Gå til innhold

Liten dritthund som bråker hele natta


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har leilighet der soverommet mitt ligger vegg i vegg med en annen leilighet. I denne leiligheta bor en person med en liten dachs. Hver eneste gang eieren er ute av huset begynner den å bråke. Jeg tror eieren jobber nattevakt ofte. I hvertfall hører jeg hunden bråke HELE effings natta lang. Den bjeffer, uler, klynker, hopper og slamrer på dørhåndtaket og hvem vet hva den styrer med. Umulig å sove enkelte netter! 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med situasjonen. Han kan jo ikke ta hunden med på jobb. Ikke kan han avlive den heller. Eller teipe igjen munnen med gaffa. 

Kan selvfølgelig stappe noen øreplugger i ørene når det er på sitt værste. Men det jeg ikke begriper i det hele tatt er hvorfor denne lille dritthunden aldri blir vant til at eieren er borte?? Den har oppført seg akkurat likedan i alle de fem årene jeg har bodd her. Blir den ikke utslitt av å herje på i 9 timer hver natt? Forstår den aldri at det ikke hjelper? Er det noe galt med den? Samtidig som den irriterer vettet av meg så får jeg veldig vondt i meg. Den har det tydeligvis ganske fælt uten eieren tilstede. Den må jo bli helt gåen. 

Er alle dachshunder slik eller er det noe gærnt med hunden eller måten den blir behandla på? Er det noe jeg kan foreslå til eieren for å gjøre det bedre? Jeg har allerede sagt ifra om alt bråket.

(P.s. Jeg pleier ikke kalle hunder for dritthunder. Men nå har jeg ligget våken i to timer og vet hva resten av natta bringer...igjen!)

Anonymkode: c710b...fa2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du mulighet og ønsket kan du jo kanskje tilby deg å ha den hos deg de nettene eieren jobber skift? Er garantert stressende for eieren også å vite at hunden ikke har det noe greit når den er alene hjemme og at det i tillegg er en plage for naboene. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SnuskeLuska skrev:

Har du mulighet og ønsket kan du jo kanskje tilby deg å ha den hos deg de nettene eieren jobber skift? Er garantert stressende for eieren også å vite at hunden ikke har det noe greit når den er alene hjemme og at det i tillegg er en plage for naboene. 

Naboen er ganske rar og litt skummel. Vil helst ha minst mulig kontakt med han. Så det er utelukket dessverre. 

Det virket ikke som om han brydde seg så mye da jeg fortalte om hundens oppførsel om nettene heller.

Det jeg er mest nysgjerrig på er om noen har noen idé om hva som egentlig skjer i den hundehjernen mens den herjer på.

Ts.

Anonymkode: c710b...fa2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som hunden har separasjonsangst. Den blir ikke nødvendigvis vant til å være alene når det aldri skjer ved gradvis tilvenning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med styret i borettslaget? Så slipper du å prate med eieren selv.

Anonymkode: d3586...c78

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Faktisk så er dette brudd på stilltiende eller hva det heter. Du kan anmelde og eier bli pålagt å ordne opp enten ved å trene hunden til gradvis bli vant til at han er borte, omplassere eller avlive. Personlig syntes jeg alle alternativene er bedre enn å ha det sånn som nå. Hunden har det åpenbart ikke bra heller. Og for den som lurer: ja, jeg ville heller blitt avlivet enn å ha angst ni timer hver dag.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker nabo og hund bare har hverandre. Det du hører er en hund som ikke har lært å være alene og savner personen i livet sitt. 

Anonymkode: 69d0c...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars lille hund.... 

meld fra til styret der du bor. 

Anonymkode: 4df09...594

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje eier ikke vet at hunden bråker? For eieren er jo borte. Så før du begynner å kreve avliving og slikt, så burde kanskje informere først. 

Anonymkode: 9cc0c...ba8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje eier ikke vet at hunden bråker? For eieren er jo borte. Så før du begynner å kreve avliving og slikt, så burde kanskje informere først. 

Anonymkode: 9cc0c...ba8

Om du hadde lest tråden så ville du sett at jeg allerede har sagt ifra til eieren uten nytte. Hvor står det at jeg krever avlivning? Jeg synes synd i hunden og det er akkurat derfor jeg ikke har tatt steget videre men heller holdt ut i fem år.

ts

Anonymkode: c710b...fa2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fy faen så stygg du er trådstarter!

Anonymkode: c54e6...a10

Hvorfor det?

Anonymkode: c710b...fa2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du allerede har sagt fra og det ikke hjalp, så ville jeg tatt det videre. Husk dette er ikke et uskyldig dyr sin feil, men en stor mulighet for at eier ikke nødvendigvis følger opp hunden. Hvis du bor i et sameie eller et borettslag, så kan du klage til styret, det er første bud. For det andre kan man også kontakte mattilsynet, det er jo tegn på at denne hunden ikke har det så bra. 

Anonymkode: ee776...806

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Naboen er ganske rar og litt skummel. Vil helst ha minst mulig kontakt med han. Så det er utelukket dessverre. 

Det virket ikke som om han brydde seg så mye da jeg fortalte om hundens oppførsel om nettene heller.

Det jeg er mest nysgjerrig på er om noen har noen idé om hva som egentlig skjer i den hundehjernen mens den herjer på.

Ts.

Anonymkode: c710b...fa2

Du kan jo prøve å forestille deg, at du hadde drifter, lukte og jaktinnstinkt som tilsa at du hadde det aller  best ute i skogsterreng med huet langt inn i ei grevlingshule.

I stedet blir du sittetende alene halve døgnet i en blokk åttende etasje på Lambergseter å spise små komprimerte matknotter og bli tatt med ut for å pisse to ganger i døgnet. 

Endret av Perle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men vil det egentlig hjelpe om jeg kontakter styret? Annet enn at hunden potensielt må avlives? For det ønsker jeg ikke. Hunden har holdt på i fem år med samme oppførsel og da tviler jeg på at den plutselig endrer seg. Eieren er ikke den mest oppegående karn jeg kjenner. Så hva skal han gjøre? Ringe Cesar Millan?

folk jeg har snakket med sier at det er typisk oppførsel for dachshunder fordi de er så nervøse. Derfor spør jeg her inne. Jeg har aldri hatt hund.

Anonymkode: c710b...fa2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Perle skrev:

Du kan jo prøve å forestille deg, at du hadde drifter, lukte og jaktinnstinkt som tilsa at du hadde det best ute i skogsterreng med huet inn i ei grevlinghule. 

I stedet blir du sittetende alene halve døgnet i en blokk åttende etasje inei blokk på Lambergseter i og spise små komprimerte matknotter og bli tatt med ut for å pisse to ganger i døgnet.

Men sånn har jo nesten alle hunder det nå for tida. Men de blir jo ikke på dette viset?

ts

Anonymkode: c710b...fa2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klag til styret i borettslaget. Enten må eieren slutte å være borte om natta eller hunden må omplasseres.

Anonymkode: 72eeb...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har rett til å leve i fred og ro i sitt eget hjem. Jeg hadde blitt gal om jeg hadde måttet høre på bikkjegneldring konstant,  særlig om natten. Når det ikke hjelper å si fra til eier, så er neste skritt å ta det opp med styret.

Hva er det med en del hundeeiere? De lukker visst øynene fullstendig for at dyret deres kan være en pest og en plage for andre.Å konstant være plaget av støy, er direkte helseskadelig, så dette skal du ikke finne deg i. Det skal dessuten være ro mellom kl. 23 og 07. 

Anonymkode: 4de1d...7bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...