Gå til innhold

Endelig litt nyansering av #metoo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Problemet med deg er at du kun godkjenner de grovere overgrepene og trakasseringene som verdige for #MeToo. Poenget med kampanjen er å få fram alle former for trakassering og overgrep for å bevisstgjøre mhp hva som ikke bør tolereres og hva en må begynne å reagere mot. Her kan det ikke settes en alvorlighetsgrense. Absolutt nulltoleranse for seksuell trakassering og seksuelle overgrep er det eneste gangbare. Det neste blir å sørge for at trakassørene og overgriperne blir stilt strafferettslig til ansvar for at de ødelegger kvinners liv slik de holder på.

Anonymkode: d8b72...9ca

....og dette er resultatet av curlinggenerasjonen. Er det rart folk ikke tar #meetoo seriøst?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Sirah skrev:

Dette er det tydeligvis ikke noe poeng i å diskutere dette for du har bestemt deg for at alle menn er slemme.

Ikke absolutt alle menn er slemme, men uhyggelig mange menn ødelegger kvinners liv. Dette er ikke noe jeg har bestemt meg for, og slett ikke noe jeg ønsker, det er bare et sørgelig faktum.

Anonymkode: d8b72...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sirah skrev:

....og dette er resultatet av curlinggenerasjonen. Er det rart folk ikke tar #meetoo seriøst?

Menn tar ikke #Metoo seriøst fordi de blir avslørt og avkledt av kampanjen. De fleste kvinner tar #MeToo seriøst og innser at dette på sikt kan bidra til et bedre liv for mange.

Anonymkode: d8b72...9ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke absolutt alle menn er slemme, men uhyggelig mange menn ødelegger kvinners liv. Dette er ikke noe jeg har bestemt meg for, og slett ikke noe jeg ønsker, det er bare et sørgelig faktum.

Anonymkode: d8b72...9ca

Man kan også velge å ikke gå umiddelbart inn i en offerrolle bare en kar prøver å spandere en drink på deg. 

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig, og innse at ikke all interaksjon mellom kvinner og menn er seksuell. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Petra75 skrev:

Man kan også velge å ikke gå umiddelbart inn i en offerrolle bare en kar prøver å spandere en drink på deg. 

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig, og innse at ikke all interaksjon mellom kvinner og menn er seksuell. 

Folk er så sexfikserte om dagen. Har de ikke annet å finne på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Petra75 skrev:

Man kan også velge å ikke gå umiddelbart inn i en offerrolle bare en kar prøver å spandere en drink på deg. 

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig, og innse at ikke all interaksjon mellom kvinner og menn er seksuell. 

Menn som oppfører seg slik, må mistenkes for å ha seksuelle baktanker, alt annet er urealistisk og kan få dramatiske konsekvenser. Da er det bedre å få menn som oppfører seg slik, sparket på hodet ut som sextrakassør.

Anonymkode: d8b72...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn som oppfører seg slik, må mistenkes for å ha seksuelle baktanker, alt annet er urealistisk og kan få dramatiske konsekvenser. Da er det bedre å få menn som oppfører seg slik, sparket på hodet ut som sextrakassør.

Anonymkode: d8b72...9ca

Ok. Jeg velger å tro at du er en som prøver å underminere #metoo-kampanjen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Petra75 skrev:

Ok. Jeg velger å tro at du er en som prøver å underminere #metoo-kampanjen. 

Du tar åpenbart ikke på alvor annet de grovere tilfellene av trakassering og overgrep. Selv om du tolererer mangt og mye, betyr det ikke at slikt kan aksepteres. #MeToo har klart demonstrert hvor vidt spekteret av menns trakassering og overgrep mot kvinner er.

Anonymkode: d8b72...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Slik jeg har oppfattet METOO-kampanjen, så er omtrent hele poenget at det SKAL være lav terskel for hva kvinner kan tolke som uønsket oppmerksomhet, og hva de skal kunne si fra om. Det handler ikke om at menn ikke skal kunne gi kvinner komplimenter i det hele tatt. Det handler om at vi menn må gå litt i oss selv og tenke over hva vi sier og hva vi gjør.

Ja, vi må faktisk det, for det er ikke til å stikke under en stol at vi menn hører til en gruppe som i historien aldri har vært nødt til å sparke oppover i systemet for å bli hørt, og som aldri har måttet føle på å bli trakassert for det vi gjør og sier. Ja, så dypt sitter privilegiene, at menn nå har begynt å rope ut hashtaggen #NotAllMen så snart kvinner sier fra om ting menn ser på som filleting. Og det blir så feil. SÅ feil. Opplever en kvinne at det å bli gitt et kompliment er uønsket oppmerksomhet, ja vel, så ER det uønsket oppmerksomhet. Og har vi menn da problemer med å finne ut hvordan vi kan gi kvinner komplimenter uten at de opplever dette som uønsket oppmerksomhet, så er det VÅRT problem, ikke deres!
Det ER f.eks forskjell på å si til en kvinne "så fin genser du har på deg" og "den genseren du har på deg får virkelig fram formene dine!". OG det er faktisk ikke så fryktelig vanskelig å tenke seg fram til riktig måte å gi kompliment på.
De som varsler uønsket oppmerksomhet, må slippe å føle på om det de varsler om er greit, eller ikke. Da er vi tilbake til der vi var før metoo-kampanjen, og det er ihvertfall ikke greit!

 

Anonymkode: 58a1a...6b8

Er disse to eksemplene det du mener er 1. en akseptabel kommentar og 2. seksuell trakassering? :klo:

Hvis dette er gullstandarden på hva seksuell trakassering hørtes ut som, så er denne kampanjen fortsatt på villspor. 

 

Anonymkode: c564e...691

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2018 den 19.54, GiftMann38 skrev:

Det er skremmende å lese at så mange kvinner ikke ønsker å ta ansvar for sine egne handlinger. Det siste nå er Aziz Ansari som blir hengt ut for å ha vært en dårlig date etter å ha dratt med noe fnask han ikke kjente hjem:

 

https://babe.net/2018/01/13/aziz-ansari-28355

Det er HORRIBELT at så mange menn støtter uakseptabel oppførsel! Menns ufine handlinger er IKKE kvinnens skyld!
Rett pekefingeren mot sine brødre, og ikke mot kvinnene!



 

 

 

 

Anonymkode: bbace...e52

Ryddet for innhold med opphavsrett. Edie, mod.

Endret av Edie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar åpenbart ikke på alvor annet de grovere tilfellene av trakassering og overgrep. Selv om du tolererer mangt og mye, betyr det ikke at slikt kan aksepteres. #MeToo har klart demonstrert hvor vidt spekteret av menns trakassering og overgrep mot kvinner er.

Anonymkode: d8b72...9ca

Jeg tar så absolutt overgrep og trakassering på alvor. Jeg er dog ikke enig i at normal interaksjon mellom kvinne og mann er trakassering. Og å påstå at det er det er ikke annet enn å ødelegge for en viktig kampanje.

Håper og tror at folk ikke er så lettlurte som du virker å tro. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar åpenbart ikke på alvor annet de grovere tilfellene av trakassering og overgrep. Selv om du tolererer mangt og mye, betyr det ikke at slikt kan aksepteres. #MeToo har klart demonstrert hvor vidt spekteret av menns trakassering og overgrep mot kvinner er.

Anonymkode: d8b72...9ca

Det finnes mange kvinner som seksuelt trakasserer også. Flere menn, ja, men det skal ikke være greit at kvinner gjør det samme selv om det er mindre oppe i media.

Anonymkode: 84f76...97f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er disse to eksemplene det du mener er 1. en akseptabel kommentar og 2. seksuell trakassering? :klo:

Hvis dette er gullstandarden på hva seksuell trakassering hørtes ut som, så er denne kampanjen fortsatt på villspor. 

 

Anonymkode: c564e...691

Jeg synes at den andre kommentaren var åpenbar seksuell trakassering, men jeg er tilbøyelig til å akseptere den første som gangbar, etter som det kun var genseren som ble beskrevet. Dersom kommentaren lød "så fin du er i den genseren" er det også seksuell trakassering, mens "den genseren kler du godt" er mer i grenseland (litt uklart om det først og fremst er genseren eller kvinnen som beskrives her). Det må være greit å si noe om plagget, men ikke greit å kommentere utseendet til kvinnen som bærer plagget.

Anonymkode: d8b72...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at den andre kommentaren var åpenbar seksuell trakassering, men jeg er tilbøyelig til å akseptere den første som gangbar, etter som det kun var genseren som ble beskrevet. Dersom kommentaren lød "så fin du er i den genseren" er det også seksuell trakassering, mens "den genseren kler du godt" er mer i grenseland (litt uklart om det først og fremst er genseren eller kvinnen som beskrives her). Det må være greit å si noe om plagget, men ikke greit å kommentere utseendet til kvinnen som bærer plagget.

Anonymkode: d8b72...9ca

Det er et kompliment!!, det er ikke seksuell trakassering.

Anonymkode: 84f76...97f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et kompliment!!, det er ikke seksuell trakassering.

Anonymkode: 84f76...97f

Også positive kommentarer om utseende vil bli oppfattet som seksuell trakassering av mange.

Anonymkode: d8b72...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja men hva så? I 99% sånne tilfeller så kjøper menn drinker fordi de vil ha sex med kvinnene, og da må kvinner få lov til å beskytte seg også. I saker hvor kvinner faktisk er utsatt for seksuell trakassering og overgrep så blir kvinner lagt skyld på "du skulle ikke tatt i mot drinker" "hva hadde du på deg da?" "sikker på at du sa nei?" "du må vise tydeligere grenser!" , og når kvinner faktisk velger å ikke ta i mot drinker, gå fra stedet og viser tydeligere grenser så er det feil også?

Jeg er enig i at ikke alle menn bør bli behandlet som at de vil ha sex med deg, det går fint an å kjøpe drinker til noen uten å kreve hun for sex etterpå, men i altfor mange tilfeller så går det faktisk ikke fint ann. Mennene aksepterer det ikke.
Sistgang jeg var ute var det en venn av en venn av meg som ville kjøpe drinker til meg, jeg sa ordrett og tydelig fra at nei det vil jeg ikke, jeg vil ikke at du skal  forvente noe seksuelt fra meg, han sa nei nei overhodet ikke jeg vil prøver bare å være hyggelig jeg, jeg tok i mot drinker, og de neste timene bestod av en klåfingra og respektløs mann som jeg mange ganger måtte be om å fjerne henda sine og minne på at det var ikke derfor jeg satt meg her. Vanligvis så tar jeg ikke i mot drinker, og nå denne gangen hvor jeg skulle prøve å gi det en sjans å ha en vennskapelig samtale med fyren og sa klart fra at det kun var det det var og ikke noe mer, så fikk jeg nok en gang erfare at det ikke ble akseptert og respektert fra hans side. Neste gang kommer jeg også til å være den som går med en gang. Da er jeg heller "hun kjipe" som tar forhåndsregler, enn å bli utsatt for det samme igjen. Jeg støtter og forstår venninden din fullt og helt!

Anonymkode: bbace...e52


Mange menn håper nok på å få seg noe når de spanderer drinker, men hva så? Det er lov å prøve seg. Det er ikke trakassering å spandere drinker/øl. Det er faktisk ikke trakassering dersom mannen blir skuffet eller småsnurt heller. Hvis mannen derimot begynner å bli aggressiv eller truende, så er det lov å bli redd og kalle det trakassering.
Det er ikke noe galt i å takke nei til påspandert drikke og det er heller ikke noe galt i å forlate utestedet om man mistrives. Men å gå rundt og føle at man må beskytte seg mot helt vanlige menn som er på sjekkern og prøver å få seg noe, som om de er uberegnelige voldsmenn, det synes jeg er litt sykt. Damer som venninna til Sirah må ha det mye vondt med seg selv når de er så bekymret og redd i kontakt med menn. Hvis det er så ille skjønner jeg ikke hvorfor man gidder (eller tør) å gå ut i det hele tatt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ardwinna skrev:


Mange menn håper nok på å få seg noe når de spanderer drinker, men hva så? Det er lov å prøve seg. Det er ikke trakassering å spandere drinker/øl. Det er faktisk ikke trakassering dersom mannen blir skuffet eller småsnurt heller. Hvis mannen derimot begynner å bli aggressiv eller truende, så er det lov å bli redd og kalle det trakassering.
Det er ikke noe galt i å takke nei til påspandert drikke og det er heller ikke noe galt i å forlate utestedet om man mistrives. Men å gå rundt og føle at man må beskytte seg mot helt vanlige menn som er på sjekkern og prøver å få seg noe, som om de er uberegnelige voldsmenn, det synes jeg er litt sykt. Damer som venninna til Sirah må ha det mye vondt med seg selv når de er så bekymret og redd i kontakt med menn. Hvis det er så ille skjønner jeg ikke hvorfor man gidder (eller tør) å gå ut i det hele tatt.

Det er da også mange kvinner som ikke tør gå ut, pga menns oppførsel på utestedene (og ellers). Dessverre er frykten velbegrunnet. Dette er noe menn/ samfunnet må gjøre noe med straks!

Anonymkode: d8b72...9ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også positive kommentarer om utseende vil bli oppfattet som seksuell trakassering av mange.

Anonymkode: d8b72...9ca

Da får de skjerpe seg. Man lever i verden, det er både mørk skog og lysning, ikke krybben hos mor og far.

Anonymkode: 84f76...97f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er da også mange kvinner som ikke tør gå ut, pga menns oppførsel på utestedene (og ellers). Dessverre er frykten velbegrunnet. Dette er noe menn/ samfunnet må gjøre noe med straks!

Anonymkode: d8b72...9ca

Dette kalles paranoia og er verken sunt eller normalt. Dette kan ikke menn eller samfunnet gjøre noe med, dette må man ta tak i selv.

Jeg har ingen problemer med å skjønne at damer vegrer seg for å gå ut etter å ha opplevd overgrep, men det som ble skrevet i innlegget jeg siterte er langt i fra overgrep. Det er sånne overfølsomme innlegg som er med på å ødelegge både #metoo og motet til de kvinnene som vurderer å melde i fra om overgrep og alvorlig trakassering.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...