Gå til innhold

Hvorfor forstår ikke folk at pruting ved bruktkjøp er en uskreven regel?


Husholdning1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor forstår ikke budgiver den andre uskrevne regelen: at det er idiotisk å gi skambud? 

Anonymkode: 94b78...17a

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo tull å overprise bare for det. Mye bedre å sette den prisen du forlanger. Så slipper man så mye styr med prutere og tull. Når man bare vil selge og bli ferdig med det. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha 500 for vare.  Alle pruter. Jeg sier 700. Folk tilbyr 500. Alle glade. Har gjort dette i alle år.

Anonymkode: 5c077...a68

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor forstår ikke budgiver den andre uskrevne regelen: at det er idiotisk å gi skambud? 

Anonymkode: 94b78...17a

Det er ikke en uskreven regel. Hvis man tilbyr må man forvente et motbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ha 500 for vare.  Alle pruter. Jeg sier 700. Folk tilbyr 500. Alle glade. Har gjort dette i alle år.

Anonymkode: 5c077...a68

Dette bør være en selvfølge for alle som selger/kjøper brukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gidder bare ikke. Tid er min knappeste faktor. Jeg setter den prisen jeg forlanger, og priser lavt i forhold til sammenlignbare ting. Pruting overser jeg. Aksepterer første som tilbyr å betale prisen jeg har satt, sletter øvrige henvendelser. Aldri vært noe problem. 

Anonymkode: 035d6...6c9

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritt-mennesker og gjerrigknarker som for eksempel forsøker å tilby 500 kroner eller 1 000 kroner for store møbler (hvor prisen er satt til minst 5 000 kroner) er ikke noe jeg gidder å forhandle med. Da er det bsre å slette henvendelsen med en gang.

Dersom noen faktisk er genuint interessert, så får de tilby en ordentlig pris med en gang. Isteden for å komme med forbanna sprøyt av typen ""jag gi 50 krone, kan do send mobel i post?""

Anonymkode: f36ce...b53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden det tar, pluss god råd.

Jeg gidder ikke å bruke tid på pruting. Jeg har satt en pris, den skal jeg ha. Og jeg har såpass god råd, at produktet kan kastes/beholdes/gis bort om jeg ikke får det jeg ønsker.

Men pruting er vanlig, så derfor skriver man i annonsene sine "pris er fastsatt, ingen pruting godtas." Det syns jeg er høflig og greit, så kan de som ønsker det og finner glede av det, prute i vei.

Det er masse fine produkter som kastes, fordi det er ikke verdt tida det vil ta, å selge de.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du selger på auksjon er det jo greit, men om du legger ut noe på en salgsside som finn så bør man sette den prisen man vil ha. Selger ganske mye der, og legger alltid ut den prisen jeg vil ha. Hvis noen pruter så lar jeg bare være å svare, synes det er frekt.

Anonymkode: 39bb6...eda

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke svare prutere engang får jeg ikke det jeg vil ha så beholder jeg heller til noen gidder betale det jeg vil ha:yvonne:

Anonymkode: cc44d...188

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater de skambudene.

Har diverse merkeklokker for salg på finn, bla guess. De koster 2000-3000 tusen nye. Jeg vil ha ca en tusing for dem.

Jeg trenger ikke å selge dem, jeg har mange klokker, mange flere enn dem jeg har for salg da jeg har jobbet med å selge slike klokker. De jeg har for salg er såvidt brukte, de er kun brukt på jobb noen timer. Får jeg ikke det jeg vil ha for dem så selger jeg ikke, jeg er nemlig ikke i pengenød.

Og titt så får jeg meldinger fra noen som mest sannsynligvis ser på alle annonsene og sender ut en hel samling av skambud. Slike har jeg lyst til å rapportere til Finn.

Anonymkode: 84411...b81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Husholdning1 skrev:

Og hvorfor tar de ikke hensyn til dette når de setter pris?

Skal jeg kjøpe noe brukt så gidder jeg ikke prute, syns pruting er en uting.

Vil du ha 500 så skriv det ikke 700

Gidder heller ikke annonser o.l som sier at prisen er sånn og sånn eller bud

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Faerunpedia

Det er ikke noe vanlig å prute i Norge.

Og som de andre sier, jeg gidder ikke. Liker jeg ikke prisen leter jeg et annet sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Skal jeg kjøpe noe brukt så gidder jeg ikke prute, syns pruting er en uting.

Vil du ha 500 så skriv det ikke 700

Gidder heller ikke annonser o.l som sier at prisen er sånn og sånn eller bud

Hva du og jeg og alle andre synes er irrelevant. Det er likefullt noe man tar med i beregningen når man selger brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Faerunpedia skrev:

Det er ikke noe vanlig å prute i Norge.

Og som de andre sier, jeg gidder ikke. Liker jeg ikke prisen leter jeg et annet sted. 

Jo, det er veldig vanlig å prute i Norge. Mer vanlig enn uvanlig ved brukthandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hater de skambudene.

Har diverse merkeklokker for salg på finn, bla guess. De koster 2000-3000 tusen nye. Jeg vil ha ca en tusing for dem.

Jeg trenger ikke å selge dem, jeg har mange klokker, mange flere enn dem jeg har for salg da jeg har jobbet med å selge slike klokker. De jeg har for salg er såvidt brukte, de er kun brukt på jobb noen timer. Får jeg ikke det jeg vil ha for dem så selger jeg ikke, jeg er nemlig ikke i pengenød.

Og titt så får jeg meldinger fra noen som mest sannsynligvis ser på alle annonsene og sender ut en hel samling av skambud. Slike har jeg lyst til å rapportere til Finn.

Anonymkode: 84411...b81

Når man tilbyr må man forvente motbud. Å rapportere folk fordi de kommer med bud er tåpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gidder ikke svare prutere engang får jeg ikke det jeg vil ha så beholder jeg heller til noen gidder betale det jeg vil ha:yvonne:

Anonymkode: cc44d...188

Å ikke gidde å svare er selvsagt en ærlig sak :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ha 500 for vare.  Alle pruter. Jeg sier 700. Folk tilbyr 500. Alle glade. Har gjort dette i alle år.

Anonymkode: 5c077...a68

Selvsagt, men det funker dårlig når 10 andre selger samme vare for 500.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Påkrevd skrev:

Selvsagt, men det funker dårlig når 10 andre selger samme vare for 500.

De selger den nok for 3-400.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...