Gå til innhold

Får man dårligere råd når man har kjæreste?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, jenta7 skrev:

Ja. Jeg har alltid hatt bedre råd som singel.

Hilsen

Kvinne

Skjønner ikke helt hvordan. 

Som singel betalte jeg 7000 i husleie. Nå betaler jeg 3250. (byttet leilighet da vi flyttet sammen, men likevel.!) Halvpart av strøm, internett gjør også mye. 

Mat er også like dyrt som før. Kaster bare mindre mat. 

Vi er to stk på en bil. 

 

 

 

Anonymkode: ea45b...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke helt hvordan. 

Som singel betalte jeg 7000 i husleie. Nå betaler jeg 3250. (byttet leilighet da vi flyttet sammen, men likevel.!) Halvpart av strøm, internett gjør også mye. 

Mat er også like dyrt som før. Kaster bare mindre mat. 

Vi er to stk på en bil. 

 

 

 

Anonymkode: ea45b...884

Som singel bodde jeg i hybel, kollektiv, studentbolig. Trengte færre ting og mindre mat. Valgte mine ferier selv med hensyn bare til min egen budsjett. Brukte også mindre klær på klær og velvære siden jeg hadde mer tid til å finne ting på tilbud eller unngå hastekjøp. Hadde råd til å spare jevnlig. Bare på mat sparte jeg ca kr 1000 og sikkert det samme på ferier og andre ting. 

Endret av jenta7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jenta7 skrev:

Som singel bodde jeg i hybel, kollektiv, studentbolig. Trengte færre ting og mindre mat. Valgte mine ferier selv med hensyn bare til min egen budsjett. Brukte også mindre klær på klær og velvære siden jeg hadde mer tid til å finne ting på tilbud eller unngå hastekjøp. Hadde råd til å spare jevnlig. 

Tid til å finne ting på tulbud, unngå hastekjøp og råd til å spare har jeg også. Det krever litt planlegging, men det gjør set jo uansett. Hensyn til mitt budsjett lever vi også etter. Ingen av oss  har mer penger uansett, vi kommuniserer om økonomi. 

Anonymkode: ea45b...884

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tid til å finne ting på tulbud, unngå hastekjøp og råd til å spare har jeg også. Det krever litt planlegging, men det gjør set jo uansett. Hensyn til mitt budsjett lever vi også etter. Ingen av oss  har mer penger uansett, vi kommuniserer om økonomi. 

Anonymkode: ea45b...884

Jeg var ikke så heldig med kjærester. Var ikke bare bare å si til de at jeg vil priøritere noe annet. De hadde nok bedre råd og var tilhengere etter 50/50  løsning. Jeg var for feig til å si nei til det de hadde lyst på også. Men man lever og lærer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Han skulle bestemme alt. Jeger bedre råd nå som jeg bor alene, og spiser det jeg vil, når jeg vil.

Anonymkode: d0340...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må slutte å skrive på telefon. Så mange skrivefeil.

Anonymkode: d0340...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, jenta7 skrev:

Jeg var ikke så heldig med kjærester. Var ikke bare bare å si til de at jeg vil priøritere noe annet. De hadde nok bedre råd og var tilhengere etter 50/50  løsning. Jeg var for feig til å si nei til det de hadde lyst på også. Men man lever og lærer 

Vi har også 50/50 løsning,  men har utgifter til at begge får det til å gå rundt, vi har hittil hatt svært stor forskjell på inntekt. 

Jeg mener egentlig ikke å krangle, bare at dette er noe man må planlegge og snakke om :)

Anonymkode: ea45b...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min kjæreste har satt opp fellesutgifter sammen og setter inn lik sum på en konto. Strøm, husleie, internett osv 

Vi har satt opp 4000 på mat, altså 2000 hver og lrver veldig godt på det. Annen mat utenom det, lunsj kjøpt i kantine osv kjøper vi selv. (vi kjøper inn så vi kan lage  og ta med hjemmefra) Jeg tulpasser meg kjæresten min siden han er student og sparer penger. 

Helt på krona får man det jo ikke. Hvis mannen din spiser veldig  mye mer enn deg,og tjener mer enn deg spør han om å putte inn litt mer i potten? 

Anonymkode: ea45b...884

OK takk for svar :) Jeg har jo ikke kjæreste enda men jeg hadde en eks som spiste mer enn dobbelt så mye som meg. Vi var ikke samboere så har aldri hatt denne problemstillingen. Da blir det sikkert som noen andre sa, 60/40 om det er veldig skjevfordeling.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svaret er kommunikasjon.

Anonymkode: dd349...71d

Kommunikasjon er ikke dumt nei :P

4 timer siden, applestories skrev:

Ifølge Statnett koster en maskinvask under en krone, så du skal vaske rimelig mye dersom dette skal ha den helt store effekten på budsjettet.

Ikke mer? :O

Anonymkode: e1ece...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Bäcker

Ikke noe lett regnestykke å sette opp. Når man blir sammen gir man opp litt av tidligere liv, og begynner på en ny tilværelse. Gamle (u)vaner blir borte, man gjør andre ting sammen. Hvis den nye har barn og hus får du en helt annen sammensetning av utgifter. Mange får nok mindre penger å bruke på seg selv, de går i stedet inn i en annen tilværelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tom Bäcker skrev:

Ikke noe lett regnestykke å sette opp. Når man blir sammen gir man opp litt av tidligere liv, og begynner på en ny tilværelse. Gamle (u)vaner blir borte, man gjør andre ting sammen. Hvis den nye har barn og hus får du en helt annen sammensetning av utgifter. Mange får nok mindre penger å bruke på seg selv, de går i stedet inn i en annen tilværelse.

Grøss og gru :ninja:

Anonymkode: da10a...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, min erfaring er at man får dårligere råd, også som samboere om man ikke har en jevn fordeling og kontrakt på at utgifter skal trekkes likt, helst ved automatisk trekk pr måned fra begges konto inn til en felles leie og utgiftskonto.
Har opplevd å vært samboer med mann som så på det som gratis og sparing å bo sammen med meg. Han tok strømregninga av og til men det gikk jo ikke opp i opp med alt ekstra jeg betalte for mat til to og husly for han.

Anonymkode: b8339...d49

Hvor lenge pågikk dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke mer? :O

Anonymkode: e1ece...bf4

Man skulle tro det kostet mer å vaske klærne sine, nesten så man skulle ønsket det av og til for å bruke det som et argument; "må vente til vi kan fylle maskinen, kan ikke vaske bare noen få plagg".

Og selv om Statnett sier det stoler jeg ikke helt på det. Det er sikkert sant, det er ikke det, og argumentene som blir presentert er absolutt gyldige - vaskemaskinen gjør så mye av seg, mens en panelovn bare sitter der. Det føles liksom bare feil at det koster en krone å vaske klær i maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...