Gå til innhold

Om å importere en helt nyfabrikert russisk veteranbil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må man ut med hele sullamiten på toll.no selv om bilen man kjøper ny er i utgangspunktet en veteran? De her koster ca 60000kr nytt, men importkalkulatoren legger på det mangfoldige:

https://www.uaz.ru/en/cars/commercial/combi

big_4_2014429_4-152.kombi-1764.803270d10

Har egen skog og en enkel, firehjulsdreven varebil til å hente ut veden hadde vært drømmen. Jeg har sett disse her i aksjon mens jeg var i militæret - de er ustoppelige. Lett å fikse. Svært billig å kjøpe og eie...utenfor Norge i alle fall.

Anonymkode: a6c75...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uaz er fantastiske biler. Nye biler som skal importeres og ha skilter. Må du betale toll på i massevis. Ut i fra vekt, sylindervolum osv. 

Men skal den ikke registreres. Betaler du bare 25%moms +fortollingsgebyr. 

Det samme gjelder hvis den er veteran og registrert (over 30år). Da betaler du bare moms og får norske skilt. 

Fortell gjerne hvordan det går. Jeg har hatt veldig lyst på en slik Uaz selv. De er rå! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpe to; en som er veteran og en som er nyprodusert. Sistnevnte importerer du del for del, minus ramma, og bygger ny bil på gammel ramme. Vil tro at det kan fungere, men garanterer ingenting.

Det enkleste vil naturligvis være å få fabrikken til å lage en ny bil på en gammel ramme, eller forfalske rammenummeret. Men akkurat det tror jeg kanskje tollvesenet vil gjennomskue.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal Tollvesenet se på bilen eller er det stort sett en prosess som ikke involverer noe visning, kremt kremt.

Uansett så vil jeg nok ha bilen registrert. Er offentlig vei mellom skogen min og huset. Om jeg bare skal skrangle frem og tilbake med ved likevel får jeg jo en ok godkjent Volvo Felt for 15000kr.

Brukte UAZ er billige, men har dere sett hvordan russere vedlikeholder biler? Helt uaktuelt dette. 🤔

Anonymkode: a6c75...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det er umulig å få en slik bil typegodkjent i EU. Om du får det til så er det nok lite lønnsomt. Tollvesenet vil ikke se bilen og du kan momsen den inn helt legalt. Det er registrering hos Statens Vegvesen som er problemet. Du må nok ta inn en gammel bil, sannsynligvis fær 1971. Da er det tekniske regler fra 1942 som gjelder. Motor og karosseri er sikkert mulig å bytte i ettertid 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mannisinbestealder skrev:

Jeg vil tro at det er umulig å få en slik bil typegodkjent i EU. Om du får det til så er det nok lite lønnsomt. Tollvesenet vil ikke se bilen og du kan momsen den inn helt legalt. Det er registrering hos Statens Vegvesen som er problemet. Du må nok ta inn en gammel bil, sannsynligvis fær 1971. Da er det tekniske regler fra 1942 som gjelder. Motor og karosseri er sikkert mulig å bytte i ettertid.

Tusen takk for konkret info! Hvorfor er det ikke nok å importere en ordinær, 30 år gammel veteran? Er ikke alle veteraner automatisk typegodkjent i kraft av å være industrihistorie? Ifølge nettet ble denne typen importert av det tsjekkiske militæret inntil nylig, og den er derfor EU godkjent.

Anonymkode: a6c75...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal Tollvesenet se på bilen eller er det stort sett en prosess som ikke involverer noe visning, kremt kremt.

Uansett så vil jeg nok ha bilen registrert. Er offentlig vei mellom skogen min og huset. Om jeg bare skal skrangle frem og tilbake med ved likevel får jeg jo en ok godkjent Volvo Felt for 15000kr.

Brukte UAZ er billige, men har dere sett hvordan russere vedlikeholder biler? Helt uaktuelt dette. 🤔

Anonymkode: a6c75...c15

Man vedlikeholder ikke en UAZ!
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du undersøke med Statens Vegvesen. Poenget mitt er at du kan glemme å få skilter på en ny slik bil. Å ta inn og registrere en fra før 1971 bør ikke by på problemer. Om den er fra sytti eller åttitallet må den tilfredsstille reglene på det tidspunktet. Der kan være noen utfordringer. Er den allerede registrert i et EU land så tror jeg at det går greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å importere én fra Tyskland, det blir rimelig enkelt, vil jeg tro:

https://m.mobile.de/auto-inserat/andere-uaz-452-oldtimer-allrad-reichenau/256112787.html

Det er nå et vrak, men litt av poenget med "billig nytt" blir borte.

Om å kjøre en bil som man hater den...Volvo reklamerte slik en stund:

 

Anonymkode: a6c75...c15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...