Gå til innhold

Hunderase


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en hund til familiehund som da får en til to times hovedtur og tre eller fire tisseturer på ett kvarters tid. En med middels aktivitetsbehov. Må ha minst mulig jaktlyst siden jeg vil la den være løs i skogen. Liker best gjeterhunder da de holder seg til flokken og er lettere å lære opp til lydighet. Skal trene lydighet og mental trening hjemme på egenhånd. Gjeterhunder har som oftest lite jaktinstinkt også. Hunden må være over 10 kilo og helst under 30 kilo da jeg ikke er så sterk av meg siden må jo klare å holde hunden igjen hvis noe skjer. Jeg bor i leilighet så det er også viktig og ikke ha en som bjeffer på alt og alle og med mange naboer. Gjerne en hund uten samkjønnagressjon. Pelsstell er greit. 

Kan dere ramse opp familiehunder som kan passe? 

Anonymkode: 49c07...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Puddel. 😌 Seriøst misforstått hunderase. Veldig intelligente hunder, og svært tilpasningsdyktige etter min erfaring. Både kongepuddel og mellompuddel bør kunne passe fint inn hos deg. Pelsstellet er også overkommelig, særlig om de holdes kortklipt. 

Anonymkode: 3b9c8...1de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte helt å skrive at jeg skal drive med utstilling. Og siden pudler er den mest ekstreme på utstillingbiten så utgår dessverre den. Hvis ikke hadde den stått på lista mi. Synes forøverlig at pudler uten dill og dall og frisyrer er finest men ønsker ikke å ta meg vann over hodet og å gjøre klar en ferdig utstillingpuddel i klipp.

Anonymkode: 49c07...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde velge en spisshund. De er fra pomeranians til samojed i størrelse. Flotte familie/brukshunder/selskapshunder. Lette å lære triks selv i voksenalder. De elsker og verdsetter eieren, og blir den hunden du vil at den skal være. De er estetisk vakre, super hengiven, elsker å være aktive, de er full av enegi ute, og rolige og bedagelig inne. Jeg har en, og det er den mest fantastiske mest elskverdige lille skapningen som finnes. 

Anonymkode: 962e9...7d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du burde velge en spisshund. De er fra pomeranians til samojed i størrelse. Flotte familie/brukshunder/selskapshunder. Lette å lære triks selv i voksenalder. De elsker og verdsetter eieren, og blir den hunden du vil at den skal være. De er estetisk vakre, super hengiven, elsker å være aktive, de er full av enegi ute, og rolige og bedagelig inne. Jeg har en, og det er den mest fantastiske mest elskverdige lille skapningen som finnes. 

Anonymkode: 962e9...7d8

De har gjerne endel jaktinstinkt da 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ha en hund til familiehund som da får en til to times hovedtur og tre eller fire tisseturer på ett kvarters tid. En med middels aktivitetsbehov. Må ha minst mulig jaktlyst siden jeg vil la den være løs i skogen. Liker best gjeterhunder da de holder seg til flokken og er lettere å lære opp til lydighet. Skal trene lydighet og mental trening hjemme på egenhånd. Gjeterhunder har som oftest lite jaktinstinkt også. Hunden må være over 10 kilo og helst under 30 kilo da jeg ikke er så sterk av meg siden må jo klare å holde hunden igjen hvis noe skjer. Jeg bor i leilighet så det er også viktig og ikke ha en som bjeffer på alt og alle og med mange naboer. Gjerne en hund uten samkjønnagressjon. Pelsstell er greit. 

Kan dere ramse opp familiehunder som kan passe? 

Anonymkode: 49c07...0ae

Samkjønnsagressjon er jo individuelt betinget. Det kan du få uansett hvilken rase du velger, men erfaringsmessig er det vanligere hos hannhunder.

Jeg slår et slag for Collie. Begge variantene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg glemte helt å skrive at jeg skal drive med utstilling. Og siden pudler er den mest ekstreme på utstillingbiten så utgår dessverre den. Hvis ikke hadde den stått på lista mi. Synes forøverlig at pudler uten dill og dall og frisyrer er finest men ønsker ikke å ta meg vann over hodet og å gjøre klar en ferdig utstillingpuddel i klipp.

Anonymkode: 49c07...0ae

Jeg tenkte også at utstilling og puddel er umulig. Men jeg møter bare opp på utstilling med min litt rufsete puddel, så kommer andre utstillere (som altså er "konkurrenter") og styler hunden min. Veldig hyggelig miljø! 

Anonymkode: d18dc...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ei Flat Coat tispe? Har rolig gemytt og gjør visstnok ikke stort.

Anonymkode: e1619...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hunden som oppfyller alle dine krav er storpuddel,  også kalt kongepuddel!. Beste hunderasen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også slå et slag for storpuddel. Den mest fornuftige hunden jeg noen gang har hatt, snill, lydig og nerver av stål. Han er nå 10 og har aldri vært syk. Stilte ut et par ganger, da ordnet oppdretter pelsstell. Så ble jeg lei, så nå klipper jeg han ned hver 10. uke.

Anonymkode: 3c0ce...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Neinøff skrev:

De har gjerne endel jaktinstinkt da 

Jeg har tre stk. de eier ikke jaktinstinkt. Jeg har en Japansk Spisshund, en Tysk Spitz og en Valpino Italieno. De skjønner ikke poenget med å kaste ball, pinne men cones er kult. Vi ha høner i hagen, og de får kakle i fred. Det er ikke jakthunder, spisshunder er ikke jakthunder. 

Anonymkode: 962e9...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjeterhund og opplever at det er hunder med en god del jakt i seg. Gjeteratferden er en form for forfinet jaktinstinkt, som for mange slår ut i full jaktmodus. Det stemmer at de er førerorienterte, men blir også lett stressa fordi det går så fort rundt i toppen på dem, det kan koke litt og da blir de lett distrahert.

Jeg har også en spisshund og den oppfyller alle kriteriene du nevnte. Det er en eurasier jeg har og de er vel de eneste spisshundene som ikke bjeffer. Det er veldig lite bjeffing og mange av dem er kalde i hodet, de skal være sindige og stødige. Jeg opplever min som mye mer førerorientert og mer lettlært enn gjeterhunden, fordi han er så intelligent. Han er mer selvstendig og det gjør at han greier å tenke selv og er kreativ, det er ikke negativt. Ikke minst er han fullstendig trygg å ha løs over alt, det var mye vanskeligere å jobbe med instinktene i gjeterhunden for å få en god innkalling på han. Jeg har ingen problemer med å anbefale eurasier, opplever dem som utrolig trofaste hunder.

Anonymkode: e9687...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tre stk. de eier ikke jaktinstinkt. Jeg har en Japansk Spisshund, en Tysk Spitz og en Valpino Italieno. De skjønner ikke poenget med å kaste ball, pinne men cones er kult. Vi ha høner i hagen, og de får kakle i fred. Det er ikke jakthunder, spisshunder er ikke jakthunder. 

Anonymkode: 962e9...7d8

Eh jo.. Norsk elghund grå (FCI #242) er en norsk spisshundrase med lange tradisjoner som jakthund  storvilt. Rasen kalles også grå elghund og gråhund. Den er en av Norges mest populære hunderaser og er den vanligste elghunden i Norden.[1] Norsk elghund grå er «Norges nasjonalhund»

 

Buhund (også spisshund!) Kan brukes til jakt........... Men neeei, de har ikke jaktinstinkt, da. De bare later som :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...