Gå til innhold

Etternavn på baby - så forbanna!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Cartman
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, tradisjoner med å ikke ha sex før man er gift, at kvinnen er hjemmeværende og mannen er forsørger, at man går i kirka hver søndag. Du følger alle disse? 

Anonymkode: 00d1d...975

Ikke hver søndag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 14.1.2018 at 9:05 AM, AnonymBruker said:

«Hvem»?

Anonymkode: 7a91a...fa5

Dialekt-ord for "hvilket" "hvilke" eller "hvilken"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nøter han på midten og ordner det så barnet får begge sitt navn og gir hans navn som etternavn og ditt som mellomnavn. Og han ikke vil godkjenne det og snakker med svigermoren og de rotter seg sammen så hadde jeg bare tatt mitt eget navn på trass. Godkjenner hab ikke det du sendte får barnet ditt navn uansett.

Anonymkode: dc2c6...bdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2018 den 10.28, AnonymBruker skrev:

Jeg har et sjeldent etternavn som bare min familie bærer :) Og barnet mitt har fått dette til etternavn(etter mye kamp. Sambo fikk imidlertid ha sitt som mellomnavn. 

Familien hans omtalte alltid barnet vårt i hans etternavn før, så da skjønte jeg fort at "mellomnavn og etternavn" plasseringen hadde sitt å si.

Ikke finn på å koble mellom med ditt etternavn på denne måten "Olsen-sjeldennavn", for da blir ikke ditt etternavn beskyttet lengre, da andre inngifte i familien fritt kan ta "Olsen-sjeldennavn" til sitt :)

Om du likevel skulle oppleve at noen ikke blodslekt i fremtiden prøver å ta til seg navnet ditt, så må det godkjennes av alle i din familie som har dette etternavnet. Det er nok at EN nekter, så forblir etternavnet beskyttet. 

Anonymkode: 8b5d3...a7a

Alle etternavn med mindre enn 200 "brukere" er beskyttet, også bindestreksnavn. Navnet i TS' tilfelle blir altså ikke mindre beskyttet av å koble det sammen med mannens navn med bindestrek. Og inngiftede har alltid rett til å ta ektefellens navn selv om det er sjeldent.

 

Finnes ingen enkel løsning som tilfredsstiller alle parter her. Jeg skjønner godt at TS' mann ønsker å videreføre sitt etternavn selv om det ikke er sjeldent. Jeg synes ikke "sjeldent navn" skal trumfe alt, uansett. Man kan da være like knyttet til navnet sitt selv om det er vanlig. På KG får man jo inntrykk av at det nærmest er barnemishandling å gi ungene etternavn som Hansen og Olsen, det sier jo litt om unikhets-fetisjen som har bredt seg de siste tiårene. 

Snakk med hverandre og prøv å bli enige, uten svigermor og uten "mitt navn er mer spesielt enn ditt" som argumentasjon, det vil sannsynligvis låse situasjonen enda mer. Hvem bestemte barnets fornavn? Var det like stor krangel da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Har ikke lest alle svarene her, men har vært i samme situasjon som deg, TS.

Vi løste det ved å bruke bindestrek, slik at begge etternavnene er like «viktige». Mitt navn - hans navn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...