Gå til innhold

Hvilken uttalelse av ord hater du?


Grovmel

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ev med mjølk :Nikke:

Anonymkode: 1b864...23a

Eg drikk han nokre gongar med noko blankt oppi, men ikkje sei det til nokon! ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Arabella skrev:

Eg drikk han nokre gongar med noko blankt oppi, men ikkje sei det til nokon! ;)

Løyndomen din er trygg hjå meg! :Knegg:

Anonymkode: 1b864...23a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Løyndomen din er trygg hjå meg! :Knegg:

Anonymkode: 1b864...23a

Det set eg ovleg pris på, skal du veta! :biggrin:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å uttale energi med g-lyd. Jeg vet det er den riktige uttalen, men det høres så dumt ut :rolleyes: 

Anonymkode: a7813...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å uttale energi med g-lyd. Jeg vet det er den riktige uttalen, men det høres så dumt ut :rolleyes: 

Anonymkode: a7813...8a4

Hvordan uttaler du "energisk"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke skjønner forskjell på dialektord og ord som faktisk sies feil. Det er irriterende det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Arabella skrev:

Hvordan uttaler du "energisk"?

Med g-lyd. Samme lyd som man skal bruke i energi. Som sagt så sier jeg jo at det er riktig å si det på den måten, men at jeg syns det høres teit ut. 

Anonymkode: a7813...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baguette uttalt som det skrives. Første gang jeg hørte det trodde jeg vedkommende prøvde å være morsom, men virker å være veldig vanlig uttale mange steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biblotek, poleti, sjokelade, baguette med tydelig u (og andre franske ord som antrekå for entrecôte, pomfri for pommes frites og bærné for bearnaise), bronsje (hvor får de inn den sj-lyden?), sj-lyd i stedet for kj-lyd i ord (jeg skal på sjiosken for å sjøpe sjylling). Men oftere irriterer jeg meg over feil bruk av ord heller enn feil uttale, f.eks. folk som ikke skjønner forskjell på han/ham, hun/henne, da/når o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2018 den 20.18, Grovmel skrev:

Jeg er sikkert ganske sær, men enkelte ganger blir jeg litt irritert av pingleting, som uttalelser av ord.

 

Så nettopp på tvn og der var det en sånn finnanskar som sa "pengøør" Common, det heter penger. Hørte også en som sa "prudukt" til produkt x antall ganger. Jeez. 

 

Er det andre som også får fnatt av mikro bagateller om ord, som for eksempel dette?

KePchup

KaKKao

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med g-lyd. Samme lyd som man skal bruke i energi. Som sagt så sier jeg jo at det er riktig å si det på den måten, men at jeg syns det høres teit ut. 

Anonymkode: a7813...8a4

Ugh helt enig med deg! Energi høres helt merkverdig ut for meg. Her sier jeg faktisk "enærsji" (er ikke så flink til å skrive fonetisk) selv om jeg vet det er feil. Men det har faktisk ikke alltid vært feil! I tidligere utgave ar bokmålsorboken var både "g" uttalen og "sj" uttalen lov. G ble regnet som hoveduttalen, og etter hvert ble "sj" versjonen fjernet helt fra ordboken. Men akkurat dette ordet klarer jeg ikke uttale rett uansett hva,blir helt feil for meg.

Anonymkode: 2d694...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ugh helt enig med deg! Energi høres helt merkverdig ut for meg. Her sier jeg faktisk "enærsji" (er ikke så flink til å skrive fonetisk) selv om jeg vet det er feil. Men det har faktisk ikke alltid vært feil! I tidligere utgave ar bokmålsorboken var både "g" uttalen og "sj" uttalen lov. G ble regnet som hoveduttalen, og etter hvert ble "sj" versjonen fjernet helt fra ordboken. Men akkurat dette ordet klarer jeg ikke uttale rett uansett hva,blir helt feil for meg.

Anonymkode: 2d694...a02

Hvis vi skulle følge den originale uttalen (ordet stammer fra gresk), skulle energi uttales med "j"-lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Reseft om resept. Blant mine foreldres generasjon (80+) har det vært vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2018 den 12.31, Arabella skrev:

Hvis vi skulle følge den originale uttalen (ordet stammer fra gresk), skulle energi uttales med "j"-lyd.

Nja, det kommer strengt tatt fra klassisk gresk, da gamma fortsatt ble uttalt som vår g. 

Anonymkode: faf01...326

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/14/2018 at 9:03 PM, C.Tramell said:

Resisjør.

Dette! Det er nesten ingen som kan uttale regissør riktig lenger, selv ikke i teater- og filmmiljøet! Filmanmeldere sier konsekvent ressisjør. Jeg får lyst til å teppebombe tv-kanalene med klagemailer. 

Et annet ord jeg har merket meg at folk sliter med er tallet tjuesju. Hos sportskommentatorer blir det stadig vekk til "sjusju". Og så har vi de som svelger lange deler av ordene når de snakker. Organisasjon=Ornsjon. Undervisningsminister=Unsjminster.

Anonymkode: fdc4e...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...