Gå til innhold

Hvorfor forstår ikke folk at pruting ved bruktkjøp er en uskreven regel?


Husholdning1

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, GauteS skrev:

Ulempa er at du ved å leggje ut ein pris på 700 (og rekne med å få 500), går glipp av bod frå meg som ikkje vil søkkje så djupt som å prute. Eg kunne tenkje meg å gje 600, men 700 som du seier du vil ha, blir for dyrt. Derfor får du ikkje selt til meg for 600 pga. di overprising.

Det er selvfølgelig ingen som tvinger deg til å være villig til å legge inn bud i det hele tatt, men det er nok av folk som ønsker å være budgivere uansett, og det vet selgere å forholde seg til.

Anonymkode: 92e17...1a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at det ikke er sikkert det er noen andre som vil gi startpris heller, hvis man begynner salget på forventet salgsverdi. En kunde som ikke lenger vil kjøpe representerer videre også et tapt salg, og merarbeide med å forholde seg til en ny kunde. Det er mer effektivt å sette en startpris på f. eks. 700 fordi man da vil ha anledning til å kunne selge til kunden hvis vedkommende f. eks. byr 600 eller 500. Den muligheten hadde man ikke hatt hvis man begynte på bare 500, siden man da ikke har slingringsmonn til å forhandle seg nedover i pris. Salg er mye psykologi. 

Anonymkode: 92e17...1a4

Ok jeg gir meg. Jeg skal prøve å prute neste gang jeg kjøper noe på finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Ok jeg gir meg. Jeg skal prøve å prute neste gang jeg kjøper noe på finn

Ja, på Finn må du ikke finne på å by face value med en gang med mindre det dreier seg om svært sjeldne samleobjekter man forventer stiger mye i verdi uansett eller lignende. Man bør ikke gi skambud heller, men man bør normalt legge seg litt under. 

Anonymkode: 92e17...1a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, på Finn må du ikke finne på å by face value med en gang med mindre det dreier seg om svært sjeldne samleobjekter man forventer stiger mye i verdi uansett eller lignende. Man bør ikke gi skambud heller, men man bør normalt legge seg litt under. 

Anonymkode: 92e17...1a4

Men hvor langt ned går man hvis det blir skambud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke noe som heter "overpris" egentlig

Det du skriver er latterlig. Bare folk som er blottet for moral synes det er greit å selge ting som en får i butikken for 1000 kr, for 2000. Markedsprisen er altså 1000. Da er det svindel og veldig dårlig gjort å narre andre til å tro at de gjør et greit kjøp når de betaler deg overpris: 2000 kr. Sjokkerende om noen kan være uenig i det.

Anonymkode: fffcb...575

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du skriver er latterlig. Bare folk som er blottet for moral synes det er greit å selge ting som en får i butikken for 1000 kr, for 2000. Markedsprisen er altså 1000. Da er det svindel og veldig dårlig gjort å narre andre til å tro at de gjør et greit kjøp når de betaler deg overpris: 2000 kr. Sjokkerende om noen kan være uenig i det.

Anonymkode: fffcb...575

Her tar du feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1/14/2018 den 17.06, Maleficenta skrev:

Men hvor langt ned går man hvis det blir skambud?

Kommer helt an på hva slags ting man skal kjøpe (er dette en masseprodusert ting som lett kan skaffes fra andre, en mer sjelden samleting, hva er kvaliteten osv. flere momenter der), hva prisen fra andre selgere er, og hva prisen fra en forhandler (om de selger det) er, og hva startprisen er. 

Er det f. eks. en sjelden ting, som ikke selges av mange andre, og som heller ikke er lett å skaffe fra forhandler, så fungerer det nok ikke så bra å by 400 hvis selger skal ha 1000, men man kan f. eks. prøve seg på 8-900 ville jeg sagt. 

Anonymkode: 92e17...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/14/2018 den 17.17, AnonymBruker skrev:

Det du skriver er latterlig. Bare folk som er blottet for moral synes det er greit å selge ting som en får i butikken for 1000 kr, for 2000. Markedsprisen er altså 1000. Da er det svindel og veldig dårlig gjort å narre andre til å tro at de gjør et greit kjøp når de betaler deg overpris: 2000 kr. Sjokkerende om noen kan være uenig i det.

Anonymkode: fffcb...575

I så fall er nesten alle butikker og forhandlere blottet for moral. For også butikkene tar det de får for produktet. Er det mer sjeldne ting/ting som har håndlagd kan du banne på at avansen presses så mye opp som mulig. Får man solgt noe for 2000 som kostet 1000 i en butikk, så er butikkprisen gjerne satt for lavt, noe som da går utover butikkens inntjening. Synd for dem egentlig. Det er for øvrig ikke veldig vanlig at det er mye dyrere privatkjøpt enn i butikk, da dreier det seg gjerne om samleobjekter eller lignende. 

Nei, svindel er å love noe man ikke kan holde, f. eks. at produktet skal ha en viss varighet, men overhodet ikke har det, eller at det skal være en gitt kvalitet, men man selger en billigutgave uten samme kvalitet osv. Så lenge man er ærlig om prisen, så er det opp til kjøper å akseptere eller avslå, evt. forsøke å prute. Ansvaret for å sjekke butikkprisen ligger således også hos forbrukeren. 

Anonymkode: 92e17...1a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selger stort sett det samme, og vet nøyaktig hvordan bruktmarkedet er. Både i Norge, og internasjonalt. Følger godt med på prisene, og vet veldig godt hvordan gjenstandene skal prises. 

Som oftest setter jeg meg litt under gjennomsnittlig bruktpris, slik at jeg ofte får solgt mine gjenstand, uten pruting. 

En og annen gang, så får jeg skambud. Disse ignorerer jeg bare.

For all del, det er lov å komme med bud! Men om det er skambud, så gidder jeg ikke svare - vet at det uansett kommer bedre bud. 

Anonymkode: ad447...6d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2018 den 15.32, Husholdning1 skrev:

Å sitte å bevise ting "alle" vet bør være unødvendig.

Det er jo ikke noe "alle" vet. Derfor bør du jo kunne vise til noe som utsagnene dine bygger på. Selv om pruterne er de som gjerne er mest synlige på bruktmarkedet vil det ikke si at de definerer kjøpere på bruktmarked. 

Anonymkode: e7d54...5b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2018 den 15.55, Maleficenta skrev:

Men om du forventet 500 men skriver 700. Skjønner ikke du da at det er noen suckers som lar seg lure av det og betaler de 700 da? Er jo gsnske frekt av deg...

Enig med deg.

Men hen har sine egne regler som hen tror er normer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Ann Christin skrev:

Tråden er ryddet for personangrep!

Ann Christin, mod

Da må du nesten rydde mer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke noe "alle" vet. Derfor bør du jo kunne vise til noe som utsagnene dine bygger på. Selv om pruterne er de som gjerne er mest synlige på bruktmarkedet vil det ikke si at de definerer kjøpere på bruktmarked. 

Anonymkode: e7d54...5b2

Jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en person som følger uskrevne regler. Jeg setter den prisen jeg vil ha for produktet og tilbudet er ikke åpent for diskusjon. Når jeg kjøper noe brukt, følger jeg det samme prinsippet. Jeg er prinsipiell motstander av uskrevne regler og sosiale koder. 

Anonymkode: 19acc...d9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg pruter ikke og selger jeg noe, så hører jeg ikke pruting. Vet hva jeg vil ha, og det er alltid noen som betaler det. Jeg hater pruting. Eneste unntaket er når vi jobber på loppis for korpset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selger for den prisen jeg selv ønsker, pruting er ikke noe jeg gidder å svare på. Folk må bare prøve seg, men de kommer ikke langt med det. Jeg selger kun pen brukte designervarer som uansett stiger i pris og jeg har ikke dårlig tid med å selge. 

Anonymkode: 3fe32...0de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Jeg selger i forhold til snittet for lignende varer. Da kan det være rom for litt pruting, men skambud ignorerer jeg.

Endret av GoldenLioness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.1.2018 at 2:03 PM, Husholdning1 said:

Og hvorfor tar de ikke hensyn til dette når de setter pris?

Som du ser av tråden, er det veldig ulike oppfatninger av akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...