Gå til innhold

Etternavn på baby - så forbanna!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Vannkoker skrev:

1:Er det gutt eller jente? Om gutt så kan det for mange fedre, bety mye at gutten, hans sønn, har hans etternavn. Er det min sønn, om han ikke har mitt etternavn? (Selvfølgelig er det det, men....det føles veldig dårlig og vondt.) Om det er en jente, hvem bryr seg (satt på spissen.) Egentlig burde navneloven endres på denne likestilte enkle måten. Gutter får fars etternavn, jenter får mors etternavn.  

 

Det er jo ikke spesielt likestilt, da det vil føre til at man få sønner, for at ikke etternavnet ens skal dø ut. Dessuten er det fryktelig lite fleksibelt, for meg og mannen har det aldri vært aktuelt å gi noe barns hans etternavn, da han har et type -sen-navn fra et annet land, så det er både kjedelig og en fryktelig ulempe når barna skal vokse opp i Norge. Da velger vi heller mitt etternavn, som er norsk-klingende, lettforståelig og middel sjeldent. (ca 100 bærere)

Anonymkode: 7b733...879

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo ikke det som er problemet. Vi ble enige om å ha mitt etternavn som mellomnavn, etter at jeg sendte inn skjema om navn har ikke far gått inn og akseptert det også får jeg vite i ettdrtid at han og svigermor har snskket om at mitt navn må vekk og at baby kun skal ha hans navn. 

Hadde det bare vært så enkelt som å ha mitt som mellomnavn og hans som etternavn, så hadde vi ikke hatt et problem.

Ts

Anonymkode: 10d5b...ceb

Svigermoren din kan ikke være helt frisk..

Trodde hun virkelig at hun og den jævla sønnen bare kan sparke deg unna etter at barnebarnet ble født:klaske: Som om du ikke var verdt en dritt.

Det er dette de dessverre viser med oppførselen sin. De gjør sitt navn til noe mer verdifullt enn det navnet ditt faktisk er! For noen forsmådde nek:fnise:  Her tror jeg de føler seg litt truet..

Synes det er helt sykt at begge disse prøver å få tvunget igjennom et vanlig " Olsen" etternavn som alle i dag har, framfor å unne barnet et sjeldent navn..

Piss meg i øret!

 

Anonymkode: 8b5d3...a7a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, jeg aner ikke hvorfor dem ikke vil ha det med. 

Det er ganske fint, folk gir komplimenter på etternavnet. Både hans og mitt etternavn er norske med "Ø" i seg. Mitt etternavn er stedsnavnet hvor mine forfedre eide/vokste opp.

Anonymkode: 10d5b...ceb

Vet du hva, kjære deg, da skal du si til mannen din og svigermarerittet at du hadde forstått dem hvis etternavnet ditt var Kuksjø eller Pikkodden, men det er det ikke!

Anonymkode: e1895...1ff

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg skjönner ikke at du ga deg på dette, TS. Barnet har like mye rett til å ha ditt navn som fars, mer når det er et sjeldent navn.  Som andre har sagt - jeg hadde bare latt det ligge, slettet söknaden hos skatteetaten og latt det gå sin gang. Da er det fars eget ansvar at barnet ender med ditt navn. 

Så må du jo se an litt hvordan dette går, far er uinteressert og uengasjert og virker mer opptatt av å please sin mor enn å ta ansvar for sin familie. 

Du burde nå konsentrere deg om deg og baby, og bare la alle diskusjoner om navn etc ligge. viktigere at du bevarer roen og bruker den korte spedbarnstiden på å nyte det, oppi all sövnlöshet og annet som hörer med. 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden får meg til å tenke på den dama i Simpsons som sier "would somebody pleeeease think of the children?". Kanskje det er løsningen også, la barna få begge navn nå, så kan de velge selv når de blir større hva de vil hete. Ingen av partene bør i hvert fall trumfe gjennom at det bare skal være deres navn. Mannen er mest urimelig i dette tilfellet, men hvis TS tar tipsene om å være barnslig og trumfe gjennom kun sitt eget så er hun på samme nivå. 

Anonymkode: 6088e...339

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for langt og godt svar. 

Det er en gutt, vi diskuterte det før jeg ble gravid. Vi ble enige om at baby skulle ha mitt som mellomnavn dersom vi ikke skulle gifte oss (noe han tydeligvis ikke ønsker lengre) - han har også en søster som er gift og har tatt et annet navn, men der heter alle barna (gutt og jenter) hennes *gamle* etternavn. Dette også noe svigermor trumfet gjennom.

Ts

Anonymkode: 10d5b...ceb

Dere har blitt enige, før barnet kom, og etter barnet kom. Mannen din har kanskje ikke orket å diskutere mot mora si og muligens blitt fullstendig overkjørt. En svigermor med tydelige sterke meninger. At svigermor også har klart å trumfe igjennom etternavnet sitt på datteras barn (hvor dattera selv tok mannens etternavn) er tøft. Hun må jo være helt perfekt for alle kvinner her på kvinneguiden, en sterk kvinne med sterke meninger? Dette er ikke en svigermor som har latt mannen sin slippe billig unna :) 

Jeg syns svigermor skal respekteres. Høflig og saklig skal man forklare at navnet ditt, betyr like mye for deg som navnet hennes betyr for henne. Forklar at du forstår hennes side, men at du har gitt et fantastisk kompromiss, som hun må leve med. Forklar at deg og din mann så denne situasjonen komme, og at du dermed sammen med hennes sønn, inngikk denne avtalen. Avtalen må holdes og vil ikke avvikes. Jeg tror hun vil respektere deg.

Ovenfor far ville jeg ha gjort det kjærlig klart, at du respekterer han, at du respekterer at det er hans sønn, og at du har forstått hvor viktig det er for han, at ungen får hans navn. Men at det også er din sønn. At det også er viktig for deg at din sønn, har ditt navn. Minn han på avtalen, som ble gjort både før og etter fødsel. Si: "Vi har gjort en avtale om dette, du har til og med fått etternavnet, så hva er egentlig problemet?" (Problemet er sannsynligvis svigermor, spennende å høre om han sier det.)

Om man ønsker det så kan du hinte om du lurer på hva loven sier. Ikke stav loven for han, la han finne ut av det selv, spør han om han vet hva navneloven sier, i tilfelle dere ikke klarer å bli enige (han vil da Google, kanskje foran og sammen med deg, og greit du har nevnt navneloven så han slipper å Google for mye.) Når dere søker opp, og leser den, så kan du faktisk koste på deg en fin latter, og si " jo men da er det jo løst da, vi godkjenner ingen navn, og det blir mitt etternavn." Gi han et stort kyss, smil og begynn å lage en god middag (mannen har tross alt noe å svelge nå.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neste gang dere spiser middag sammen forteller du dem at hun er en egoistisk fitte og at han er en jævla mammadalt og at det må bli slutt på det i denne familien hvis ikke du skal gå fra barnets far nå i kveld.

Anonymkode: e1895...1ff

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hactar skrev:

Og dobbelt problem for neste generasjon, når Hansen-Theodorsen og Møller-Johansen skal prøve å bli enige.

Nope. Da er de fleste store/voksne nok til å bestemme selv. Ihvertfall er de myndige. Kansje vil de ikke hete begge etternavnene selv engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stakkars norske barn som er født i den feministisk/anti far suppe der

Anonymkode: 0cf8c...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et sterkt ønske om å ha mitt navn som mellomnavn for å hvertfall føre det videre. 

Jeg tenker også at ettersom han viser null interesse for baby og ikke tar ansvar så frykter jeg at forholdet ryker, vil ikke at baby kun skal ha hans navn dersom forholdet ryker (mtp reiser, pass, ha samme navn som baby)

Jeg har selv min fars sitt mellomnavn, vet hvor lite brukt det blir. Men er liksom prinsipp og det at slekten føres videre med denne ungen også.

Tenker å sitte meg ned med han og be han være ærlig, om han diskuterer dette bak min rygg med svigermor så skal han innrømme det istedenfor at svigermor skal si det til meg (på en nedlatende tone). 

Ts

Anonymkode: 10d5b...ceb

TS, hva tenker du om det de fleste her sier - å trekke tilbake søknaden og bare la barnet få ditt etternavn? 

Helt ærlig tror jeg forholdet ditt lever på lånt tid. Moren hans sin innblanding, det at han ikke snakker med deg men heller konspirerer, at han ikke er en aktiv far... Det er for mange issues til at han skal endre seg. Han har også ombestemt seg angående giftermål, så om barnet får hans etternavn vil dere to alltid ha forskjellig etternavn. 

Jeg er rimelig sikker på at du kommer til å angre hvis du lar barnet få fars etternavn, til og med selv om ditt navn blir mellomnavn. Far fikk sin sjanse men har vist at han er totalt utilregnelig.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vannkoker skrev:

1:Er det gutt eller jente? Om gutt så kan det for mange fedre, bety mye at gutten, hans sønn, har hans etternavn. Er det min sønn, om han ikke har mitt etternavn? (Selvfølgelig er det det, men....det føles veldig dårlig og vondt.) Om det er en jente, hvem bryr seg (satt på spissen.) Egentlig burde navneloven endres på denne likestilte enkle måten. Gutter får fars etternavn, jenter får mors etternavn.  

2: Dere snakket ikke om det på forhånd, det var litt dumt, men hvem kan tenke på alt, og vite at dette skulle bli ett problem. Eller snakket dere om det på forhånd, og en av dere ignorerte å si sin mening? Så andre parten tok det for gitt at det ville bli hans eller hennes etternavn? Lite å gjøre med nå, men kan gi litt større forståelse.

3: Du ønsker, over alt på denne jord, at din unge skal ha alt. Det inkluderer ett fantastisk forhold til far, til familien, ja til og med til svigermor. Om det stemmer, ville jeg ikke ha bedt svigermor om å dra til blokksberg, eller dumpa mannen :) Familien er fantastisk å ha, og du burde absolutt ønske at svigerforeldre skal elske barnebarna sine og det vil hjelpe dere enormt mye (barnepass etc.) Lytt til gode råd, spør gjerne, også når du vet svaret, slik at de føler at de er med. Elsk familien din. Obs noen kan være håpløse og har ingenting inni din familie å gjøre. Men at svigermor, som elsker sin sønn over alt på dene jord, ønsker at barnebarnet skal få hans navn, høres ikke ut som et urimelig ønske.  

4: Du har allerede gitt deg, (noe du vil måtte gjøre mange ganger i ett forhold, noen ganger til og med når du har rett, og andre ganger, kanskje enda surere, hvor du tar feil.) Noen saker er store, noen er små. Men alle vil når man får litt tid bak seg, virke ubetydelige og små, samme hvor store fjell de var når man var oppi de. Du har for øvrig gjort, fra din side, og hva jeg kan lese, alt riktig. Viktig å legge merke til, fra din side. For vi har ikke hørt hans side. Fra hans side, kan denne saken virke helt håpløs, selvfølgelig skal sønnen ha hans navn. Det er slik det alltid har vært, det er slik det er. Hun har aldri nevnt dette før, og lager nå plutselig et voldsomt oppstyr om dette. Så hører han med mora si, og hun er helt enig med han. Han må være mann, ikke noen tøffel, etc etc (jeg har ikke peil, på hva de har sagt.)  

5: Kvinner har i alle år, sliti med sterke menn, hvor menn styrer alt, og hvor kvinners meninger ikke betyr stort (fra samfunnets side.) Løsningen er kommunikasjon, manipulasjon og sex nekt. Kvinner får man langt mer, om de ber om det, etter sex. 

6: Kommunikasjon, snakk med han. Fortell hva du føler, hvor viktig det er for deg etc etc (jeg kan ikke hjelpe her, alle kvinner er forskjellige, med unntak av fellesnevneren at jeg ikke skjønner noenting, før jeg blir forklart det (og da er det selvfølgelig alt for seint, jeg er jo den største drittsekken i verden.))

7: Manipulasjon (eller egentlig bare kommunikasjon?) Oppfør deg trist, gråt litt for deg selv (men pass på at det er når du vet han er i nærheten, men han tror du ikke har sett han.) Virk apatisk. Nekt for at noe er galt, spør han igjen, så nekt igjen, bryt så ut i gråt og kast deg rundt han. Det er herlig enkelt. Ingen mann kan nå bortforklare at noe ikke er galt. Og ingen mann vil nå ikke lytte og forsøke å løse dette problemet. Og problemene som nå skal løses fosser nå ut av munnen din.

8: Problemet er (vel pøs ut.) Jeg kan tenke meg følgende: Du må gjøre alt hjemme, alt bleieskift, det er alltid du som må stå opp om natta når ungen gråter, etc etc. Du makter det ikke lenger. Svigermor er fæl. Og du får ikke lov til å ha etternavnet ditt engang på ungen. Ikke engang som mellomnavn. Her kan du virkelig pøse ut alt. Herlig enkelt. Obs alt dette kan gjøres med mindre tårer under punkt 6, men med tårer så er det vanskelig å argumentere imot. Det er veldig vanskelig å argumentere mot tårer, spesielt siden jeg som mann ikke skal gråte selv.

9: Sex nekt. Dette er fantastisk, får du ikke viljen din, så er det slutt på sex. Og det er ikke lett å være mann lenger. Det er dog noe som heter karma i denne situasjonen. Det er når du sitter alene med en unge hjemme, gråter og er lei deg, furten, nekter sex, og mannen din får seg noe hos noen andre damer. Så det kan gå gæli. 

10: For moro skyld, når du våkner om natta, ungen gråter, vekker du mannen din så han kan også ta ungen? Eller forsøker du å være stille når du går ut av senga? Er ikke helt hans sin feil, om det er det siste. Det er helt vanlig, å dulte borti mannen sin, si at nå er det din tur, jeg sto opp forrige gang. Samtidig er det helt vanlig, at den som skal på jobb tidligst (og det blir som oftest mannen, da dama har permisjon) får sove. Her må du se an din situasjon.

11: Lykke til med forholdet  :)

Dette er noe av det mest absurde jeg har lest på lenge. Ikke hør på dette, TS. Livet ditt trenger ikke være en eneste stor konflikt, og du trenger ikke bidra til at samboeren din i enda større grad blir en fiende. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Samboer og jeg ble foreldre for første gang for én mnd siden. 

Før baby ble født diskuterte vi etternavn på baby, samboer vil selvsagt at han skal få etternavnet hans mens jeg ønsker at han skal få mitt. 

Mitt etternavn er fredet ( er kun min familie som har dette navnet) mens hans er så vanlig at godt over 30% av innbyggerne i kommunen har dette. I tillegg har han brødre som kan føre navnet videre, det har ikke jeg. Vi vil heller ikke bli gift, jeg ønsker at vårt barn skal ha noe likt etternavn som meg hvertfall.

Nevner også at svigermor har vært veldig på den at babyen skal ha hans etternavn, noe hun forsåvidt ikke har noe med. 

Jeg gikk med på bruke mitt etternavn som mellomnavn og hans som etternavn til slutt. 

Jeg sendte inn melding om navn på baby for 1 uke siden hvor far også må logge seg inn for å akseptere navnet. Han har endo ikke akseptert navnevalget, selv etter jeg har purret på han.

Når svigermor var på besøk igår sier hun at samboer har endo ikke forhandlet ferdig etternavnet på baby. Ut ifra samtalen de hadde hatt så hadde hun spurt om han ikke skulle ha KUN hans etternavn, dette mente hun var riktig - og han hadde sagt seg enig. 

Han har ikke sagt til meg at han ønsker kun hans navn, irriterer meg at han ikke kan akseptere mitt etternavn som mellomnavn. Jeg mener dette ikke er noe å forhandle. 

Måtte få luftet frustrasjonen her... 

Hva mener dere? Er jeg urimelig? Bør baby bare få etternavn til samboer og ta vekk mitt? 

Anonymkode: 10d5b...ceb

Herregud hvorfor skal han forhandle om dette med mora si? Hun har jo null med dette å gjøre. Siden du har et fredet eyternavn syns jeg faktisk til og med at HANS etternavn kunne vært mellomnavn og ditt kunne vært etternavn. Jeg hadde blitt dritsur. Du er faktisk snill som vil sette ditt etternavn som mellomnavn. Det er jo det minste han burde godta. Ungen er da like mye din som hans.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Browncoat skrev:

TS, hva tenker du om det de fleste her sier - å trekke tilbake søknaden og bare la barnet få ditt etternavn? 

Helt ærlig tror jeg forholdet ditt lever på lånt tid. Moren hans sin innblanding, det at han ikke snakker med deg men heller konspirerer, at han ikke er en aktiv far... Det er for mange issues til at han skal endre seg. Han har også ombestemt seg angående giftermål, så om barnet får hans etternavn vil dere to alltid ha forskjellig etternavn. 

Jeg er rimelig sikker på at du kommer til å angre hvis du lar barnet få fars etternavn, til og med selv om ditt navn blir mellomnavn. Far fikk sin sjanse men har vist at han er totalt utilregnelig.

Jeg kommer ikke til å trekke tilbake søknaden. Har allerede sagt til han at han må inn å akseptere navnet eller ta opp med meg dersom det er noe han mener er feil. Vil ikke gå bsk fars rygg på den måten uansett hvor mye han går bak min rygg til sin mor. 

Ts

Anonymkode: 10d5b...ceb

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig noe å krangle om? Det er bare ett navn. Dere vil vel aldri bruke etternavn når dere snakker til barna likevel. Da blir jo kun fornavnet brukt. Etternavn er bare noe som vil stå på offisielle papirer.

Dere mødre har ikke enerett på hverken barnet eller etternavn. Dere er ikke viktigere enn far. Som en skriver at TS skal få bestemme fordi hun har fått gravid i 9 mnd, for noe tull. Hvor mange rettigheter skal dere mødre egentlig ha? Far bidro med å lage dette barnet og har like mye rettigheter.

Jeg håper far får bruke sitt etternavn som han vil, siden det er så utrolig viktig. Jeg trudde gener var viktigere enn ett etternavn.

Dere mødre en noen store egoistiske fjollete tullinger som ødelegger for dere selv. Dere ødelegger for fremtiden til andre damer også med de kravene dere stiller hele tiden.

Jeg håper det blir fler som reiser ril Danmark og får sæd av en ukjent mann der, da slipper fedre betale bidrag og å bli tråkket ned i gjørma av ego bitches.

Anonymkode: c00ce...0ad

Hallo i luken. Her har faktisk far fått viljen sin, da ts har gått med på å ha sitt etternavn som mellomnavn. Det er virkelig ikke hun som er den urimelige her. Hvorfor sksl det være mer automatikk i at ungen skal ha fars etternavn enn mors?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Sariou skrev:

Dette er noe av det mest absurde jeg har lest på lenge. Ikke hør på dette, TS. Livet ditt trenger ikke være en eneste stor konflikt, og du trenger ikke bidra til at samboeren din i enda større grad blir en fiende. 

Det var jo litt overraskende.

Kan du hjelpe meg med å forstå deg bedre, mener du alt jeg har skrevet er feil eller deler?  Hvorfor skulle det jeg ha skrevet medføre at mannen blir en fiende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer ikke til å trekke tilbake søknaden. Har allerede sagt til han at han må inn å akseptere navnet eller ta opp med meg dersom det er noe han mener er feil. Vil ikke gå bsk fars rygg på den måten uansett hvor mye han går bak min rygg til sin mor. 

Ts

Anonymkode: 10d5b...ceb

Helt enig med deg ts. Du vinner slt på å være den voksne her. Ikke synk ned på hans nivå. Men om han ikke godkjenner så blir jo etternavnet ditt og hans blir ikke med så han ødelegger for seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser mange skriver her at du skal vente til det har gått seks måneder, så får barnet ditt etternavn. Det stemmer, dere risikerer også å få en bot for å unnlatt å gi barnet ett navn.

https://www.p4.no/det-gode-liv/dette-skjer-hvis-du-ikke-har-gitt-barnet-ditt-navn-innen-seks-maneder/artikkel/706613/

Men, ellers. Både far og svigermor er her meget urimelige. Du har allerede gitt deg på at barnet skal ha ditt etternavn, det burde ikke være innmari vanskelig å akseptere at barnet får ditt navn som mellomnavn i det minste.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

stakkars norske barn som er født i den feministisk/anti far suppe der

Anonymkode: 0cf8c...b31

Hvor er dette antifar? TS skriver at hun vil barnet skal ha navnet hennes som mellomnavn bare.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Fireflies skrev:

Ser mange skriver her at du skal vente til det har gått seks måneder, så får barnet ditt etternavn. Det stemmer, dere risikerer også å få en bot for å unnlatt å gi barnet ett navn.

https://www.p4.no/det-gode-liv/dette-skjer-hvis-du-ikke-har-gitt-barnet-ditt-navn-innen-seks-maneder/artikkel/706613/

Men, ellers. Både far og svigermor er her meget urimelige. Du har allerede gitt deg på at barnet skal ha ditt etternavn, det burde ikke være innmari vanskelig å akseptere at barnet får ditt navn som mellomnavn i det minste.

Da får han betale bota alene siden det er han som gjør deg vanskelig

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...