Gå til innhold

Spise for næring, ikke for smak!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et ganske stort problem.

Jeg har alltid spist mat jeg synes smaker godt. Nå som jeg er over 30 er det på tide å skjønne at mat skal handle minst like mye om helse, næring og energi som smak. 

Hvordan klarer jeg å snu dette synet på mat? Hvordan skal jeg klare å tvinge i meg mat som jeg ikke liker, flere ganger om dagen? 
Jeg må nemlig endre ganske drastisk på matvanene mine. Kan ikke lenger leve på Nugatti, salt mat og brus...

Dere som er supersunne; spiser dere mat dere ikke liker? Eller liker dere faktisk sunn mat?

Anonymkode: 8a520...563

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg snudde synet mitt på mat ved å innse at jeg ikke burde synes synd på meg serlv og innbille meg at sunn mat ikke er godt fordi jeg har en merkelig ide om at jeg må spise salatblader uten noe krydder eller tilbehør hele dagen

Anonymkode: f5512...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er ganske enkelt at ja, vi liker sunn mat. Det skjedde ikke med et trylleslag, man liker den maten man er vant til å spise.

Jeg vokste opp på halvfabrikata, ferdigmat og tradisjonell norsk "husmannskost". Den gangen var jeg ikke særlig begeistret for mer enn tre grønnsaker. Hjemmelagede retter fra bunnen av smakte surt og ikke slik Toro sine alternativer. Det tok flere år, med mange små endringer, for å få et så godt kosthold som jeg har per i dag. Nå liker jeg ikke halvfabrikata, farsemat og ferdigmat, det smaker lite annet enn salt og fettet legger seg i tykke lag i ganen. Søtsakene i butikken smaker rent sukker. 

Start med å bytte ut et par ting med sunnere alternativer. Legger du om alt på en gang kommer du til å være lei innen et par dager.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Å tvinge i seg mat man ikke liker flere ganger om dagen er en dårlig oppskrift. Med mindre målet er å mislykkes. 

Mye sukker døyver smaksløkene. Man har ikke finstilte nok smaksløker til å verdsette variasjonen av smaker.  Et eksempel er at når jeg ikke er avhengig av sukker er skummet melken og havreknekkebrødet søtt, når jeg er rusa døgnet rundt på sukker er det ikke søtt. 

Begynn med noe du liker. Kanskje om du kutter ut det tilsatte sukkeret vil du finne ut at skikkelig mat faktisk smaker bedre enn du tror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastiske svar og jeg har for en gangs skyld ikke noe å tilføye!

Det er håp for verden :hoppendeglad:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Hvor begynner jeg? Hvordan blir jeg kvitt sukkersuget? Og spise mat som ikke er tilsatt store mengder salt?

Jeg synes sunn mat smaker så utrolig kjedelig. Det smaker ingenting, og fokuset blir derfor rettet mot konsistensen på maten. Mat uten store mengder salt er derfor veldig vanskelig for meg å spise, da konsistensen blir så tydelig og veldig ofte kvalmende. 

:icon_frown:

Hvor finner jeg sunne oppskrifter på nett? Jeg vil helst holde meg unna pasta og potet, tenker det er et godt sted å begynne? :)

Anonymkode: 8a520...563

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil gjerne ha en ukesmeny. 

Jeg har jo ikke peiling på dette, så jeg trenger en guide. Å sette sammen en sunn meny for meg selv tror jeg ikke jeg har kompetansen til akkurat. ;)

Anonymkode: 8a520...563

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du venner deg til nye smaker og konsistenser ved å utsette deg for dem, og å ha et åpent sinn. Du blir antaeligvis nødt til å lage mer mat selv, og for å få dette til å fungere, må du lage mat du liker. Du trenger ingen spesielle oppskrifter. Du begynner derfor med maten du allerede liker og dropper tankene om sunne oppskrifter og om at du skal droppe noe. Pasta og potet er basismat. Salt, sukker og fett bidrar til god smak, men for mye lammer smaksløkene. Når du begynner å bli vant til nye smaker og konsistenser, vil du oppleve nye nyanser, og kunne kjenne forskjell, og du vil begynne å sette pris på dem. Du vil oppleve at det er ferdigmaten som er kjedelig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar! :)

Hvor begynner jeg? Hvordan blir jeg kvitt sukkersuget? Og spise mat som ikke er tilsatt store mengder salt?

Jeg synes sunn mat smaker så utrolig kjedelig. Det smaker ingenting, og fokuset blir derfor rettet mot konsistensen på maten. Mat uten store mengder salt er derfor veldig vanskelig for meg å spise, da konsistensen blir så tydelig og veldig ofte kvalmende. 

:icon_frown:

Hvor finner jeg sunne oppskrifter på nett? Jeg vil helst holde meg unna pasta og potet, tenker det er et godt sted å begynne? :)

Anonymkode: 8a520...563

Hvor mange krydder har du i krydderhylla? Jeg har rundt 30 som jeg bruker mye av. Smak blir ikke til av seg selv. Det går også helt fint å bruke mye salt i en overgangsperiode. Sunn mat finner du mye av om du google. Du kan google "enkle sunne opskrifter" eller "raske sunne oppskrifter" om du ikke vil bruke mye tid på mat. Du kan også finne sunne oppskrifter på youtube om du foretrekker se hvordan andre lager mat. Eller du kan kjøpe en kokebok om du liker det best

Anonymkode: f5512...490

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv hva du liker å spise nå, så kan vi gå råd om små endringer over tid.

Vanskelig å gå fra bare halvfabrikata pizza til å spise bare salat for eksempel. Men små små endringer over tid burde hjelpe på.

 

Begynn med middagen, ikke alle måltider heller. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg har lagt merke til hos mine nærmeste som ikke liker ett eller annet som blir ansett som sunt(fisk eller grønnsaker f.eks.), så har det ofte vist seg at det er mangel på ferdigheter hva angår tilberedning som er problemet. Noen jeg kjenner hatet alt av grønnsaker. For å være hyggelig mot meg hadde vedkommende likevel tilberedt grønnsaker da jeg skulle komme på middag. Tror aldri jeg har vært borti mer oversaltede og overkokte grønnsaker i hele mitt liv:P

Anonymkode: 855dd...515

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med thaimat og typisk variasjoner av "sleng masse grønnsaker og litt kjøtt eller fisk i ei panne og kok litt ris"  Det kan enkelt justeres sunt på de feteste rettene og smaker generelt mye og veldig godt. 

Anonymkode: 1266e...b9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Pringle skrev:

Du venner deg til nye smaker og konsistenser ved å utsette deg for dem, og å ha et åpent sinn. Du blir antaeligvis nødt til å lage mer mat selv, og for å få dette til å fungere, må du lage mat du liker. Du trenger ingen spesielle oppskrifter. Du begynner derfor med maten du allerede liker og dropper tankene om sunne oppskrifter og om at du skal droppe noe. Pasta og potet er basismat. Salt, sukker og fett bidrar til god smak, men for mye lammer smaksløkene. Når du begynner å bli vant til nye smaker og konsistenser, vil du oppleve nye nyanser, og kunne kjenne forskjell, og du vil begynne å sette pris på dem. Du vil oppleve at det er ferdigmaten som er kjedelig. 

Hvordan mener du at TS skal begynne å spise sunnere hvis hun bare skal fortsette å spise den maten hun liker?

Anonymkode: f3b51...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kommer det jo veldig an på hva man synes er god mat. Men det finnes mye mat som både smaker godt og er sunt. Og mye mat som smaker godt, kan nytes i moderasjon og er helt ok når det gjelder helse. 

Jeg har tro på å finne de tingene man liker, gjøre litt ekstra stas på maten man spiser og prøve nye ting. Men det er ikke vits i å spise mat man ikke liker over lang tid. De sier vel at man må smake på noe 10 ganger for å vite om man liker det eller ikke, har man gjort det og fortsatt ikke liker det, så ville jeg kuttet det ut. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mat uten store mengder salt er derfor veldig vanskelig for meg å spise, da konsistensen blir så tydelig og veldig ofte kvalmende. 

:icon_frown:

Hvor finner jeg sunne oppskrifter på nett? Jeg vil helst holde meg unna pasta og potet, tenker det er et godt sted å begynne? :)

Anonymkode: 8a520...563

Å venne seg av med mye salt tar omtrent 1 uke. Reduser saltmengden litt og litt, og vær forberedt på at du synes det smaker for lite. Etter omtrent en uke har du avsaltet kroppen og maten med mye mindre salt smaker like godt som før du begynt å redusere saltet.

Bruk mer krydder og mindre salt. Pepper, chili, karri, friske urter (timian, oregano, basilikum er lett å få tak i).

Å starte med å kutte ut alt av karbohydrater vil sende deg rett på en kjempesmell, men du kan jo bytte pastaen med fullkorspasta og ta en liten potet istedet for 2 store poteter.

Anonymkode: 8d705...dc4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan mener du at TS skal begynne å spise sunnere hvis hun bare skal fortsette å spise den maten hun liker?

Anonymkode: f3b51...4a8

Ikke bare fortsette å spise den maten hun liker. Forslaget mitt innebærer å lage mer mat fra bunnen, og utfordre seg selv. For å kunne like maten man spiser, må man spise mat man liker. Men nesten alt man liker, har man mislikt en gang. Ferdigmat og junkfood er lett å like. Vanlig mat er mer krevende. Å gå litt ut av komfortsonen, men ikke miste den av syne, vil åpne opp for å like mer, og å stole mer på seg selv, og det er en fin ting - man trenger selvtillit til mange ting, ikke bare for å spise sunt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som har funket best for meg i forhold til middager er å øke mengden grønnsaker og minke mengden av det andre, steke fisk eller kjøtt i ovnen og gjerne velge grovere varianter av karbohydratene. Jeg velger magrere alternativer av kjøtt.

Supper er et godt alternativ. Da kan man spise mye uten at det blir mye kalorier. 

Ting som hvitløk, fersk ingefær, sellerirot, persillerot, fennikel og chili gir mye smak. Ferske urter også. 

Ellers bruker jeg å lage til litt «ferdigmat» som jeg setter i kjøleskapet. Salater, kjøleskapsgrøt, oppskjærte grønnsaker osv. Da har jeg gode valg når jeg er akutt sulten eller har dårlig tid. 

Ellers går det fint an å ta ikke-perfekte valg også. Jeg drikker lightbrus, syns det hjelper meg på søtsuget. Det er ikke det eneste jeg drikker altså, men jeg drikker sikkert et glass hver dag. Jeg kan spise godteri, men ikke hver dag og ikke store mengder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! :)

Hvor begynner jeg? Hvordan blir jeg kvitt sukkersuget? Og spise mat som ikke er tilsatt store mengder salt?

Jeg synes sunn mat smaker så utrolig kjedelig. Det smaker ingenting, og fokuset blir derfor rettet mot konsistensen på maten. Mat uten store mengder salt er derfor veldig vanskelig for meg å spise, da konsistensen blir så tydelig og veldig ofte kvalmende. 

:icon_frown:

Hvor finner jeg sunne oppskrifter på nett? Jeg vil helst holde meg unna pasta og potet, tenker det er et godt sted å begynne? :)

Anonymkode: 8a520...563

Gjør en sunnere vri på det du allerede spiser.

 - Bytt ut kjøttdeig med kjøtt, enten strimler eller hele stykker. Skal du bruke kjøttdeig, bruk karbonadedeig eller kjøttdeig av svin eller fjærfe. Lag kjøttboller, hamburgere, karbonader fra bunnen av.

 - Bruk litt mer grovt mel og litt mindre sukker i det du lager selv, for eksempel pannekaker, vafler, pizzadeig og lignende. Bytt ut brød, knekkebrød, tortilla, pasta og ris med grovere varianter.

 - Tilsett litt grønnsaker, høvlet gulrot, paprika, løk, hvitløk, i tomatsauser. Tilsett litt bønner, kikerter og linser i ulike retter. 

 - Erstatt søtsaker og annen kosemat i hverdagen med frukt, bær, grønnsaker og dipp, skyr, yoghurt og andre sunnere alternativer. 

Når du lager noe helt fra bunnen, bruk litt olje, det tilfører smak. Gå for oppskrifter med mye krydder og annet som løk, hvitløk, chili, chilipasta, tomatpurre, ingefær, sellerirot og urter, det gir mye smak. Bruker du hermetiske tomater til noe, la blandingen småkoke lenge og bruk litt sukker for å døyve råsmaken. Smaker det kjedelig, er det for lite krydder og annet som tilfører smak.

Et annet tips med havregrøt; Kokt havregrøt med sukker og kanel er ikke godt. Prøv heller ulike varianter av overnight oats. Havregrøt + melk, biola eller yoghurt + frosne bær, eksempel blåbær, la stå i skål over natta eller noen timer. Topp med en banan i biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode råd! :)

Det som er litt kjipt er at jeg har prøv det dere fleste tipser om; bytte ut produktene jeg bruker med sunnere produkter. F.eks. bytte ut pasta med linser og bønner osv., bruke krydderurter i maten og spise frukt som snacks.

Men! Jeg blir så ufattelig lei av å spise rent kjøtt, da jeg synes rent kjøtt er så kjedelig på smak. Jeg er utrolig nok flink til å lage mat, så jeg oversteker aldri kjøttet så det blir tørt. Og jeg liker f.eks. best ovnsstekt brokkoli, men hvis jeg koker den koker jeg den toppen to minutter osv. Jeg vet hva jeg skal gjøre med maten. Men jeg synes ikke det er "nok" smak i mat selv om den er full av krydderurter, hvitløk og ingefær. Unntaket er thaimat.
Jeg lengter etter salt, prosessert kjøtt (skjønner ikke hvorfor dette smaker mer enn rent kjøtt), sukker og usunt fett. Jeg elsker kaker, bakverk, is, godteri og fastfood.

Jeg tror derfor jeg bare må "holde ut" og satse på at det er som en her inne sa, at jeg vil synes smakløs mat blir mer smakfull. Akkurat nå smaker jeg nesten ikke forskjell på noe. Alt som er tomatbasert smaker det samme. F.eks. synes jeg ikke det er noen forskjell på lasagne, pasta bolognese og amerikans gryte (fra toro). Brødskive med leverpostei smaker nesten det samme som brødskive med ost og skinke. Brød er brød. Og som snacks blir jeg så fort lei av sunne ting! Frukt er frukt, kesam er kesam (alle smaker likt) og nøtter er nøtter liksom... Helt sykt! Føler jeg bare kan velge mellom fem forskjellige smaker på sunn mat. Thaimat er jeg så lei av nå. All thaimat smaker også det samme, selv om det smaker mye (og burde smake forskjellig, da det er veldig mange forskjellige krydre og ingredienser i de forskjellige rettene).

En konsekvens av alt dette er at jeg også er svært matlei! Jeg vil ikke ha mat fordi jeg er så lei av alt, og må presse ned noe. Da er det vanskelig å ikke ty til usunne ting som pizza, for da slipper jeg i det minste å hate livet mens jeg prøver å svelge unna. Pizza blir jeg aldri lei.

(Jeg har sunn BMI. Dette handler ikke om at jeg vil slanke meg, men at jeg vil bli sunn. Please ikke steng tråden fordi jeg skriver at jeg ikke vil ha mat. Jeg får i meg nok kalorier. Sikkert flere som har det som meg, og vi trenger råd.)

Anonymkode: 8a520...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig for meg å unngå å se et mønster - hvis antakelsene mine ikke stemmer, så må du bare se bort fra dette, men jeg synes det ligner veldig på hvordan jeg selv strevde -  jeg tenker faktisk at du er matlei fordi du tenker at du burde spise sunt. Når du tenker at det du liker er per definisjon feil, og det som er sunt er alt det du ikke liker, blir valgmulighetene dine veldig få. Det er ingenting i veien med å spise medisterkaker sammen med kokt brokkoli. Pizza kan du variere i det uendelige. 

Altfor mange "skumle" ord gjør det også vanskelig. "Prosessert" het i gamle dager "bearbeidet" eller "raffinert", kanskje kan de ordene være lettere å forholde seg til? All matlaging er bearbeiding. Mange matvarer bearbeides for å bli spiselige, feks korn, poteter, kjøtt. Kutting, blanding, ovnssteking, krydring, er bearbeiding. Det er ingen prinsipiell forskjell på om du gjør det, eller om det er gjort på en fabrikk. Bearbeiding har alltid dreid seg om å gjøre næringsstoffer mer tilgjengelige for kroppen, øke holdbarheten, gjøre maten mer appetittelig. Kunnskapene og teknikkene har utviklet seg, men på mange måter for langt: Naturlig mat går i forråtnelse. Mye av den moderne maten har færre næringsstoffer samtidig som den er mer kaloritett, for maksimal inntjening må den være billig å produsere, appellere til flest mulig, og tåle lang tids oppbevaring og frakt. Problemet i dag, er dermed for de aller fleste at vi så altfor lett får i oss for mange kalorier og samtidig for lite næring, over tid.

Løsningen blir likevel ikke å kaste seg i den andre grøfta - skinnfri kyllingbryst, brun ris og dampet brokkoli til middag hver dag. Litt av hvert er vanskelig å forholde seg til, men det eneste som fungerer over tid, og det er kun det som fungerer over tid, som virkelig fungerer.

Endret av Pringle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...