Gå til innhold

Forskjellen på pen og søt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det fineste kompliment man kan få, er å være "søt" og/eller "vakker".  Å bli kalt pen, er bare det - utseende, symmetri osv. 
Om noen synes du er søt eller vakker, er det et mye større kompliment. Disse ordene sier noe om væremåten og personligheten din.
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjæresten min sier alltid at jeg er søt og snill. Føler de to går hånd i hånd. Han sier da også at jeg er pen, men jeg foretrekker faktisk søt. 😊

Anonymkode: 7d423...f5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett kun vært sammen med søte jenter, da jeg ikke er kjekk nok til å bli sammen med de pene :blomst:

Men, jeg er fornøyd med det, jeg. :nori:

Anonymkode: 13488...0c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marilyn Monroe, Audrey Hepburn, Birgitte Bardot tenker jeg på som pen/vakker.

Zooey Deschanel, Lily Cole, Clemence Poesy tenker jeg på som søt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at "pen" er et ord som brukes om voksne kvinner (altså tydelig ikke under 18), og som har et mer sofistikert utseende over seg. Rene ansiktstrekk, tykt vakkert hår, rette/hvite tenner, en viss høyde, sunn kropp... Det er ting jeg personlig vil si går under betegnelsen "pen".

"Søt" synes jeg har et mer barnslig/ungdommelig utseende over seg. (Uten at det er noe galt i det! :) ) Rund nese, rundt ansikt, kortere i høyden, perfekt hud, liten munn... Føler det er sånne ting som kjennetegner en "søt" person. 

Men jeg tror også mange ikke tenker på en spesifikk skjønnhet når de bruker ordene "søt" eller "pen". At de rett og slett bare bruker det første ordet de kommer på, uten at de synes det er forskjell på ordene. Kanskje menn foretrekker å bruke ordet "søt" fordi de tror de fleste kvinner foretrekker det? At det er noe ungdommelig ved det, og de fleste kvinner ønsker jo å være ungdommelig. På samme måte som at mange foretrekker å bli kalt "jente" istedet for "kvinne". Men ikke vet jeg. :fnise: 

Anonymkode: 90ba9...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Søt" er noe man sier som et kompliment til mindre pene eller heller gjennomsnittlige personer.

Anonymkode: b8b98...c3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg blir også kalt søt (ikke bare av de jeg flørter med) og skulle vel helst blitt sett på som pen. Synes ikke selv jeg er pen så ser på denne søt-kommentaren som et prøve om å si noe positivt selv om jeg ikke ser ut i månelys. Men jeg kan jo se på andre og tenke at de er søte. Da mener jeg ikke at de ikke er pene også, men at det er noe søtt over dem. Vanskelig å forklare egentlig, men at de ser mer unge ut, mer livlige eller hva jeg skal si.. Synes en her skrev det ganske greit: søt er mer barnslige/unge trekk, mens pen er mer voksne/alvorlige trekk. 

Anonymkode: f26e0...423

Forstår hva du mener, men hva med godt voksne menn eller folk på gamlehjemmet som man kan kalle søte - for eksempel en bestefar på 84 som kjøper et nytt gebiss til kjæresten på 81 og pakker det pent inn; selv ville jeg ha sagt at han var riktig søt. ;)

En annen ting jeg lurer på, er hvordan dere ville ha beskrevet folk som Gandhi eller Nelson Mandela, neppe som "pene", men kanskje ha sagt at de hadde "en vakker sjel" ...?

Anonymkode: 1d8b4...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sporty92 skrev:

Jeg har selv blitt kalt flott, ser dere d som et annet ord for søt eller pen? :) 

Jeg blir kalt både flott, fin, pen, søt, nydelig, deilig og sexy av kjæresten. Aldri har jeg prøvd å sette mening på hvert av ordene og overanalysert de. 

Er det snakk om en flørt så foretrekker jeg søt. Det viser at de faktisk ser på meg og min personlighet og ikke bare et pent ansikt og en fin kropp (ikke at jeg skal skryte så fryktelig på meg begge av delene). Jeg har blitt kalt pen av flørter, men det synes jeg er så upersonlig om man kan si det slik. Nydelig er det som sjarmerer meg mest. Deilig er så overfladisk og seksualiserende og det foretrekker jeg å høre kun fra kjæresten min. Pen kan en venninne kalle meg, for det ordet gir meg ingenting. Det er liksom så ... Kaldt ord?

Anonymkode: 7d423...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

5 timer siden, Sporty92 skrev:

Jeg har selv blitt kalt flott, ser dere d som et annet ord for søt eller pen? :) 

Flott, for meg betyr "hot"/"smashing". 

Å være "søt og grei" kan de fleste kan de gidder.

 

Endret av Perle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Perle skrev:

 

Flott, for meg betyr "hot"/"smashing". 

Å være søt og greit de fleste kan om de gidder.

 

Takk for selvtillit boosten! 😄 Den trengte jeg!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg forklarte en gang at "søt" pleier å være nedlatende og bety at jenta ikke er til å ta på alvor. Han advarte meg mot menn som kaller meg søt, for da har ikke fyren respekt for meg, mente han.

Anonymkode: 454d9...228

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående ordet "flott": For meg er ei flott jente mer eksklusiv enn ei pen jente, da jeg bruker "flott" til å beskrive personligheten - hvis ei jente er pen, men samtidig utro og fører partneren sin bak lyset, ville jeg aldri ha omtalt henne som flott.

Ellers liker jeg også ordet "fantastisk"; du er et fantastisk, uerstattelig og uendelig verdifullt menneske, er ting jeg skriver når jeg ønsker å fortelle den jeg skriver til at hun faktisk er fantastisk, uerstattelig og uendelig verdifull. Og det er ikke for å flørte - når jeg ser opp mot nattehimmelen og tenker på at i dette enorme universet er hun unik, føler jeg at det er riktig å gi uttrykk for dette.

Folk her i Norge er egentlig så innelukket - mens fremmede i andre land kan begynne å prate på bussholdeplassen og man etter fem minutter får følelsen av å ha kjent hverandre hele livet, blir man her møtt med et innøvd smil, og et høflig "Hei". Hit, men ikke lenger, liksom. Ikke rart folk føler seg ensomme når man må kjenne hverandre i mange, mange år får å få innpass i vennekretsen.

Både på siden min       og andre steder jeg skriver, kan jeg være så positiv at sett med norske øyne, der man helst bør være reservert og holde god avstand til fremmede, skiller jeg meg sikkert ut; riktignok hjelper det når jeg forteller at jeg er kunstner - kunstnere er jo kjent for å være litt sprø, så etter å ha plassert meg i den kreative båsen, kan jeg fortelle en kvinne at hun er fantastisk uten å bli sett på som en desperat taper.

Men når man leser alle historiene om mennesker som henger med hodet og sliter med dårlig selvtillit på grunn av utseendet - ville det ikke ha vært hyggeligere å leve i et samfunn som var en smule varmere, slik at man kunne gi komplimenter også til ukjente uten å bli hengt ut som en dum mannsgris på MeToo, eller bli baksnakket som det ene og det andre i venninnegjengen; hva om postbudet eller bussjåføren hadde fortalt deg at du var søt eller pen ...?

Anonymkode: 1d8b4...957

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pen er om utseende, vakker mens søt går på væremåte og trekk som er milde og søte. En kattunge er søt, et barn er søtt. Er man smådum så kan det være søtt...

Jeg ville vært vakker 🙂

Anonymkode: 499ba...f03

Enig. Jamen du ER helt sikkert vakker!!! (I hvertfall om vi matcher hverandre!) 💑 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Angående ordet "flott": For meg er ei flott jente mer eksklusiv enn ei pen jente, da jeg bruker "flott" til å beskrive personligheten - hvis ei jente er pen, men samtidig utro og fører partneren sin bak lyset, ville jeg aldri ha omtalt henne som flott.

Ellers liker jeg også ordet "fantastisk"; du er et fantastisk, uerstattelig og uendelig verdifullt menneske, er ting jeg skriver når jeg ønsker å fortelle den jeg skriver til at hun faktisk er fantastisk, uerstattelig og uendelig verdifull. Og det er ikke for å flørte - når jeg ser opp mot nattehimmelen og tenker på at i dette enorme universet er hun unik, føler jeg at det er riktig å gi uttrykk for dette.

Folk her i Norge er egentlig så innelukket - mens fremmede i andre land kan begynne å prate på bussholdeplassen og man etter fem minutter får følelsen av å ha kjent hverandre hele livet, blir man her møtt med et innøvd smil, og et høflig "Hei". Hit, men ikke lenger, liksom. Ikke rart folk føler seg ensomme når man må kjenne hverandre i mange, mange år får å få innpass i vennekretsen.

Både på siden min       og andre steder jeg skriver, kan jeg være så positiv at sett med norske øyne, der man helst bør være reservert og holde god avstand til fremmede, skiller jeg meg sikkert ut; riktignok hjelper det når jeg forteller at jeg er kunstner - kunstnere er jo kjent for å være litt sprø, så etter å ha plassert meg i den kreative båsen, kan jeg fortelle en kvinne at hun er fantastisk uten å bli sett på som en desperat taper.

Men når man leser alle historiene om mennesker som henger med hodet og sliter med dårlig selvtillit på grunn av utseendet - ville det ikke ha vært hyggeligere å leve i et samfunn som var en smule varmere, slik at man kunne gi komplimenter også til ukjente uten å bli hengt ut som en dum mannsgris på MeToo, eller bli baksnakket som det ene og det andre i venninnegjengen; hva om postbudet eller bussjåføren hadde fortalt deg at du var søt eller pen ...?

Anonymkode: 1d8b4...957

Ooooooops - ble litt for spontan og glemte helt at denne tråden er i "Singelliv og dating"-delen av forumet, så jeg regner med at jeg fremstår som en rimelig desperat mannsgris, og får litt av den samme følelsen man får når man tror alle har glemt ens fødselsdag, og forberedt på en rolig kveld, tar en rask dusj før man går splitter naken inn i en mørkelagt stue, og - skitt au - plutselig tennes lyset, og der står absolutt alle man kjenner og begynner å synge "Happy Birthday" før de bryter ut i unison latter.

Så unnskyld om jeg har skrevet noe feil; forsøkte bare å skrive en kommentar i min vanlige, positive stil, men kanskje er ikke dette det riktige stedet å gjøre det på.

Anonymkode: 1d8b4...957

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søte mennesker har sjarme, de kan bevege andre fordi deres indre vesen blir uttrykt i ansiktet. Er du bare pen, så er du kjedelig. Jeg ser etter kvinner som er søt, pen og sensuell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vakker er alt på en gang. Ansiktspen, søt, særegne trekk, bra kropp, utstråling, you name it. Ekte skjønnhet. Beste komplimentet du kan få.

Pen og søt kan være både komplimenter og mer nøytrale beskrivelser. Som beskrivelse er pen mer voksen, søt mer barnslig. Pen er mer kvinnelig, søt mer yndig og jentete. Pen har rene og normale trekk, søt særegne trekk. Pen handler bare om utseende, søt kan handle om en snill og omsorgsfull personlighet.

Flott sies til en som har pynta seg skikkelig opp. Du er flott i den kjolen.

Sånn bruker i hvertfall jeg det!

Anonymkode: 49e19...336

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Citronella skrev:

Reese Witherspoon er søt/cute

Nathalie Portman er pen/pretty

Grace Kelly var vakker/gorgeous

Sånn jeg ser det.

 

Jeg er enig. Men likevel synes jeg Reese Witherspoon er pen så det holder. Skulle gjerne sett ut som henne.

Anonymkode: 430f4...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å bli kalt søt. Men jeg blir også kalt pen, og liker begge deler. Tenker at søt går mer på å være sjarmerende og ha et søtt utseende. Cameron Diaz (som yngre) er veldig søt, selv om hun jo også er pen.

Anonymkode: 430f4...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...