 plan på. Så det er en slik rotehylle under som man kan slenge ting fort og gale under. Men det er bare overflaterydding, for dette må jo frem og sorteres og tørkes støv av det og.

Anonymkode: 4d063...d72

Min lille leilighet på 45 kvm så temmelig bra ut i boligannonse og visning. Men da er det bra ryddet også. Ting og tang tatt vekk og pakket i esker. Under fotografering så var der et par ting som stod i et annet rom i det bildet ble tatt. Jeg hadde bl a fugl den gangen. Flyttet tilbake etterpå. Så det er forskjell på en boligannonse og hvordan vedkommende normalt har det hjemme. Du vil jo vise boligen fram fra sin beste side. 😉

 

Anonymkode: 871b6...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men bruker du ikke ting daglig? Jeg må ha en penn på stuebordet, jeg bruker pennen fort ti ganger på en kveld. Jeg må ha fjernkontroller der, har dessverre hele tre stk. Og så er det vannglasset, for jeg blir jo tørst, og må bruke det samme så det ikke bli for mye oppvask. Og mobilen, pcen og notatblokk. Ting man bruker svært jevnlig gjennom hele dagen. Har prøvd å ha bokser på bordet, men når jeg legger fra meg en penn, for så å bruke den igjen etter ti minutter så virker det litt meningsløst. 

Anonymkode: 802af...9b6

Jeg legger ting på plassen sin etter jeg har brukt dem. Det er vel ikke mer menngsløst å legge den pennen oppi en bolle/boks/brett enn rett på bordet, du har vel ikke et usedvanlig enormt salongbord? Ellers kan du vel sette den fast på notatblokka. Har du alle småting samlet på ett sted blir det straks mindre rotete. Et vannglass og en pc som er i bruk anser jeg ikke som rot per se. (Selv har jeg vannmugge og glass på et brett på skjenken.) 

Anonymkode: ae7da...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke synlig rot så jeg må ha steder å legge ting som gjør at det ikke synes, men fremdeles er lett tilgjengelig. F.eks. har vi stuebord med skuffer, der kan jeg ha notatblokk, penn, saks, teip, ladeledninger, fjernkontroller som ikke er i daglig bruk osv. Alt har sin plass i skuffer og skap og ting legges tilbake straks de er brukt (skal sies at de fire andre i familien ikke er like flinke til det samme). Man kan i grunnen aldri få nok lagringsplass. Skal noe være synlig må det være fordi det er nyttig eller pent å se på. Selvsagt har vi litt rot vi også, og om kvelden etter at barna har lekt i stua hele dagen ser det virkelig ikke ut, men det ryddes før de legger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Arkana skrev:

Jeg liker ikke synlig rot så jeg må ha steder å legge ting som gjør at det ikke synes, men fremdeles er lett tilgjengelig. F.eks. har vi stuebord med skuffer, der kan jeg ha notatblokk, penn, saks, teip, ladeledninger, fjernkontroller som ikke er i daglig bruk osv. Alt har sin plass i skuffer og skap og ting legges tilbake straks de er brukt (skal sies at de fire andre i familien ikke er like flinke til det samme). Man kan i grunnen aldri få nok lagringsplass. Skal noe være synlig må det være fordi det er nyttig eller pent å se på. Selvsagt har vi litt rot vi også, og om kvelden etter at barna har lekt i stua hele dagen ser det virkelig ikke ut, men det ryddes før de legger seg.

Dette hadde kanskje løst hele mitt problem ;)

Anonymkode: 802af...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til er en særdeles fornøyd med seg selv. Som når en leser i denne tråden der innsendere avslører at de lider av alvorlig rydde- og kastemani, ren patologi. Da dukker fariseeren fram: Takk for at jeg ikke er som dem!
Noe orden må det være, ellers finner en ikke det en trenger innen rimelig tid. For eksempel har jeg over 120 m med bøker, og da blir det håpløst å finne én bestemt uten at det fins litt systematikk. Det problemet øker kvadratisk. 
Ting en ofte har bruk for, må være lett å få tak i, det minimerer tapstid. Og lettest er det å få tak i er det om det ligger framme og ikke er gjemt bort.
Fornuften tilsier altså at ting helst ikke skal stues boret, så da gjenstår bare at fornuften kan overvinne mentale tvangstanker om at "rot" ser så stygt ut. 

Anonymkode: 24699...42f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette hadde kanskje løst hele mitt problem ;)

Anonymkode: 802af...9b6

:tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppbevaring av småting er alltid en utfordring, syns jeg, spesielt når man har barn. Det som hjelper oss veldig er en roteskuff i en skjenk i stua. Der har vi alle småting vi trenger i hverdagen, som ladere, penner o.l. Og så har vi et hyllesystem i gangen, hvor den ene er viet til småting. Små kroker til å henge alle nøkler på siden, og mulighet for å legge fra seg lommebok eller andre småting.

Problemet vårt nå er papirer. Reklame leses og kastes med en gang, mens nye aviser har fast plass i en hylle i et avlastningsbord i stua. Men diverse papirer blir fort liggende i en haug på spisebordet eller skjenken, eller det flyttes til en ny haug på kommode på soverommet. Vanligvis har vi et gjesterom/kontor, hvor alt sånt kontor-relatert har sin plass, men nå som kjelleretasjen og dette rommet er under oppussing, har vi et problem. Jeg syns heller ikke en kasse i stua løser problemet. 

Men, så blir jeg misunnelig på noen som akkurat har pusset opp kjøkken og spiseplass. De har stor kjøkkenøy, hvor de har montert en hylle med skap under benken på den ene siden mot spiseplassen. Der er det litt plass mellom benken og skapene under, hvor de har stikkontakter. Så der kan de lade div ting nesten uten at det syns, i tillegg til at de har lave, fine bokser til papirer, ladere som ikke er i bruk m.m. Lett tilgjengelig, men nesten usynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Av og til er en særdeles fornøyd med seg selv. Som når en leser i denne tråden der innsendere avslører at de lider av alvorlig rydde- og kastemani, ren patologi. Da dukker fariseeren fram: Takk for at jeg ikke er som dem!
Noe orden må det være, ellers finner en ikke det en trenger innen rimelig tid. For eksempel har jeg over 120 m med bøker, og da blir det håpløst å finne én bestemt uten at det fins litt systematikk. Det problemet øker kvadratisk. 
Ting en ofte har bruk for, må være lett å få tak i, det minimerer tapstid. Og lettest er det å få tak i er det om det ligger framme og ikke er gjemt bort.
Fornuften tilsier altså at ting helst ikke skal stues boret, så da gjenstår bare at fornuften kan overvinne mentale tvangstanker om at "rot" ser så stygt ut. 

Anonymkode: 24699...42f

For meg er ikke rot lik mange ting. Rot er når tingene ikke har in plass. Når 120m bøker står i hylla er det ikke noe problem. Når 120m bøker er på kjøkkenet, i stua, i boden og flyttes rundt mellom spisestue og kjøkken og soverom, det er da det er rot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stuebord med sånn hylle under, der havner data, litt bøker osv. Syntes ikke når du står. TV-benken har skuffer nederst og bokhylle over. I skuffene er det strikketøy, pledd fra sofaen, og alt annet krimskrams. Generelt unngår jeg å ha mye pynteting, kjøper ikke ekstra oppbevaringsplass, kvitter meg med ting med en gang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...