Gå til innhold

Bør jeg hjelpe kjæresten min økonomisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde ikke hjulpet noen jeg ikke stoler på

Anonymkode: 13dbb...aef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig i tvil her. Tenker du først og fremst har forsørgeransvar overfor dine barn, og hvis et evt lån til kjæresten går ut over barna dine på noen måte ville jeg ikke lånt ham penger. Jeg er nok veldig hard når det gjelder økonomistyring og hva jeg forventer av voksne folk:kjæresten din har barn og har vært yrkesaktiv i sikkert 25 år så han burde lært! 

Såååå mye økonomisk rot ville vært en dealbreaker for meg, men jeg er klar over at jeg har lav toleransegrense på dette punktet. 

HVIS du velger hjelpe ham, så sjekk først at infoen han gir stemmer, og skriv gjeldsbrev så du har dokumentertasjon på lånet og nedbetalingsplan. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et større beløp? Om han er i en gjeldsordning har jo de full kontroll på hans økonomi. De tar alt han tjener foruten om det lille han må ha til livsopphold. De vet jo at han ikke kan trylle frem et stort beløp for å være med i en ordning. Dette lukter det ikke godt av for å si det slik. Jeg ville vært skeptisk til hans forklaring og ringt rådgiveren hans for å  dette bekreftet på noe vis, så han ikke lurer deg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg en kar fom fortjener deg dette lukter bare humbugg og han ble eks av en grunn i sin tid.

Lukk å lås og du får en lysende fremtid :)

Anonymkode: 7bbab...9be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri lån penger til noen som tydelig ikke hae skikk på økonomien.

Da er det bedre å hjelpe med å tilby middag, hjelpe å se gjennom budsjettet hans, oppgaver som ikke vil sette deg i en dårlig økonomisk tilstand.

Han er i en jobb hvor han må ha bil. Men... om bilen sluker penger er den et stort problem. Kan se for meg st luksusfellen hadde solgt bilen ganske så fort for å få penger til regninger. Buss? 

 

Men uansett det, ikke gi penger. 

Og ikke kjøp noe sammen, heller finn noe å leie sammen. Da vil regninger på faste utgifter bli mindre for dere begge. Det er jo faktisk noe som kan hjelpe. Altså gi han peger med å flytte sammen i en leilighet der  dere deler på utgifter. Men det vil jo være en rissiko... 🤔 Kommer han til å kunne betale leie...? 

Vanskelig situasjon. Noe av det første min mor spør om når jeg dater noen; "har han økonomien i orden?" 😅

Anonymkode: e71f7...39e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han prøver nok å lure deg. Er man i gjeldsordning trekkes alt av lønna. En skal ikke betale "en ganske stor engangssum" selv.

Anonymkode: d4944...596

Enig. 

Jeg sitter selv med inkassogjeld pga eksen min. Du bør virkelig ikke tenke på å kjøpe hus med en som er så økonomisk uansvarlig.... hvis han driter seg ut på nytt, så risikerer du å slite økonomisk resten av livet pga han... 

Anonymkode: d993e...0e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. 

Jeg sitter selv med inkassogjeld pga eksen min. Du bør virkelig ikke tenke på å kjøpe hus med en som er så økonomisk uansvarlig.... hvis han driter seg ut på nytt, så risikerer du å slite økonomisk resten av livet pga han... 

Anonymkode: d993e...0e9

Samme her! 

Heldigvis ferdig om 6mnd,  men fy fader... Aldri igjen

Anonymkode: 0370b...ccc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2018 den 2.58, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Ja håper jeg finner ut av det jeg også. Og som du sier så skal jo det/ bør jo det være en grei differanse mellom lønn og det han skal leve på. Er usikker på hva satsene er på hva man skal kunne klare seg på i måneden. Utenom dette så skal jo han betale husleie og alle andre regninger som de fleste har. Og så betaler han ganske mye i barnebidrag. 

De første årene betalte han nok inn det han skulle. Men ja, bilen har vært et STORT pengesluk, og til stor fortvilelse hele tiden. I forhandlinger med kreditorer så var alle villige unntatt 1 kreditor til at han kunne kjøpe en nyere bil som forhåpentligvis ville kreve mindre i verkstedsregninger. I utgangspunktet tar jo ofte kreditorene bort bilen, for å få inn penger (uansett ikke mye verd)men pga at han skulle kunne utføre jobben sin så fikk han beholde den. Konsekvensen av dette på lengre sikt på en så gammel bil, er at det er blitt mange verkstedsregninger de siste årene, noe som jo igjen går utover økonomien. Dette vet jeg for jeg har vært med og jeg har sett regningene....Og det er slik at når man ikke har det eksistensminimummet å leve for, så kan heller ikke kreditorene trekke noe. 

Men nå vil de altså ha betalt en større sum for at han skal få bli værende i ordningen. 

 

Han har dessverre ikke noen å spørre, som jeg vet om. 

 

Anonymkode: a4e45...dbf

Han har altså misligholdt gjeldsordningen sin, og kreditorene vil egentlig avslutte den, men har gitt han en siste sjanse på å betale inn avdrag han skylder. 

Ikke hjelp han, hold deg langt unna sier jeg. Han kommer bare til å misligholde den igjen. Å misligholde en gjeldsordning er jo noe så vanvittig dumt, her har han fått en fantastisk sjanse, og så skal han ødelegge den?!

Anonymkode: 375db...eac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2018 den 1.55, AnonymBruker skrev:

Hei!

Kjæresten min og jeg har vært kjærester i 10 år tilsammen. Det har vært til dels turbulente år,blant annet på grunn av økonomi. På et tidspunkt var vi samboere, men vi skilte lag. Jeg flyttet, og han måtte etter hvert gi opp leiligheten på grunn av at han ikke hadde råd til å sitte med den alene. Etter hvert viste det seg at han hadde hatt en veldig dårlig økonomisk håndtering, fra før jeg kom inn i bildet også, og han kom under gjeldsordning, og har vært det i en del år nå. 

Etter noen år ble vi kjærester igjen. Vi bor hver for oss. Begge to leier, og vi har snakket mye om å bo sammen, men jeg ønsker helst å eie i stedet for å leie. Dette er jo foreløpig umulig siden han er under en gjeldsordning. Han kan ikke legge til side penger slik jeg kan, og eventuelt spare opp til egenkapital. 

Vi har en del utfordringer i forhold til tidligere hendelser mellom oss, og det har ført til at jeg har tillitsproblemer til ham. Jeg stoler ikke helt på ham etter alt vi har gått gjennom, men samtidig jobber vi og har jobbet mye med forholdet, både sammen i parterapi og hver for oss.

Noe av det vi drømmer om er å kunne flytte sammen, og kunne begynne resten av våre liv sammen og ha det andre par har. Mye av dette stoppes av hans økonomi.  Til informasjon er vi begge i 40-årene, og jeg føler at livene våre skulle kommet lenger enn dette. 

Det som har skjedd nå er at han skal betale inn en ganske stor engangssum angående gjelden sin. Dette er penger han ikke har. Jeg aner ikke hvordan dette med gjeldsordning fungerer, og jeg synes han forklarer det dårlig til meg. Jeg har blitt sint og oppgitt på ham på grunn av dette, og jeg føler hele tiden "noe" står i veien for vår fremtid. Er det ikke økonomi, så er det ett eller annet i samlivet mellom oss. 

Han lever ikke noe luksusliv, han strør ikke om seg med penger, men han har en gammel bil som hel tiden må inn på verksted. Dette koster penger, og han må ha bil i jobben sin. Dette er det som "velter hele lasset" for ham. Og han får ikke lov av kreditorene å kjøpe noe ny bil. Jeg har ikke bil, så han kan ikke låne noe bil av meg heller. 

Så nå er spørsmålet mitt;

Skal han få ordne opp i dette selv? Betaler han ikke, faller han ut av gjeldsordningen og den totale gjelden hans vil bare vokse, og være enda større enn da han gikk inn i ordningen. Vi vil aldri få muligheten til å ta opp noe lån sammen, og drømmen om å bo sammen blir vel gruslagt for godt. Min økonomi er ikke god nok til at jeg kan ta opp lån alene.

Eller ville dere ha hjulpet og bidratt økonomisk slik at gjeldsordningen fortsatte, og drømmen om kjøp av bolig kanskje er oppnåelig likevel? 

En del av meg vil selvfølgelig hjelpe, for det vil gagne oss i fremtiden, men på den andre siden så lurer jeg på når han noengang vil lære? Vil dette bli fremtiden min? Å leve med en som er uansvarlig økonomisk? Dette går selvfølgelig ikke bare på ønonomi, men også på hvordan han har såret meg ellers i samlivet vårt. Og tanken på å bli utnyttet ligger jo også å gnager. 

Ville dere ha begynt heller å tenke på å leie sammen i stedet for å eie? 

Takk for at dere tok dere tid til å lese dette. Når alt kommer til alt så elsker jeg kjæresten min, men det har blitt en del negative opplevelser de siste årene. På hver vår kant og sammen. Dette tærer på oss begge. Likevel klarer vi å holde sammen, og gir ikke hverandre opp. Vi tror mye av det som har ødelagt for oss som ikke har med økonomi å gjøre kanskje kunne blitt bedre med å bo sammen. 

 

Anonymkode: a4e45...dbf

Kjøp ikke noe felles med han, før han er ferdig med sin gjeld. Så lenge du har lommebok...så vil det fortsette. Du kan eventuelt kjøpe leilighet og la han betale deg husleie .Her må du sørge for kontrakt.

Om han er totalt avhengi av bil for å jobbe, så må han ha råd til reprasjon. Eventuelle han må ta seg ekstrajobb  . Er det 5 år denne ordningen varer? Ofte er en tøff periode som skal til for at de lærer. Om dere skal leie noe sammen, må du ha kontrakt på hva han skal betake

Anonymkode: 28ea2...07c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2018 den 1.55, AnonymBruker skrev:

Hei!

Kjæresten min og jeg har vært kjærester i 10 år tilsammen. Det har vært til dels turbulente år,blant annet på grunn av økonomi. På et tidspunkt var vi samboere, men vi skilte lag. Jeg flyttet, og han måtte etter hvert gi opp leiligheten på grunn av at han ikke hadde råd til å sitte med den alene. Etter hvert viste det seg at han hadde hatt en veldig dårlig økonomisk håndtering, fra før jeg kom inn i bildet også, og han kom under gjeldsordning, og har vært det i en del år nå. 

Etter noen år ble vi kjærester igjen. Vi bor hver for oss. Begge to leier, og vi har snakket mye om å bo sammen, men jeg ønsker helst å eie i stedet for å leie. Dette er jo foreløpig umulig siden han er under en gjeldsordning. Han kan ikke legge til side penger slik jeg kan, og eventuelt spare opp til egenkapital. 

Vi har en del utfordringer i forhold til tidligere hendelser mellom oss, og det har ført til at jeg har tillitsproblemer til ham. Jeg stoler ikke helt på ham etter alt vi har gått gjennom, men samtidig jobber vi og har jobbet mye med forholdet, både sammen i parterapi og hver for oss.

Noe av det vi drømmer om er å kunne flytte sammen, og kunne begynne resten av våre liv sammen og ha det andre par har. Mye av dette stoppes av hans økonomi.  Til informasjon er vi begge i 40-årene, og jeg føler at livene våre skulle kommet lenger enn dette. 

Det som har skjedd nå er at han skal betale inn en ganske stor engangssum angående gjelden sin. Dette er penger han ikke har. Jeg aner ikke hvordan dette med gjeldsordning fungerer, og jeg synes han forklarer det dårlig til meg. Jeg har blitt sint og oppgitt på ham på grunn av dette, og jeg føler hele tiden "noe" står i veien for vår fremtid. Er det ikke økonomi, så er det ett eller annet i samlivet mellom oss. 

Han lever ikke noe luksusliv, han strør ikke om seg med penger, men han har en gammel bil som hel tiden må inn på verksted. Dette koster penger, og han må ha bil i jobben sin. Dette er det som "velter hele lasset" for ham. Og han får ikke lov av kreditorene å kjøpe noe ny bil. Jeg har ikke bil, så han kan ikke låne noe bil av meg heller. 

Så nå er spørsmålet mitt;

Skal han få ordne opp i dette selv? Betaler han ikke, faller han ut av gjeldsordningen og den totale gjelden hans vil bare vokse, og være enda større enn da han gikk inn i ordningen. Vi vil aldri få muligheten til å ta opp noe lån sammen, og drømmen om å bo sammen blir vel gruslagt for godt. Min økonomi er ikke god nok til at jeg kan ta opp lån alene.

Eller ville dere ha hjulpet og bidratt økonomisk slik at gjeldsordningen fortsatte, og drømmen om kjøp av bolig kanskje er oppnåelig likevel? 

En del av meg vil selvfølgelig hjelpe, for det vil gagne oss i fremtiden, men på den andre siden så lurer jeg på når han noengang vil lære? Vil dette bli fremtiden min? Å leve med en som er uansvarlig økonomisk? Dette går selvfølgelig ikke bare på ønonomi, men også på hvordan han har såret meg ellers i samlivet vårt. Og tanken på å bli utnyttet ligger jo også å gnager. 

Ville dere ha begynt heller å tenke på å leie sammen i stedet for å eie? 

Takk for at dere tok dere tid til å lese dette. Når alt kommer til alt så elsker jeg kjæresten min, men det har blitt en del negative opplevelser de siste årene. På hver vår kant og sammen. Dette tærer på oss begge. Likevel klarer vi å holde sammen, og gir ikke hverandre opp. Vi tror mye av det som har ødelagt for oss som ikke har med økonomi å gjøre kanskje kunne blitt bedre med å bo sammen. 

 

Anonymkode: a4e45...dbf

Dump ham...🙀👀🕵️‍♂️

Anonymkode: df47a...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2018 den 4.07, AnonymBruker skrev:

Som kvinne fortjener du en mann som er rik og spanderer smykker i gull og diamant til deg. Tar deg med på reiser verden rundt og kryper for dine føtter for å tilbe deg. Finn deg en mann som fortjener deg i stedet!

Anonymkode: 391c1...795

Det finnes ikke nok slike menn til at alle kvinner kan få en sånn en.

Anonymkode: f0811...c1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2018 den 14.12, Eneri skrev:

Jeg er veldig i tvil her. Tenker du først og fremst har forsørgeransvar overfor dine barn, og hvis et evt lån til kjæresten går ut over barna dine på noen måte ville jeg ikke lånt ham penger. Jeg er nok veldig hard når det gjelder økonomistyring og hva jeg forventer av voksne folk:kjæresten din har barn og har vært yrkesaktiv i sikkert 25 år så han burde lært! 

Såååå mye økonomisk rot ville vært en dealbreaker for meg, men jeg er klar over at jeg har lav toleransegrense på dette punktet. 

HVIS du velger hjelpe ham, så sjekk først at infoen han gir stemmer, og skriv gjeldsbrev så du har dokumentertasjon på lånet og nedbetalingsplan. 

Det hjelper ikke å ha skriftlig dokumentasjon på at noen skylder deg penger hvis de ikke har noen penger å betale tilbake med. Selv ikke om man går rettens vei (og vinner!) for å få dem.

Anonymkode: f0811...c1e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Damer blir tiltrukket av slike mennesker de kan være i omsorgsrollen ovenfor. En de kan hjelpe, også økonomisk. :)

Anonymkode: 0df3c...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Damer blir tiltrukket av slike mennesker de kan være i omsorgsrollen ovenfor. En de kan hjelpe, også økonomisk. :)

Anonymkode: 0df3c...993

I følge KG er det helt feil da. Damer går etter rikinger med høy status. Det er derfor div. mannfolk på KG ikke får seg dame...😂 

Anonymkode: 03b9a...ec8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.1.2018 at 1:55 AM, AnonymBruker said:

Og tanken på å bli utnyttet ligger jo også å gnager. 

Ville dere ha begynt heller å tenke på å leie sammen i stedet for å eie? 

Anonymkode: a4e45...dbf

Dette er sannsynligvis helt riktig, han utnytter deg. Flytter dere sammen, risikerer du at kredittkortene dine plutselig er borte og belastet etc.

Det er slitsomt å etablere et nytt forhold, og så mye enklere å bli sammen med en du har vært sammen med før. Ta det slitet likevel, han her er ikke noe å samle på.

Anonymkode: 75df8...a3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bruk pengene dine på barna dine, ikke et voksent menneske med egen inntekt som bare roter de bort.

Anonymkode: 0ab3e...3d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

TS her igjen! Ser ikke ut som jeg trenger å ta stilling til dette mer da vi etter en krangel på SMS har sluttet helt å ta kontakt med hverandre!

Han er nok veldig nedfor og deprimert pga dette med økonomien, og jeg skal innrømme at jeg ikke har vært noe særlig til å backe ham opp. Snarere tvert i mot, jeg ble utrolig sint og skuffet som skrevet tidligere og vi hadde en stor krangel. Men så gikk jeg i meg selv og ba om unnskyldning for ting jeg hadde sagt, og tenkte å snakke ordentlig med ham om hva han/vi skulle gjøre fremover. Hans måte å være mot meg da var å være kald og avvisende og han angrep meg på det jeg hadde sagt tidligere. Han var ikke imøtekommende i det hele tatt, og satt seg veldig i en "offerrolle". Ikke noe ydmykhet eller noe tegn til å ville forsones.  Bare negativitet og sinne. Så da ble jeg forbanna igjen og tenkte at"nei, da får jo han bare klare seg selv da!" Om han ikke vil ordne opp så er det ikke min jobb heller....

Anonymkode: a4e45...dbf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...