Gå til innhold

Aftenposten mener: Sammenlignet med Norge er selv USA «et drittland»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Betegnelsen dtittland er jeg ikke enig i, dtittland forbeholder jeg Saudi Arabia og Nord Korea. Men sammenlignet med Norge kommer USA langt bak, spillet ikke i samme liga en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan definerer man et drittland? Så dritt kan det jo ikke være siden vi er så avhengige av dem.

Anonymkode: 92058...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan godt liste ting land som ikke er drittland har. Jo mer avvik en finner, jo mer bedritent e landet. 

Frihet, det er et must. Bevegelsesfrihet, ytringsfrihet, eiendomsrett. Så er det dette som går på likestilling. Til slutt vil jeg trekke frem velferd, likebehandling i helsevesenet og et tilstrekkelig trygdesystem.

Anonymkode: d2e56...d6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

https://www.aftenposten.no/meninger/leder/i/5VnLxE/Aftenposten-mener-Sammenlignet-med-Norge-er-selv-USA-et-drittland

 

Er dere enige er USA er drittland sammenlignet med Norge ?

Anonymkode: e95e4...371

Vi snakker om et land med barnedødelighet tilsvarende et u-land. Et sted der 1000 menneskers blir skutt og drept av politiet årlig. Der du blir lagt i jern om du demonstrerer for rettigheter vi i Norge tar for gitt. Der sexualundervisning er forbudt i store deler av statene. Der folk blir nektet grunnleggende helsehjelp. Der du har en merkbar lavere livskvalitet om du er ikke-hvit uten at noen gjør noe med det. Et land som bruker mer penger på fengsel enn på skolegang. 

Altså: Nord-Korea og de fleste diktaturer er åpenbart verre enn USA. Men USA er sammenlignbart med de mer liberale arabiske stater: det går deg bra om du holder hodet ned, sier du tilhører den vanligste religionen i landet og er heldig nok til å bli født til rike foreldre. Ellers går det deg dårlig.

Ja, jeg vil si du nedgraderer kraftig om du flytter til USA. Om en sammenligner EU og USA er USA som Øst-Europa. De har en leng vei igjen før 2018 som kjent i Norge når bort dit..

Anonymkode: 2664d...168

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi snakker om et land med barnedødelighet tilsvarende et u-land. Et sted der 1000 menneskers blir skutt og drept av politiet årlig. Der du blir lagt i jern om du demonstrerer for rettigheter vi i Norge tar for gitt. Der sexualundervisning er forbudt i store deler av statene. Der folk blir nektet grunnleggende helsehjelp. Der du har en merkbar lavere livskvalitet om du er ikke-hvit uten at noen gjør noe med det. Et land som bruker mer penger på fengsel enn på skolegang. 

Altså: Nord-Korea og de fleste diktaturer er åpenbart verre enn USA. Men USA er sammenlignbart med de mer liberale arabiske stater: det går deg bra om du holder hodet ned, sier du tilhører den vanligste religionen i landet og er heldig nok til å bli født til rike foreldre. Ellers går det deg dårlig.

Ja, jeg vil si du nedgraderer kraftig om du flytter til USA. Om en sammenligner EU og USA er USA som Øst-Europa. De har en leng vei igjen før 2018 som kjent i Norge når bort dit..

Anonymkode: 2664d...168

Barnedødeligheten er 6,5 per 1000 født i USA. I Nigeria er den 104. I Norge 2,6. Det er mye kriminalitet i USA, det er et land med over 300 mill innbyggere, så at noe under 1000 mennesker årlig blir drept må en nesten forvente. Jeg forstår ikke hva som er poenget med seksualundervisning. Hvem har egentlig fått noe ut av den? Vi kan gjerne fortelle barn at de ikke bør ha sex utenom faste forhold, at de må bruke beskyttelse, unngå seksuelt overførbare sykdommer ved å bruke kondom og at jenter må være ekstra forsiktige for å ikke bli gravide. Eller er det ingen vits i. 

Når det kommer til at "ikke-hvite" har lavere levestandard har det med IQ å gjøre. Personer fra øst Asia og India har i USA den høyeste inntekten og utdanningen. Mye høyere enn hvite. Dette er høystatus individer som har kommet fra hjemlandene og gjør det godt i USA. Det har ingen ting å si om du hvilken rase du har, men hvor smart du er. Hvite med lav IQ har like lav inntekt og utdanning som svarte med like lav IQ. Å gi fordeler til ulike grupper basert på deres rase er bare feil. Lav IQ fører til lav inntekt. Å gjøre forskjell på lav IQ individer blir bare feil. Det er akkurat det samme vi har komt frem til her i Norge. Forskjellen i inntekt mellom "raser" har mye mer med sosioøkonomisk status og IQ å gjøre enn noe annet. 

Anonymkode: 62bc2...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke engang Nord-Korea er en drittland. 

Det er bare (dessverre) styrt av drittfolk. 

Landet og folket i sin helhet synes jeg ikke noe om å betegne hverken positivt eller negativt uansett om man er norsk, eller amerikaner eller fra Haiti. 

Man kan kritisere styreform, religion, peke på alvorlige forskjeller i utvikling og naturlige ressurser. 

Men å skrive med gaffel og store bokstaver har aldri vært min greie. 

Anonymkode: b440b...dd4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Det kommer helt an på hvilken stat man bor i og hvor man bor.. Men ja, mye av USA er rett og slett ett drittland med mye drittkultur. Samtidig er det også et spennende land som har mye å by på. Håper ikke de forsvinner nå som de har fått en drittpresident.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I aller høyeste grad. Jeg er ofte i USA. Av de landene jeg reiser til, er det landet der nøden er størst. Uteliggere, drap og kriminalitet i massevis. Folk som bor i papesker og trailerparks. 

Det er eg U-land sammenlignet med Norge. 

Anonymkode: 0cfac...876

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I aller høyeste grad. Jeg er ofte i USA. Av de landene jeg reiser til, er det landet der nøden er størst. Uteliggere, drap og kriminalitet i massevis. Folk som bor i papesker og trailerparks. 

Det er eg U-land sammenlignet med Norge. 

Anonymkode: 0cfac...876

Er jo noe med at det er flere personer der en i Norge så da ser du mer folk ute i gatene, hvor er det du reiste? Hvilken delstat?

Endret av PaN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, ExP skrev:

USA Har da bedre levestandard en det Norge har så det stemmer nok ikke at det er et drittland. 

Bahahahahaha...ja du, hvilken stein bor du under?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, ExP skrev:

USA Har da bedre levestandard en det Norge har så det stemmer nok ikke at det er et drittland. 

Nei, Norge har langt høyere levestandard. USA er faktisk den minst utviklede vestlige landet

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanerne har liksom rett til å gjøre hva poker de ønsker, fordi alle andre viss nok er slemme skrullinger. Resten av verden gjør stort sett ikke noe annet enn å logre som en storlydig hund, uansett hva amerikanske myndigheter finner på... 

Anonymkode: 86541...230

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA er vel ikke et drittland. De gjør et forsøk på et rettssystem. Og det er mye dritt der borte, men hele landet er da ikke dritt. Det er mye vi kan lære av amerikanere.

Anonymkode: af9c3...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi snakker om et land med barnedødelighet tilsvarende et u-land. Et sted der 1000 menneskers blir skutt og drept av politiet årlig. Der du blir lagt i jern om du demonstrerer for rettigheter vi i Norge tar for gitt. Der sexualundervisning er forbudt i store deler av statene. Der folk blir nektet grunnleggende helsehjelp. Der du har en merkbar lavere livskvalitet om du er ikke-hvit uten at noen gjør noe med det. Et land som bruker mer penger på fengsel enn på skolegang. 

Altså: Nord-Korea og de fleste diktaturer er åpenbart verre enn USA. Men USA er sammenlignbart med de mer liberale arabiske stater: det går deg bra om du holder hodet ned, sier du tilhører den vanligste religionen i landet og er heldig nok til å bli født til rike foreldre. Ellers går det deg dårlig.

Ja, jeg vil si du nedgraderer kraftig om du flytter til USA. Om en sammenligner EU og USA er USA som Øst-Europa. De har en leng vei igjen før 2018 som kjent i Norge når bort dit..

Anonymkode: 2664d...168

Kjenner flere fra skoledagene som har flyttet til USA, og de savner ikke Norge. Har besøkt dem i USA flere ganger.

Så lenge man har utdannelse og jobb har de en livsstil som de den jevne nordmann kan glemme. Og de går faktisk til legen når de er syke👍.  

Boligstandard, nye biler (med plass), golfferier, hester i egen stall, badeferie på Hawaii og ski ved Lake Tahoe. Og de er sykepleiere!! ved et privat sykehus. Ikke filmstjerner eller advokater. De bor i California og har pusset opp eget hus og tjent mye på boligmarkedet. Som i nordmenn i 40åra.

Tro ikke alt ned snakket i MSM.

 

Anonymkode: 43f20...ca0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

USA er vel ikke et drittland. De gjør et forsøk på et rettssystem. Og det er mye dritt der borte, men hele landet er da ikke dritt. Det er mye vi kan lære av amerikanere.

Anonymkode: af9c3...600

 Som for eksempel....?

 Hva kan Norge og nordmenn lære av amerikanere?

Anonymkode: 86541...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Som for eksempel....?

 Hva kan Norge og nordmenn lære av amerikanere?

Anonymkode: 86541...230

Å akseptere kristendommen i større grad. Og at sosialisme ikke er bra.

Anonymkode: af9c3...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...