Gå til innhold

Barn veldig ulike i utvikling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først og fremst må jeg bare si at jeg selvsagt er klar over at man ikke skal sammenligne barn- og at når det gjelder små barn er nesten «alt» normalt.

Uansett: jeg har to barn, en gutt på 5 og en jente på 3. Sønnen min har alltid vært en oppvakt fyr, han kan både lese og skrive og regne med + og -. Jeg vet at han ligger litt foran i utvikling i forhold til hva som er normalt- og nettopp derfor har jeg ikke så godt sammenligningsgrunnlag når det gjelder hva datteren min på 3 kan og ikke kan.

Når jeg ser gjennom gamle notater, tegninger osv fra sønnen min ser jeg at han kunne tegne både biler og mennesker (altså, det var overhode ikke spesielt bra, men det var tydelig hva han forsøkte å tegne) rett før han fylte 2. Datteren min er snart 3,5, og tegner fortsatt ingenting annet enn kruseduller :ler: Sønnen min kunne alle fargene sommeren før han fylte to (født i september), datteren min er fortsatt ikke helt stødig på alle fargene. Sønnen min kunne lese alle mulige korte ord med store bokstaver da han var 3,5. Datteren min kan en eneste bokstav- sin egen. Sønnen min kunne telle feilfritt helt til 100 rett før han fylte tre, datteren min kan nå omsider telle til ti. 

Og sånn kunne jeg ha fortsatt og fortsatt. Jeg gjør selvsagt ingen forskjell på dem og elsker dem begge to akkurat like høyt. Datteren min får massevis av skryt for alle tingene hun får til (så fine farger du valgte på den tegningen! osv), så jeg tror absolutt ikke hun føler at broren favoriseres på noe vis. Men vi foreldre lurer jo på om hun kanskje er litt treg i utviklingen, eller om det bare virker sånn for oss siden vi sammenligner med en veldig oppvakt storebror?!

Dere andre med barn på denne alderen, hvor mye kan de (av den type ting jeg nevnte ovenfor)?

Anonymkode: 63ef2...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren din høres ganske normal ut i utviklingen og sønnen din unormalt oppvakt. Husker jeg møtte en gutt da jeg var barn og han var mye yngre enn meg men allerede da kunne jeg merke at han var veldig intelligent. 

Anonymkode: 5d480...ea8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt normalt ut. Ofte er jenter litt lenger fremme i utvikling, men er ikke alltid sånn. Før de begynner skolen er det viktig det sosiale, de kan gå på do selv, knytte sko osv. Det med tall, og bokstaver er ikke så viktig. Det kan hende de lærer på forskjellige måter også. 

Finnes folk som var tidlig ute med språk som barn som aldri får seg utdannelse, og bare går rundt og surrer. Det finnes barn som var seint ut som barn som går ut med toppkarakterer. 

Hvis det ikke virker som datter sliter med relasjoner, er utrygg eller andre ting som bekymrer vil jeg råd deg til å ikke tenke så mye på det. Hvis du er redd for noe er galt så oppsøk hjelp. 

Men ut ifra det lille du beskriver er det helt normalt. Det er lett å sammenligne søsken fordi man har fulgt utviklingen til alle, men det er ikke noe å tenke på hvis det ikke er store utviklingsavvik. Feks at en treåring ikke går eller virker som det er noe galt med hørsel osv. Det at noen barn tidlig kan snakke, telle og skrive er fint det, men det er ikke et krav man burde sette på så små barn. Dessuten kan det hende ubevist dere har snakket, og jobbet mer med eldstemann rundt disse tingene. Og dere har bare tenkt at lillesøster følger etter. At dere har tenkt at det å kunne tegne, telle og skrive tidlig var normalen siden bror gjorde det. Kan hende lillesøster er flinkere på andre områder. Synge, være sosial, kle på seg selv,  klatre osv.

Anonymkode: 5a8f6...90a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hun høres helt normal ut, mens han høres veldig tidlig ut. At et barn kan lese alle korte ord ved 3,5 år er jo langt fra standard. Så jeg ville vært veldig forsiktig med å sammenligne dem. Det er sikkert fort gjort å forvente mer fra jenter også, men selv om jenter en del ganger kan ligge foran guttene på noen ting, er det ikke alltid sånn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min lå et sted imellom dine to da han var på den alderen. Han går i 1. klasse nå, og ifølge læreren ligger han foran alle de andre i klassen. Datteren din er nok helt normal.

Anonymkode: 44a64...f29

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er de fysisk, da? Hvem kunne hoppe høyest som toåring? Hvem gikk først? Hvem er flinkest til å turne? 

Datteren min har først det siste halvåret begynt å tegne mer kreativt. Før tegnet hun ting hun hadde lært å tegne ved å kopiere strek for strek hva en voksen tegnet. Hun blir 7 til våren. Hun kunne alle bokstavene som fireåring, og begynte så smått å lese enkeltord som femåring. Hun kunne telle til to hundre før skolestart, og har nå begynt å forstå desimaler så smått. 

Hun takler ikke nobbyperler, liker ikke å skrive, er glad i å male/blande farger, kan ikke bygge duplo etter oppskrift, tar lett til seg teoretisk kunnskap, er raskest i klassen, har god kroppsbeherskelse, tryner skjelden, lærte sent å sykle, er forsinket sosialt, og har en detaljert hukommelse.

Alle unger har sterke og svake sider. Noen har god finmotorikk, andre god grovmotorikk. Noen liker bokstaver, andre foretrekker tall. Noen lærer best av å lese, andre av å lytte.

Jeg tror det er sønnen din som er usedvanlig langt framme teoretisk, mens datteren din er mer gjennomsnittlig - eller rett og slett ikke synes det er særlig spennende med bokstaver og tall. 

Anonymkode: a5649...9d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har det også vært stor forskjell i utvikling på søsken. Begge krabbet og gikk veldig tidlig, lillebror hakket tidligere. Storesøster var tidlig med språk, hun snakket i setninger da hun var 1,5 år og helt rent før hun var 3. Lillebror snakket ikke før han var nærmere 3 år, kun uforståelig tullespråk før det. Han er nå 4,5 og snakker ikke rent enda. Men lillebror var veldig tidlig ute med å bygge lego osv, god finmotorikk. Der var eldste sein. Storesøs lærte å lese/ skrive lenge før skolestart. Hun går nå i 2 klasse, og er veldig sterk faglig. Dessverre egentlig, hvertfall med det skolesystemet vi har. Hun kjeder seg veldig på skolen.. Det blir for lett. Sånn sett blir det nok bedre for lillebror, han er "treigere", og kommer nok til å gli lettere inn i skolesystemet.. 

Barn er forskjellige, og utvikler seg forskjellig. Slik er det bare.

Anonymkode: c9b8c...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært mest bekymret for at du selv ikke ser normalen på barna dine. At du som voksen må søke bekreftelse på at treåringen er narmal, fordi du sammenligner med femåringen, når du burde vite at det er femåringen som er unormal, DET er bekymringsfullt. 

 

Anonymkode: d1076...d18

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde vært mest bekymret for at du selv ikke ser normalen på barna dine. At du som voksen må søke bekreftelse på at treåringen er narmal, fordi du sammenligner med femåringen, når du burde vite at det er femåringen som er unormal, DET er bekymringsfullt. 

 

Anonymkode: d1076...d18

:ler: Alltid like spennende å se hvor lang tid det tar før trollet dukker opp i en KG-tråd- og hvilken vinkling hen velger på svaret sitt :hoho: 

Anonymkode: 63ef2...18d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde vært mest bekymret for at du selv ikke ser normalen på barna dine. At du som voksen må søke bekreftelse på at treåringen er narmal, fordi du sammenligner med femåringen, når du burde vite at det er femåringen som er unormal, DET er bekymringsfullt. 

 

Anonymkode: d1076...d18

Hvordan skal man vite hva som er normalt når man bare har sine egne å sammenligne med? Jeg har bare ett barn selv, og har spurt de som jobber i bhg et par ganger om det og det er normalt (og blitt beroliget hver gang), for de ser jo tross alt mange flere barn enn det jeg gjør.

Ts gir jo uttrykk for at hun er klar over at sønnen ligger godt foran snittet, men hun vet ikke HVOR langt foran han ligger, og dermed om nivået lillesøster ligger på er normalt.

Anonymkode: 44a64...f29

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal man vite hva som er normalt når man bare har sine egne å sammenligne med? Jeg har bare ett barn selv, og har spurt de som jobber i bhg et par ganger om det og det er normalt (og blitt beroliget hver gang), for de ser jo tross alt mange flere barn enn det jeg gjør.

Ts gir jo uttrykk for at hun er klar over at sønnen ligger godt foran snittet, men hun vet ikke HVOR langt foran han ligger, og dermed om nivået lillesøster ligger på er normalt.

Anonymkode: 44a64...f29

Vi trenger ikke sammenligne egne barn, det finnes andre måter. Med mitt første barn, ble temaet diskuter til det kjedsommelige med venninner, med mitt andre, tredje og fjerde, barn, var det utallige nettsteder å hente informasjon. 

Mine barn er forskjellige, akkurat som TS sine, men jeg har aldri vært i tvil om de er innenfor normalen.

når en unge leser som treåring, så bør ikke forelderen være i tvil om at barnet er over snittet smart. Ergo blir det rart å lete etter feil på barnet som ikke holder så høyt nivå. 

Anonymkode: d1076...d18

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal være svært forsiktig med å sammenligne dem. Det er hardt å skulle komme etter et søsken som har vært langt framme når foreldrene i tillegg bedriver slik overdreven sammenligning. Datteren din er helt normal og det er trist at du ikke ser det og tror at hun utvikler seg tregt fordi hun ikke lever opp til dine altfor høye forventninger. Hvis du trenger et forum til å fortelle deg at hun ikke er treg fordi hun ikke kan lese som treåring da er det noe som er helt riv ruskende galt.

Endret av Arkana
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi trenger ikke sammenligne egne barn, det finnes andre måter. Med mitt første barn, ble temaet diskuter til det kjedsommelige med venninner, med mitt andre, tredje og fjerde, barn, var det utallige nettsteder å hente informasjon. 

Mine barn er forskjellige, akkurat som TS sine, men jeg har aldri vært i tvil om de er innenfor normalen.

når en unge leser som treåring, så bør ikke forelderen være i tvil om at barnet er over snittet smart. Ergo blir det rart å lete etter feil på barnet som ikke holder så høyt nivå. 

Anonymkode: d1076...d18

Og nøyaktig hvorfor er det verre å spørre her inne enn å diskutere med venninner eller hente informasjon fra nettsteder?

Anonymkode: 44a64...f29

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg synes du skal være svært forsiktig med å sammenligne dem. Det er hardt å skulle komme etter et søsken som har vært langt framme når foreldrene i tillegg bedriver slik overdreven sammenligning. Datteren din er helt normal og det er trist at du ikke ser det og tror at hun utvikler seg tregt fordi hun ikke lever opp til dine altfor høye forventninger. Hvis du trenger et forum til å fortelle deg at hun ikke er treg fordi hun ikke kan lese som treåring da er det noe som er helt riv ruskende galt.

En fordel å lese hele innlegget før du svarer, kanskje? Som jeg presiserer mange ganger i hovedinnlegget, elsker jeg selvsagt begge barna akkurat like høyt, og jeg kunne heller ikke brydd meg mindre om hvilke evner de har eller ikke har. De er fantastiske, herlige unger begge to, helt uavhengig av deres evner. Datteren min får massevis av skryt for alt hun presterer, og jeg tror absolutt ikke hun kjenner på noen følelse av å være «dårligere» enn storebror (om noe har hun faktisk langt bedre selvtillit enn hva storebror har). Vi har forøvrig heller aldri øvd på bokstaver, tall, farger eller noe som helst med storebror som en annen over her antyder. Han har lært seg alle disse tingene på egen hånd.

Jeg har absolutt ikke noen voldsomme forventninger til barna mine, og dette handler om veldig mye mer enn akkurat at datteren min ikke kan lese enda. Som jeg skrev i starten er hun senere enn han med omtrent alt, jeg listet opp ganske mange ulike ferdigheter. Hun er forøvrig tregere enn ham også i motorisk utvikling og språkutvikling. (Uten at jeg tror det er noe «galt» med henne av den grunn, akkurat språk og motorikk er jo lett å observere også hos de andre, jevnaldrende barna i barnehagen. Jeg vet derfor at hun er helt på normalen hva gjelder språk og motorikk).

Alvorlig talt, det må da være lov til å diskutere om et barn kanskje er litt tregere utviklet enn gjennomsnittet uten at man skal få haugevis av uriktige beskyldninger slengt mot seg?!

TS

 

Anonymkode: 63ef2...18d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En fordel å lese hele innlegget før du svarer, kanskje? Som jeg presiserer mange ganger i hovedinnlegget, elsker jeg selvsagt begge barna akkurat like høyt, og jeg kunne heller ikke brydd meg mindre om hvilke evner de har eller ikke har. De er fantastiske, herlige unger begge to, helt uavhengig av deres evner. Datteren min får massevis av skryt for alt hun presterer, og jeg tror absolutt ikke hun kjenner på noen følelse av å være «dårligere» enn storebror (om noe har hun faktisk langt bedre selvtillit enn hva storebror har). Vi har forøvrig heller aldri øvd på bokstaver, tall, farger eller noe som helst med storebror som en annen over her antyder. Han har lært seg alle disse tingene på egen hånd.

Jeg har absolutt ikke noen voldsomme forventninger til barna mine, og dette handler om veldig mye mer enn akkurat at datteren min ikke kan lese enda. Som jeg skrev i starten er hun senere enn han med omtrent alt, jeg listet opp ganske mange ulike ferdigheter. Hun er forøvrig tregere enn ham også i motorisk utvikling og språkutvikling. (Uten at jeg tror det er noe «galt» med henne av den grunn, akkurat språk og motorikk er jo lett å observere også hos de andre, jevnaldrende barna i barnehagen. Jeg vet derfor at hun er helt på normalen hva gjelder språk og motorikk).

Alvorlig talt, det må da være lov til å diskutere om et barn kanskje er litt tregere utviklet enn gjennomsnittet uten at man skal få haugevis av uriktige beskyldninger slengt mot seg?!

TS

 

Anonymkode: 63ef2...18d

Og når du legger til dette, hva var det egentlig du lurte på? Vil du ha bekreftelse fra fremmede på nett at dine observasjoner i bhg stemmer? Eller vil du ha bekreftelse på at femåringen din er en smarting? For du har jo allerede konkludert med at datteren din er normalt i rute :) 

Eller er du skuffet over at ditt andre barn er helt normalt, i motsetning til det smarte/ tidlige barnet? 

For den følelsen kan jeg forstå. Den kjente jeg godt på selv med siste barnet mitt. Treg motorikk, treg språkutvikling, men alt innen normalen. Men jeg hadde forventninger ut fra de andre, og var utålmodig etter utvikling. Men dette gikk på mine følelser, og ikke på hvorvidt barnet var innen normalen. 

Anonymkode: d1076...d18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg datteren din er mye mer som "barnet i gata" enn sønnen din var.

Er ikke sunt å sammenligne ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og når du legger til dette, hva var det egentlig du lurte på? Vil du ha bekreftelse fra fremmede på nett at dine observasjoner i bhg stemmer? Eller vil du ha bekreftelse på at femåringen din er en smarting? For du har jo allerede konkludert med at datteren din er normalt i rute :) 

Eller er du skuffet over at ditt andre barn er helt normalt, i motsetning til det smarte/ tidlige barnet? 

For den følelsen kan jeg forstå. Den kjente jeg godt på selv med siste barnet mitt. Treg motorikk, treg språkutvikling, men alt innen normalen. Men jeg hadde forventninger ut fra de andre, og var utålmodig etter utvikling. Men dette gikk på mine følelser, og ikke på hvorvidt barnet var innen normalen. 

Anonymkode: d1076...d18

Man kan være tregere enn gjennomsnittet i utvikling uten at det er noe galt/noen diagnose. Er det så vanskelig å forstå? Som sagt, datteren min ser ut til å være veldig gjennomsnittlig når det gjelder motorisk utvikling og språkutvikling. Men hvordan de andre treåringene i barnehagen tegner, hvor mange tall og bokstaver de kan, om de kan alle fargene osv, det aner jeg ingenting om.

Jeg laget derfor denne tråden, for å som sagt høre om min datters utviklingsnivå ift alle disse ferdighetene høres gjennomsnittlig ut eller om hun er litt tregere utviklet enn gjennomsnittet. Jeg har aldri vært i tvil om at hun er helt normal (siden begrepet «normalt» er veldig vidt for så små barn, og det presiserte jeg også i HI). Men innenfor normalen finnes det altså tidlig utvikling (som min sønn har), gjennomsnittlig utvikling og treg utvikling, som jeg lurte litt på om kanskje var tilfelle for min datter.

Men jeg burde selvsagt ha visst at man ikke kan diskutere slike ting på KG, samme hvor mange forbehold man tar og presiseringer man gjør i hovedinnlegget :rolleyes: 

TS

Anonymkode: 63ef2...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ulrikke skrev:

Her tror jeg datteren din er mye mer som "barnet i gata" enn sønnen din var.

Er ikke sunt å sammenligne ;) 

Nei, og det var vel også det aller første jeg skrev i hovedinnlegget ;)

TS

Anonymkode: 63ef2...18d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette virkelig handlet om din datter hadde du ikke trengt å skrive et innlegg som består av 50% oppramsing av din sønns eksellente ferdigheter. 

Anonymkode: 4d441...4c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, og det var vel også det aller første jeg skrev i hovedinnlegget ;)

TS

Anonymkode: 63ef2...18d

Noen rare kommentarer her :-)

Jeg opplever det samme her . Den første var tidlig med alt , men neste er mye flinkere praktisk . Sånn skjønner fort når en forklarer hva en skal gjøre . Det tar han med en gang ! Mens eldste er mer " tenksom " og liker å tegne , lese og skrive . Tror nok datteren din er en ganske så normal treåring . Det er jo forskjeller innen " normalen " også . Sønnen din var tidlig ute :-) 

Du bare reflekterer over dette , og regner med at du skjønner at noen av de som svarer her misforstår eller bare ikke skjønner spørsmålet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...