Gå til innhold

Sosiale greier på jobb - hvordan unngå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber på et team med 4 andre jenter (vi er alle i alderen 27-32), og vi har mye kontakt på jobb. Vi prater sammen i løpet av dagen, spiser lunsj sammen flere ganger i uka, og en sjelden gang går vi ut for å spise middag og lignende. Arbeidsplassen åpner for mye sosiale arrangementer og vi pleier også å ta et par drinker etter jobb nesten hver fredag. Jeg har altså mye kontakt med resten av teamet mitt. 

Greia er den at jeg egentlig synes vi har nok kontakt i forbindelse med jobb. Jeg sitter jo sammen med dem hele dagen, vi jobber ofte sammen på prosjekter eller er i møter sammen, vi spiser ofte lunsj sammen og har altså mye med hverandre å gjøre. Problemet er at et par av dem vil at vi skal finne på ting utenfor jobb også. De vil arrangere middager både hjemme og ute, cocktailkvelder osv. Det har jeg lite lyst til. 

Jeg skjønner at jeg sikkert høres asosial ut når jeg sier dette, men jeg har altså mye kontakt med disse jentene som det er og jeg vil helst ikke bruke mer tid med dem utenfor jobb. Jeg ser dem liksom nok på jobb. Det siste de nå planlegger er en middag ute med partnere. Det er på en ganske fin restaurant. Jeg har virkelig ikke lyst til å gå. Dersom jeg skal ut på restaurant og bruke endel penger på det, vil jeg gjøre det med venner jeg vil tilbringe tid med, eller kjæresten. Jeg har liksom ikke lyst til å bruke både tid og penger på å være der med folk jeg egentlig ikke vil tilbringe mer tid med enn jeg allerede gjør. Partnerne deres er dørgende kjedelige også. 

Er det noen som har tips til unnskyldninger jeg kan komme med for å slippe unna dette? Må jeg egentlig bare bli med for å unngå å skape dårlig stemning?

Et annet problem er en av jentene på teamet mitt som jeg ikke kommer særlig godt overens med. Når jeg tenker meg om. er det vel egentlig på grunn av henne jeg er spesielt lite lysten på å være med på denne middagen. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan takle jobbhverdagen når jeg jobber med noen jeg ikke kommer så godt overens med? Jeg merker at det er en lettelse når hun har fri eller går på et langt møte. Synes det er veldig leit at det er sånn, men jeg opplever henne som vanskelig å jobbe med. Hadde satt veldig pris på tips og råd!

Jeg bor forresten ikke i Norge og ingen av jentene på teamet mitt har noen tilknytning til Norge,så hvis noen er bekymret for at de skulle se dette. er det altså ikke noen grunn til bekymring :)

Anonymkode: efcaa...5b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, ville bare gi deg litt støtte.

Det er enkelt i starten å unnskylde seg med at det ikke passer, men på et eller annet tidspunkt (etter det tiende avbildet...) må du kanskje bare innrømme for dem at du trives med dine kolleger, men ønsker å skille jobb og fritid mer. Evt verne om fritid/familietid osv. Ingen skam i det!

Anonymkode: 73ea1...1de

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se an hvor ofte dette blir, ingen problem å dra en hvit en om at du ikke kan en gang eller to i tiden fremover. Men klart, blir det cocktail kveld med samboer/kjæresten annenhver måned fremover, så vil det jo være ganske synlig at du ikke prioriterer det etterhvert. Da kan du eventuelt si at du syntes dette blir litt for dyrt, og at du må sette av litt tid til andre venner også. Ikke noe galt i det. Men som sagt, jeg ville sett det an først, og så heller takke nei den første, andre, tredje gangen - og sett om det utvikler seg til en fast greie. 

Anonymkode: 3c4d2...d79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid avtaler i fritiden (ekte eller oppdiktet). Men jeg trener nesten hver dag, jobber frivillig, tar en del kurs osv. Sier bare at jeg er opptatt. Jeg er ikke spesielt sosial med kollegaer, men fokuserer på det profesjonelle. Ville bare sagt det som det er, du har ikke så mye tid utenfor jobben.

Anonymkode: 43cd8...8bc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dikt opp avtaler, eller bare innrøm at det blir for dyrt for deg å holde på sånn over lengre tid. Fortell f.eks. at du heller vil prioritere middager eller samlinger med venninnene dine, men at du gjerne blir med en sjelden gang. Unnskyldningen kan f.eks. være at du sparer til å pusse opp badet eller at du betaler ned mer på lånet... eller noe slikt. 

Jeg er veldig glad for at jobben min ikke har slike sosiale arrangementer. Vi spiser lunsj sammen og har vinlotteri på fredager, men ikke noe mer enn det! 

Anonymkode: b5b4a...b69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk til dere som har svart. 

Synes dette er litt vanskelig å løse. Det å skulle ta dette opp og forklare at jeg vil prioritere tid med venner og kjæresten tror jeg ikke vil fungere særlig bra. Det er fordi disse arrangementene tross alt ikke skjer så ofte, i tillegg til at jeg da ville skapt distanse og pinlig stemning mellom oss. Dersom jeg skulle hinte til at det blir dyrt for meg, vet jeg at de vil tilby seg å betale for meg, så det vil jeg overhodet ikke gjøre. Jeg har jo ikke noe problem med å betale for en middag, men det er bare at jeg ikke har særlig lyst til å ofre en hel kveld en helg for å være med dem, samt betale for middag og cocktails og taxi rundt omkring. Skal jeg med venner, gjør jeg det jo gjerne, men når jeg ikke har lyst til å tilbringe mer tid med dem enn jeg allerede gjør, blir det kjipt å bruke tid og penger på det.

I tillegg blir det jo veldig pinlig om jeg sier jeg er opptatt hele tiden. Vi er jo et lite team, så hvis jeg er den eneste som ikke er med på ting opplever de meg nok som asosial og litt rar. Jeg har meldt avbud et par ganger (heldigvis hadde jeg planer allerede de gangene), men har også vært med på et par av tingene de planlegger rett og slett fordi jeg ikke følte det ville være sosialt akseptabelt å takke nei igjen. Men nå har de altså begynt å planlegge fryktelig lenge i forveien, slik at jeg ikke skal ha noe planlagt den datoen. Lurer bare på hvordan i all verden jeg kan slippe unna disse tingene når jeg altså ikke føler det vil passe å være ærlig om at jeg helst ønsker å ha kontakt med dem på jobb. 

Setter veldig pris på gode råd.

TS

Anonymkode: efcaa...5b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at ei venninne/familiemedlem kommer på besøk fra Norge og du har planer sammen med denne personen? 

Anonymkode: f4eed...201

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en ny jobb, hvis virkelig er så stort problem.

Jeg synes heller dui burde å prøve å være med en gang i blant, det kan faktisk hende du har det gøy!

Anonymkode: f510a...ea2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Si at ei venninne/familiemedlem kommer på besøk fra Norge og du har planer sammen med denne personen? 

Anonymkode: f4eed...201

Som jeg skrev over, planlegger de nå lenge før den aktuelle dagen slik at vi alle ikke skal ha planer da. Så da blir det ikke lett å komme med unnskyldninger. 

TS

Anonymkode: efcaa...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Skaff deg en ny jobb, hvis virkelig er så stort problem.

Jeg synes heller dui burde å prøve å være med en gang i blant, det kan faktisk hende du har det gøy!

Anonymkode: f510a...ea2

Som jeg skrev over, har jeg vært med flere ganger. Det var ok, men jeg ville mye heller brukt tiden med de ordentlige vennene mine og kjæresten min.

Jeg trives godt i jobben min og har ikke tenkt å finne ny jobb bare på grunn av dette. 

TS

Anonymkode: efcaa...5b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Som jeg skrev over, planlegger de nå lenge før den aktuelle dagen slik at vi alle ikke skal ha planer da. Så da blir det ikke lett å komme med unnskyldninger. 

TS

Anonymkode: efcaa...5b5

Da bruker du heller unnskyldningen om at du ikke har råd til å være med så ofte pga. du skal spare til et-eller-annet, og heller vil bruke mer av de pengene du faktisk kan bruke fritt på venner og kjæreste.

Anonymkode: b5b4a...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det der er ikke lett. Opplever at menn er mer direkte og hadde godtatt det uten baksnakking osv. enn kvinner - dessverre. Helst skulle det jo vært rom for at du kunne si at du ikke har så lyst å være med fordi du syns at dere er nok sammen på jobb. Har ikke noe godt råd å komme med egentlig. Kanskje du kan si ja nå, og heller finne på en løgn når det nærmer seg dagen dere skal ut og avlyse. :vetikke:

Anonymkode: d4366...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei !

har 2 kollegaer som ikke ønsker å delta på arrangementer med jobben. Den ene sniker seg litt bort uten helt å svare på hva/hvorfor den ønsker å være med. Den andre har tatt seg tid til å fortelle at den prioriterer familien utenfor arbeidstiden - og ønsker å ha det slik. Hun kan være vår venn på jobb og familiekvinne på kvelden. Denne damen er kanskje den som det er lettest og forholde seg til av alle jeg noen gang har jobbet med da det er klare retningslinjer. Mens den andre vegrer vi oss litt for å invitere da vi ikke helt hva som foregår med...

spørsmålet er da hvem du vil være. Hun som er åpen og ærlig i forhold til egne valg - eller hun som viser hvem hun er men ikke klarer stå inne for det.

må innrømme at den klare tilbakemeldingen om skillet kom brått på i starten, men at det 100% er den som settes mest pris på nå etter en stund...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Liptonicetea skrev:

Hei !

har 2 kollegaer som ikke ønsker å delta på arrangementer med jobben. Den ene sniker seg litt bort uten helt å svare på hva/hvorfor den ønsker å være med. Den andre har tatt seg tid til å fortelle at den prioriterer familien utenfor arbeidstiden - og ønsker å ha det slik. Hun kan være vår venn på jobb og familiekvinne på kvelden. Denne damen er kanskje den som det er lettest og forholde seg til av alle jeg noen gang har jobbet med da det er klare retningslinjer. Mens den andre vegrer vi oss litt for å invitere da vi ikke helt hva som foregår med...

spørsmålet er da hvem du vil være. Hun som er åpen og ærlig i forhold til egne valg - eller hun som viser hvem hun er men ikke klarer stå inne for det.

må innrømme at den klare tilbakemeldingen om skillet kom brått på i starten, men at det 100% er den som settes mest pris på nå etter en stund...

Men hvorfor må du absolutt vite grunnen? Og hadde andre grunner enn familie vært ok? Hva med at man rett og slett ønsker alenetid? Hvis den ene hadde sagt at hun syntes hun tilbrakte nok tid med kollegene på jobb og heller ville prioritere venner eller alenetid på fritiden, hadde det vært ok? Noen blir fryktelig slitne av å ha folk rundt seg hele tiden, spesielt folk med mye lyd, armer og bein osv. Og klare retningslinjer, vil det si at det er enten eller? Ikke noe rom for å bli med av og til?

Anonymkode: 52cc0...e33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor må du absolutt vite grunnen? Og hadde andre grunner enn familie vært ok? Hva med at man rett og slett ønsker alenetid? Hvis den ene hadde sagt at hun syntes hun tilbrakte nok tid med kollegene på jobb og heller ville prioritere venner eller alenetid på fritiden, hadde det vært ok? Noen blir fryktelig slitne av å ha folk rundt seg hele tiden, spesielt folk med mye lyd, armer og bein osv. Og klare retningslinjer, vil det si at det er enten eller? Ikke noe rom for å bli med av og til?

Anonymkode: 52cc0...e33

Enig, hvorfor er det så viktig at alle er med på alt. Jeg er aldri med på jobbting, og har ikke alltid en grunn, jeg bare gidder ikke. Kan ikke dere som vil sosialisere og la dem som ikke ønsker det være i fred?

Anonymkode: 43cd8...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan du si noe om at andre venner/familie/samboer har antydet at de føler seg litt forsømt fordi du bruker mye tid på fritidsting  ilag med arbeidskolleger, men at du koser deg sånn med felles lunsjer/fredagsdrinker at disse vil du fortsatt være med på selv om endel annet de planlegger nok må vike. (lunsjer er vel greit, er jo i løpet av arbeidsdagen uansett). 

Når det gjelder samarbeid med kollegaen du strever litt med: kan du prøve å ha klar fordeling av hvem som gjør hva i et prosjekt på en slik måte at dere kan utføre mange oppgaver hver for dere, og så bare ha korte møter med status og 'sy sammen?' Dette for å minimere kontakt og unngå gnisninger. Hvis hun hersjer med deg (kommanderer deg, overkjører) så sett deg i respekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2018 den 22.01, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev over, har jeg vært med flere ganger. Det var ok, men jeg ville mye heller brukt tiden med de ordentlige vennene mine og kjæresten min.

Jeg trives godt i jobben min og har ikke tenkt å finne ny jobb bare på grunn av dette. 

TS

Anonymkode: efcaa...5b5

Da er den eneste muligheten din at du er oppriktig og sier at du har såpass mange venner og familie du ønsker å tilbringe tid med utenfor jobb, at du ikke kan eller vil prioritere slike sammenkomster. Si at du kan ta initiativ selv hvis det skulle være en sjelden gang det passer for deg å bli med. En ny unnskyldning for hver gang vil bare føre til irritasjon både for deg selv og de andre, og du ser at de nå har begynt å planlegge treff langt frem i tid.

Det kan hende flere er i samme klemme som deg, og har det samme dilemmaet. Ofte er det en liten kjerne som er veldig ivrige og som drar med seg de andre, selv om sistnevnte gruppe ikke er så veldig motivert for det. Det er vanskelig å si nei.

Anonymkode: 5b57e...e45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...