Gå til innhold

Sunn Vegetar/Vegansk mat for oss som er mye på farten?


ÒranAbhainn

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Har noen gode tips og ideer for sunn vegetar- og veganmat for oss som spiser veldig skjeldent hjemme og bruker mesteparten av tiden vår på flyplasser og hoteller rundt omkring i Norge? Føler meg litt lost og ser det veldig fort blir baguetter og pizza..

 

:handle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener du mat man kan kjøpe ute eller retter man lager hjemme og tar med ut på farten?

Anonymkode: 4c03e...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mener du mat man kan kjøpe ute eller retter man lager hjemme og tar med ut på farten?

Anonymkode: 4c03e...e88

Gjerne mat man ikke lager hjemme da kjøkken på hoteller er veldig begrenset :fnise::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, ÒranAbhainn skrev:

Gjerne mat man ikke lager hjemme da kjøkken på hoteller er veldig begrenset :fnise::fnise:

Da skjønner jeg at du sliter, haha. Sånt er jo greit nok om man er på ferie en sjeldent gang og tyr til ensidig og mindre sunn mat, men om det er en livsstil blir det vanskeligere.

Har du mulighet til å lage pålegg(for eks linsepostei) og noen matbokser med gode, sunne middager en gang i blant når du er hjemme eller er du borte for lenge om gangen?

Har du tittet i butikkene etter ferdigretter fra fjordland? De har et par som skal være veganske, tror jeg, minst én. Og så er det de veganske småsalatene som jeg ikke husker hva heter nå.

Anonymkode: 4c03e...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da skjønner jeg at du sliter, haha. Sånt er jo greit nok om man er på ferie en sjeldent gang og tyr til ensidig og mindre sunn mat, men om det er en livsstil blir det vanskeligere.

Har du mulighet til å lage pålegg(for eks linsepostei) og noen matbokser med gode, sunne middager en gang i blant når du er hjemme eller er du borte for lenge om gangen?

Har du tittet i butikkene etter ferdigretter fra fjordland? De har et par som skal være veganske, tror jeg, minst én. Og så er det de veganske småsalatene som jeg ikke husker hva heter nå.

Anonymkode: 4c03e...e88

Ja hehe, skal ikke være enkelt. Bruker å være borte mellom 5 og 7 dager av ganger, så blir vanskelig å ta med middag da jeg er flyvertinne og ofte ikke har kjølemuligheter og må kjøpe alt der jeg er. 

 

Har ikke prøvd ferdigrettene, men det er jo en god idé å prøve ut. Prøvde en av de salatene til Delikat og den var det så mye olje i at det ble nesten ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På flyplassene er det ofte kafeer som har fersksmurte rundstykker/baguetter. Kanskje du kan spørre dem om å smøre en til deg uten kjøttpålegg på? Du kan nok ihvertfall få en vegetarisk variant med ost/egg på, vegansk blir kanskje litt vanskeligere. Kan hende det går an å få kjøpt ferdig også. På større matbutikker har de ofte salatbar som du kan forsyne deg av og ha med på hotellet, og eg tror Meny har begynt å ha vegetarmat i varmdisken sin også? Det blir selvsagt ikke så billig disse alternativene da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp en pose ferdigsalat på butikken og en pakke hermetiske kikerter om du liker å spise de kalde. Om du spiser vegetarisk kan du du kjøpe med en liten dipp eller dressing av noe slag å ha på, kanskje litt mindre sunt, da

Grove baguetter/ brød er ikke så ille. Mye diverse pålegg du kan ha på, også vegansk smør 

Pakke med mandler eller andre nøtter uten sukker på. Nøtter kan kombineres med andre matvarer du liker

Anonymkode: e0321...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soyayoghurt er også et alternativ til baguetter og det tror jeg selges i de fleste matbutikker nå. Ha med et syltetøyglass med kornblanding i bagasjen så blir det mer mettende.

Fant disse når jeg googlet, har ikke prøvd selv, men de er helt sikkert gode nok. Selv om sånt jo ikke er billig da, som IronMaiden sa.

https://kiwi.no/Tema/Vegetar/sjekk-disse-vegetar-nyhetene-hos-kiwi/

De salatene fra Delikat er så vidt jeg har forstått ment som tilbehør til middager, ikke som en salat i seg selv. 

Anonymkode: 4c03e...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ÒranAbhainn skrev:

Hei, 

 

Har noen gode tips og ideer for sunn vegetar- og veganmat for oss som spiser veldig skjeldent hjemme og bruker mesteparten av tiden vår på flyplasser og hoteller rundt omkring i Norge? Føler meg litt lost og ser det veldig fort blir baguetter og pizza..

 

:handle:

Funnes det vegan og vegetarmat som ikke er sunn?

Anonymkode: 7b652...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Funnes det vegan og vegetarmat som ikke er sunn?

Anonymkode: 7b652...d2e

Pommes-frites er ikke sunt. Kjeks og kaker er ikke sunt. Ensidig kosthold er ikke sunt. Masse eksempler. 

Anonymkode: 02faf...05c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Funnes det vegan og vegetarmat som ikke er sunn?

Anonymkode: 7b652...d2e

Ost, pasta, pizza, brød, godteri og som nevnt over. Er MYE god usunn mat å finne :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Funnes det vegan og vegetarmat som ikke er sunn?

Anonymkode: 7b652...d2e

Brus 😋

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ÒranAbhainn skrev:

Ja hehe, skal ikke være enkelt. Bruker å være borte mellom 5 og 7 dager av ganger, så blir vanskelig å ta med middag da jeg er flyvertinne og ofte ikke har kjølemuligheter og må kjøpe alt der jeg er. 

 

Har ikke prøvd ferdigrettene, men det er jo en god idé å prøve ut. Prøvde en av de salatene til Delikat og den var det så mye olje i at det ble nesten ekkelt.

Veganer og flyvert.Kanskje du kan få noen tips :) http://www.veganmannen.no

Anonymkode: 1a3ca...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Funnes det vegan og vegetarmat som ikke er sunn?

Anonymkode: 7b652...d2e

Vegetar inkluderer ost, så du kan lett bli smellfeit som vegetarianer, ja. Samt at mange melkeprodukter har gjerne tilsatt sukker. Fint brød med smør er ikke noe særlig ernæringsmessig. Det meste av bakst og boller er vel vegetarisk?

Som veganer må man kanskje anstrenge seg litt mer for å spise usunt, men om man liker å bake så finnes det uendelig med sukkerfylt mat der også. Samt at, som andre sier, pommes frites er ikke spesielt sunt, ei heller potetgull

Anonymkode: e0321...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...