Gå til innhold
Lindy18

Dagmamma eller barnehage?

Anbefalte innlegg

Lindy18

Hei! Jeg har en sønn på 3 mnd. Og i august skal jeg begynne å studere igjen, da er han 10 mnd. 

Han må da ha noen som kan passe på han.. jeg synes det er litt tidlig for han å  begynne i barnehagen når han er så ung. Jeg har selvsagt mest lyst til å passe han selv, men utdanningen er noe jeg må bli ferdig med.

Er det noen som har erfaringer med dagmamma? Eller kan noen komme med argumenter for og mor dagmamma og å gå i barnehage. 

Mvh. Line :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

GoldenLioness

Det går som regel bemerkelsesverdig bra når barn på 10, 11 og 12 måneder starter i barnehage, sier Seegard. Hun kan fortelle at de minste barna er veldig opptatt av andre barn, og har stor glede av hverandre. Sosialt lærer de etter hvert å være del av en gruppe. De knytter også nære bånd til de ansatte, og får på denne måten flere gode sosiale relasjoner.

http://www.kk.no/mamma/ideell-alder-for-barnehagestart-63928078

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

dagmammaer er uregulerte, "alle" kan jobbe som dagmammaer, det er ikke krav til brannsikkerhet  eller egnet utearealer. Hadde aldri turt det. Barnehager er underlagt reglement og ikke minst er det flere voksne. 

Anonymkode: d5b4e...968

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
atropos

Jeg ville anbefale seg å se på barnehagene rundt deg, og hvis du har mulighet, velg en barnehage som har 9 barn pr 3 voksne på småbarnsavdeling og der det ikke er spesielt høyt sykefravær. 

Vi har hatt dagmamma for vår minste i påvente av barnehageplass, og vi var heldige og fant en pensjonert helsesøster med barnebarn på samme alder, så huset var ferdig sikret. Men som barnehagelærer vil jeg si at hvis kriteriene over blir møtt, er barnehage bedre for barnet. Mye pga det sosiale. Og selvsagt det de skriver over her. Du har ingen garanti for hva slags menneske dagmammaen er, mens barnehageansatte har levert vandelsattest og er underlagt lover og regler for sikkerhet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hva med familiebarnehage? Få barn, men pedagogiske krav og offentlig regulering. 

Anonymkode: 58d83...7de

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg var i samme situasjon som deg og måtte sende mini i bhg da han var 11 mnd pga studier. Han taklet det overraskende bra! Gråt ikke når vi dro og storkoste seg med både barn og voksne. I helgene gikk han i gangen for å finne sekken sin og ville til bhg😅

Selv om tilknytningen er viktig, er studier også veldig viktig. Du får er bedre utgangspunkt til jobber som vil sikre både deg og barnet i fremtiden.

Anonymkode: b8058...f7a

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Med mindre du kjenner en dagmamma som du vet er god, så ville jeg valgt barnehage. Synes risikoen er for stor ellers.

Om en dagmamma er godkjent, så er det en del krav som skal være møtt, men de som godkjenner vet ingenting om hvordan dagmammaen behandler barna når ingen andre er til stede.

Anonymkode: 11f80...1cd

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg synes tilknytningen er viktigst og synes egentlig ikke barn bør begynne i bhg før de er nærmere tre år. Men utdanningen må selvsagt gjøres ferdig. Ville pga den sosiale kontrollen valgt barnehage framfor dagmamma. Gå for barnehage. Da har du plass fram til skolestart og barnet slipper endringer. 

Anonymkode: e2ed4...c3f

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg valgte dagmamma som kom hjem til oss og passet fra barnet var 10 mnd til ca 18 mnd, da følte jeg han hadde bedre av å være sammen med andre barn på dagtid. 

En veldig god løsning. Han var hjemme hos seg selv i trygge omgivelser, og vi kunne bruke tiden før/etter jobb med han i stedet for å hente/levere. 

Vi gjorde selvfølgelig grundig referansesjekk, og sørget for at alt var juridisk på plass med skattetrekk, feriepengeopptjening etc. 

Anonymkode: cee7c...e43

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Barnehage. Jeg måtte også ut på skole i August når babyen var 9 måneder. Tenkte det var for tidlig med bhg, så valgte dagmamma. 

Men som jeg angrer! Jeg er ikke hjemme uansett når jeg er på skolen, så da har jo babyen det mye bedre med å leke med andre barn. 

Selvfølgelig er det tidlig med bhg før 1 år, men det er mer avslappende for deg, og mer morsomt for babyen. 

Anonymkode: ef54a...c5f

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Bhg,  evt en dagmamma du kjenner selv godt fra før, f.eks en venninne i permisjon. Ikke en tilfeldig dagmamma fra fb. 

Angående bhgvalg: familiebhg har ofte kun 1-2 ansatte og er svært sårbare ift sykdom og vikarbruk. Se etter en liten bhg med 1 ped.leder pr 9 barn og 3 barn pr ansatt. Lavt sykefravær og få avdelinger er og en fordel. Om bhg jobber ut fra primærkontaktsystemet er det positivt, les deg gjerne opp på relasjonskompetanse før du velger en bhg som gir deg god magefølelse. 

Anonymkode: e439c...7fb

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sorceress

Barnehage helt klart, da disse er regulert på alle områder både i fht det enkelte personalet og innhold, metodikk og dokumentasjon. Der er som regel et rammeverk og prosedyre for de fleste tenkelige situasjoner. Der er også flere mennesker rundt barnet, slik at barnet ikke er prisgitt kun én person å sosialisere seg med. 

Familiebarnehage kan umiddelbart virke tiltrekkende for de minste barna, men svært mange har dårlige erfaringer da kontroll og pedagogisk ledelse gjerne er mindre framtredende. 

Pedagogikk handler ikke bare om læring og tilrettelegging for dette. Det dreier seg vel så mye om bevissthet og kunnskap om hvordan møte små barn og de utfordringene det byr på, utvikling motorisk og kognitivt, omsorg og emosjonell bekreftelse. Som forelder ville jeg følt meg mye sikrere på at dette blir fokusert på i en barnehage enn med dagmamma/familiebhg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vera Vinge

Jeg syns det kommer an på dagmammaen, men jeg ville heller valgt en god dagmamma til de minste enn bhg. Min eldste gikk hos dagmamma det første året, da vi fikk anbefalt en fra noen vi kjenner. Det var rolige forhold, og en fin start for barnet. Jeg merket at han ble mye mer sliten da han begynte i bhg, antakelig da det er et annet støynivå og flere inntrykk der.

Men det er jo sant at man har mindre kontroll med en tilfeldig dagmamma enn en bhg, så jeg ville ikke valgt den første og beste, om jeg kunne unngå det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg gikk hos dagmamma da jeg var liten, men skulle virkelig ønske jeg heller gikk i barnehage. Alle andre jeg kjenner snakker om minnene de har derfra og alt de gjorde. I tillegg hadde de mange å leke med. Jeg hadde bare 2 andre barn som også gikk hos samme dagmamma, hvorav én av dem var en gutt som var et år yngre og som bare likte kaptein sabeltannleker osv (noe jeg hatet) - ble brått litt kjedelig når vi ikke ble enige om lek osv. Sleit også litt med å forholde meg til så mange barn når jeg så begynte på skolen. Mange kjente noen fra før av som de hadde gått i barnehage med, mens jeg ble litt uttafor - kom seg heldigvis etterhvert, men mener at barnehage er gull verdt.  

Jobber nå som assistent i barnehage, og de minste barna på rundt 12 mnd klarer seg godt.

Syns imidlertid det kan være positivt med dagmamma i evt. ett år. Enig i at lange dager i bhg kan bli mye når de er så små, men la barnet få gå i ordinær barnehage også!

Anonymkode: 361e3...423

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Artikler fra forsiden